De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 4 votes, 4.75 average.
  #1  
Old 04-04-2007, 19:23
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Nissan Skyline GTR (R34) 2003 test version - Tamiya - 1/24

Het volgende project wordt een niet-Porsche. Waarom deze Skyline? Ik heb al een goed idee van hoe hij eruit zal zien. Niet in de Xanavi of Calsonic kleuren maar een pre-season test versie. Waarom? Wel, de carrosserie wordt matt zwart met delen in carbon, in de pre-season tests waren de flaps vooraan anders dan de originele flaps in de kit en een pre-season versie geeft een aantal mogelijkheden die niet op de race auto zitten zoals een luchtsnelheidssonde op de motorkap (het pijpje gekend op de F1 wagens van vroeger), extra temperatuur strips, ...
Het zal een versie worden met opengewerkte bestuurdersdeur en dus een meer dan licht gedetailleerd interieur.

Maar ... genoeg gezeverd, nu over naar bewijsmateriaal. Zoals altijd begin in met de wielen en de remmen. Waarom? Omdat het beeld van de wielen me altijd een idee geeft van hoe het afgewerkt model eruit zal zien, een beetje zoals de laatste pagina van een boek.
De wielen zijn dus al klaar. De velgen zijn voorzien van ventielen en loodjes en de nodige decals en het middenstuk van de wielnaaf werd uitgeboord om de wand dunner te maken en daarna inwendig gedrybrushed.
Vervolgens de banden geschuurd en op velg gemonteerd. De letters zijn geen decals maar gespoten. Om ze een 'used look' te geven heb ik ze lichtjes met een mesje afgekrast op de flank van de band. Het verouderen werd gedaan door de hel witte letters te overspuiten met sterk verdunde clear orange. Vermits dit een test model zal zijn vond ik dat de wielen er 'gereden' uit moesten zien. Het minste dat je dan kan doen is de ganse handel met matt overspuiten.

Om het geheel af te maken heb ik ook het opgeraapte rubber gesimuleerd. Dit heb ik gedaan met microsol christal clear. Vermits de banden licht vettig zijn zal een verdunde chrystal clear niet egaal blijven kleven maar samentrekken (een beetje zoals visogen) en daardoor lichte verdikkingen simuleren. Als het droog is overspuiten met matte vernis en klaar is kees.
Hoe ik hiertoe gekomen ben? Ik wilde zwart pigment om de banden aanbrengen om de pickup te simuleren en om geen lijmsporen te hebben heb ik chrystal clear genomen, maar toen het niet lukte met het pigment heb ik het afgevreven en ... de restanten waren meer dan goed genoeg! Oordeel zelf maar.

Voor de rest heb ik nog enkele dingen aangepakt. De middenconsole is al bekleed met carbon en de snelzekeringen moeten nog gezet worden.

De remschijven zijn de Tamiya PE delen die ik met de aansteker en schuurpapier meerdere malen bewerkt heb en de klauwen hebben de leidingen gekregen.

Voor de rest ... ik bouw als ik tijd heb, wat op dit moment een schaarste is.

Volgende update .... ???
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - wheels.JPG
Views:	3532
Size:	85.8 KB
ID:	5546   Click image for larger version

Name:	resised - remmen.JPG
Views:	3516
Size:	23.6 KB
ID:	5547   Click image for larger version

Name:	resised - middenconsole.JPG
Views:	169
Size:	9.1 KB
ID:	5548   Click image for larger version

Name:	resised - deur.JPG
Views:	3521
Size:	12.1 KB
ID:	5549  
Reply With Quote
  #2  
Old 04-04-2007, 19:46
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
man dat ziet er zo echt uit
heb je toevallig een foto van de originele ?
Reply With Quote
  #3  
Old 04-04-2007, 20:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Mooie start. De oplossing voor het "opgeraapte" rubber, is inderdaad geslaagd!
Reply With Quote
  #4  
Old 04-04-2007, 23:16
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
..................................
Voor de rest ... ik bouw als ik tijd heb, wat op dit moment een schaarste is.

Volgende update .... ???
Zo ken ik er nog.

In ieder geval is de start al veelbelovend.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-04-2007, 20:18
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Volgende stap ... het interieur. Ik ben enkele jaren geleden al eens aan deze kit begonnen. Het interieur staat al in de lak en is gevernist, maar omdat de deur opengaat moet een deel van het chassis heraangepast worden. De zetelsteunen moeten opnieuw gemaakt worden, de gietholte in de rolkooi aan de deuropening opgevuld, en ook de opening tussen de dorpel en het interieur als de deur weg is.
Deze opening heb ik opgevuld op de gekende manier. Liquid paint mask op het interieur deel en dan plamuren. Zo kan het interieurdeel verwijderd worden en de aansluiting van de plamuur tegen de boord van het interieur is perfect!

Het dashbord is ook klaar. De routine dingen zijn gebeurd. Carbon delen werden met decal bekleed en met smoke gespoten. Daarna nog een laag matte clear want voor mij mag carbon op een race auto niet blinken.
De knoppen op het stuur werden vervangen door afvalstukjes van een horlogemaker en de curley cable tussen stuur en dashbord werd met een stekker bevestigd (betere foto's volgen nog). Na dit alles nog een beetje drybrushen om het geheel tot leven te brengen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - dorpel uitgevuld.JPG
Views:	102
Size:	45.9 KB
ID:	5584   Click image for larger version

Name:	resised - dorpel uitgevuld gescheiden.JPG
Views:	113
Size:	41.5 KB
ID:	5585   Click image for larger version

Name:	resised - dashbord af.JPG
Views:	3486
Size:	9.6 KB
ID:	5586  
Reply With Quote
  #6  
Old 07-04-2007, 20:22
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik ben ook al begonnen met de bekijken van een extraatje. Ik wil in deze auto licht inbouwen. De voorste lampen zullen gemaakt worden met SMD LED's (wit) zodat je de indruk van een echte lamp krijgt (dus geen uitstulpende lens zoals een gewone LED maar een vlak optiek) en omdat die SMD's heel klein zijn zijn ze heel makkelijk weg te werken.
De achterlichten worden een specialleke! Zo als op de foto te zien is zijn de achterlichten 8 kleine lichtbronnen. Probeer dat maar eens na te bootsen hoor ik er hier al denken. Wel, eigenlijk niet zó moeilijk.
Glasvezel verlichting is de achterliggende gedachte. Ik heb dus een ultra bright witte LED genomen en hierin 8 gaatjes geboord. Daarin heb ik witte visdraad gestoken en alles met epoxylijm gekleefd. Als de LED nu brand wordt het licht getransporteerd door de visdraad (die de glasvezel vervangt). Zo kan je 8 kleine lichtbronnen simuleren.
Om te verhinderen dat er stooilicht zal zijn worden de LED's achteraf met zwarte textielverf geverfd. Textielverf laat immers geen licht door en is zeer makkelijk aan te brengen.
Zo gauw als ik de gaatjes in het lichtblok geboord heb en de lichtjes branden volgen meet foto's ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - rear light met LED.JPG
Views:	3488
Size:	12.6 KB
ID:	5587  
Reply With Quote
  #7  
Old 07-04-2007, 21:21
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
...
Zo gauw als ik de gaatjes in het lichtblok geboord heb en de lichtjes branden volgen meet foto's ...
Ge moet de werkingsspanning van de LED nog meten?

Zeer slim bedacht! Ben benieuwd wel resultaat het zal geven.
Reply With Quote
  #8  
Old 07-04-2007, 22:35
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Dat gaat ver hier
Reply With Quote
  #9  
Old 08-04-2007, 10:11
B. the builder's Avatar
B. the builder B. the builder is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 81
Ik had ook al gedacht aan licht op die manier, maar tot nu toe heb ik er mij niet aan gewaagd omdat a) de mijn laatste modellen, een enzo ferrari en nu een F40, dit moeilijk toelaten (toch bij de achterlichten) en b) ik schrik had dat er dingen te warm zouden worden (vooral voor de verf zou ik hier schrik hebben).
Maar blijkbaar heb jij daar vertrouwen in. (?)

Voor de rest: ziet er z??r geslaagd uit tot nu toe, vooral die wielen en remschijven vind ik super!
________
GLASS PIPE PICTURES

Last edited by B. the builder; 19-09-2011 at 12:07.
Reply With Quote
  #10  
Old 08-04-2007, 11:56
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
De Skyline is een prachtige wagen om te bouwen, het is één van mijn favorieten. De leds inbouwen heeft geen enkel probleem.
Goe bezig...
Leds worden niet warm zoals gloeilampen, dus dat zal geen problemen geven met de verf. Wat de moeilijkheid betreft op een Ferrari Enzo kan ik inkomen. Ik ben bezig aan een Enzo voor de Gumball 3000 te rijden en dit is een klas die ook in het donker zal gereden worden. Er moeten wel degelijk lichten in komen en het zal inderdaad niet gemakkelijk zijn zo tezien aan de achterkant. Leds zijn 3mm en de Enzo lichten zijn +- ook 3mm. De Enzo zal binnenkort te volgen zijn in de slotcars met uitleg hoe ik de lichten aanpak.

J.
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 09-04-2007, 11:04
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Het grote voordeel met LED's is dat ze inderdaad niet warm worden (of toch in zeer beperkte mate). De SMD's worden absoluut niet warm, de 5mm LED's voor de achterkant zitten toch niet rechtstreeks aan de carrosserie vast, zodus ...

Ik heb geprobeerd om de rolkooi wat meer realisme te geven. De verbindingsplaten tussen de A-stijlen en de rolkooi zijn al toegevoegd, omdat de deur rechts opengaat is ook de holte in de rolkooi opgevuld. De lasnaden zijn ook gesimuleerd, alhoewel ik hierover mijn twijfels heb. Ik ga eerst de hele handel in grondlak zetten en dan zien we wel hoe het resultaat is. Is het niet goed dan kan ik ze nog verwijderen of reduceren.

De deur afgewerkt. De sleuf voor de slotvanger is voorzien en de gaten voor de bouten van het slot en de raamgeleiders zijn ook al gemaakt. Volgende stap is grondlak en, indien alles goed is, het wit erachteraan.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - rolkooi met lasnaden.JPG
Views:	3477
Size:	21.4 KB
ID:	5601   Click image for larger version

Name:	resised - deur afgewerkt.JPG
Views:	121
Size:	9.7 KB
ID:	5602  
Reply With Quote
  #12  
Old 10-04-2007, 23:02
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
indrukwekkend
Reply With Quote
  #13  
Old 11-04-2007, 12:43
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
maat, ik heb alles nog niet gelezen, maar de prentjes zeggen genoeg

volgens mij hebt ge uwe eerste zonneslag vast

bye the way: mat zwart met carbon, i love it
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #14  
Old 22-04-2007, 19:24
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Lasnaden ... enkele meters

Bij deze Nissan is de bodemplaat gelukkig nog in plastic, dus er kan nog wat gesmosd worden met een soldeerbout.

Ik heb enkele delen verwijderd uit het originele interieur. De passagierszijde werd ontdaan van de boxen voor het gewicht, de houders voor de luchtkrikken, (deze zullen in aluminium gemaakt worden). De bestuurderszijde was een ander paar mouwen. De originele zetelsteunen lijken wel een nachtmerrie als je een deur wil openwerken. Die massieve blokken moesten eraan geloven, maar, vermits ze hol zijn, kan je ze niet gewoon wegfrezen. Dus ... de hele handel eruit en een volledig nieuw raamwerk gemaakt.

De laatste mod waren ... lasnaden. Op de echte auto is de bodem vasgelast aan het buizenchassis. Ideale moment om dus lasnaden te maken. Ik heb me ongeveer 2 uur geamuseerd (en tof werkje als je van plastic smelten houdt) en moet zeggen dat het eigenlijk goed meevalt. Het lijkt erg 'zwaar' op de foto's, maar in werkelijkheid is het minder diep. Ook niet vergeten dat hierover nog een primer komt en het interieur, in zilver, zal het geheel ook weer wat lichter maken.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - chassis zijde rechts met lasnaden.JPG
Views:	3447
Size:	138.6 KB
ID:	5778   Click image for larger version

Name:	resised - chassis bovenaanzicht met lasnaden.JPG
Views:	3476
Size:	134.8 KB
ID:	5780  
Reply With Quote
  #15  
Old 22-04-2007, 20:09
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ook de stoel werd aangepast. Omdat de standaard zetelbevestiging verwijderd werd is er maar 1 oplossing. Een PE zetelsteun (laten) maken (Hhugo, here I come!) is het enige alternatief.

Ook de stoelvorm werd aangepast zodat het een echte stand alone zetel wordt. Natuurlijk wordt deze stoel op de Huudo manier geschilderd en gepigmenteerd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	resised - zetels achterkant.jpg
Views:	3383
Size:	91.2 KB
ID:	5781   Click image for larger version

Name:	resised - zetels zijkant.jpg
Views:	3425
Size:	60.8 KB
ID:	5782  
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.