De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Community > De Paddock - Autosport Quiz > Quiz 2005
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 11-09-2005, 17:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Oplossingen vraag 31 en 32



Hier zijn de oplossingen van vraag 31 en 32 :

Vraag 31 :
  1. In welk jaar speelt dit tafereel zich af? 1968
  2. Wie is de piloot onder het nummer 1? Siffert
  3. Wie is de piloot onder het nummer 2? Stommelen
  4. Wie is de piloot onder het nummer 3? Mitter
  5. Wie is de piloot onder het nummer 4? Rodriguez

De originele, onbewerkte foto van deze vraag zag er trouwens zo uit :



Hoe weten we nu zeker dat dit het juiste antwoord is? Eerst en vooral moest je herkennen dat de foto dateert uit 1968. De weggemoffelde nummers zijn dan geen probleem meer omdat de foto voldoende op het net te vinden is. De startlijst van Le Mans 1968 leert ons dan dat we het moeten zoeken tussen de volgende koppels :

Porsche 31 : Siffert/Hermann
Porsche 32 : Mitter/Elford
Porsche 33 : Neerpasch/Stommelen
Ford 9 : Rodriguez/Bianchi

Daar zijn de meeste quizzers het dan ook mee eens. Maar dan…

Siffert of Hermann? Duidelijk Siffert : Te herkennen aan zijn helm en zijn mager postuur tov Hermann. En eigenlijk zie je ook wel voldoende van zijn gezicht om hem zonder twijfel te herkennen. Dat had ook iedereen juist, ware het niet dat uitgerekend “Porsche” zondigde tegen de schrijfwijze “Sifferd” is niet hetzelfde als “Siffert”…

Mitter of Elford? Weer laat het postuur van Mitter geen twijfel bestaan : Elford is een magere kettingroker terwijl Mitter nogal goed in zijn vel zit. Alleen Juha bleek de lopende persoon voor Elford aan te zien…

Neerpasch of Stommelen? Al wat moeilijker. Persoonlijk heb ik zelfs een tijdje gedacht dat het Neerpasch was. Maar op deze site kan je deze foto gewoon kopen en de naam van de foto is “Rolf Stommelen”. Met als ondertekst : “Rolf Stommelen reaches his Porsche 908 first at the traditional start of Le Mans 24 hour race” is er natuurlijk geen twijfel meer mogelijk. Zeker als je weet dat het een site van “Motorsport” betreft en die mensen weten echt wel waarover ze spreken…Jammer voor Sledge en vooral “Porsche” die “Stommeln” opgaf ipv “Stommelen”…

En dan de moeilijkste : Rodriguez of Bianchi? Beide zijn even groot, hebben hetzelfde postuur en zelfs ongeveer dezelfde helm! Maar deze foto geeft toch wel uitsluitsel :



Links op de foto staat Bianchi met zilverkleurige helm en grote witte zonneklep, en rode streep op de zijkant van de overall. Rechts op de foto staat Rodriguez met zilveren helm en kleinere zonneklep, en zonder rode streep op de zijkant van de overall. En dus is de man op de quizfoto zonder twijfel Rodriguez. Hierover vielen de meeste quizzers, wat op zich geen schande is natuurlijk.

Mogelijk heeft er een quizzer de officiële startlijst van de 24 uur gevonden met daarop de piloten die als eerste van start gingen. Ik heb hem alvast niet kunnen vinden, maar ben wel zeker van de antwoorden…

Vraag 32 :
  1. Wie zit hier achter het stuur? Warwick
  2. Welke GP is dit? Canada (Montreal)
  3. In welk jaar speelt dit zich af? 1988
  4. Wat is de naam van de wagen (merk + type)? Arrows A10B
  5. Wat was het behaalde algemene resultaat in deze GP? 7e

De originele, onbewerkte foto van deze vraag zag er trouwens zo uit :



Dit levert dus de volgende tussenstand op :
  1. Guy : 340 op 340
  2. Jan : 336 op 340
  3. Pompierke : 336 op 340
  4. Le pilote sans visage : 331 op 340
  5. Baron : 329 op 340
  6. Vanni : 327 op 340
  7. Huudo : 321 op 340
  8. Lotuzzz : 321 op 340
  9. Lambo : 319 op 340
  10. HHugo : 318 op 340
  11. Manu : 318 op 340
  12. Pat : 317 op 340
  13. Ottooke : 315 op 340
  14. Bazzie : 313 op 340
  15. The Interceptor : 304 op 340
  16. Porsche : 299 op 340
  17. Sledge : 290 op 340
  18. Veloce : 290 op 340
  19. Vdhb'er : 288 op 340
  20. Juha : 276 op 340
  21. Zaibatsu Racing : 269 op 340
  22. Dragonfly : 227 op 340
  23. Bluelite : 226 op 340
  24. Kulgan : 205 op 340
  25. Raceboy : 196 op 340
  26. Megane : 180 op 340
  27. Johan : 137 op 340
  28. Selespeed : 135 op 340
  29. Thomaske GLPK : 134 op 340
  30. Corvetteboy : 110 op 340
  31. Marcel : 102 op 340
  32. Ivy440 : 66 op 340
  33. Bezemwagen : 63 op 340
  34. Iceman : 48 op 340
  35. Clubby1275 : 46 op 340
  36. Racefreak : 43 op 340
  37. AlainH : 40 op 340
  38. RX-7freakske : 39 op 340
  39. Fré : 36 op 340
  40. Kabouter : 20 op 340
  41. Airco : 19 op 340
  42. RaptuningGirl : 13 op 340
  43. 206WRC-ke : 10 op 340
  44. FIAGT : 8 op 340
  45. Zapper : 8 op 340

In elk geval proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 33 en 34!

Je kan de tussenstand overigens HIER nog eens op je gemak bekijken.

En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 13-09-2005 at 08:39.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-09-2005, 18:11
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Ingelmunster
Posts: 567
Via google kwam ik vrij simpel op een Franse site waar een ongelooflijk uitgebreid verslag van de race stond.

dit is een stukje er uit:

"Sur une piste séchant de plus en plus, les Porsche 908 qui sont parties en pneus "secs" ou mixte accélèrent la cadence tandis que deux des Ford GT 40 perdent un peu plus de temps en changeant leurs pneus "pluie" et la 3e voiture de Muir s'ensable à Mulsanne. A la fin de la première de course, les quatre 908 possèdent déjà un tour d'avance sur leurs rivales menées par l'Alpine de Jabouille. Le festival Porsche va durer trois heures.

Siffert qui mène la danse est le premier à renoncer sur une rupture de transmission, tandis que Stommelen perd beaucoup de temps avec des problèmes d'embrayage. Le relais est alors assuré par les 908 de Mitter et Buzzetta, mais les deux 908 connaissent des problèmes d'alternateur au moment où la nuit tombe et commencent à s'attarder à leur stand."

Dat gaf mij al redelijke zekerheid over de drie Porsche-piloten... Wat verder opzoekingswerk gaf zekerheid. Verder kon je aan de hand van de qualificatie weten dat der eerste GT40 die van Rodriguez-Bianchi was. En de foto die Sennake hier postte, staat eveneens op diezelfde site.

Overigens vond ik in de qualificatieresultaten dat er altijd sprake was van het duo Siffert-Hermann, Stommelen-Neerpasch, Mitter-Elford en Rodgriguez-Bianchi... Dus ik weet niet of die vier namen nu toevallig altijd als eerste vernoemd worden of dat de site daarmee wilde aantonen wie ook de start nam... Soit, het zekere voor het onzekere genomen en verder bevestiging gezocht...

Vraag 32 was wat gokwerk... Dacht eerst aan Warwick in 1987, maar toen zag ik dat de reclame op de achtervleugel van de Arrows A10 uit 1987 anders was dan die van de Arrows A10B uit 1988. Het bleek dus in dit geval om een A10B te gaan. Canada was een gok, maar aan de GP's te zien uit 1988 kon dit eigenlijk maar de enige mogelijkheid zijn gezien de achtergrond. Eenmaal dat uitgedokterd en gegokt, was het resultaat natuurlijk snel opgezocht.

Pfiew, was er niet helemaal gerust in, ma ik zie tot mijn grote tevredenheid dat ik zowaar de top-10 binnenduik. Hopelijk kan ik nog zo'n remonte placeren zoals die van 2 jaar terug

Last edited by Lambo; 11-09-2005 at 18:17.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-09-2005, 18:53
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Zoals vraag 31 mogen er nog meer komen. Het volstond in dit geval niet om een paar minuten te googlen en de antwoorden van het internet te plukken. Zoals Sennake uitlegde kwam er toch wel wat puzzelwerk bij kijken om alles in elkaar te passen. Dit was een vraag waarbij je het in de details moest gaan zoeken. Ook ik heb me, tevergeefs, suf gezocht naar een lijst van de piloten die in Le Mans 1968 de start namen.
Even een aanvulling op Sennakes uitleg over Rolf Stommelen. De Duitser heeft in de loop van zijn racecarrière ettelijke keren de kleur en het design van zijn helm veranderd. Op andere foto's van Stommelen die ook op het internet te vinden zijn, kan je zien dat hij in de zomer van 1968 met een rode helm reed.
Vraag 32 bevatte ook een leuke instinker. Deze crash van Warwick gebeurde in de zaterdagtraining voor de GP. Warwick werd afgevoerd naar het ziekenhuis maar kon de dag erna toch starten in de race.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-09-2005, 18:57
Guy's Avatar
Guy Guy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2002
Location: MASSENHOVEN
Posts: 249
Quote:
Originally Posted by Sennake
[IMG]



Mogelijk heeft er een quizzer de officiële startlijst van de 24 uur gevonden met daarop de piloten die als eerste van start gingen. Ik heb hem alvast niet kunnen vinden, maar ben wel zeker van de antwoorden…


Antwoord op vraag 31, bestond er eerst uit het jaartal te vinden. De Gulf GT 40's stonden er wel, maar geen Jacky Ickx te vinden (1969 !)
Dus terug naar 1968. Even in een Sportmoteur vanuit die tijd bekeken, en daar stond een gelijkaardige foto en werden de piloten vermeld die de wedstrijd gestart hebben.
Alles OK dus.

De andere ben ik weer gaan opzoeken via die site waar je de verschillende types van de Formule 1 wagens kunt bestuderen.
Daaruit het jaartal gefilterd en dan wat opzoekwerk gedaan in oude Auto hebdo's. ! Voila !
Reply With Quote
  #5  
Old 11-09-2005, 19:01
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Quote:
Originally Posted by guy
Even in een Sportmoteur vanuit die tijd bekeken, en daar stond een gelijkaardige foto en werden de piloten vermeld die de wedstrijd gestart hebben.

You lucky bastard!
Reply With Quote
  #6  
Old 11-09-2005, 19:10
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Baron
Zoals vraag 31 mogen er nog meer komen.
Dit kan ik alvast bevestigen : het plakken van namen op piloten-gezichten gaan jullie tegen het einde van de quiz nog kotsbeu worden
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 11-09-2005, 21:21
bluelite's Avatar
bluelite bluelite is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2004
Location: Brussel
Posts: 752
Vraag 32 was inderdaad wel een makkelijke. Ik heb daarvan een stukje op video staan, daarmee dat ik meteen al wist wie, wat, waar, wanneer, en qua comment.

Vraag 31 had ik wel wat moeilijkheden mee, omdat Le Mans niet meteen mijn vakgebied is. Ik had geluk dat ik mannen als Rodriguez, Siffert, Mitter en Stommelen nog wel herken. Qua jaartal was het dan gewoon nog opzoeken in welk jaar die 4 vooraan starten.

Allé, alles juist in ieder geval
Reply With Quote
  #8  
Old 12-09-2005, 07:16
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
Aiai, weer niet zo sterk.

Vergist van jaar in 68 en 69, te laat aan gedacht dat Siffert dat jaar met een open Porsche reed (ook met groene neus). Stommelen had in 69 ook een gele Porsche, en zo kwam ik op het foute jaar.

Die tweede vraag heb geen moeite voor gedaan, ik wist het gewoon niét...
__________________
www.rallyfoto.be
Reply With Quote
  #9  
Old 12-09-2005, 20:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Vraag 31
't was idd wat tricky om het jaartal te vinden. Nu de originele foto heb ik nergens op het net gevonden, maar wel eentje van enkel seconden na de start en met wat vergelijkingswerk zat ik dus bij het jaartal. Dan via type auto en jaartal op een "zwevende" pagina uitgekomen, dus niet meer aan een bestaande website, waarin dat de volgorde van de rijders stond aangegeven, dus ook wie de start nam.

Vraag 32
Standaard F1 kennis, zeker voor iemand als ik die de F1 heel nauwgezet volgorde in de jaren 80/begin jaren 90. Heb enkel het circuit moeten dubbelchecken.

Maar toen ik de tussenstand zag, ging er toch even een "BANZAI" door mijn gedachten Na het 'vergeten' insturen heel in begin van de kwis, had ik mijn doel bijgesteld met een plaats in de Top-10 als einddoelstelling (top-5 zou fantastsich) zijn. En 'k sta nu op 7... het gaat voorwaar de goeie kant op.

Bovendien haal ik ontzettend veel voldoening uit het feit dat ik eigenlijk met een beperkte documentatie, het toch nog altijd kan opnemen tegen de kwizzers die een halve bib in huis hebben.

Last edited by Guido; 12-09-2005 at 20:43.
Reply With Quote
  #10  
Old 12-09-2005, 20:49
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2001
Location: Lierde
Posts: 1,694
Quote:
Originally Posted by Huudo
Bovendien haal ik ontzettend veel voldoening uit het feit dat ik eigenlijk met een beperkte documentatie, het toch nog altijd kan opnemen tegen de kwizzers die een halve bib in huis hebben.
Sommige kwizzers moeten het stellen met enkel internet en parate f1 kennis van 1998
Gelukkig kan ik door deel te nemen aan meerdere edities van de quiz terugvallen op een groot aantal gegevens die over de loop der vragen vergaard zijn
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 13-09-2005, 00:25
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Ik zie dat ik nu plots 2de sta in het klassement & gisteren was ik nog 6de . Waar zijn die 4 die voor mij stonden . Hebben zij zich teruggetrokken mss ??

Last edited by vanni; 13-09-2005 at 00:29.
Reply With Quote
  #12  
Old 13-09-2005, 00:30
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by vanni
Ik zie dat ik nu plots 2de sta in het klassement & gisteren was ik nog 6de . Waar zijn die 4 die voor mij stonden . Hebben zij zich teruggetrokken mss ??
En ikke 3de! Ik denk dat ze de Top-4 gediskwalificeerd hebben.
Reply With Quote
  #13  
Old 13-09-2005, 08:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by vanni
Ik zie dat ik nu plots 2de sta in het klassement & gisteren was ik nog 6de . Waar zijn die 4 die voor mij stonden . Hebben zij zich teruggetrokken mss ??
Oeps, foutje!

Maar nu weten jullie toch al hoe het voelt om in de top-3 te staan eh. Motiveert dat niet wat extra?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 13-09-2005, 09:49
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Quote:
Originally Posted by Huudo

Bovendien haal ik ontzettend veel voldoening uit het feit dat ik eigenlijk met een beperkte documentatie, het toch nog altijd kan opnemen tegen de kwizzers die een halve bib in huis hebben.

Bij wijze van psychologische oorlogsvoering, ik beschik over bitter weinig papieren dokumentatie, al had ik in een ver verleden wel stapels Autohebdo's en dergelijke. Die schat aan info ben ik al minstens 15 jaar kwijt. Daartegenover staat dat mijn geheugen nogal fotografisch van aard is en ik meestal snel doorheb over welke periode de vragen handelen

In elk geval Huudo, ge zijt goe bezig jong. Verleden jaar gaf je het op toen je niet met zekerheid in de top 3 zou eindigen, en dit jaar vecht je gemotiveerd verder. Zo zien we het graag.
Reply With Quote
  #15  
Old 13-09-2005, 12:02
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
Ondanks de relatief weinige tijd die ik erin heb kunnen steken, heb ik het er toch nog aardig gedaan vind ik
Bij vraag 31 was het twijfelen over Bianchi of Rodriquez, dat was dan een kleine, maar dus verkeerde gok :s
Bij vraag 32 dan was het circuit de boosdoener. Twijfelen tss Brazilië en Canada. Ik veronderstelde dat op de foto de neus niet meer in de rijrichting stond, waardoor deze foto mij niet in Canada genomen kon zijn. Niet dat ik het circuit daar zo goed ken, maar dan zou ge de gebouwen op de achtergrond al moeilijker moeten zien enzo.
Maar rechtstaand publiek zal wsl wel enkel binnenin het circuit kunnen daar, dan zal't wel kloppen he

Achja, kheb gewoon mijn plaats in de ranking behouden, dus klagen doen we niet!
__________________
..: www.marcgoossens.com :..
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.