De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #46  
Old 09-09-2005, 13:28
Chauffeur Chauffeur is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2005
Location: Edegem
Posts: 428
Alle zaken die ik hier de revue zie passeren zijn één voor één zaken die inderdaad hun steentje kunnen bijbrengen tot een verbetering van het geheel. Over 1 zaak spreken jullie echter niet, en dat is de kostprijs. Je kan 100 en 1 zaken veranderen, je kan miljoenen pompen in een project, maar wie zal het betalen.
De toeschouwers alvast niet (probeer maar eens 30 euro te vragen voor een inkomticket), die zoeken tot ze een gratis ticket kunnen bemachtigen. De teams zitten op hun tandvlees en geven hun centen terecht liever uit aan de wagens en de uitstraling van het team ( lees sponsors). Grote circuit & nationale sponors blijven achterwege omwille van 1) te weinig publiek en 2) te weinig media. Zoals iemand hier reeds terecht aanhaalde: spreek en schrijf erover en mensen worden nieuwschierig. Maandag na de 24H alle kranten gekocht? Ik wel en ik kan je verzekeren, het was om te wenen. Pitstop TV doet zijn uiterste best maar vecht tegen de bierkaai, ook wij proberen met man en macht, alles voor de sport.

Ik kan jullie één ding zeggen: maak van 1 persoon een internationale vedette en veel zaken zullen volgen. Kijk naar het tennis, kijk naar de terugvallende cijfers qua ticketverkoop voor de F1. Komt dat door het circuit? Neen!!! 80% van de bezoekers op Spa komen voor Schumi. Nu hij niet presteert blijven ze thuis, as simpel as that. Mensen komen niet meer uit hunnen stoel voor 50 wagens achter elkaar te zien rijden. Breng spanning, sensatie, zet sommigen op een verhoog waar mensen naar opkijken, enz... Ik stond zelf versteld van de aandacht die Ellen Lohr kreeg tijdens de 24H. Hoeveel mensen zouden weten wie zij is? Niet veel, maar er werd over gesproken en iedereen wou haar zien, idem dito met Freddy Loix. Zulke mensen hebben we nodig. Als je dat hebt gaat de mechandisingmachine in gang, komen er mensen, pikken de sponsors in en komt de media vanzelf.

Een klein vb) de karting in Bercy, grote namen, veel spektakel, sfeer en toch peperduur. Waarom betalen mensen 150 euro voor een stoeltje?
Een overaanbod aan events, een te klein land en 2 landsgedeeltes die niet wensen of kunnen praten met elkaar maakt het ook niet eenvoudiger op.

Dit is mijn mening, zoals er zovelen zijn en in alles zal wel een beetje waarheid zitten. Er bestaan mogelijkheden om dit alles te realiseren, maar ik vrees dat er noch de centen noch de competenten voor bestaan om zoiets in België te realiseren. Zelfs al bestaan die, ik zou wel eens willen zien wie aan dit dossier zijn vingers wil verbranden.
Reply With Quote
  #47  
Old 09-09-2005, 16:00
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Mar 2002
Location: Bonheiden City
Posts: 2,168
Quote:
Originally Posted by Chauffeur
Breng spanning, sensatie, zet sommigen op een verhoog waar mensen naar opkijken, enz...
Iedereen spreekt over het verlengen van de Belcarraces tot drie uur ... maar dat is voor mensen niet interessant. Qua spanning is het toch veel leuker om een sprintrace te zien? Zet op één dag 6 sprintraces bij mekaar, misschien type legend cars, en je krijgt overzichtelijke races en spanning, meer risico's meer actie en dan kan je meer volk krijgen. Uiteraard moet dit allemaal gecommuniceerd worden op de nodige manieren, maar je product moet gewoon aantrekkelijk zijn. Een 24uurs race trekt veel volk, meestal toch, maar wat met een race van 2 tot 6uur. Je kan de verschillende bochten gaan bekijken en je ziet op den duur allemaal dezelfde auto's gewoon passeren, ook al zijn het dan vipers en porsches en weet ik veel wat. Voor de rijders zijn langere races superplezant, maar voor het publiek niet... simpel as that!

Varieteit moet er zijn om bezoekers te hebben. Dan mag je nog een kwalitatief hoogstaand veld hebben. Je moet spanning hebben. Waar is de tijd dat er yariscup, cliocup, formule renault ed reden op één dag, met als afsluiting een race van 2u belcar. Een beetje afwisseling voor het publiek. Misschien moeten er idd verschillende formats in het leven geroepen worden, kijk maar naar engeland en duitsland. Wat wij daar al zijn tegengekomen op circuits ... bakken die je niet meer voor mogelijk acht en die liggen daar de racen gelijk zotten. Misschien is het niet slecht om gewoon veel meer races te hebben en minder grote deelnemersvelden. 15 auto's in een race moet voldoende zijn, daarmee een sprint op zolder van 8 rondjes en zo 10 races op een dag ... volgens mij spreekt zoiets aan! Dit op meer low budget schaal moet toch lukken. De kosten kunnen beter gespreid worden over de verschillende cups. Waar zijn alle yariscup autootjes naartoe? Er racen er momenteel misschien een zestal in België. Hetzelfde voor de Clio's. Maak korte spektakel races (hopen op niet te veel brokken uiteraard), de auto's zijn voorhanden. Races op circuit voor bakken die in de klimkoersen rijden of in slalom ... dan breng je wat variatie, veel afwisseling voor het veeleisende publiek. De moeilijkheid zit em wel in het combineren van de lowbudget en high budget klassen, het prijskaartje voor de organisatie van de verschillende series. Je moet dan een keuze maken in het professioneel aanpakken of eerder amateuristisch. Geen idee of dit allemaal haalbaar is, maar ja. Feit is gewoon dat ik liever 7 dan 3 verschillende races op een dag zie. Feit is ook dat verschillende organisaties niet met mekaar willen samenwerken om mooie weekends te organiseren en dan is er nog het communautaire element dat alles er idd ook niet makkelijker op maakt.

Het moet toch mogelijk zijn om een duitse cup eens naar België te halen en zo afwisseling te creëren in het Belcarkampioenschap.

Misschien kan er wel een cup groeien vanuit de Eran racing dagen


(het zijn precies allemaal niet samenhangende hersenspinsels hierboven, maar dat komt omdat ik gisteren weer een feesje gebouwd heb, en soms laat dat zijn sporen na in de bovenkamer hé )
__________________
Reply With Quote
  #48  
Old 09-09-2005, 16:35
Autofan's Avatar
Autofan Autofan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Neerpelt
Posts: 656
Het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder bijvoorbeeld was nog niet zo slecht. Hoe langer de races zijn, hoe meer het mij zal boeien
Reply With Quote
  #49  
Old 09-09-2005, 17:12
fordje's Avatar
fordje fordje is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Feb 2002
Location: Kapellen
Posts: 1,240
Quote:
Originally Posted by Chauffeur
Alle zaken die ik hier de revue zie passeren zijn één voor één zaken die inderdaad hun steentje kunnen bijbrengen tot een verbetering van het geheel. Over 1 zaak spreken jullie echter niet, en dat is de kostprijs. ...
... Er bestaan mogelijkheden om dit alles te realiseren, maar ik vrees dat er noch de centen noch de competenten voor bestaan om zoiets in België te realiseren. Zelfs al bestaan die, ik zou wel eens willen zien wie aan dit dossier zijn vingers wil verbranden.
Hmm, niet echt heelmaal waar hé..De kosten worden wel naar voor gebracht en idd het kan allemaal niet ten kosten van de kijker/bezoeker.
Ik denk dat we met z'n alle er over eens zijn dat een verandering of aanpassing ergens nieuw leven in het geheel kan brengen. Waar we het ook over eens zijn, dit gaat geld kosten...En waar haalt de promotor/organisator/circuitbeheerder dit?? Leten we even heel naief zijn en zeggen dat dat hun probleem is. Een ding staat vast, sponsoring vinden is een hele klus. En dat telt voor grote teams, kleine, enz...


@ Maarten

In tegenstelling tot jouw visie vind ik dat je concept Belcar moet worden behouden. (zie ook eerdere posts als motivatie). Je kan wel in het concept of reglement gaan wijzigen maar de format is uniek en heeft gewoon zijn eigenheid. Hier een "gewone" sprintkoers van maken is mi helemaal de handdoek gooien.
Reply With Quote
  #50  
Old 09-09-2005, 19:04
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2005
Location: B+D+UK
Posts: 284
Quote:
Originally Posted by Maarten
kijk maar naar engeland en duitsland. Wat wij daar al zijn tegengekomen op circuits ... bakken die je niet meer voor mogelijk acht en die liggen daar de racen gelijk zotten. (1)

Waar zijn alle yariscup autootjes naartoe? Er racen er momenteel misschien een zestal in België. (2)

Feit is gewoon dat ik liever 7 dan 3 verschillende races op een dag zie. Feit is ook dat verschillende organisaties niet met mekaar willen samenwerken. (3)

Het moet toch mogelijk zijn om een duitse cup eens naar België te halen. (4)
1. Maarten, hoe jammer het ook is, DAT krijg je hier nooit klaar, de Engelsen zijn nu anders autosport minded. Voor mij geen probleem, ik maak dat om de paar weken mee.

2. Meestal verwezen naar de rally of naar Duitsland verkocht, hier loopt de YC nog steeds. Normaal ook nog in 2006.

3. Meer races zijn inderdaad beter, maar wat? Er is niets meer in België, geen Formule Ford, geen sprinten.
Die organisaties willen natuurlijk zelf het geld binnen halen en niet delen.

4. Hier is het probleem dat alles in reeksen rijdt: Top 10, DTM en Divinol Cup. Elke serie heeft zijn vaste wedstrijden en afwijken? Nee, dat kan niet bij die Duitsers.

Soms haat ik het dat ik zo wat overal zit.
Je hebt de ideale instelling, maar het gaat hier over de Belcar hé.

Sorry boss, wegens de afwijking.
Reply With Quote
  #51  
Old 09-09-2005, 19:13
El Torro's Avatar
El Torro El Torro is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 170
Het gaat hier links en rechts over van alles, maar we hebben het hier toch echt over de Belcar, en niet over de Yaris- of Clio Cup en over kortere 'sprint'races enz.
Laten we het concept van de Belcar toch zo houden, die dat niet wil is dan toch ook geen echte Belcar-fan (of wel ?) en diegenen die liever een verdwenen Clio-Cup terug zien of dergelijke Cups, daar kan de Belcar toch niks aan doen en daarom hoeft de Belcar toch niet te wijzigen.
Clio-Cup is (was) trouwens een geweldige cup maar daar ging je met een heel ander oogpunt naar kijken dan naar de Belcar.
Neem nou als goed voorbeeld de Mini-Cup, daar rijden veel Belcar mannen en vrouwen in maar toch is het (natuurlijk) anders met n.b. de zelfde rijders.
Trouwens we zitten hier met z'n allen in beide threads (-Insiders / -Publiek) over hetzelfde te praten.
__________________
Schummi: Spa-Francorchamps ist die schönsste rennstrecke der welt.....
Reply With Quote
  #52  
Old 12-09-2005, 11:13
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jul 2001
Location: Everywhere
Posts: 4,300
De enige manier om de toevlucht naar peperdure (fabrieks)wagens te stoppen is deze wagens benadelen (met extra gewicht) of de tragere wagens bevoordelen. Zo krijg je tevens een compacter veld wat alles overzichtelijker maakt. Echter, de grote kanonnen zijn het uithangbord van de serie. Het is zeer de vraag of de organisatoren die willen opgeven...

Eigenlijk is het benadelen van de snelle wagens de enige optie. "Trage" wagens bevoordelen met een lager gewicht is immers geen oplossing. Het gewicht van een TB naar bijvoorbeeld 900kg brengen is bijna onmogelijk, of anders een zéér kostelijke zaak en dat kan de bedoeling niet zijn.

Laten we even de minimumgewichten erbij nemen:

GTA: 3601-6000cc en max 8 cylinders: 1100 kg
anders: 1250 kg
GTB: 950 kg
GTC: 600 kg

TA: 1100 kg
TB: 1025 kg
TC: 900 kg

Onverklaarbaar is het verschil tussen GTB/GTC-TB/TC. Een GTB mag bovendien een cylinderinhoud van 3600cc hebben tegenover 3200cc voor een TB. Totaal onlogisch, het lijkt wel het gevolg van zwaar lobbywerk van Porschisten...

Een (meestal zelfgebouwde) toerisme voor enduranceraces onder de 1100 kg brengen is een heus huzarenstukje. Geen enkele Toerisme zit op het minimumgewicht, meestal ver erboven (+100-150 kg). Als je moet kiezen tussen een TA bouwen (en moeten afwachten wat het gaat geven + nog veel extra kosten om de wagen rendabel te krijgen) of een kant en klare GTB Porsche kopen waarvan je weet dat ze betrouwbaar zijn, snel genoeg en pakken goedkoper dan investeren in een TA is de keuze snel gemaakt natuurlijk. De minimumgewichten voor GT's mogen dus drastisch omhoog. Het zou ook verschillen binnen deze klasses wegwerken. Het inzetten van een dikke GTA moet minder aantrekkelijk worden wil je de wedloop daar die wagens tegenhouden.

Een ander, zeer kostelijk, punt is het onbeperkt aantal banden waarover men mag beschikken. De verschillende bandenconstructeurs hebben allemaal bepaalde teams die over betere banden kunnen beschikken dan andere. Ik zou de Corvette wel eens met de "standaard" Pirellis of Dunlops willen zien racen. Z'n tijden in een race gaan gegarandeerd met 2-3 seconden omlaag, in kwalif nog een pak meer. Een goede oplossing zou zijn dat elke fabrikant slechts 1 type (compound) slick, intermediate en regenband mag hebben. Alle teams bij een bepaalde fabrikant staan dan op gelijke voet. Als je het aantal slicks beperkt moet die bovendien van harde type zijn wil je de race uitrijden. Weg met de superzachte qualifiers. Het bandenbudget zal aardig omlaag gaan, het veld zal weer compacter en overzichtelijker worden...


Degene die hier ijveren voor het afschaffen van gewichtslimieten weten niet waar ze over bezig zijn. Enduranceraces rijden met doodskisten
Reply With Quote
  #53  
Old 26-09-2005, 19:23
GT2-R's Avatar
GT2-R GT2-R is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2005
Location: Heusden-Zolder
Posts: 1,345
Ik ben het wel eens met het feit dat men de toerismewagens iets mag bevoordelen. Maar daarvoer moeten volgens mij de GT's niet teruggeschroefd worden. Wel zouden er iets minder GTB's mogen zijn en in plaats daarvan wat meer GTA's en toerismewagens.

Greets
Reply With Quote
  #54  
Old 26-09-2005, 20:53
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Quote:
Originally Posted by Scapa
De minimumgewichten voor GT's mogen dus drastisch omhoog. Het zou ook verschillen binnen deze klasses wegwerken. Het inzetten van een dikke GTA moet minder aantrekkelijk worden wil je de wedloop daar die wagens tegenhouden.

Weg met de superzachte qualifiers. Het bandenbudget zal aardig omlaag gaan, het veld zal weer compacter en overzichtelijker worden...
Misschien niet direct een antwoord op de gestelde vraag ... maar op zich een van de betere gedachten ...
Reply With Quote
  #55  
Old 10-10-2005, 23:55
Lemans Lemans is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2003
Location: Emptinne
Posts: 154
Minnimum gewicht bij tourismewagens niet haalbaar?
Bij de opbouw van de Raceprojects BMW E46 kwam ik uit op een gewicht van nog geen 1000 kg voor een 4.0 V8 ( TA ). Daar ik nooit geopteerd heb om een dood gewicht van meer dan 100 kg in de wagen te monteren wegens te gevaarlijk hebben we gewoon een hoop voorziene ingrepen niet uitgevoerd.
Eigenlijk is het zo dat een cylinderinhoud niet het gewicht van de wagen bepaald maar het gebruikte vermogen. Bij een relatief laag vermogen kan je alles zoveel lichter bouwen. Nadeel is dat de opbouw van de wagen zelf een vrij dure aangelegenheid is, de beloning is echter een lage running cost en aannemelijke rondetijden. Jammer dat we met die aannemelijke rondetijden niet meer kunnen volgen.

Lemans
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.