De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 31-12-2007, 14:06
sub sub is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2007
Location: Gent
Posts: 2
Lightbulb Paint: hoe Tamiya Acryl verf verdunnen?

Ik ben begonnen aan de Subaru Impreza WRC Monte-Carlo 05. Hierbij heb ik wat probs met het schilderen.

Ik gebruik Acryl verf maar blijkbaar moet deze verdund worden - daarvoor heb ik Tamiya Thinner gekocht. Wat zijn de verhoudingen? Hoeveel verf, hoeveel thinner? Op het web heb ik al 75% thinner, 25% verf gelezen???

Het is m'n eerste model: hoeveel lagen verf moet er geschilderd worden?
Reply With Quote
  #2  
Old 31-12-2007, 14:09
kevin555's Avatar
kevin555 kevin555 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2007
Location: menen
Posts: 101
Als je ze in bus koopt ts 50 die gebruik ik altijd met 1 laagje is dat genoeg
Ga je hem spuiten met een pistool ?
Reply With Quote
  #3  
Old 31-12-2007, 14:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by sub View Post
Ik ben begonnen aan de Subaru Impreza WRC Monte-Carlo 05. Hierbij heb ik wat probs met het schilderen.

Ik gebruik Acryl verf maar blijkbaar moet deze verdund worden - daarvoor heb ik Tamiya Thinner gekocht. Wat zijn de verhoudingen? Hoeveel verf, hoeveel thinner? Op het web heb ik al 75% thinner, 25% verf gelezen???

Het is m'n eerste model: hoeveel lagen verf moet er geschilderd worden?
De verhouding om te spuiten met een airbrush moet je eigenlijk inschatten bij het mengen. Ik doe eerst verf in mijn airbrushpotje, en daarna voeg ik er thinner aan toe tot het geheel een consistentie krijgt die vergelijkbaar is met melk. Het moet vloeien, maar ook niet te veel: als het als water vloeit is je mengsel te dun. Of je nu met acryl spuit of met enamel maakt voor de verhoudingen niet uit, omdat het de airbrush is die de hiervoor beschreven verhouding nodig heeft.

Het aantal lagen ligt ook niet vast, maar ik neem als vuistregel: 1 à 2 lagen grondverf, en 2 à 3 lagen lak. Daarna zet ik er nog eens 2 à 3 lagen vernis overheen.

Ik raad je echter sterk aan om eerst eens de tips te lezen die hier staan, over de voorbereiding van je model.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 31-12-2007 at 14:52.
Reply With Quote
  #4  
Old 31-12-2007, 14:50
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by kevin555 View Post
Als je ze in bus koopt ts 50 die gebruik ik altijd met 1 laagje is dat genoeg
Mijn ervaring is dat 1 mistlaag en 1 à 2 dekkende lagen een minimum zijn.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 31-12-2007, 14:51
sub sub is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2007
Location: Gent
Posts: 2
All right. Deze tips kan ik alvast gebruiken voor het spuiten van de body?

Hoe zit het met kleine onderdelen? Deze moet je toch schilderen met penseel?
Reply With Quote
  #6  
Old 31-12-2007, 15:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by sub View Post
All right. Deze tips kan ik alvast gebruiken voor het spuiten van de body?

Hoe zit het met kleine onderdelen? Deze moet je toch schilderen met penseel?
Ik spuit bijna alles hoor. Ook kleine onderdelen, waarbij ik op zijn minst de basislaag spuit. Als een onderdeel in meerdere kleuren geschilderd dient te worden, kijk ik eerst welke kleur er overheert, en die spuit ik dan. Later, als het onderdeel droog is, schilder ik de details met een penseeltje. Hiervoor gebruik ik de kleine Enamel potjes van Tamiya, en die kan je onverdund aanbrengen met het penseel. Alleen als de verf al een tijdje in gebruik is, en dus al geruime tijd blootgesteld geweest is aan de buitenlucht, kan ze wat te dik worden om te schilderen. Dan voeg ik er weer wat enamel thinner van Tamiya aan toe en dan kunnen we weer voort...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 31-12-2007, 20:33
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by kevin555 View Post
Als je ze in bus koopt ts 50 die gebruik ik altijd met 1 laagje is dat genoeg
Ga je hem spuiten met een pistool ?
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Mijn ervaring is dat 1 mistlaag en 1 à 2 dekkende lagen een minimum zijn.
Als ik toch even mag inpikken op het aantal gespoten lagen op je model: 1 laag is zeker niet voldoende. Je moet die laag dan veel te dik spuiten om het model te "dekken". Dat wil eigenlijk zeggen dat je een wetlaag wilt spuiten op een gladde ondergrond (geprimed of niet, dat maakt geen verschil). De verflaag is dan te dik, en dat heeft tot gevolg dat de verf door zijn cohesieve eigenschappen gaat wegtrekken van opstaande delen zoals panellines, inkepingen, opstaande randjes etc. You got the picture.
De enige remedie om dit te vermijden is het zetten van 1, liefst 2 mistlagen. Dat betekent dat je een ruwe laag op je model zet waarop je laklaag zich kan op hechten. Let bij je mistlagen er op dat die over het hele model gelijkmatig verdeeld is, en vergeet die opstaande randjes niet. Het is niet nodig je hele model te bedekken met die mistlagen, maar je moet een basis leggen voor je latere laklaag. Doe je dit niet, dan ga je gegarandeerd van die lelijke witte randjes blijven zien.

Het is wat meer werk, maar het resultaat is zó veel beter!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #8  
Old 01-01-2008, 00:37
kevin555's Avatar
kevin555 kevin555 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2007
Location: menen
Posts: 101
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Mijn ervaring is dat 1 mistlaag en 1 à 2 dekkende lagen een minimum zijn.
Is te zien welke ondergrond je hebt , mij moet je niet vertellen goe je moet spuiten want het is mijn beroep , ik had vroeger ook een airbrush met compresor .
Die 2 gr-a impreza's van mij zijn gespoten met autoverf het kleur van mijn sub 1 laag kleur en 2 lagen vernis .
Wat ook een belangerijke rol speelt is de onderlaag , in auto's heb ik 9 verschillende onderlagen vb ferrari rosso corsa code 300 moet je een witte onderlaag nemen , zilver eeb grijze en de donkere kleuren een zwarte .
Zeker met waterverf want je mag maar 1 laag kleur geven en 1 nevellaag ( bij metallic)
Reply With Quote
  #9  
Old 01-01-2008, 00:39
kevin555's Avatar
kevin555 kevin555 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2007
Location: menen
Posts: 101
Die R5 dat ik gespoten heb had een witte onderlaag heb eerst 2 nevellagen gegeven en dan 2 gewone lagen
Reply With Quote
  #10  
Old 01-01-2008, 02:09
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by kevin555 View Post
Is te zien welke ondergrond je hebt , mij moet je niet vertellen goe je moet spuiten want het is mijn beroep , ik had vroeger ook een airbrush met compresor .
Met alle respect, maar het spuiten van modellen en het spuiten van echte wagens kan je niet vergelijken. En het is absoluut niet nodig om zo uit de hoogte te doen, ook al is spuiten je beroep. Geloof me vrij als ik zeg dat hier best wel wat mensen rondlopen die ook wel weten hoe je een model moet spuiten. Zelfs al is het niet hun beroep...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 01-01-2008, 03:05
kevin555's Avatar
kevin555 kevin555 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2007
Location: menen
Posts: 101
Ja tussen een model en een echte is het een zeer groot verschil
Reply With Quote
  #12  
Old 01-01-2008, 11:09
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Je mag automotive ook niet vergelijken met modelbouwverf. Dat is een wereld van verschil! Je kan met modelbouwverf nooit op dezelfde manier werken als met automotive en omgekeerd, net omdat je met totaal verschillende kwaliteiten werkt.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.