De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 25-10-2009, 10:10
Rudy Rudy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2009
Location: Deurne/Antwerp
Posts: 8
Zero paints

Waar kan ik hier in Belgie Zero paints kopen, of moet ik deze bij Hiro Boy bestellen ?

Heeft er iemand positieve of negatieve ervaringen met deze verf ?

Ik zweerde vroeger toen ik nog militair en vliegtuigen bouwde bij Gunze, is deze te vergelijken ?

Dit zijn een hoop vragen ineens, en hoop een antwoord te krijgen op deze vraagjes.

Groetjes,
Rudy

Last edited by Rudy; 25-10-2009 at 10:12.
Reply With Quote
  #2  
Old 25-10-2009, 10:23
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Zero Paints zijn alleen te koop bij Hiroboy.

Mijn ervaringen zijn zeer positief en ik denk dat er meerdere zullen zijn die dezelfde ervaringen hebben. Houd er wel rekening mee dat ZP altijd "base-coat"-verf is, er moet dus een blanke lak overheen (en dit hoeft niet per se die van ZP te zijn trouwens).

Gunze verf heb ik nog nooit gebruikt, dus een vergelijking kan ik je niet geven.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #3  
Old 25-10-2009, 13:27
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Een vergelijking met modelbouwverf gaat niet op, om de eenvoudige reden dat Zero Paints geen modelbouwverf is, maar automotive.

Maar omdat nogal wat mensen de overstap schijnen te willen zetten (ik heb hem een tijdje geleden al genomen), wil ik mijn ervaringen wel even delen:

1. Zero Paints is enkel te koop bij Hiroboy, zoals collega Tvd reeds aangaf.

2. Het is verf die uit de automotive-industrie komt. Dat wil zeggen dat hij (bijna per definitie) mat is. De verf moet dus als een basiskleur worden gebruikt. Hij wordt kant en klaar verdund geleverd in ofwel plastic of glazen flesjes. dat automotive-karakter heeft wel een heel plezant neveneffect: mocht je een kleur nodig hebben, en je vindt hem niet in het assortiment, dan kan je gewoon vragen de kleur te mengen en vanaf dan kan je hem bestellen als een nieuwe referentie in het assortiment.

3. Zero Paints heeft zelf blank, zijdeglans en als ik me niet vergis zelfs mat vernis om over de verf te zetten. Dat zijn meestal 2-component vernissen die dus op het moment dat je hem wil gebruiken moet mengen en verdunnen in de juiste hoeveelheden. Meestal is dat 2 delen vernis en 1 deel verharder, evt met nog wat verdunner tot hij de juiste dikte heeft om te worden gespoten mbv een airbrush.
Ik zag onlangs dat er nu ook kant en klaar vernis te verkrijgen is van Zero Paints, maar die heb ik zelf nooit gebruikt, dus daar doe ik vandaag ook geen uitspraak over.

4. Vermits automotive is bedoeld voor metalen oppervlakken en hardere kunststoffen, kan het zijn dat hij agressief kan inwerken op de zachtere plastic zoals die in modelbouw wordt gebruikt. Het is dan ook zeer belangrijk om een goede primerlaag te leggen. Zero Paints levert ook primers, maar ik gebruik tot nu toe steeds de Tamiya uit de spuitbussen en/of de primers van Alclad met de airbrush. Deze beide primers geven geen enkel probleem als je ze overspuit met Zero Paints.

5. Om dezelfde reden als in punt 4 is het belangrijk om in dunne laagjes te werken. Dat is geen probleem omdat matte verf zelf een hoger dekkingsvermogen heeft dan glanzende, maar het is vooral belangrijk bij het vermijden van "ghost-lines". Hoe dikker de laag verf, hoe heftiger de chemische inwerking van verf op je ondergrond. Dat maakt in ons geval de plastic weker, en ghostlines kunnen dan een zeer vervelend fenomeen zijn.
Werk dus zoveel mogelijk in dunne lagen en dat risico zal aanzienlijk afnemen.

6. De vernissen zijn voor zover Zero paints beweert (en ik heb eerlijk gezegd nog niet het tegendeel zien bewijzen) veilig over de decals van de meeste grote fabrikanten (Tamiya, Fujimi, Aoshima, Studio 27, Cartograf, Scale Motorsport , enz). Doch ook hier is weer enige voorzichtigheid geboden met de dikte van de te spuiten lagen, net als in puntje 5). Werk eerst met een dunne laag of 2 vooraleer je je wetcoat zet, en dan is er geen probleem.

7. Alle producten moeten met een spuitpistool worden aangebracht. Je moet dus minstens een airbrush hebben om ze te kunnen gebruiken.

Voilą, ik denk dat het dat zo een beetje zou moeten zijn. Mocht er nog ergens iets niet 100% duidelijk zijn: je weet waar je ons kan vinden.

Succes!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #4  
Old 25-10-2009, 16:02
Rudy Rudy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2009
Location: Deurne/Antwerp
Posts: 8
Dank U wel TvD en Dominique voor het antwoord wat zeer verhelderend is.
Als primer gebruik ik al jaren Mr Primer (1000) van Gunze welke ik steeds met cellulose thinner verdun, en deze in zeer dunne laagjes gespoten hebben geen invloed op de plastic, dus kan ik deze blijven gebruiken als onderlaag.

groetjes,
Rudy
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.