De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 15-05-2011, 21:37
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Lotus 56 - 1968 Indy 500 - Graham Hill - MFH - 1/20

En dan nu eens iets heel anders. Al langer wilde ik eens een kit van Model Factory Hiro maken. Ik heb er inmiddels 2 liggen en ben nu dus begonnen aan deze: de Lotus 56 "Indy". Het is een nogal bijzondere wagen omdat deze niet aangedreven werd door een motor met zuigers, maar door een "gas-turbine" motor. Deze genereerde zo'n 500Pk en > 1500 Nm koppel. De wagen was gebaseerd op Parnelli Jones' STP Granatelli turbine wagen (ook wel genoemd "Silent Sam") die de race bijna won in 1967.

Ook bijzonder was dat het een 4-wiel aangedreven wagen was. Enige tijd voor de Indianapolis 500 gereden zou worden werd de wagen getest door Jim Clark, die er enthousiast over was. Helaas zou hij de wagen nooit racen omdat hij dodelijk crashte in een F2 race. Tijdens de kwalificatie crashte Mike Spence een van de 56's. Hij overleed enkele uren later aan zijn verwondingen. Het verging Team Lotus een stuk beter tijdens de kwalificaties; Joe Leonard pakt de pole en Graham Hill de 2e plaats. De 3e Lotus werd gereden door Art Pollard die zich als 11e kwalificeerde.

In de race crashte Hill al vroeg in de race. Leonard leek de race in z'n zak te hebben toen met nog maar een handvol ronden te gaan de motor geen vermogen meer gaf en voor de 2e keer op rij een turbine motor de overwinning aan zich voorbij zag gaan met de finish in zicht. De wagen die ik ga bouwen zal de nr 70 van Graham Hill zijn:



Dan naar de kit. Het gaat hier dus om een kit van Model Factory Hiro in de schaal 1/20. In de doos zitten een aantal mooie resin witte delen voor de body (foto 1), 2 sheets photo-etch (foto 2) en meer dan 150 witmetalen onderdelen (foto 3, al gesorteerd door mij in een doosje).







Meer in de volgende post...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	lotus56_02.jpg
Views:	2111
Size:	89.3 KB
ID:	22173   Click image for larger version

Name:	lotus56_04.jpg
Views:	2078
Size:	164.8 KB
ID:	22174   Click image for larger version

Name:	lotus56_03.jpg
Views:	2062
Size:	154.4 KB
ID:	22175   Click image for larger version

Name:	True Scale Lotus 56 Indy 2.jpg
Views:	2197
Size:	86.6 KB
ID:	22176  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #2  
Old 15-05-2011, 21:43
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
De eerste stap bij een kit als deze is dry-fitten.... vaak! En niet te vergeten heel veel gaten boren en schuren van het witmetaal. Eerst maar even het dryfitten. De eerste foto toont het chassis met de volledige voor- en achtertrein en de turbine. Op de tweede foto heb ik de kap er even opgezet waardoor duidelijk de bijzondere vorm van deze wagen duidelijk wordt. Let wel, deze wagen had verder geen vleugels nodig, het was zelf de vleugel!



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	lotus56_05.jpg
Views:	2030
Size:	101.8 KB
ID:	22177   Click image for larger version

Name:	lotus56_06.jpg
Views:	2050
Size:	81.8 KB
ID:	22178  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #3  
Old 15-05-2011, 22:00
Modelbouwerke's Avatar
Modelbouwerke Modelbouwerke is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2011
Location: Kalmthout
Posts: 35
Dat is echt een specialeke.
Zowel de kit als de auto.
Veel plezier met de bouw.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-05-2011, 22:13
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Aahhh, eindelijk begint 'tem der aan Daar zat ik al lang op te wachten zie Ik blijf uiteraard met veel belangstelling volgen!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 15-05-2011, 22:18
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
.................................Ik blijf uiteraard met veel belangstelling volgen!
Me too.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #6  
Old 15-05-2011, 22:56
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Indrukwekkende kit, Tim.
Ziet er mij zeer arbeidsintensief uit en denk dat hier niet veel extra's meer moeten toegevoegd worden.
Zeer ambitieus projectje. Ik volg.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 16-05-2011, 06:11
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Je weet dat ik je mening omtrend MFH deel. Ooit moet je gewoon eentje gemaakt hebben. Ik ga deze tread dan ook met heel veel belangstelling volgen.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 16-05-2011, 09:10
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Loixrallyfan View Post
Ziet er mij zeer arbeidsintensief uit en denk dat hier niet veel extra's meer moeten toegevoegd worden.
Hij is zeker arbeidsintensief... bijna alle witmetalen onderdelen (vaak klein) moeten ge-schuurd/polijst worden. En extra's ga ik niet toevoegen, alles zit al in de kit. En dan bedoel ik ook alles, elk kabeltje is al bijgeleverd
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #9  
Old 16-05-2011, 19:09
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Nu verder met de turbine motor. Dit is echt een kit op zich (en ook los te koop!). Na heel wat schuur/polijstwer heb ik alle onderdelen van de motor opgeschoond en werden alle benodigde gaten geboord. De eerste foto toont een gedeelte van de onderdelen. Het kelk-vormige onderdeel links in de bovenste rij zijn 2 helften die al aan elkaar geplakt zijn. De 2 helften rechts van het midden op de onderste rij zijn inmiddels ook aan elkaar bevestigd en de naad is al bijna mooi glad geschuurd. Verder zijn er 5 rotors te zien rechtsonder; deze zullen wanneer de motor klaar is niet meer te zien zijn, zo veel detail stopt MFH in sommige van zijn kits...



Vervolgens werd het tijd om delen van de motor die dezelfde kleur gaan krijgen in elkaar te zetten. Op onderstaande foto zie je het achterste gedeelte van de turbine wat later zwart geverfd zal worden. Pijlen 1 en 2 geven PE onderdelen aan die reeds bevestigd zijn. De 3e pijl is een witmetalen vuldop met een doorsnee van zo'n 2,5 mm.



Dan het middelste component. Ik heb 15 gaten geboord (zie pijl "1") waar later nog 15 kleinere stukjes inkomen die samen een soort ring vormen. De eerder genoemde rotors zullen voor altijd in de donkerte van de ruimte bij "2" verdwijnen...



Tenslotte nog even een foto van een dry-fit van de gehele motor. Deze is grofweg in drie delen opgedeeld wat kleur betreft en zo heb ik 'm dus ook samengesteld. Rond het smallere stuk tussen "1" en "2" komt nog een PE rooster. Het subcomponent uit de 2e foto komt overeen met het gedeelte bij de "1" en de 3e foto met "2". De totale lengte van de turbine is zo'n 6,6 cm.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	lotus56_07.jpg
Views:	2049
Size:	133.6 KB
ID:	22184   Click image for larger version

Name:	lotus56_08.jpg
Views:	2018
Size:	114.2 KB
ID:	22185   Click image for larger version

Name:	lotus56_08b.jpg
Views:	2017
Size:	122.8 KB
ID:	22186   Click image for larger version

Name:	lotus56_09.jpg
Views:	2010
Size:	109.6 KB
ID:	22187  
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #10  
Old 16-05-2011, 21:22
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Jaja, toch weer al een knap begin aan zo een fantastische kit. Er is alvast een zeer goede start gemaakt. ik ga deze zeker volgen.

Lesley
Reply With Quote
  #11  
Old 18-05-2011, 22:26
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Tim,

Dit is een "gigaaaaaaantische uitdaging".
Deze wagen -die ook op men verlanglijstje staat- heeft een potentieel wat schilderen betreft.
zowat elke kleur van alclad kan je aanbrengen op de turbine !
Maak er wat van !!!

Een "volger"
Grtz,
G
Reply With Quote
  #12  
Old 19-05-2011, 19:21
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
zowat elke kleur van alclad kan je aanbrengen op de turbine !
En precies daarom heb ik inmiddels vele smaken Alclad in de kast staan
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #13  
Old 19-05-2011, 21:32
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
En precies daarom heb ik inmiddels vele smaken Alclad in de kast staan
Varieërend van mokka tot stratchiatella,
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #14  
Old 20-05-2011, 14:08
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Intussen heb ik nog wat gewerkt aan de voorzijde van de Lotus. De gehele voorkant van de wagen is 1 component dat later in z'n geheel aan de "tub" bevestigd zal worden (zoals in mijn 2e post al te zien was bij het dryfitten).

De eerste foto toon rechts de 4 witmetalen delen zoals ze in elkaar horen te steken. Op de linkerzijde zie je hoe er een PE plaat overheen gezet is.


Aan weerszijden van het component uit de vorige foto komen de delen uit de volgende foto. Alle 4 zijn ze voorzien van extra PE. Dit heb ik met groene pijlen aangegeven (al ben ik 2 pijlen vergeten zie ik nu....). Op de foto daaronder is te zien hoe een en ander aan elkaar komt uiteindelijk. Overigens zal het grote gedeelte een blauw/grijze kleur krijgen en de delen hieronder het bekende STP-rood.




Dan heb ik ook nog wat gewerkt aan het interieur. In de bodem van de kuip zit een gat waarover een soort radiator komt. Dit is een witmetalen onderdeel waarop wat PE roosters gezet zijn (zie pijlen).


Tenslotte even een beeld van de gehele kuip. De pijlen geven de verschillende PE onderdelen aan die al zijn bevestigd. Ook is hier goed te zien waar de radiator uit de vorige foto geplaatst wordt. Overiens zal hier later weinig meer van te zien zijn, daar de stoel er over heen geplaatst zal worden


Vanavond neem ik 'm mee naar de meeting zodat jullie 'm in het echt kunnen bekijken. De bouw is inmiddels een klein beetje verder dus er is meer te zien dan op de foto's tot nu toe
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	lotus56_10.jpg
Views:	1912
Size:	114.5 KB
ID:	22207   Click image for larger version

Name:	lotus56_11.jpg
Views:	1884
Size:	131.0 KB
ID:	22208   Click image for larger version

Name:	lotus56_12.jpg
Views:	1832
Size:	125.0 KB
ID:	22209   Click image for larger version

Name:	lotus56_13.jpg
Views:	1877
Size:	128.1 KB
ID:	22210   Click image for larger version

Name:	lotus56_14.jpg
Views:	1878
Size:	93.1 KB
ID:	22211  

__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #15  
Old 09-06-2011, 20:20
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Na veel pas- en schuurwerk heb ik eindelijk weer wat te melden over deze kit

De eerste foto die ik wil laten zien toont een dry-fit van de gehele voortrein. Het enige wat er hier niet op zit zijn de remschijven en de aandrijfstangen.


En als we het dan toch over remschijven hebben, hier zijn ze alle 4 (incl. de brake calipers). Elke schijf bestaat uit 1 witmetalen kern en 4 PE delen. Ze zullen later nog een laagje verf krijgen (na primer uiteraard). De calipers zullen alleen opgeschuurd hoeven te worden om het gewenste effect te krijgen.


En nu ik er zeker van ben dat alles gaat passen heb ik het grootste stuk in de primer gezet en daarna gespoten in een lichtblauwe tint. De delen die er naast gelegd zijn zullen nog in dit blok geplaatst moeten worden. De 2 delen in het midden aan de rechterzijde zijn met alclad gespoten en daarna voorzien van een wash.


En om een idee te geven hoe het er uit gaat zien als een aantal van die onderdelen geplaatst zijn heb ik de onderste foto even gemaakt. Let vooral even op het subfotootje rechtsonder! Hier zie je dat de voorste aandrijfas met daarachter de pedalen. De coureur moest dus zijn voeten onder de aandrijfas door steken om bij de pedalen te kunnen


En tenslotte nog even de turbine. De meeste onderdelen hebben hun hoofdkleur gekregen. Vervolgens werd een wash met olieverf aangebracht om de opliggende details te accentueren. (De foto toont overigens een gedeeltelijke dry-fit, nog niet alles is vastgelijmd).
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	lotus56_15.jpg
Views:	1762
Size:	127.7 KB
ID:	22488   Click image for larger version

Name:	lotus56_16.jpg
Views:	1770
Size:	123.5 KB
ID:	22489   Click image for larger version

Name:	lotus56_17.jpg
Views:	1758
Size:	110.4 KB
ID:	22490   Click image for larger version

Name:	lotus56_18.jpg
Views:	1795
Size:	130.4 KB
ID:	22491   Click image for larger version

Name:	lotus56_19.jpg
Views:	1769
Size:	122.2 KB
ID:	22492  

__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."

Last edited by TvD; 09-06-2011 at 20:22. Reason: Tikfoutjes corrigeren.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.