De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 13-07-2006, 16:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Porsche 917K "Gulf" - Le Mans 1970 - Siffert/Redman (Fujimi - 1/24)

Na meer dan een jaar stilgelegen te hebben met dit project, ben ik er terug aan begonnen. Wat was het probleem? Ik wou de voorste "motorkap" (waar uiteraard geen motor onder zit) vervangen door een dunner exemplaar omdat het originele plastic onderdeel veel te dik was waardoor het zeker 3/4 mm boven de rest van de body uitstak. Na verschillende vruchteloze pogingen werd het model dan terzijde gelegd om het gegeven eens goed te laten bezinken.

Dit jaar besliste ik dan om het onderdeel integraal te vervangen door een aluminium platen stuk, van 0,3 mm dikte. En dat bleek de goede oplossing te zijn.

Dus eens dat probleem opgelost was, kon het spuiten van de grondverf beginnen. Omdat het "Powder Blue" erg licht van kleur is heb ik hiervoor witte primer van Gunze Sangyo gebruikt (extra fine). Na 2 lagen was het obligate drogen aangebroken.

Daarna kwam het blauw, wat een automotive kleur is van Motip (nr 45160). De lak gebroeg zich perfect, op één kleine plaats na die steeds weer een soort van "krassen" vertoonde. Wegschuren van deze plek en herspuiten bracht geen soelaas : steeds weer kwam die rare plek terug. Tot ik besloot om in plaats van te herspuiten, de blauwe lak gewoon te polishen tot de groeven eruit waren, waarna ik dan uiteindelijk toch nog een lichte mistlaag over het geheel gezet heb omdat het witte plastic er hier en daar begon door te schijnen. En dat lukte wonderwel.

Vervolgens moest ik beslissen of ik de oranje decals zou gebruiken dan wel de airbrush. Omdat ik de onderzijde al gespoten had met Tamiya TS-12 orange drong de 2e oplossing zich op. Maar omdat ik nog steeds geen demo gezien heb van het "decanteren" van Tamiya spuitbus-verf in een airbrush-potje durfde ik niet goed. Dus begon ik er toch maar aan met de decals. De neuspartij bestaat uit 2 helften : een bovenzijde en een onderzijde. De bovenste decal ging erg goed en mits een liter of 2 "sol" kreeg ik alle rimpels eruit. Maar dan kwam de onderzijde... Ramp! Nog met geen ganse emmer sol was daar iets van te maken! Dus snel de ganse boel het warme water in en met mijn vingernagel de bovenste decal (die al goed vast zat natuurlijk) eraf geprutst. Ook dat ging weer goed...

Conclusie : decanteren dan maar. Eerst heb ik de body helemaal afgeplakt, waarbij ik de decals als mal gebruikt heb, en daarna heb ik het decanteren bij de horens gepakt met een vrij goed resultaat als gevolg : genoeg verf in het potje en niet té veel verf op mijn vingers of tapijt...

Het spuiten zelf gaat als een fluitje van een cent : de Tamiya verf is van zeer hoge kwaliteit en dank zij de lage druk waarmee je de airbrush kan inzetten kan je overal goed aan, ook aan de oranje streep onder het achtervleugeltje.

Na een uur of 2 heb ik dan het afplakwerk eraf gehaald, zodat de verf niet "afbreekt" bij het verwijderen. Wel opletten dat je de plakdroge verf niet aanraakt of je krijgt vreselijke vingerafdrukken op je spuitwerk.

Op de laatste foto's zie je het voorlopige eindresultaat : de opstaande randen van het oranje moeten nog weggepolierd worden en daarna moeten de zwarte sierstrepen er nog over gedecald worden, zodat de imperfecties in afplakwerk helemaal zullen verdwijnen. Daarna komen alle andere decals erop waarna ik 2 à 3 lagen vernis ga spuiten.

En tegen dan kan ik weer wat foto's tonen.

Tot dan!!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	917gulf_real_01.jpg
Views:	51
Size:	114.4 KB
ID:	2438   Click image for larger version

Name:	917gulf_02.jpg
Views:	343
Size:	45.6 KB
ID:	2439   Click image for larger version

Name:	917gulf_04.jpg
Views:	336
Size:	42.0 KB
ID:	2440   Click image for larger version

Name:	917gulf_05.jpg
Views:	369
Size:	46.6 KB
ID:	2441   Click image for larger version

Name:	917gulf_06.jpg
Views:	383
Size:	49.7 KB
ID:	2442  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 13-07-2006, 20:19
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
ook weer zo'n thread die ik op de voet ga volgen.

Wat ik interessant vind is dat je vermeld welke kleurreferenties je gebruikt.

Het maken van zo'n mal aan de hand van je decals, hoe doe je dat precies ?

Kopie en tamiya-tape ?
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #3  
Old 13-07-2006, 20:33
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by BSmodels
Kopie en tamiya-tape ?
Helemaal correct!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 14-07-2006, 00:06
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Dit is volgens mij één van de mooiste Porsches die er ooit op de circuits hebben rondgereden. En Sennake kennende gaat dit ook één van de mooiste Porsche-modellen worden.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-07-2006, 17:30
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
nostalgie troef hier, spuitwerk is weer knap, mooi om te volgen
Reply With Quote
  #6  
Old 17-07-2006, 09:41
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Volgen die handel... ik probeer op ditzelfde moment de Fujimi 917k Martini #22 (dezelfde die Sennake op schitterende wijze van Collections Remémoratrisé gebouwd heeft) tot een succesvol slotracer om te bouwen!

Ik ben vooral benieuwd naar de motorsteunen en zo! Ik ben ook benieuwd wat ik er ga kunnen van gebruiken...

G.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 17-07-2006, 18:53
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Quote:
Originally Posted by Sennake
Conclusie : decanteren dan maar. Eerst heb ik de body helemaal afgeplakt, waarbij ik de decals als mal gebruikt heb, en daarna heb ik het decanteren bij de horens gepakt met een vrij goed resultaat als gevolg : genoeg verf in het potje en niet té veel verf op mijn vingers of tapijt...
...alleen MAAR op uwen arm...

Jaja, dat komt ervan als je een meeting overslaat !
Reply With Quote
  #8  
Old 18-07-2006, 07:48
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Na het wegpolieren van de opstaande oranje randen en het aanbrengen van de zwarte scheidingslijnen ziet het er al een heel stuk beter uit :

Nu gaan we de rest decallen, en vervolgens kan het vernissen beginnen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	917gulf_07.jpg
Views:	329
Size:	51.0 KB
ID:	2465   Click image for larger version

Name:	917gulf_08.jpg
Views:	362
Size:	53.7 KB
ID:	2466  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 18-07-2006, 07:55
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Sennake... uiteraard alweer prachtig werk (maar dat ben je ondertussen al beugehoord denk ik), maar ik heb twee kleine vraagjes:

1: zijn die zwarte scheidingslijnen decals?
2: Je ben waarschijnlijk ondertussen bezig aan de motorsteunen achteraan, hoe doe jij de overschotjes van de gietstukjes weg op die smalle buisjes? Ik ben bang die te plooien bij mijn model (alhoewel dat de eerste die in m'n kont rijdt, alle buisjes tegelijk gaat plooien vrees ik)

Groeten

G.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 18-07-2006, 08:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer
1: zijn die zwarte scheidingslijnen decals?
Ja. Oorspronkelijk bestonden de decals uit de oranje vlakken, afgezoomd met die zwarte lijnen, maar omdat ik de oranje vlakken niet deftig aangebracht kreeg, zelfs niet met liters Sol, heb ik ze weggegooid en de oranje delen gespoten. De zwarte randjes heb ik echter niet weggegooid, dus dat zijn nog de restanten van de originele decals.

Quote:
Originally Posted by MFahrer
2: Je ben waarschijnlijk ondertussen bezig aan de motorsteunen achteraan, hoe doe jij de overschotjes van de gietstukjes weg op die smalle buisjes?
Toch niet. Ik begin NOOIT aan de rest van een model vooraleer de body helemaal klaar is, dwz gespoten, gedecalled en vernist. Als dat allemaal tot een goed einde gebracht is zal ik pas tijd en energie steken in de rest. Maar dat betekent niet dat ik je vraag niet kan beantwoorden : de overschotjes die jij bedoelt knip ik weg met een fijn kniptangetje, waarna de restanten voorzichtig weggesneden worden met een scalpel en tenslotte de oneffenheden weggeschuurd worden.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 18-07-2006, 09:21
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Ok... je ontdoet de kleine onderdelen van "overschotjes" net als de grote onderdelen dus! Ik dacht dat je misschien voor zo'n fijne dingen een andere techniek had! Bedankt!

G.
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 18-07-2006, 15:22
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543




Quote:
Ik begin NOOIT aan de rest van een model vooraleer de body helemaal klaar is, dwz gespoten, gedecalled en vernist. Als dat allemaal tot een goed einde gebracht is zal ik pas tijd en energie steken in de rest.

't is inderdaad een soort gouden regel maar ik laat ik mij dus telkens vangen. Ik begin goed met de body proper te maken, tot het moment dat de primer erop moet. Dan is het zo van, zou ik dat misschien eerst nog doen, of dat ziet er precies niet goed uit enz, enz..... . Uiteindelijk bots je dan op een probleem of kan je niet meer verder omdat de body niet af is en dan verlies je vlug één of twee weken. Meestal heb ik dan ook nog niet de juiste kleur in huis enz....
Ze hebben daar een woord voor, maar ik vergeet het dikwijls



nog een vraagje over de gedecanteerde lak, heb je die nog moeten verdunnen ?
vrijdag na de meeting heb ik het er met Domi en Flame nog over gehad of je nu wel of niet moet verdunnen. 't is maar dat ik ooit gedecanteerde lak toch nog heb moeten verdunnen om met de airbrush te kunnen spuiten. Domi gebruikt hem zo direct in de airbrush. Decanteren was wel volgens de Huudo-methode
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #13  
Old 18-07-2006, 15:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by BSmodels
nog een vraagje over de gedecanteerde lak, heb je die nog moeten verdunnen ?
Ik heb hem alvast niet verdund. Maar dan gaat het ook om Tamiya TS-lak. Ik kan me voorstellen dat je Motip lak wel moet verdunnen. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ook is het zo dat je de Tamiya-lak niet direct mag gebruiken in de airbrush omdat er nogal veel drijfgas inzit. Daardoor lijkt je verf in je airbrush-potje de eerste minuten op een bruisende frisdrank (in mijn geval eerder Fanta gezien de oranje kleur)

Na een tijdje "borrelt" je verf niet meer en dan kan je aan de slag.

Althans, dat is mijn ervaring op die ene keer dat ik al gedecanteerd heb.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 19-07-2006, 14:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ondertussen heb ik de decals aangebracht. De wagens uit die tijd waren nog niet de rijdende reclameborden, en buiten enkele "Gulf"-decals stond er weinig of niets op deze 917, wat in mijn ogen alleen maar bijdraagt tot de strakheid van de livery, die ik één van de mooiste aller tijden vind.

Het model op de foto's is nog niet vernist, dus die foto's heb je nog tegoed.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	917gulf_09.jpg
Views:	302
Size:	47.2 KB
ID:	2478   Click image for larger version

Name:	917gulf_10.jpg
Views:	341
Size:	56.0 KB
ID:	2479   Click image for larger version

Name:	917gulf_11.jpg
Views:	350
Size:	57.0 KB
ID:	2480  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 19-07-2006, 22:12
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Hij wordt hoe langer hoe mooier.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.