De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 26-01-2009, 21:10
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Mercedes W196 streamline - GP Frankrijk 1954 - Fangio - PM - 1/43



"They're back!" was het laconieke commentaar van een Engelse journalist toen Mercedes in 1954 voor het eerst sinds de oorlog haar wederoptreden deed in het F1-circus ter gelegenheid van de GP van Frankrijk te Reims. De wagen was blijkbaar niet klaar tegen het begin van het seizoen, want het debuut van de Mercedes W196 greep plaats tijdens de 4e GP van het seizoen dat slechts 9 GP's telde. Dat heeft Mercedes en Fangio er trouwens niet van weerhouden om wereldkampioen te worden, ook al vanwege het feit dat Fangio de GP's van Argentinië en België voorheen al gewonnen had met een Maserati, terwijl de 3e GP die gereden werd vóór die van Frankrijk de Indy 500 was die destijds wel meetelde voor het WK F1, maar waaraan geen enkele Europese topper meedeed zodat niemand punten kon pakken op Fangio.

De kit is zeer eenvoudig. Hij bestaat voornamelijk uit een resin body en resin bodemplaat-chassis. Op de foto zie je ze naast elkaar liggen: de body werd lang geleden al gespoten en vernist. Hij zal zeker droog zijn na een jaar of 5,6.



Een dryfitje om te tonen hoe één en ander er zal uitzien als het samengebouwd is:



De rest van de onderdelen kan gemakkelijk samen op één foto: wat resin onderdelen, foto-ets, spaakvelgen, rubber bandjes, en wat kleine prul.



Dan natuurlijk nog een decal-vel waarvan ik de nummers 18 zonder witte achtergrond ga gebruiken omdat de wagen van Fangio in Reims er zo uitzag. Let ook op het stukje decal dat gebruikt wordt om de typische zetelbekleding van die tijd na te bootsen...



Tenslotte is er ook een "bouwbeschrijving" aanwezig.



En nu gaan we het eens laten vooruitgaan zie, want ik moet mijn quotum van 2009 halen uiteraard...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1954_w196_streamline_01.jpg
Views:	216
Size:	314.5 KB
ID:	12652   Click image for larger version

Name:	1954_w196_streamline_02.jpg
Views:	201
Size:	331.1 KB
ID:	12653   Click image for larger version

Name:	1954_w196_streamline_03.JPG
Views:	209
Size:	325.4 KB
ID:	12654   Click image for larger version

Name:	1954_w196_streamline_04.JPG
Views:	210
Size:	448.1 KB
ID:	12655   Click image for larger version

Name:	1954_w196_streamline_05.JPG
Views:	218
Size:	447.1 KB
ID:	12656  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 02-02-2009 at 22:12.
Reply With Quote
  #2  
Old 26-01-2009, 21:14
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
En nu gaan we het eens laten vooruitgaan zie, want ik moet mijn quotum van 2009 halen uiteraard...
Na 5, 6 jaar bouwen mag dat ook wel
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #3  
Old 26-01-2009, 21:44
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Na 5, 6 jaar bouwen mag dat ook wel
Reply With Quote
  #4  
Old 26-01-2009, 22:23
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
O, er zijn er hier nog die hun kit voor ne lange tijd opzij leggen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 02-02-2009, 22:06
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
En nu gaan we het eens laten vooruitgaan zie, want ik moet mijn quotum van 2009 halen uiteraard...
En dat waren geen loze beloften, want hij is al af. Maar... het was niet zo lijnrecht als jullie misschien zouden denken, of zelfs zoals ikzelf gedacht had.

Want ik ging dus achter het stuur zitten, zette de versnelling in ACHTERUIT, en gaf vol gas! Waarom? Omdat ik 6 jaar geleden de body vernist had met Revell glanzende enamel vernis, die eerst en vooral geel uitgeslagen is zodat ik geen Silberpfeil meer heb maar een Goldene Pfeil, en vooral omdat ik na het plaatsen van de decals terug vernis wil gebruiken, en ik niet weet hoe de Gunze vernis reageert met 6 jaar oude Revell vernis. En dus heb ik mijn voorsprong helemaal opgegeven door de body in de aceton te houden en alles eraf te kuisen tot op het naakte resin. Let wel, ik heb de body er niet in gelegd, ik heb met een penseel alle vernis en verf weggeveegd terwijl ik de body boven een bakje met aceton hield. Anders zou de resin gewoon oplossen of ontploffen...

Daarna heb ik alles in primer gezet, 2 lagen TS-30 erover gezet, na droging de decals aangebracht, en daarna weer 2 lagen Gunze vernis gezet. De afwerking van het model ging zo vlug dat ik gewoon geen tijd had om foto's te nemen, dus al wat ik kan aanbieden zijn de foto's van het afgewerkte model in mijn galerij...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 02-02-2009 at 22:11.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.