De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 10-07-2009, 16:10
EvilDevil10en's Avatar
EvilDevil10en EvilDevil10en is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2007
Location: Tienen
Posts: 9
Nismo R34 GT-R Z-tune - Tamiya - 1/24

Het is weeral een lange tijd geleden dat ik er og eentje kon afwerken, maar hier is ie dan.
Is eigenlijk otb alleen een klein beetje verlaagd, een mm ofzo en andere uitlaattippen gestoken.
eens iets anders dan mijn vorige auto's de lancers.







Reply With Quote
  #2  
Old 10-07-2009, 17:01
Czech Czech is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: Groningen
Posts: 15
Ziet er mooi uit, vind het inkleuren van Panellines altijd beetje jammer, doet beetje afbreuk aan de auto. Vooral bij lichte kleuren vallen ze mi teveel op.
__________________
Op de werkbank: Nissan Silvia S13 '91
Op voorraad: Toyota Celsior '89
Reply With Quote
  #3  
Old 10-07-2009, 17:35
EvilDevil10en's Avatar
EvilDevil10en EvilDevil10en is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2007
Location: Tienen
Posts: 9
vind net dat het, het model ten goede komt.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-07-2009, 01:03
Czech Czech is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2009
Location: Groningen
Posts: 15
Dat kan, dat is persoonlijke smaak. Zelf doe ik het niet, maar ieder zijn ding.
__________________
Op de werkbank: Nissan Silvia S13 '91
Op voorraad: Toyota Celsior '89
Reply With Quote
  #5  
Old 11-07-2009, 11:37
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Allow me, als ik even streng, doch rechtvaardig mag zijn?

Zoals dat met zoveel dingen het geval is , er zijn hier op het forum voorstanders van het inkleuren van die panellines, waarschijnlijk net zoveel als er tegenstanders zijn. Eén en ander heeft te maken met persoonlijke voorkeur, gebruikte methodes, aard van het model speelt af en toe ook mee, de achterliggende gedachte bij de bouw van het model, etc etc.

Feit is wel dat wanneer je kiest voor deze of gene methode, dat je je bewust moet zijn van het uiteindelijke beoogde resultaat, en dat je naar je methode moet toewerken. Ik verklaar me nader.

Wanneer iemand beslist om panellines in te kleuren, dan heeft dat meestal als bedoeling om extra diepte in de bodyshell te creëren. Je werkt dan met een kleuring die aansluit bij de de gebruikte bodyshell. Je gaat bv geen spierwitte auto gitzwarte panellines geven, want dat komt niet realistisch over. Je doet dat met een grijstint. Een lichtrode doe je met heel donkerrode panellines, enfin je snapt wat ik bedoel.
Qua kleur van de panelline op dit model zou ik het nog willen aanvaarden. Geen probleem hier.

Een andere bemerking is de manier van werken, en ik denk dat het hier een beetje scheef is gegaan. De panellines "zitten" niet helemaal op het model in die zin dat ze een beetje geforceerd overkomen. Daarbij zie je (maar dat kan aan de foto liggen ook) een waas van verf rond de panellines, waarschijnlijk veroorzaakt bij het uitwassen van de panellines. Vooral op de foto van de rechterkant en de achterkant van de wagen is dat zichtbaar. Misschien is de methode van aanbrengen niet helemaal de juiste.
De correcte methode van werken is de body helemaal afwerken en laten uitharden (helemaal tot en met de laklagen toe) en pas dan de panellines inkleuren met verdunde verf. Omdat die verf sterk verdund is, kan je hem mooi in de panellines laten vloeien met behulp van een dun penseeltje. Eventuele uitschuivertjes kan je dan direct met een wattenstaafje of een doekje wegvegen (eventueel met behulp van een héél klein beetje white spirit wanneer dat nodig mocht zijn, maar meestal is ordinair speeksel al meer dan genoeg...).

Een alternatief voor de ingekleurde panellines is: helemaal geen ingekleurde panellines...
Inderdaad, als je je panellines op voorhand extra uitdiept, dan krijg je een zo diepe groef in je plastic dat de verf hem onmogelijk kan opvullen. Je krijgt als het ware een "natuurlijke" panelline. Hoe doe je dat? Wel, met de punt van je exactomesje. Je houdt het mes ondersteboven, en met de achterkant van de punt kan je de panellines uitkrassen.
Als je wilt, dan kan je speciale panelscribers kopen bij enkele webshops. Die hebben het voordeel dat ze niet dikker uitlopen naar het einde toe, en dat je panelline niet breder wordt dan de originele, maar een echte must is dat niet.
Wel opletten bij deze methode: uitschuivers maken krassen in je body panels, en die zijn minder makkelijk te herstellen.

De beide methodes zijn niet moeilijk, en met een beetje aandringen kan je een perfect resultaat neerzetten na 1 of 2 pogingen.
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 11-07-2009 at 11:38.
Reply With Quote
  #6  
Old 11-07-2009, 20:11
EvilDevil10en's Avatar
EvilDevil10en EvilDevil10en is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2007
Location: Tienen
Posts: 9
bedankt dominique voor de comment, maar ik denk die waas dat het door de foto komt, dit omdat ik geen verf maar een stift met een puntje van 0,05 heb gebruikt.
Reply With Quote
  #7  
Old 30-09-2009, 13:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik zou het wel tof vinden als je iets meer informatie zou willen geven dan "skyline gtr 34 " in de titel. Ik wil best de titels die niet overeenkomen met wat we afgesproken hebben een beetje modereren (en dat zijn er zeer veel, geloof me), maar als ik niet weet van welk merk de kit is of op welke schaal het model gebouwd is, kan ik bitter weinig modereren.

Dus: lees eens deze thread, die vertelt hoe je een titel opbouwt, en laat me dan eens weten welk merk en schaal deze kit is/was...

Met dank!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 01-10-2009, 00:36
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik zou het wel tof vinden als je iets meer informatie zou willen geven dan "skyline gtr 34 " in de titel. Ik wil best de titels die niet overeenkomen met wat we afgesproken hebben een beetje modereren (en dat zijn er zeer veel, geloof me), maar als ik niet weet van welk merk de kit is of op welke schaal het model gebouwd is, kan ik bitter weinig modereren.

Dus: lees eens deze thread, die vertelt hoe je een titel opbouwt, en laat me dan eens weten welk merk en schaal deze kit is/was...

Met dank!
Als ik help, is dat ook goed.
Nismo R34 GT-R Z-tune Tamiya 1/24
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #9  
Old 01-10-2009, 06:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Als ik help, is dat ook goed.
Nismo R34 GT-R Z-tune Tamiya 1/24
Dat is ook goed, bedankt Johny
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.