De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rittensport
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 4 votes, 5.00 average.
  #16  
Old 28-11-2004, 19:14
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Inderdaad Pascal, hier zijn we ermee ...

Het is voor ons een dag geworden van vallen en weer opstaan. Ontdekken dat je beter het reglement nog eens gelezen had, en dat je ook afhankelijk bent van een auto.

Deel 1
Onze start was goed, heel snel ontdekten we het truukje met de pleintjes. We zagen er rond ons een heel pak die gewoon de pleintjes voorbij reden terwijl dat wij toch wat lettertjes opraapten. Hadden we het reglement gelezen, we hadden ook geweten wat de bedoeling was van de RT. Klein eerste probleem, de dagteller die 's morgens nog perfect werkte, bleek de geest gegeven te hebben. Niet de eerste keer ... op gevoel dan maar. Iets voor het einde van de eerste RT, bleek het gepiep van remmen , niet van de Landrover achter ons te komen, maar van een vastgelopen rechter achterrem. Laten afkoelen, door de tijdscontrole, weer een fout, we hadden er eerst moeten doorrijden. Achter de hoek bleek een Renault garage, waar enkele gasten zo vriendelijk waren de 914 op de put te zetten, en na wat prutswerk verbeterde de situatie, maar was ze niet gedaan. Op de visgraat gingen wij dan nog eens volledig de mist in. Wij blijkbaar niet alleen, rond ons draaiden nog verschillende wagens rondjes.
In de Top Hat bleek ons probleem reeds bekend. Koffietje en wat eten brachten ons natuurlijk te laat op weg voor deel twee.

Deel 2
Goed kunnen doorrijden, nog altijd zonder dagteller. Wel moeten rondrijden op de pijlenrit omdat een boer zijn bieten aan het binnenhalen was. Op alle stempelcontroles bleek onze situatie ondertussen bekend. Mijn co kreeg in het donker meer en meer problemen met het lezen van de kaarten en de 914 besloot ook geen groot licht meer ter beschikking te stellen. Toch bij Real geraakt en vlot op weg voor deel drie ...

Deel 3
Het heeft enkele minuten geduurd, maar we ontdekten toch dat onze bladen aan elkaar plakten, rijden maar. Op het eerste kaartdeel stuurde mijn co ons volledig de bossen in. Stukje overgeslagen tot pijltje-bolletje. Tweede kaartdeel, in de buurt van Domein Puyenbroeck, weer volledig de mist in. Mijn co slaagde er niet meer in, de kaart op een deftige manier te lezen.
Maar de grote klapper moest nog komen ...
Met de kaart op het stuur heb ik ons terug op het begin van pijltje-bolleke gezet ... we moesten Hulst halen ...
En dan ... straat links op 500 meter ... vlak voor een onbewaakte spoorwegovergang lag inderdaad een wegje, genomen, altijd rechtdoor, en pikkedonker, grote bocht naar links ... en geen weg meer ... enkel velden en ... de 914 vast op zijn bodemplaat.
We hebben geduwd en getrokken, stokken onder de wielen gestoken, tot ik na veel vooruit en achteruit en 45' later, de 914 terug op vaste bodem kon zetten. Ik was er van overtuigd dat mijn garagist reeds een nieuwe aansluiting gestoken had voor mijn achteruitrijlichten, deze lag dus nog steeds in de deur. Ik moest dus keren op een wegje van amper 2 meter breed. Gelukkig vonden we een poortje met een kleine oprit en na veel vooruit en achteruit geraakte we er uit. Wij waren dus wel besmeurd, en met nog een aantal bladen te gaan en een gigantische achterstand, hebben we dan maar opgegeven.

Maar we komen terug, met herstelde remmen, verstralers en een tripmeter. En natuurlijk, proper schoenen ! We hebben ons heel goed geamuseerd. In het tweede deel samen met een Frogeye-team dat niet wou dat we achter hen reden. Zij hebben ons ook geholpen om onze voorruit terug proper te krijgen. Waarvoor nogmaals onze dank !
Reply With Quote
  #17  
Old 29-11-2004, 00:32
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
We hadden al een vermoeden dat er iets niet juist zat. Maar aan defect aan de auto hadden we niet gedacht. Maar idd dat kan ook. Het belangrijkste is dat je in de slechte momenten blijft doorzetten. Je hebt er nadien een "straf" verhaal bij en het blijft plezierig, alhoewel ik me levendig kan inbeelden dat je meerdere malen hebt gevloekt...

De laatste alinea van jou reply doet me deugd. Het feit dat je gaat terugkomen...

Tot binnenkort dan maar ...

C U
Reply With Quote
  #18  
Old 29-11-2004, 01:04
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
10.31 op de eerste RT en 4.58 op de tweede.
Hadden we even doorgereden aan de eerste, dan had onze tijd heel goed geweest en hadden we ook vroeger de garage gezien.
Beoordelingsfout van mij.
Op zich vind ik dit niet zo slecht, aangezien wij dit volledig op gevoel gedaan hebben.
Er staat wel nog wat werk te wachten aan de auto. De hendel aan het stuur voor grootlicht nakijken, de remmen reviseren, dagteller proberen te herstellen, de brug op om te zien of er schade is.
Toen we de auto probeerden z'n twee verder te duwen en hij geen millimeter bewoog, hebben we niet gevloekt. Er was enkel een ijzige stilte in een verlaten, donker veld. In het licht van onze hoofdlampjes konden we enkel elkaars blik onderscheiden, en die zei veel, heel veel ...
We moeten ook nog aan wat uitleg zien te geraken.
Reply With Quote
  #19  
Old 29-11-2004, 20:40
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
@Pascal en Werner

Ik lees dat jullie de hulp hebben ingeroepen van een ervaren rittensporter. Zien jullie geen mogelijkheid om dit iets uitgebreider te maken ?
Ik denk hier in de richting van een workshopje, beetje uitleg over hoe je sommige zaken interpreteert, werken met een tripmaster en doe zo verder.
Wat denken jullie hier over ?
Reply With Quote
  #20  
Old 29-11-2004, 23:08
Boetzie's Avatar
Boetzie Boetzie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: On Your Tail
Posts: 103
@ PAT: Zou jij het zien zitten om die ervaring die je net hebt neergeschreven over de Stapelaere, naar de wedstrijdleiding te sturen. Zo staat er een verhaal van een Alfa Team vorig jaar op de site, maar dit slaat echt alles! En nooit opgegeven! Respect!
www.altena-vzw.be

@Allen. ons verhaal in t kort: Voor de eerste maal met een Franstalige copiloot en nota bene met copiloot die in feite pas sinds vorige week zondag weet wat alle vormen van kaartlezen zijn en visgraat betekent. Maar alles liep vlot, we hebben ons kostelijk geamuseerd en (en dat is altijd het belangrijkste) WE HEBBEN WEERAL BIJ GELEERD.

NIettegenstaande een 51e plaats er dik in zat, brachten 2 domme beginnersfouten (waar hij totaal niets kon aan doen) en 1 verkeerde vertaling van mezelf ons tot een 76e plaats, wat zeker geen plaats is om zich voor te schamen in de Stapelaere. Maar u kent gezegd en dat geldt voor iedere deelnemer: ALS ONS KAT EEN KOE WAS...................

Ons uitgebreid verhaal zal te lezen zijn In OLDTIMER PLUS editie Januari!

Over die workshop: Ik wil gerust meehelpen. Ik zeg niet dat wij pro's zijn, verre van zelfs maar zowel het kaartlezen op zich als de visgraat en bol/pijl lopen steeds vlot. Vaak is de classering eerder aan het niet zien van de controles (dus mijn fout) te wijten dan aan het rijden van de verkeerde weg. Bovendien zitten we bij de RT's toch meestal rond de ideale tijd. Ook het werken met de tripmaster (en chronometer!!!) kan ik je gerust uitleggen pat.

MAAR: het is niet omdat je alle theorie kent, perfect voorbereidt bent en je wagen tip top in orde is dat je meteen een topclassering kunt rijden. ALs je zo even hoort bij de oude rotten in het vak blijkt al gauw dat een regelmatigheidsrally zijn naam niet gestolen heeft en dat regelmatig deelnemen de boodschap is om goede prestaties en een snelle leercurve te bereiken.

Bovendien is elke inrichter altijd op iets anders gericht. Zo is het stokpaardje van de 6uren van de noorderkempen onder anderen het plaatsen van de controles in de beekjes rond pleinen!

Ik kan je in ieder geval de iniciatie cursus van Coast CLassics (ergens in maart dacht ik?) aanbevelen. http://www.geocities.com/coastclassics/

Voorts staat voor volgend jaar voor mezelf (momenteel nog zonder copiloot) de 1000km op het programma. Deze "rally" vindt plaats tijdens het 1e weekend van juli en gaat van Diksmuide, door Normandië tot in Amiens en terug.

Groetjes en hopelijk tot de volgende!
__________________
Racing is life, anything that happens before or after is just waitin'.

"Great Things are done when Men and Mountain meet"
Reply With Quote
  #21  
Old 30-11-2004, 01:36
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Quote:
Originally posted by Pat
@Pascal en Werner

Ik lees dat jullie de hulp hebben ingeroepen van een ervaren rittensporter. Zien jullie geen mogelijkheid om dit iets uitgebreider te maken ?
Ik denk hier in de richting van een workshopje, beetje uitleg over hoe je sommige zaken interpreteert, werken met een tripmaster en doe zo verder.
Wat denken jullie hier over ?
Begin 2004, gecombineerd met onze algemene vergadering, hebben we een cursus rittensport georganiseerd. Deze bestond uit een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte. Niet dat we zelf zodanig veel ervaring hebben maar we waren (en zijn) in staat de basisprincipes van de rittensport uit te leggen.

Begin 2005 zal er opnieuw een algemene vergadering plaatshebben. Ook deze koppelen we aan een activiteit. Wat dit gaat worden, is, denk ik, nog niet geweten. Als een overgrote meerderheid behoefte heeft aan (opnieuw) een initiatie rittensport, denk ik dat het bestuur hier wel open voor staat. Maar autosport heeft zoveel facetten en de VZW tracht telkens wat vernieuwing te brengen in het aanbod. Ik denk echter dat hieer een voorzet kan gegeven worden naar het bestuur... Een andere optie is inderdaad een workshop. Momenteel bestaan er al enkele werkgroepen. Ik denk maar aan de modelbouwmeetingen die een 3 à 4 maal per jaar plaatsvinden, de kwis van begin volgend jaar die momenteel ernstige voorbereiding vraagt... Ook een rittensportwerkgroep behoort tot de mogelijkheden.

Eén ding is echter duidelijk. Om dit alles te verwezenlijken zijn er een aantal mensen die daar enorm veel tijd insteken. Bvb om de rittensport van begin dit jaar op poten te zetten hebben we hem zelf ongeveer een tiental keer gereden (zelfs in de sneeuw en op ijs met alle gevaar vandien). Daarenboven moest het roadbook gemaakt worden, dat notabene een half uur voor de start nog moest worden aangepast. 's morgens vroeg moesten de zelfcontroles worden geplaatst, de controleposten moesten bemand worden enz enz...

Dit alles wordt met veel plezier en geduld gedaan. Ik wil eigenlijk maar zeggen dat het op poten zetten van eender welk evenement dikwijls onderschat wordt.

Maar als er voldoende vraag is, kunnen de nodige contacten gelegd worden en de nodige initiatieven genomen worden. Wie weet...

@ het bestuur : misschien in een poll de members laten stemmen wat betreft het evenement gekoppeld aan de algemene vergadering van 2005 ??????

C U
Reply With Quote
  #22  
Old 30-11-2004, 01:38
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Quote:
Originally posted by Boetzie
Voorts staat voor volgend jaar voor mezelf (momenteel nog zonder copiloot) de 1000km op het programma. Deze "rally" vindt plaats tijdens het 1e weekend van juli en gaat van Diksmuide, door Normandië tot in Amiens en terug.
Je had hierover een flyer met een URL. Wat is deze URL en is hij reeds actief ???

C U
Reply With Quote
  #23  
Old 30-11-2004, 22:05
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Quote:
Originally posted by Pat
@Pascal en Werner

Ik lees dat jullie de hulp hebben ingeroepen van een ervaren rittensporter. Zien jullie geen mogelijkheid om dit iets uitgebreider te maken ?
Ik denk hier in de richting van een workshopje, beetje uitleg over hoe je sommige zaken interpreteert, werken met een tripmaster en doe zo verder.
Wat denken jullie hier over ?
Pat,

Wij evalueren onze rit donderdag avond in taverne Normandie te Zemst. Onder begeleiding van die "ervaren" man .
Ik ben er van ongeveer 21.00 uur. Steeds welkom.
Ik heb ook nog wel wat cursussen en boeken liggen.
Laat maar iets weten.

Wat die URL betreft: ik dacht www.1000km.tk maar die werkt blijkbaar niet.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #24  
Old 30-11-2004, 22:14
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally posted by Werner333
Pat,

Wij evalueren onze rit donderdag avond in taverne Normandie te Zemst.
lees: wij gaan een paar Duvels drinken.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #25  
Old 30-11-2004, 22:38
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
CLAESSENS:
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #26  
Old 30-11-2004, 22:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Werner333
CLAESSENS:
Schitterend!
Reply With Quote
  #27  
Old 01-12-2004, 01:04
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
@Werner

Dat is genoteerd. Normaal train ik op donderdagavond met mijn co, we kunnen dat wel eens vervangen.

Kun je even aanwijzen waar we moeten zijn ? Ik kom langs Mechelen-Zuid richting GB.

Geen pijlke-bolleke, visgraat of kaart aub, wij moeten vrijdag werken ...
Reply With Quote
  #28  
Old 01-12-2004, 01:12
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
@Boetzi

Mail zal vermoedelijk morgen vertrekken !

We zullen in het voorjaar eens afspreken om die uitleg over de tripmeter te organiseren.
Ik zit vooral in de knoei met het feit dat je drie afstanden hebt, het deel dat je rijdt, de RT, en de afstanden op de nota's ... en twee afstanden op de tripmeter ....
Reply With Quote
  #29  
Old 01-12-2004, 22:05
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
@Pat, zie mail voor route beschrijving. Tot donderdag.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #30  
Old 01-12-2004, 22:54
Boetzie's Avatar
Boetzie Boetzie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: On Your Tail
Posts: 103
@Pat, het geknoei met de tripmasters heb ik in het begin ook gehad.

Tot plots mijn frank viel dat:

1. De onderste meter (die je dus snel op nul kunt zetten)
gebruik je voor de afstanden tussen de opeenvolgende bol
pijlen of om het kaartlezen gemakkelijker te maken voor je
copiloot

2. De bovenste gebruik je voor een algemene TK of voor een RT
Heb je ze nu alle 2 tergelijker tijd, dan kan je voor die TK (staat altijd in het roadboek) de kilometer teller van je eigen wagen op nul zetten. 100% correct is het niet maar ik zou anders niet weten hoe je t zou moeten doen

Bovendien heb je die algemen meestal niet nodig. In de 6h der noorderkempen bijvoorbeeld en ook in de stapelaere kreeg je ofwel de maximale tijd voor de Tk, of de maximale tijd + aantal km.

Het enigste voorwat dat in feite wel handig is (voor zover wij met onze beperkte ervaring hierover kunnen oordelen), is dat bijvoorbeeld bij de stapelaere Geheime TijdsControles stonden en je zo snel je ideale tijd daar kan berekenen. Maar aangezien die controles in feite hier enkel dienden voor ex-aequo's.....

Groetjes
__________________
Racing is life, anything that happens before or after is just waitin'.

"Great Things are done when Men and Mountain meet"

Last edited by Boetzie; 01-12-2004 at 22:57.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.