De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #211  
Old 19-07-2005, 21:56
jurgen jurgen is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2004
Location: heuvelland
Posts: 150
tamiya potjes in kortijk? probeer eens in de 'concorde' als je van de menenpoort richting harelbeke/kuurne rijdt kom je dit tegen aan je rechterkant. dit is een modelbouwwinkel met meest telegeleide modellen maar de verf moet je er zeker wel kunnen vinden.
__________________
jurgen
Reply With Quote
  #212  
Old 19-07-2005, 22:23
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten
Hallokes allemaal,

Ik zit nogmaals met wat vraagjes. Ik heb me dit weekend een nieuwe bouwdoos aangeschaft: een Toyota Celica GT-Four van Tamiya met transkit van Freddy Loix. Nu is mijn probleem het volgende. In die transkit zitten geelachtige stukken. Ik veronderstel dat dit "hars" is? Deze stukken zitten echter vast aan onnodige delen. Hoe krijg je deze eraf? Ook met een mesje zoals bij de plastic-onderdelen?? Waarschijnlijk is wat schuurpapier ook aangewezen?
Dat is inderdaad giethars ofte resin. Resin is harder en daardoor ook fijner te bewerken als plastiek, maar opgelet, het breekt ook sneller. Om het overtollige te verwijderen kan je schrapen met een mes of, als het grotere delen betreft met een rechte kant, kan je ook een fijn zaagje gebruiken. Bijwerken opnieuw met een mesje en schuurpapier. Let wel, het is een erg stoffige boel en niet buister gezond om in te ademen, dus voorzichtigheid is aangewezen. Maar dat geldt natuurlijk altijd als je modelbouw doet. Ik moet mij DRINGEND die transkit ook eens aanschaffen. Vrees dat het dan in 4-voud zal worden. De Castrol als de Marlboro versie en ook voor mijn schoonbroer nog eens dezelfde set. Maar goed, dat even terzijde.

Quote:
Originally Posted by Loeten
En weet iemand waar men in de streek van Kortrijk Tamiya verkoopt? Nu ga ik altijd naar Domino. Hele goeie service en ik blijf er mijn modellen halen. Maar ik kan moeilijk 100 km rijden voor 1 potje verf?? Vroeger kon je die in Christiaensen kopen, maar die winkel is niet meer... Help???
Sorry maat, maar da's wa te ver voor mij om een deftig antwoord op te kunnen geven.


Quote:
Originally Posted by Loeten
Ik zit ook te twijfelen om een soortgelijke collectie aan te leggen zoals de "Le Mans"-collectie maar dan van alle winnaars van de 24 uren van Ieper. Alleen vrees ik dat het niet mogelijk zal zijn om dit allemaal terug te vinden. Het is immers "maar" een Europese rally... Een tweede mogelijkheid zou zijn om alle Toyota-rallye modellen te bouwen. Ook hier zal ik moeten teruggrijpen naar hars?
Ah maar, collecties is zowat mijn geliefkoosde thema qua modelbouw. De man, god hebben zijn ziel ondertussen, die me het modelbouw ooit heeft bijgebracht zei altijd "manneke, ge moet een collectie beginnen. Anders blijft ge maar bouwen". Dat was bijna 30 jaar geleden ondertussen en in die tijd was de diversiteit nog lang niet wat ze vandaag is. Resin begon net en van Foto-ets hadden ze nog nooit gehoord. Toch was het idee om een collectie te beginnen geen slecht idee. Zo beperk je enigszins het aantal bouwdozen dat je wil stockeren (impulsieve verkopen worden tot een strikt minimum herleid - je zal minder snel in de "oh-sjieke-doos-die-moet-ik-hebben-val trappenen) en bovendien heb je iets heel moois in huis eens de collectie vorm begint te krijgen.

Ik ben vroeger begonnen met "Franse jets op 1/72ste", de dag van vandaag is dat "Mercedes racers", "McLarens op 1/20", "Freddy Loix" en "Robert Droogmans". Ik merk zelfs dat 4 collecties van deze omvang moeilijk te bouwen zijn (gezien mijn beperkte bouwtijd) en wellicht dat er nog eentje zal sneuvelen.

Hou bij het kiezen van een thema ook rekening met welke kits er zoal bestaan op de markt en of het realistisch is om ze bij elkaar te krijgen. De schaal kan ook een doorslaggevende factor zijn. Alle winnaars van de 24-uren van Ieper lijkt mij een moeilijk thema, omdat niet lang alle modellen te krijgen zijn. Toyota rallye is een mogelijkheid, maar ook gewoon Toyota in de motorsport (Lemans en F1 komen dan ook om de hoek). Als je àlle rallye Toyota's voor je rekening wil nemen, ga je alvast met de Corolla een flinke brok te bouwen hebben. Het aantal decalvellen verkrijgbaar (16 bij Renaissance ongeveer alleen al), is zeer uitgebreid. Denk maar aan de verschillende liveries waarmee de fabrieksauto's tijdens een bepaals seizoen hebben gereden enz.

Om maar te zeggen, dat het kiezen van een collectie een beetje een luxe-probleem is, vergeleken met 30 jaar geleden. Stof genoeg tot nadenken. Succes!
Reply With Quote
  #213  
Old 20-07-2005, 10:10
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Huudo
Toyota rallye is een mogelijkheid, maar ook gewoon Toyota in de motorsport (Lemans en F1 komen dan ook om de hoek). Als je àlle rallye Toyota's voor je rekening wil nemen, ga je alvast met de Corolla een flinke brok te bouwen hebben. Het aantal decalvellen verkrijgbaar (16 bij Renaissance ongeveer alleen al), is zeer uitgebreid. Denk maar aan de verschillende liveries waarmee de fabrieksauto's tijdens een bepaals seizoen hebben gereden enz.
Ik denk dat ik vooral de verschillende rallye-modellen van Toyota ga nabouwen. (F1 en LeMans boeien me minder) Maar als ik inderdaad alle mogelijke versies moet maken (wat decals betreft) dan ben ik binnen 50 jaar nog niet klaar. En ik heb wel wat tijd om te bouwen (op zijn minst 2 maand op een jaar plus een hoop extra vakantieweken - jah, onderwijs dus)

Alvast dank voor de hulp...

Last edited by Loeten; 20-07-2005 at 10:13.
Reply With Quote
  #214  
Old 21-07-2005, 12:02
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by jurgen
tamiya potjes in kortijk? probeer eens in de 'concorde' als je van de menenpoort richting harelbeke/kuurne rijdt kom je dit tegen aan je rechterkant. dit is een modelbouwwinkel met meest telegeleide modellen maar de verf moet je er zeker wel kunnen vinden.

Yeps, gevonden!! Thanks jurgen!! Nu kan ik met een gerust gemoed en voldoende verf drie weekjes op reis (Zwitserland en Ardennen). Als het loopt zoals het moet, dan heb ik mijn Peugeot 206 WRC af en ben ik halfweg mijn Ford Focus WRC...

Tot over drie weken !!
Reply With Quote
  #215  
Old 03-08-2005, 09:03
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Ik heb een vraagje over ruiten kleven.

Ik ben nogal Porsche 911 gek en bij elke 911 die ik heb moet ik de ruitjes zijde per zijde in de body kleven, in plaats van de ruiten als een bakje aan het plafond van de wagen te kunnen kleven. Aangezien ik niet echt modelbouwer ben (maar stiekem toch een beetje aan het worden ben) maar eerder een slotracer die zijn bodies zo mooi mogelijk wil om op een chassis te zetten, kan ik niet met gewone lijm werken. Het moet echt zeer stevige lijm zijn en ik gebruik daar ZAP voor. Dat is zeer goede lijm, maar die laat makkelijk sporen na, zeker op doorzichtige delen. Dat is gewoon de reactie van de lijm op vinger afdrukken en zo. Het probleem is dat je die ruitjes niet makkelijk kunt vastnemen om die in de body te lijmen.

Voorlopig lijkt mij dit het beste: Een beetje lijm op een tandenstokertje en dan zeer voorzichtig langs de randjes van de ruiten de lijm aanbrengen. Ik denk er ook aan om een stukje tape op de binnenkant van de ruit te hangen dat ik daar de ruit aan kan vastnemen en dat ik zo geen afdrukken achterlaat op de ruit.

Heeft er iemand een beter idee voor mijn probleem?


Trouwens nog een vraagje: Ik ben sinds gisteren de zeer trotse eigenaar van een Porsche 935 RSR Turbo op 1/24 van Tamiya:

Ik heb er lang naar gezocht en niet weinig geld voor betaald. Voor deze twee redenen wil ik het model echt zo goed mogelijk maken. Aan de andere kant ben ik ingeschreven voor een Group 5 race op 14 augustus. Voorlopig heb ik in die klasse een BMW 320i Gr.5 die race-klaar is, maar ik zou -moest het mogelijk zijn- liever met de 935 RSR Turbo meedoen. Mijn vraag is nu... als ik deze avond de body spuit, hoe lang moet die dan minimum drogen voor ik de ruiten en decals en zo erop zet?

G.
__________________

Last edited by MFahrer; 03-08-2005 at 09:11.
Reply With Quote
  #216  
Old 03-08-2005, 09:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Ik heb een vraagje over ruiten kleven...
Heeft er iemand een beter idee voor mijn probleem?
Ruiten kleven kan je ook doen met vernis of 2 componentenlijm. Beide laten geen sporen na, maar als je gaat slotracen is een goede hechting vereist en dan lijkt 2 componentenlijm mij de beste optie. Vernis is eerder voor statische modellen. Ook witte houtlijm geeft goede resultaten en droogt ook doorzichtig op.

Quote:
Originally Posted by MFahrer
Mijn vraag is nu... als ik deze avond de body spuit, hoe lang moet die dan minimum drogen voor ik de ruiten en decals en zo erop zet?
Als je met Tamiya acryl verf spuit, zou ik toch 48 uur wachten. Als je met lak spuit zelfs nog langer. Maar echt ideaal is een wachttijd van een week. Die luxe heb je niet, dus hou je aan een minimum van 48 uur. Minder lang wachten is problemen zoeken.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #217  
Old 03-08-2005, 09:56
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Sennake, alweer bedankt voor je duidelijke antwoord.

Ik denk dat ik de wagen vanavond ga spuiten en zondag de ruiten en zo ga beginnen doen. Ik had al zoiets in gedachten qua timing, dan kan ik er nog een laagje of twee vernis op krijgen tegen de zondag erna! Ik ben gewoon blij dat ik er misschien nog ga graken. Ik ga me er absoluut niet in opjagen... ik heb m'n backup klaarstaan.

Groeten

G.
__________________
Reply With Quote
  #218  
Old 03-08-2005, 10:09
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Ow ja...

En welke twee componenten lijm raad je dan aan?
Ik moet straks toch nog om de verf en zo, dan kan ik eens kijken of ze de lijm daar dan hebben.

G.
__________________
Reply With Quote
  #219  
Old 03-08-2005, 11:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Ow ja...

En welke twee componenten lijm raad je dan aan?
Ik moet straks toch nog om de verf en zo, dan kan ik eens kijken of ze de lijm daar dan hebben.

G.
Ik gebruik op dit mompent UHU plus schnellfest (1 tube = binder, 1 tube = harter), maar pin je niet vast op een merk, ik neem ook gewoon wat beschikbaar is hoor.Wat van belang is, is dat het om epoxyhars-lijm gaat.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #220  
Old 03-08-2005, 13:14
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
En is de "epoxyhars" belangerijk omdat het geen sporen nalaat?

Kan zo een lijm dan tegen een stootje? Zeg maar ferme stoot eigenlijk? Dat ik tijdens de race niet alsnog mijn ruiten moet herplakken?

Als het tegen een stootje kan, dan zou ik dezelfde twee-componentenlijm kunnen gebruiken om de wielkastverbreders van een transkit aan m'n 911 GT3 RS te zetten. Dan heb ik meer tijd om ze te positioneren, wat zij de "ZAP-lijm" helemaal niet het geval is.

G.
__________________
Reply With Quote
  #221  
Old 03-08-2005, 14:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer
En is de "epoxyhars" belangerijk omdat het geen sporen nalaat?

Kan zo een lijm dan tegen een stootje? Zeg maar ferme stoot eigenlijk? Dat ik tijdens de race niet alsnog mijn ruiten moet herplakken?

Als het tegen een stootje kan, dan zou ik dezelfde twee-componentenlijm kunnen gebruiken om de wielkastverbreders van een transkit aan m'n 911 GT3 RS te zetten. Dan heb ik meer tijd om ze te positioneren, wat zij de "ZAP-lijm" helemaal niet het geval is.

G.
Inderdaad op alle vragen.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #222  
Old 09-08-2005, 08:23
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Ja,

Kben hier weer hoor met mijn eeuwig gevraag...


Ik ben dus nog altijd bezig aan de 935 turbo, en ik heb deze morgen voor t'werk nog de twee laatste decals op de body gehangen. Tzijn kleintjes (eigenlijk camouflage decals ;-) ).

Hoe rap zijn decals droog (tzijn er van Tamiya)? Zou ik er deze middag of avond over mogen vernissen?

Moest het hier over een statisch model gaan, is er geen haast bij, maar nu zou het beestje donderdag avond al moeten testrijden en zondag in een heuse endurance race mee doen. Na het vernissen moeten de ruiten er nog in, en moet de body nog op het competitiechassis gezet worden. Het geheel moet dan nog perfect afgesteld worden.

Als ik vanavond (of over de middag, als ik even naar huis glip) over de decals kan vernissen, kan ik de vernislaag eventueel tot donderdagnamiddag laten drogen en dan als een bezetene de rest afwerken in de hoop dat het model af raakt.

Wat denken jullie?


G.
__________________
Reply With Quote
  #223  
Old 09-08-2005, 10:57
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Echt niemand een idee voorlopig?

Binnen een uurtje kan ik gaan vernissen!
Zou ik het mij riskeren?


G.
__________________
Reply With Quote
  #224  
Old 09-08-2005, 12:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by MFahrer
Echt niemand een idee voorlopig?

Binnen een uurtje kan ik gaan vernissen!
Zou ik het mij riskeren?


G.
8 uren is echt wel het strikte minimum. Dus niet voor 16.00. Daarna een eerste dunne laag zetten - zeker geen dikke - al zal de verleiding groot zijn, geef hieraan niet toe!! Woensdag 2de laag en donderdag verder afwerken. 48uur is een veiligheidsmarge, om 100% zeker te zijn. Onder druk, en als 90% zekerheid goed genoeg is voor jou, herbegin ik na 24 uur en dat gaat altijd prima.

Nooit geschoten is altijd mis, dus als je het niet probeert, zal je geen 935 aan de start hebben. Maar met de timing die ik aangeef, zal het wel lukken.
Reply With Quote
  #225  
Old 09-08-2005, 13:35
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Ok,

Ik ben eventjes naar huis geweest over de middag maar ik heb me kunnen inhouden. De stickertjes drogen goed, maar ik ga ze met rust laten tot na 16.00.

Als ik dus vandaag de eerste laag leg en morgen een tweede (weer dun?) dan kan ik hem donderdagnamiddag al "bepampelen"? Want de body moet nog op de chassis gemonteerd worden, het lexan interieurtje moet er nog in en zo...

Hopelijk is dat een haalbare "droog-periode"! De auto moet echt testrijden, tis een volledig nieuw concept, dus er moet nog superveel afgesteld worden.

G.

G.
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.