De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #31  
Old 05-05-2010, 11:38
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
en blinken doet ie !
ik zou enkel de bouten op het groene stuk van de motor nog eens wat aandacht geven, sommige zijn wat 'misverft'.(misschien was je dit van plan, dan heb ik niks gezegd natuurlijk) voor de rest blijf ik dit zeer intressante werk volgen!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #32  
Old 05-05-2010, 14:48
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
De bouten op het blok zijn niet geverfd. Ze waren oorspronkelijk natuurlijk mee in het groen gespoten, maar ik heb ze met een vijltje opnieuw van hun toplaagje verf ontdaan. Ze moesten namelijk in het blinkend metaal komen te staan, zodoende.
Ik kan ze misschien nog eens wat extra aandacht geven om ze allemaal even mooi af te "ronden".
Bedankt.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #33  
Old 05-05-2010, 16:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik kan ze misschien nog eens wat extra aandacht geven om ze allemaal even mooi af te "ronden".
Bedankt.
Een klein beetje afronden inderdaad en dan een "wash'ke" geven met wat olieverfkes. Zodanig dat ge de overgangen van het zilver naar het groen wat temperd en er wat extra dimensie (diepte) insteekt.
Reply With Quote
  #34  
Old 16-05-2010, 20:05
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Update over de motorkap: het scharnier aan de voorzijde van de motorkap werd wat afgeslepen, zodat de overgang van motorkapelement en scharnier niet meer zichtbaar zal zijn eens de motorkap opengeklapt staat.
Je ziet ook al de zijpanelen die gemonteerd werden. De deurtjes werden aan de achterkant voorzien van 2 pinnetjes die ik voor de stevigheid heb gesoldeerd. Het geheel werd dan met secondenlijm aan het paneel gekleefd, dat op zijn beurt weer aan het grote paneel werd gekleefd. Je krijgt dan dat niveauverschil in de panelen, net zoals op de echte wagen.
Op de foto zit één van die deurtjes wat aan de scheve kant, dat is ondertussen al gecorrigeerd. Waar die macro-foto's al niet goed voor zijn...










Fijn schuurpapiertje erover, en dan kan alles in koetswerkkleur gespoten worden.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12445.JPG
Views:	726
Size:	449.3 KB
ID:	17983   Click image for larger version

Name:	DSC12446.JPG
Views:	742
Size:	461.2 KB
ID:	17984   Click image for larger version

Name:	DSC12448.JPG
Views:	712
Size:	515.2 KB
ID:	17985   Click image for larger version

Name:	DSC12451.JPG
Views:	709
Size:	500.8 KB
ID:	17986   Click image for larger version

Name:	DSC12454.JPG
Views:	745
Size:	525.8 KB
ID:	17987  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #35  
Old 16-05-2010, 20:18
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik heb ook nog aan de motor gewerkt. Daar zijn de volgende dingen aan gebeurd:
1. Het toevoegen van elementen aan de linkerzijde van de motor + bekabeling,
2. het toevoegen van een zelfgebouwde oliepomp met terugloopleiding naar het blok,
3. het toevoegen van een distributieriem (uit Tamiya maskingtape gemaakt),
4. het vervangen van de stroomverdeler en de bekabeling naar de 8 bougies door een scratchbuild onderdeel. In weze is dit een gedraaide stroomverdeelkop met 8 draden die van daaruit verdwijnen in koperen buisje. De draden vertrekken van daaruit naar de verschillende bougies. Vergelijk met het kitonderdeel en oordeel zelf welk het best oogt.
5. Het toevoegen van een olievul-trechter (of hoe noem je die dingen?). En tenslotte:
6. het toevoegen van de koperkleurige bougiekop-kapjes.











Ik denk dat de motor nu grotendeels afgewerkt zal zijn, op de bekabeling van en naar de firewall toe (toe te voegen eens de motor ingebouwd wordt), en de slangen voor koelvloeistof (toe te voegen wanneer de motor en de radiator ingebouwd zijn).
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12455.JPG
Views:	721
Size:	458.7 KB
ID:	17988   Click image for larger version

Name:	DSC12462.JPG
Views:	720
Size:	660.2 KB
ID:	17989   Click image for larger version

Name:	DSC12463.JPG
Views:	729
Size:	639.5 KB
ID:	17990   Click image for larger version

Name:	DSC12464.JPG
Views:	762
Size:	621.0 KB
ID:	17991   Click image for larger version

Name:	DSC12465.JPG
Views:	705
Size:	590.6 KB
ID:	17992  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #36  
Old 16-05-2010, 22:37
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Geen commentaar, ik geniet alleen maar.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #37  
Old 01-06-2010, 22:03
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Sinds de vorige update is er redelijk wat gebeurd. Vooreerst is in het verslag van onze vorige modelbouwmeeting te zien dat de body van deze Packard al was gespoten. Ik was echter alles behalve tevreden van de kwaliteit van het spuitwerk dat ondermeer een stofje of 2 onder de vernis had zitten. Er zat wat vuil op het model dat ik niet heb gezien waardoor het op sommige plaatsen een nogal slordige indruk gaf, allee ja, ge kent het gevoel.

Het is een metalen model, dus verf decaperen is vrij simpel: je sodemietert heel de boel in de aceton. Vijf minuten erna heb je een blank metalen model. Alleen had ik er niet aan gedacht dat aceton ook secondelijm aantast, en dus kwam de naad achteraan de carosserie opnieuw los. Terug opkuisen dus, en opnieuw vullen met secondenlijm en glad schuren. (Laat dat nu net het meest arbeidsintensieve én meest vervelende karwei zijn op de body tot dusver...)
Maar goed, we zijn erdoor geraakt. Ik heb opnieuw wat verf moeten bijmengen (een mengsel TS21 matt white en TS68 Wooden Deck Tan uit de losse hand tot de kleur mij aanstaat) en ik heb ervan geprofiteerd om de kleur een tikje bleker te maken. Dat gaat hem beter staan denk ik, de vorige kleur leek me een ietsje te geel-bruin. Alle bodypanelen werden dus opnieuw gespoten in deze kleur.

De kleur is samengesteld uit 2 matte verfkwaliteiten, dus het mengsel is ook mat (logisch denk ik). Er moet dus gloss vernis over. Ik werk al geruime tijd met 2K vernis (van Zero Paints) in dit geval, en die heeft de eigenschap van vrij snel en hard uit te drogen. Al na 24 uur heb ik de gespoten body geschuurd met de padjes van Micro-Mesh (3600-4000-6000-8000-12000). Omdat 2K vernis gebaseerd is op automotive mag je hem gerust opwrijven met auto-simonis, en dat heb ik dus ook gedaan.
Dit is het resultaat:







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12489.JPG
Views:	640
Size:	509.7 KB
ID:	18158   Click image for larger version

Name:	DSC12490.JPG
Views:	651
Size:	505.0 KB
ID:	18159   Click image for larger version

Name:	DSC12491.JPG
Views:	650
Size:	552.6 KB
ID:	18160   Click image for larger version

Name:	DSC12492.JPG
Views:	622
Size:	517.9 KB
ID:	18161  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #38  
Old 01-06-2010, 22:08
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Verder heb ik de uitlaat wat verbeterd. In feite is het onderdeel gewoon een metalen staaf die in de correcte vorm werd geplooid. Het uiteinde van de uitlaat is dus ook dicht en dat kan natuurlijk niet. Meestal maken we er ons hier vanaf door een plastic of metalen buisje over de uitlaat te schuiven. Echter in mijn geval moest ik een deel van die uitlaat afzagen, inboren en met een pennetje het nieuwe uiteinde bevestigen.

Zo ziet alles er uit:







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12495.JPG
Views:	617
Size:	565.0 KB
ID:	18162   Click image for larger version

Name:	DSC12497.JPG
Views:	640
Size:	553.0 KB
ID:	18163   Click image for larger version

Name:	DSC12498.JPG
Views:	635
Size:	402.0 KB
ID:	18164   Click image for larger version

Name:	DSC12506.JPG
Views:	617
Size:	477.7 KB
ID:	18165  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #39  
Old 01-06-2010, 22:16
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
De cardanas is ook een verhaal apart. Bleek dat het onderdeel tijdens het opkuisen gewoon in twee brak...

Dus dan maar zelf ééntje gemaakt. De uiteinden van de cardan zijn heel makkelijk gedraaid. Het middenste deel is gewoon een koperen buisje waarop de twee uiteinden worden ingeschoven.



Een dryfit toont ons dat alles perfect past.



Dan rest alleen nog een likje verf om af te werken. Bemerk ook de uitlaat, de radiator en de benzinetank.



Volgende horde: het afwerken van de onderdelen die in chroom moeten staan. Ik ben een test aan het doen met zowel Alclad-II als Zero Paints Chrome Effect Paint. Resultaat volgt later in deze topic.

Enjoy!

Edit: laatste foto vervangen door een iets duidelijker exemplaar.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12501.JPG
Views:	645
Size:	477.5 KB
ID:	18166   Click image for larger version

Name:	DSC12502.JPG
Views:	625
Size:	517.0 KB
ID:	18167   Click image for larger version

Name:	DSC12507.JPG
Views:	619
Size:	265.1 KB
ID:	18171  
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 01-06-2010 at 22:33.
Reply With Quote
  #40  
Old 01-06-2010, 23:07
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
.................................



.......................................
Ik kan alleen maar beamen dat de nieuwe kleur hem beter staat dan de vorige, die zoals jezelf al aangaf wat te donker uitviel.

Dit was de vorige kleur:



Voor de rest is dit weer een prachtige update.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #41  
Old 01-06-2010, 23:09
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post

Enjoy!
I absolutely did! Thank you!
Reply With Quote
  #42  
Old 02-06-2010, 06:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Schitterend wat je ons weer allemaal laat zien, Dominique! Je tilt het modelbouwen weer eens naar een hoger niveau! Chapeau!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #43  
Old 20-06-2010, 20:36
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Zoals jullie tijdens de afgelopen modelbouwmeeting hebben kunnen zien (diegene die lijfelijk aanwezig waren dan toch), heb ik het chassis verder afgemonteerd. Dat ging niet zomaar, de pasvorm is blijkbaar niet zo correct als ik in het begin had aangenomen. Je gaat tijdens het droogpassen ervan uit dat (een kleine foutmarge in achting nemende) dat hetgeen je ziet ook werkelijk hetgeen is wat je uiteindelijk krijgt. Niet altijd dus ...

Toen de motor werd gemonteerd (en vastgeschroefd zoals hoort) begon het chassis aan de achterkant krom te trekken. Dat wil dus zeggen dat vooraan één en ander niet goed zit. Oorzaak bleek de behuizing voor de stuurbekrachtiging te zijn die tegen het blok duwde. Dus die moest even afgevijld worden, opnieuw een likje zwarte verf tegen, en dan ging het al een stuk beter. Dat ik dit niet eerder heb opgemerkt kwam door het feit dat de motor nooit vast/vast werd gezet tijdens voorgaande bouwstappen, maar los ingepast in het chassis. Enfin, al doende leert men zeker?





Ook heb ik werk gemaakt van de koplampen. De lens voor de koplampen was gewoon een verchroomd plastic onderdeel, dus zelfs helemaal niet doorzichtig. Dat kan dus echt niet, en ik heb geprobeerd om zelf lenzen te maken van verpakkingsmateriaal. Ik heb me ooit laten zeggen dat het materiaal dat in hemdskragen wordt gestoken bij het verpakken van een nieuw hemd bruikbaar is. Wel dat is het dus niet in de context dat ik het wilde gebruiken.
Dat materiaal kan wél gebruikt worden voor ruiten (dus voor gewone doorzichtige vlakken) maar niet voor lenzen die een aantal insnijdingen moeten hebben zoals in mijn geval. Het verpakkingsmateriaal is namelijk opgebouwd uit een 3 heel dunne laagjes plastic, en die komen los als je met een exacto begint te krassen. Dus heb ik plastic gebruikt die vroeger op beeldschermen voor computers werd gekleefd tijdens het transport. Ongeveer dezelfde dikte, maar slechts uit 1 laag.

Het eerste dat je doet is een cirkeltje uitsnijden van de juiste grootte. Dan heb ik de insnijdingen gemaakt die voor de lichtdiffusie moeten zorgen. Gewoon met een scherp mesje heel voorzichtige krassen. Je mag natuurlijk niet door je materiaal gaan, en dat is al zo dun. Dan zorgt een geel bolletje voor het zogenaamde lampje, en klaar.





Uit hetzelfde materiaal werd de voorruit gesneden. Het model voorziet namelijk NIET in ruiten. Waarom is me niet duidelijk, maar het viel me pas op toen ik er naar begon te zoeken. We moeten die amerikanen toch eens een mailtje sturen dat ze eens moeten denken aan het feit dat wagens over het algemeen ruiten hebben (zélfs in Amerika) en dat ze die dan ook moeten voorzien als ze van diezelfde wagens een model willen op de markt brengen. Enfin, het is en blijft een apart zootje, die amerikanen
Bemerk ook de sticker (neen mijnheer, GEEN decal maar een STICKER) die het dashboard moet weergeven.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12515.JPG
Views:	585
Size:	452.6 KB
ID:	18331   Click image for larger version

Name:	DSC12517.JPG
Views:	563
Size:	462.1 KB
ID:	18332   Click image for larger version

Name:	DSC12519.JPG
Views:	622
Size:	937.1 KB
ID:	18333   Click image for larger version

Name:	DSC12520.JPG
Views:	578
Size:	971.9 KB
ID:	18334   Click image for larger version

Name:	DSC12524.JPG
Views:	587
Size:	645.3 KB
ID:	18335  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #44  
Old 20-06-2010, 20:52
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Zoals eerder in deze thread gezegd heb ik wat zitten vergelijken met Alclad en Zero Paints Chrome Effect Paint.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- de radiatorgrille werd gespoten in Zero Paints Chrome Effect Paint op een basis van Alclad Black Base,
- de ruitenlijst werd gespoten met Alclad Chrome op Alclad Black Base.
Het resultaat was in beide gevallen OK, maar niet echt schitterend. Dan kwam ik bij toeval op de site van Alclad uit op het zinnetje dat "High shine finishes need a black base coating, but chrome finish needs a gloss black enamel undercoating." Met andere woorde: Alclad Black Base is in tegenstelling wat ik dacht géén enamel...

Aha, dus dat even uitgeprobeerd: een zwarte enamel laag gespoten en dan chrome erover. Véél beter, getuige het voetbankje op de achtergrond. Jammer dat veel van de hoge glans wordt teniet gedaan door de Johnson Clear die als sealer moet dienen. Daarzonder gaat de chroomlaag net zolang mee tot je ze aanraakt...
Daar moeten we dus nog een betere toepassing voor vinden.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC12513.JPG
Views:	556
Size:	693.2 KB
ID:	18353  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #45  
Old 20-06-2010, 21:57
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Knap werk Dominique! die lampen zien er bangelijk echt uit! 1 -puntje misschien? het dashboard staat in schille contrast met de rest van je model. kan je hier misschien ook eens toveren zoals je al heel de tijd bezig bent?
Doe zo voort!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.