De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouwers Galerij > Dominique's galerij
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 26-12-2007, 22:19
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ford Thunderbird - 1957 - AMT/ERTL - 1/24

De Ford Thunderbird was in zijn tijd een echte stoefkar. Iedereen die regelmatig op Avenue M'as-Tu-Vus flanneerde móest gewoon zo een auto hebben. Daar kwam nog bij dat hij eigenlijk nog zo slecht niet was. Toen de 'Bird nog nieuw was, was hij een trendsetter, een referentie en een hebbeding tegelijk. Weinig auto's kunnen daar prat op gaan, en er zijn genoeg merken die met de nodige jaloezie moeten bekennen dat ze liefst ook zo een auto hadden ontworpen.

Als je de auto vooruitstrevend, in het oog springend en bench-mark setter kon noemen, de kit is het zeker niet. AMT/ERTL is eerder bekend om hun breed aanbod, en niet echt omwille van de kwaliteit van de producten, maar een minimum zou je toch mogen verwachten. Zelfs als je kitje slechts 10 dollar kost. Er is weinig dat past, en hetgene dat wel past is niet echt goed gefabriceerd. De chroomonderdelen zijn mooi uitgevoerd, maar ze zitten op een zodanig ondoordachte manier aan het fret dat je niet anders kan dan de chroomlaag beschadigen. Panellines zijn er wel, maar ze zijn slechts nét diep genoeg om te laten zien dat ze er staan. Als je wil dat ze zichtbaar blijven na je eerste laag verf, dan moet je ze zelf uitkrassen...

Het gebrek aan fabricagekwaliteit heeft me ook genoodzaakt om één en ander te riskeren met de clear parts. Hoe kan je het maken dat je clear parts van méér dan 1,1 mm dik in een 1/24 model steekt? Dat zijn ruiten van 2,64 cm dikte ... Moge alle engelen uit de hemel mij beschermen als ik met een voorruit van die dikte zou moeten rondrijden. Dat gaat klappen geven.

Enfin, de kwaliteit van de kit is één ding, het resultaat is er ook naar: moeilijke uitlijning van onderdelen neem je er maar bij. Je moet voor ogen houden dat je al bij al niet veel heb betaald. En je krijgt uiteindelijk slechts waarvoor je hebt betaald.
Langs de andere kant is en blijft het een leuk onderwerp om te bouwen. En veel keuze heb je niet als je hem in de vitrine wilt stallen. Ik denk dat AMT/ERTL zowat het enige merk is dat hem in assortiment heeft.

Voor de liefhebbers only, zeg maar.

Enjoy de foto's.




Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC04761.JPG
Views:	1641
Size:	75.2 KB
ID:	8594   Click image for larger version

Name:	DSC04762.JPG
Views:	1642
Size:	84.9 KB
ID:	8595   Click image for larger version

Name:	DSC04763.JPG
Views:	1628
Size:	86.7 KB
ID:	8596   Click image for larger version

Name:	DSC04764.JPG
Views:	1657
Size:	86.4 KB
ID:	8597   Click image for larger version

Name:	DSC04765.JPG
Views:	1633
Size:	86.4 KB
ID:	8598  

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 26-12-2007 at 22:23.
Reply With Quote
  #2  
Old 26-12-2007, 22:20
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
En nog enkele uit een andere hoek:





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC04766.JPG
Views:	1656
Size:	76.2 KB
ID:	8599   Click image for larger version

Name:	DSC04767.JPG
Views:	1630
Size:	83.5 KB
ID:	8600   Click image for larger version

Name:	DSC04768.JPG
Views:	1643
Size:	88.7 KB
ID:	8601   Click image for larger version

Name:	DSC04769.JPG
Views:	1601
Size:	83.2 KB
ID:	8602   Click image for larger version

Name:	DSC04770.JPG
Views:	1606
Size:	77.3 KB
ID:	8603  

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 26-12-2007 at 22:25.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-12-2007, 22:57
Monogram Monogram is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2007
Location: Antwerp
Posts: 27
Zo zie je maar dat een bouwdoos met roots in the vroege zestiger jaren met een beetje TLC toch een mooi model kan maken.
Als je een betere bouwdoos van een eerste gen Thunderbird wil, beveel ik je het model in de serie American Graffiti van (jawel) Amt aan, zo zie je dat er wel het een en ander, veranderd is de voorbije jaren.
En dan nog te denken dat dit model ontwikkeld is nadat ze de "echte" model kit designers (denk maar aan '71 Charger, '57 Chrysler 300, '71 Duster, '67 Impala, etc...) op straat hadden gegooid....oh well...'t lijkt erop dat Amt nog een keer verkocht of geleased zal worden....
Reply With Quote
  #4  
Old 26-12-2007, 23:13
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Monogram View Post
Zo zie je maar dat een bouwdoos met roots in the vroege zestiger jaren met een beetje TLC toch een mooi model kan maken.
Als je een betere bouwdoos van een eerste gen Thunderbird wil, beveel ik je het model in de serie American Graffiti van (jawel) Amt aan, zo zie je dat er wel het een en ander, veranderd is de voorbije jaren.
En dan nog te denken dat dit model ontwikkeld is nadat ze de "echte" model kit designers (denk maar aan '71 Charger, '57 Chrysler 300, '71 Duster, '67 Impala, etc...) op straat hadden gegooid....oh well...'t lijkt erop dat Amt nog een keer verkocht of geleased zal worden....
Aha, dat wist ik dus niet. Ik had geen benul van het feit dat die reeks van een andere kwaliteit was. Iets om in de gaten te houden wanneer we nog eens aan het shoppen zijn... Bedankt voor de tip!

By the way, welkom hier!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-12-2007, 23:38
Monogram Monogram is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2007
Location: Antwerp
Posts: 27
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Aha, dat wist ik dus niet. Ik had geen benul van het feit dat die reeks van een andere kwaliteit was. Iets om in de gaten te houden wanneer we nog eens aan het shoppen zijn... Bedankt voor de tip!

By the way, welkom hier!
Amt is 1 van de pioniers van de auto modelbouw, zij waren ook de eerste waarvan de kits bodies bevatte die uit 1 deel waren gegoten (Open is een Revell '59 Skyline om te zien hoe het daarvoor was ;^)
Als je vragen hebt over Amerikaanse bouwdozen hebt, stel ze gerust en ik zal ze proberen te beantwoorden.


Thanks for letting me in
Reply With Quote
  #6  
Old 27-12-2007, 00:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Al bij al toch nog een acceptabel mooi model geworden, alle perikelen in acht genomen. Mijn complimenten!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 27-12-2007, 00:53
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Al bij al toch nog een acceptabel mooi model geworden, alle perikelen in acht genomen. Mijn complimenten!
En mijn complimenten heb je ook.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.