De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 4 votes, 5.00 average.
  #46  
Old 26-01-2008, 20:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Jawadde, wat een verschil! Erg mooi die glans. Is hier ook al compound en/of wax aan te pas gekomen?

Tom
Compound al wel, wax nog niet.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #47  
Old 05-02-2008, 21:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De verniste body heeft nu tijd genoeg gehad om door en door te drogen, dus kon ik weer verder.

In eerste instantie heb ik werk gemaakt van de achtervleugel. Die werd tijdens de droogperiode van de body ineen gezet, voorzien van witte primer en 2 lagen witte lak. Daarna werden de decals aangebracht, waarna er weer 2 lagen vernis overheen gegaan zijn.

Gisteren was ook de vleugel voldoende droog en kon ik aan de detailwerken beginnen, en de eindmontage in de body. Eerst werd hij aan de voet vastgelijmd zodat hij niet meer kon verschuiven tijdens de miniscule detailwerken. Vervolgens heb ik 2 mish-mash asjes aan 1 zijde plat geslepen en ze in de boorgaatjes gelijmd zodat de vleugel nu ook bovenaan helemaal vastzat. Daarna heb ik met andere mish-mash asjes de regelbouten nagebootst die de vleugel in verschillende standen kunnen vastzetten. Al deze boutjes kan je zien zitten aan de buitenzijde van de vleugel op de foto.



Vervolgens richtte ik mijn aandacht op de binnenzijde van de vleugel en het centrale gedeelte. Met de punch 'n die set heb ik minuscule "rondellen" gemaakt die over de boutjes geschoven en vastgelijmd werden zodat de "afstelschroeven" compleet waren. Daarna maakte ik U-vormige beugeltjes uit aluminium-strip waarin een gaatje geboord werd om een metalen naald in te bevestigen met de exacte lengte, zodat ze precies tussen de 2 steuntjes paste die op de vleugel en de vleugelvoet zitten. Na het vastlijmen van die tussenstang heb ik met de punch 'n die set kleine aluminium boutjes gemaakt die op de metalen beugeltjes gelijmd werden. Dit zie je allemaal op de volgende foto.



Tijd om me toe te leggen op het interieur. De originele Tamiya-bouwdoos was eigenlijk een kit om een elektrische motor in te leggen (en batterijtjes natuurlijk) zodat je het afgewerkte model stuurloos kon laten rondrijden in de huiskamer. Nogal een stom idee als je het mij vraagt, maar het waren andere tijden. Gevolg hiervan is wel dat er weinig detail onder de body zit (waar de elektromotor en de batterijen kwamen al helemaal niets) en dat de cockpit nogal spartaans uitgevoerd is. Bovendien neemt de stuurinrichting enorm veel plaats in omdat ze zodanig uitgevoerd is dat je de wielen kon vastzetten in een draairichting om je model cirkeltjes te laten rijden, en is alles zwaar over-gedimensioneerd om niet bij de eerste de beste crash alles in stukken te laten vliegen.

Allemaal dingen waar wij als statische modelbouwers weinig boodschap aan hebben natuurlijk. Ik wil dat je in de open cockpit zoveel mogelijk realistisch detail kan zien zitten (wat er onder de body verborgen zit ga ik zo laten overigens) en dat betekende heel wat aanpassingen/verbeteringen uitvoeren. Om te beginnen is de stoel helemaal verkeerd. Tamiya voorziet in één enkel onderdeel waarin de beide stoelen, de zijdelingse pontons en de achterste "bulkhead" samen ingegoten zitten, en dat was nog geen ramp geweest als de hoogte van de pontons correct zou zijn. Referentiefoto's van een complete CD-rom over de Porsche 936 leerden me dat dit echter niet het geval was: ze moeten veel hoger zitten om in de buizenstructuur te passen waaruit de 936 opgebouwd was. Dus heb ik ze afgezaagd zodat ik alleen de stoelen nog overhield. Verder was de linkse stoel, die nooit gebruikt wordt door een passagier, een stuk korter dan de piloot-stoel. Dus ging daar ook nog een stuk af. Het gat in de piloot-stoel waardoor de gordels naar boven komen heb ik ook al uitgeboord. De andere gordelgaten moet ik later nog uitboren. Dank zij de kortere linkerstoel kan de linkse heupgordel nu ook gemakkelijker aan de cockpitbodem bevestigd worden, net als bij het origineel.



Pontons wegzagen betekent natuurlijk ook nieuwe pontons vervaardigen. Om ze op de juiste hoogte te kunnen maken moest ik eerst het buizenframe bouwen. En om dat te kunnen aanbrengen moest ik eerst een vlakke bodem vervaardigen aan het voeteneind van de piloot. Dus werd alles daar weggefreesd, zonder uit het oog te verliezen dat er onderaan toch nog een stuurstang moest kunnen doorlopen. Eens ik de ophanging op zo'n manier samengebouwd had, dat er in de cockpit geen uitstekende onderdelen meer in de weg zaten, kon ik de vlakke bodem inbouwen. Ook de zijkanten moesten afgedicht worden met plasticard om alle openingen weg te werken. Daarna kon ik eindelijk beginnen met de bouw van het buizenframe. Ik heb hiervoor 0,9mm carbonstaaf gebruikt wat ironisch genoeg nog niet bestond in 1980. Althans, het werd nog niet gebruikt in racewagens. Eens de bovenste horizontale buis op zijn plaats gelijmd was, kon ik de zijpontons modelleren uit plasticard. Ook de achterste "bulkhead" heb ik van scratch gebouwd, want die zat ook vast aan het onderdeel met de stoelen. Ter versteviging heb ik plasticard gelijmd tussen de bulkhead en de achterzijde van het chassis, maar meer dan een structuur-verstevigingsfunctie hebben die plasticard steunen niet.



Tenslotte heb ik mijn verbouwd chassis eens naast een origineel chassis gezet ter vergelijking. Eén beeld zegt meer dan 1000 worden zeker?

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_26.jpg
Views:	828
Size:	279.0 KB
ID:	9188   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_27.jpg
Views:	876
Size:	306.3 KB
ID:	9189   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_28.jpg
Views:	815
Size:	523.3 KB
ID:	9190   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_29.jpg
Views:	813
Size:	431.9 KB
ID:	9191   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_30.jpg
Views:	767
Size:	486.0 KB
ID:	9192  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #48  
Old 05-02-2008, 21:57
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
hele mooie update Guy! voor die minuscule boutjes is dit wel moeilijk zeker om zonder lijmrestjes te zitten? dit getuigd nog maar eens dat ervaring een grote rol speelt hé!
Reply With Quote
  #49  
Old 05-02-2008, 22:02
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by ferrari rules View Post
voor die minuscule boutjes is dit wel moeilijk zeker om zonder lijmrestjes te zitten?
Absoluut. Niet altijd even gemakkelijk.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #50  
Old 05-02-2008, 23:53
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Goe bezig maat! Ik denk dat gij degene zijt die het meest gebruik maakt van die mish mash zakskes. Maar het resultaat is er iedere keer naar. Chique dinges!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #51  
Old 06-02-2008, 01:15
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Jawadde, wat een update.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #52  
Old 06-02-2008, 09:38
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik heb hiervoor 0,9mm carbonstaaf gebruikt wat ironisch genoeg nog niet bestond in 1980.
Dat klopt, werd in die jaren nog niet gebruikt in de raceauto's zoals deze, maar het maakt uwe kit wel dubbel zoveel waard!

Nice built maar ... ach ja, uiteindelijk had ik ook niets anders van u verwacht! Ik dacht al ... die moet verdekke goeie foto's hebben, en dat is blijkbaar ook zo. Ik wil die CD volgende meeting wel eens zien!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #53  
Old 06-02-2008, 10:16
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ik wil die CD volgende meeting wel eens zien!
Ok, ik zal hem meebrengen.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #54  
Old 06-02-2008, 11:16
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Beestig! Dit wordt weer... "Sit back, relax en enjoy the workmanship!" En vooral: bijleren!

Knap werk! Ik volg het op de voet!

G.
__________________
Reply With Quote
  #55  
Old 06-02-2008, 15:26
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Beestig! Dit wordt weer... "Sit back, relax en enjoy the workmanship!" En vooral: bijleren!

Knap werk! Ik volg het op de voet!

G.
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #56  
Old 28-02-2008, 20:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Jawadde, bijna een maand geleden dat ik nog eens een update gepost heb! Hoog tijd voor een nieuwe dus!

Niet alleen de cockpit werd intensief verbeterd, maar ook de onderzijde werd daar waar mogelijk aangepast. Zo heb ik alle gaten die vroeger moesten dienen voor de bediening en installatie van een elektromotor opgevuld met plastic strip. Niet dat je er later veel zal van zien, maar een minimum aan realisme lijkt me toch wel aangewezen, zelfs aan de onderzijde van een model. Het verwijderen van de ligplaats van de elektromotor (het zwarte blok rondom de versnellingsbak) zag ik niet zitten omdat ik dan een volledige motor zou moeten bouwen van scratch. Misschien doe ik dat later nog wel eens als ik zin heb, want ik heb die Porsche 936 nog minstens 5 keer in mijn stockpile zitten...



En zo ziet dezelfde onderkant eruit na het spuitwerk. Ik heb eerst een laag flat aluminium gespoten, waarna ik de ganse boel een wash gegeven heb met X-19 smoke. Daarna heb ik met de airbrush het matzwart gespoten en tenslotte werd met de weathering masters de nodige accenten gelegd. Hou er wel rekening mee dat de binnenzijde van de body ook nog matzwart geschilderd wordt, want die ziet er nu nogal wat "wittekes" uit Het is bijna jammer dat dit allemaal onzichtbaar gaat zijn eens het model op zijn wielen staat. Misschien ga ik toch maar een spiegel gebruiken bij tentoonstellingen.



Ook de kuipzetels werden nog wat verder gemodelleerd. Nadat ik eerder al de kleinere stoel ingekort had, heb ik hem nu ook bovenaan afgerond naar het voorbeeld van de referentiefoto's. Ook de grote kuipzetel werd een beetje meer in vorm gesneden, en de openingen waardoor de gordels komen werden uitgeboord.



Nadat de stoel gespoten werd met matzwart, werd hij gedrybrusht met de weathering masters. Daarna heb ik de gordels aangebracht: Crazy Modeler gespen met MFH gordelmateriaal. Daarna werden de gordels zwart geschilderd, want ik had alleen nog rood materiaal liggen. Tenslotte heb ik ze in de stoel gekleefd en ze gedrybrusht met TWM (Tamiya weathering masters - deze afkorting ga ik vanaf nu gebruiken).



Aan de andere zijde van de cockpit ben ik al begonnen met het aanbrengen van extra details die ik schaamteloos kopieer van de referentiefoto's. Niets van wat je ziet op de foto's zit in de kit, het is 100% gescrachtbuilt. De elektrische componenten op de foto moeten nog wel geweatherd worden.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_31.jpg
Views:	751
Size:	508.9 KB
ID:	9428   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_32.jpg
Views:	722
Size:	469.4 KB
ID:	9429   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_33.jpg
Views:	771
Size:	503.7 KB
ID:	9430   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_34.jpg
Views:	746
Size:	422.0 KB
ID:	9431   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_35.jpg
Views:	705
Size:	433.1 KB
ID:	9432  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #57  
Old 28-02-2008, 20:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Achteraan zitten enkele motoronderdelen die ik een beetje aangepast heb naar analogie van de referentiefoto's, maar ook weer niet teveel, want eens de body erover staat zie je er niets meer van. Daarom heb ik er nu een foto van gemaakt, zodat we later toch nog kunnen zien hoe de motor er van bovenaf gezien uitzag.



Ook de velgen heb ik al helemaal afgewerkt. Eerst werden de velgen zelf gespoten met Testor's metallic black. Eens droog heb ik ze lichtjes bewerkt met TWM. De witte koelschijven werden matwit gespoten waarna de koelvinnetjes met het penseel matzwart geschilderd werden. Daarna werden ze terug wit opgelicht met TWM. In het centrum van de koelschijven werd de centrale wielmoer handmatig geschilderd met aluminium, waarna ik de moeren een wash gaf met X-19 smoke. Eens alles droog werden de banden, waarvan ik de loopvlakken opgeschuurd heb, over de velgen getrokken en heb ik de Dunlop decals geplaatst. Toen die ook droog waren heb ik alles nog eens een TWM behandeling gegeven. Tenslotte heb ik de wielen op de assen geschoven waarbij ik de metalen asjes die Tamiya vooraan voorzag ingekort heb teneinde de centrale wielmoer een hol uitzicht te laten: de Tamiya asjes hadden een bol uiteinde dat aan de buitenzijde van de moer moest blijven zitten zodat de wielen er niet zouden aflopen bij het rondrijden. Dat gevaar bestaat niet bij mijn statisch model en dus gingen de topjes eraf...

Hier enkele foto's van de Porsche die ik eens gedryfit heb als test, met de wielen erop: de rijhoogte lijkt me ok.









Vragen, comments? Shoot!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_36.jpg
Views:	836
Size:	505.5 KB
ID:	9433   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_37.jpg
Views:	664
Size:	345.6 KB
ID:	9434   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_38.jpg
Views:	723
Size:	343.2 KB
ID:	9435   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_39.jpg
Views:	700
Size:	261.2 KB
ID:	9436   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_40.jpg
Views:	697
Size:	316.7 KB
ID:	9437  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #58  
Old 28-02-2008, 21:02
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Geen woorden voor
Grts Vinnie.
Reply With Quote
  #59  
Old 29-02-2008, 19:20
kadettje_opc's Avatar
kadettje_opc kadettje_opc is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2008
Location: Maldegem
Posts: 9
Prachtig hoor, mooie aanpassingen van alle details omtrent deze auto.
Mooi

groeten kadettje_opc
Reply With Quote
  #60  
Old 01-03-2008, 11:57
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Ik heb het op de vorige meeting al gezegd, maar ga het nog eens doen...Die zeteltjes zijn echt TOP! De rest natuurlijk ook!

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 3 (0 members and 3 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.