De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 15-11-2006, 14:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
1/6 Honda CB 750 Four - de MOEDER van alle Tamiya motokits!



In het gezegende jaar 1970, toen ik mijn allereerste stapjes in de modelbouwwereld zette, kwam Tamiya met deze reusachtige 1/6 motorkit voor de pinnen. Het is dus effectief nr 1 in de "Big Scale Series", de allereerste in een lange rij 1/6 motoren. Op dat moment ging deze mijlpaal in de modelbouwgeschiedenis totaal aan mij voorbij, en het zou nog 15 jaar duren vooraleer ik mijn eerste Tamiya motor zou bouwen.

Ook als echte 1/1 motor is deze Honda CB 75 Four voor mij de moeder van alle moderne motoren. Toen wij als kleine snotters iemand zagen voorbijrazen op "nen Honda zevenënhalf" stonden we vol bewondering te kijken naar het Japanse wonder ter techniek.

Alsof ik nóg een reden nodig had om dit model ooit eens te bouwen, kregen mijn broer en ik in 1972 van mijn ouders een Polistil diecast motor cadeau. Ik kreeg een Harley Davidson en mijn broer een ... Honda CB 750 Four. We hebben allebei ons modelletje nog steeds, in goede staat zelfs.

Een jaar geleden of zo bracht Tamiya de befaamde 1/6 kit opnieuw uit. Voordien erg zeldzaam en prijzig, werd het model ineens een haalbare kaart en gezien de voorgeschiedenis van deze motor kon ik dan ook niet anders dan hem aanschaffen. Vandaag is dan de dag gekomen dat ik besloten heb om hem te bouwen. Dat was geen gemakkelijke beslissing, want de kit bouwen betekent ook de kit als dusdanig verliezen. Maar goed, kits zijn er om gebouwd te worden en niet om als kit te verzamelen...

Dus hier gaan we. Eerst heb ik alle onderdelen losgemaakt die in de beroemde goudkleur gespoten moeten worden. Het betreft de benzinetank, de bovenste afdekkingen van de voorvork, de koplamp, de luchtinlaat van de carburators en de afdekkappen van de olietank en batterij.

Meteen stond ik voor een uitdaging. De binnenkant en de buitenkant van de benzinetank passen niet mooi op elkaar. Tenslotte is deze kit ook al 36 jaar oud. Dus moeten er vrij intensieve opvulwerkzaamheden uitgevoerd worden. Daarna alles mooi egaal schuren, waardoor de opstaande rand vooraan de tank nagenoeg helemaal weggeschuurd werd. Dus heb ik mijn boetseerkunsten moeten bovenhalen en een nieuwe rand moeten modelleren met putty. Dat is gelukkig behoorlijk geslaagd en dus is de tank klaar om in de witte primer gespoten te worden.

Nog een uitdaging bestond uit de voorvork. Die bestaat namelijk uit metalen onderdelen die via echte veren volledig functioneel is, waarna ze met plastic onderdelen afgedekt wordt. Als ik die onderdelen eerst spuit zoals gewoonlijk, gaat de naad waarmee ze tegen de voorvork gekleefd worden altijd zichtbaar blijven. Als ik ze daarentegen eerst vastlijm, moet ik een intensieve afplakjob uitvoeren om niet de ganse boel dicht te spuiten. Toch heb ik voor de laatste oplossing gekozen : alles monteren, naden wegschuren, polishen, en dan met "Maskol" de metalen voorvork afdekken. Dat lukte ook vrij aardig, en ook dit onderdeel is klaar om in primer gezet te worden.

De andere onderdelen vertoonden minder ingewikkelde voorbereidingprocedures, en ironisch genoeg ging het bij de eenvoudigere onderdelen juist mis. Met name de luchtinlaat van de carburators die uit 3 onderdelen samengesteld moet worden zorgde voor problemen : omdat het een hol onderdeel betreft, en omdat ik alle onderdelen grondig ontvet met zeepsop vooraleer te primeren, en alhoewel ik de binnenzijde zo goed als mogelijk trachten droog te blazen heb, verscheen er bij het spuiten een waterdruppel op de verf, die vermoedelijk naar buiten geblazen werd door de druk van de primer spuitbus. Wanhopige pogingen om de druppel weg te blazen resulteerden enkel in het verschijnen van nog meer waterdruppels, en dus ligt dit onderdeel ondertussen in de remolie. Nu ja, het gaat nog maar om primer, dus een ramp is het niet. Maar wel een streep(je) door mijn planning, want nu moet ik wachten tot het onderdeel weer ontvet is vooraleer ik het in de primer kan zettten, en verder kan gaan met alle te lakken onderdelen...

Hier zijn de foto's :
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1969_honda_cb750four_01.jpg
Views:	340
Size:	289.8 KB
ID:	24888   Click image for larger version

Name:	1969_honda_cb750four_02.jpg
Views:	339
Size:	249.3 KB
ID:	24889   Click image for larger version

Name:	1969_honda_cb750four_03.jpg
Views:	322
Size:	249.5 KB
ID:	24890   Click image for larger version

Name:	1969_honda_cb750four_04.jpg
Views:	352
Size:	258.2 KB
ID:	24891   Click image for larger version

Name:	1969_honda_cb750four_05.jpg
Views:	327
Size:	271.2 KB
ID:	24892  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-03-2012 at 21:51.
Reply With Quote
  #2  
Old 15-11-2006, 15:33
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Nostagie komt weer boven, de motor ver voor zijn tijd ,weer mooi om te volgen
Reply With Quote
  #3  
Old 15-11-2006, 18:04
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Mooie progress al.

Ivm de voorvork. De moeilijkste weg, maar die resulteerd meestal in het overtuigenste resultaat.

Ivm de carburatoren. Water is altijd een gevaar. Hoe grondig je ook probeert te drogen. Ik laat ze meestal een nachtje liggen omdat ik ook al enkele keren zelfs water ben tegengekomen tijdens primer en laklagen.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-11-2006, 18:43
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Dit brengt mooie tijden terug ...

Eerste "stapjes" gezet met de CB 350 Four.
Dan enkele ritjes meegemaakt met de CB 750 Four.
Uiteindelijk zelf met een CB 400 Four gereden ...

Leuk om dit te zien !
Maak er iets moois van, Sennake !
Reply With Quote
  #5  
Old 15-11-2006, 20:07
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
We zien hier weinig moto's passeren. Ik heb er absoluut geen liefde voor, integendeel. Maar ik ga toch mooi meeneuzen.
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #6  
Old 15-11-2006, 20:12
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Woooooeeeeeeehoehoe !!!
Jeugdherinneringen!!
Zelf heb ik met de opvolger van deze moeder gereden: de CB750SS (model 1977). Man dat was een tijd.
Het model heb ik vroeger ook gebouwd, maar dat was eigenlijk niet echt een succes: niet geschilderd en met de tube Velpon aan mekaar gesmeerd. Zonde als ik er aan terugdenk, maar ik was toen helemaal niet zo secuur in mijn werk als nu.
Maak er iets moois van! Deze kit kan een echt juweeltje worden! (Doet mij goesting krijgen om hem ook te kopen ) ...

Je bent alleszins goed gestart! Alleen moet je opletten, want ik denk dat die luchtfilterkast niet altijd in de kleur van de moto werd gespoten, maar dikwijls ook mat zwart bleef.
Kijk ook eens op http://www.honda4fun.com voor wat extra referentiemateriaal. Het is hem in het Italiaans te doen, maar je kan op die site gratis (!) een part-list downloaden http://www.honda4fun.com/spaccati/spaccati.html voor alle Honda 4-cylinder modellen van die generatie. Dat kan soms ook handig zijn.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-11-2006, 20:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Alleen moet je opletten, want ik denk dat die luchtfilterkast niet altijd in de kleur van de moto werd gespoten, maar dikwijls ook mat zwart bleef.
Dat klopt helemaal, maar ik heb een voorkeur voor de meegespoten luchtfilterkast, en zo werd (denk ik) de originele Honda geleverd toen hij in 1969 uitkwam. Dit zijn alleszins foto's van een originele 1969-Honda (perfect gerestaureerd exemplaar) en zo wil ik hem graag bouwen (ook al omdat ik van deze restauratie perfecte referentiefoto's heb) :
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1969_honda_cb750four_01.jpg
Views:	337
Size:	390.3 KB
ID:	24893   Click image for larger version

Name:	1969_honda_cb750four_05.jpg
Views:	346
Size:	241.2 KB
ID:	24894  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-03-2012 at 21:53.
Reply With Quote
  #8  
Old 16-11-2006, 22:20
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
moto's zijn niet echt mijn ding, ik denk ook niet dat ik ooit eentje ga modelbouwen maar ik ben heel nieuwsgierig hoe je zo'n kit maakt. Heb totaal geen idee hoe zo iets wordt opgebouwd.

Dus U hebt wederom mijn waaaaaaaandacht
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #9  
Old 17-11-2006, 00:08
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Joe Bar

En Edouard Bracame [Ed La Poignée voor de vrienden] zag dat het goed was ...

Ik blijf dit hier zeker volgen !

Regards,
555
Reply With Quote
  #10  
Old 17-11-2006, 09:28
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
Quote:
Originally Posted by HF_INTEGRALE View Post
En Edouard Bracame [Ed La Poignée voor de vrienden] zag dat het goed was ...
Denk dat er hier maar weinigen kunnen volgen.
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 17-11-2006, 10:46
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Quote:
Originally Posted by Mario View Post
Denk dat er hier maar weinigen kunnen volgen.
Er gaan er meer kunnen volgen dan je denkt!!!!


Prachtig project guy!

G.
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 17-11-2006, 17:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Er gaan er meer kunnen volgen dan je denkt!!!!


Dat denk ik ook. Eerelijk gezegd heb ik de strips van Joe Bar Team nog niet zo lang geleden aangeschaft (ik mis trouwens deel 6 nog) en ik vind ze echt geweldig. De strips van de hand van "'Bar2" zelf vind ik wel veruit het leukst getekend. Die met die jongere gasten vind ik iets minder geslaagd.

Misschien is het "Ed Vollegas" wel die me de stap naar de bouw van deze Honda doen zetten heeft. Hoe langer ik er over nadenk, hoe plausibeler deze uitleg wordt...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 22-11-2006, 11:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Ivm de carburatoren. Water is altijd een gevaar. Hoe grondig je ook probeert te drogen. Ik laat ze meestal een nachtje liggen omdat ik ook al enkele keren zelfs water ben tegengekomen tijdens primer en laklagen.
Ondertussen heb ik al heel wat avonturen beleefd met deze motor, die ik jullie zeker niet wil onthouden.

Eerst die luchtfilterkast. Na enkele uurtjes remolie-bad was alle verf (die nog niet eens droog was toen het onderdeel de remolie invloog) er gemakkelijk afgegaan. So far so good. Dus werd het onderdeel grondig ontvet en deze keer absoluut gedroogd. Geen water zou me nog pesten! En inderdaad, het spuiten in grondverf liep van een leien dakje. Nu het onderdeel nog voorzichtig in mijn spuitcabine zetten om te drogen, en daar ging het weer mis. 10 cm vóór de spuitcabine springt de luchtfilterkast van zijn steuntje af, en valt met natte verf en al in het vast tapijt. En hopla, daar ging hij weer de remolie in. Weer dezelfde cyclus van ontverven, ontvetten en drogen. Ik werd er moedeloos van. Bon, een derde keer grondlaag spuiten dus. Mijn witte primer van Tamiya was ondertussen al op dus ik greep naar die van Gunze Sangyo. Witte bus met witte dop. Ik begin te spuiten en wat merk ik? Dat is verdorie geen witte primer, daar zit grijze primer in! Moegestreden heb ik het daar maar bij gelaten en hoopte ik dat de goudverf voldoende dekking vertoonde om zowel over witte als grijze primer dezelfde tint te vertonen...

Na 24 uur drogen ben ik dan beginnen met de gouden laklaag te zetten. En inderdaad is er geen verschil te zien tussen witte en grijze primer. Ne mens mag ook al eens chance hebben eh

Na nog eens 24 uur drogen en een vergelijking van de gouden laklaag en de referentiefoto's was ik niet echt tevreden over de kleur. Er ontbrak iets aan. De echte motor ziet er meer oranje uit, maar toch met een gouden ondertoon. "Als ik nu eens clear orange over het goud zou zetten" dacht ik. Dus met een penseeltje heb ik wat clear orange op de voorvork gezet waar later de verf verwijderd moet worden, en dat resultaat stond me aan.

Dus heb ik mijn airbrush gevuld met clear orange en ben ik beginnen te spuiten. Het resultaat was erg goed, alleen jammer dat de benzinetank een haartje vertoonde, wat ik wou verwijderen met een pincetje, waarbij ik jammer genoeg de onderliggende goudlaag beroerde zodat ik met geen enkele mogelijkheid het vlekje nog kon wegwerken. Dat is natuurlijk het probleem met een laklaag die uit 2 verschillende tinten samengesteld wordt : als de onderliggende laag een fout vertoont kan je met de bovenliggende laag geen verbeteringen meer aanbrengen...

Dus had ik 2 opties : ofwel de ganse boel in de remolie, ofwel eerst terug met goud een laag spuiten om daarna terug een clear orange laag te zetten.

Ik heb voor het laatste gekozen, maar omdat ik bang was dat de goudverf (Tamiya spuitbus) ongewenste reacties zou teweegbrengen met de clear orange laag (Tamiya enamel) heb ik voor alle zekerheid eerst terug een witte primerlaag gezet op de benzinetank. Die sloeg wel wat lichtbeige uit na het drogen, maar dat maakt niets uit omdat er weer een goudlaag over komt. De enige functie die de primer heeft bestaat erin ongewenste reacties tegen te houden. En dat blijkt gelukt te zijn want ondertussen staat die goudlaag er ook op en er zijn geen ongewenste reacties opgetreden.

Rest me nog een laag clear orange aan te brengen (die ik nu ook als spuitbus aangeschaft heb) en foto's te posten van mijn avonturen. En dan kan ik eindelijk verder met de bodyparts (decals aanbrengen, vernis, enz...)

Tot zover deze lezing.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 22-11-2006 at 12:21.
Reply With Quote
  #14  
Old 22-11-2006, 12:11
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Het evangelie volgens ....

Kijk Guy, ik dacht dat ik de enige was die soms van die miserie had, maar blijkbaar dus niet. Als ge foto's post van uw werk, misschien ook een slapstick maken van hoe je het hoofd koel houdt!

Ben benieuwd naar het resultaat.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #15  
Old 22-11-2006, 12:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by gulfclk View Post
Als ge foto's post van uw werk, misschien ook een slapstick maken van hoe je het hoofd koel houdt!
Daar heb ik een "feilloos" middel voor : gewoon de kit even laten voor wat het is en een andere beginnen. Maar... in dit geval is ook dat niet perfect verlopen. Ik ben namelijk begonnen aan de 1:12 Yamaha XV1600 Road Star van Tamiya



om me wat af te reageren, en daar zit ik al in het stadium van de vernislagen, waarbij de laatste laag iets te dik gespoten is zodat ik met van die "lopertjes" zit die onderaan ook nog luchtbelletjes vertonen. Goed doordrogen is hier de boodschap en later voorzichtig wegschuren.

Dus : weer maar een nieuw project aanpakken dan. De 1/6 Harley-Davidson FXE1200 Super Glide van Tamiya



deze keer. Niet echt een nieuw project, want het was de allereerste motor die ik ook gebouwd heb. Maar ik had het model ooit eens uitgestald in een vitrinekast, net onder de verlichting die zodanig warm werd dat er een deuk in de benzinetank gesmolten is. Die tank heb ik dus nu verwijderd, samen met de spatborden, om te repareren en te herspuiten. Dus werd de bluts opgevuld met Putty, mooi gladgeschuurd en in de primer gezet. Met als gevolg dat de contouren van de bijgewerkte bluts weer tevoorschijn komen. Terug schuren en bijwerken en weer schuren dus, en een nieuwe laag primer. De contouren zijn nog steeds zichtbaar, zij het wat minder duidelijk deze keer. En dus weer de ganse procedure opnieuw. Enfin, je snapt het : ik ben van pure miserie nog maar eens aan een ander project begonnen. Er moet toch eens iets goed gaan zonder miserie zeker!

En zo ben ik sinds eergisteren bezig aan de 1/12 Honda CR250R Motocrosser van Tamiya.



Wat me hier opviel was dat de spaken van de velgen totaal niet realistisch overkomen. Ze zijn sowieso te dik en dan vertonen ze nog veel flash ook. In plaats van ze proberen te ondoen van hun flash en ze wat dunner te schuren heb ik beslist om ze gewoon weg te snijden en te vervangen door metalen spaken. Ondertussen zijn ze alle 72 vervangen en ik moet zeggen dat ik tevreden ben over het resultaat. Maar meer hierover zal ik vertellen en tonen in een aparte thread over die Honda. Hier gaat het eigenlijk alleen over de tegenslagen die ik in het CB750 project al tegengekomen ben (en aanverwanten).

Is er dan geen goed nieuws? Toch wel : de tank van de CB750 staat al terug in het goud, de tank van de Harley staat eindelijk in een grondlaag zonder dat de bijgewerkte bluts nog sporen vertoont, en de lopertjes aan de Yamaha onderdelen zijn zo goed als opgedroogd zodat er enkel nog de luchtbelletjes weggeschuurd moeten worden. En de velgen van de motocrosser zien er geweldig uit, zo geweldig zelfs dat ik overweeg om ook de 1:6 velgen van de CB750 op dezelfde manier te doen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.