De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Meetings
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 04-12-2005, 15:45
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Fia GT 1/24 Slotmeeting - Technisch Reglement voor de modelbouwers - en teamvorming.

Ha de mannen,

We hebben het er al in de thread betreffende de Slotmodelbouwmeeting van 16 december al een beetje over gehad, dus tijd om ook een inzicht te geven in het technische modelbouwgedeelte van het reglement, want ja, er is een heus reglement voor opgemaakt.

In deze thread komen enkel de modelbouwgerelateerde zaken aan bod. De rest van het reglement, zoals het verloop v/d wedstrijd ed., zall nog uitvoerig besproken worden tijdens de meeting van de 16de december.

Tevens zullen we in deze thread het vormen van de teams proberen te coordineren, zodanig dat we dat de 16de niet meer hoeven te doen. Initieel was er voorgesteld om 2 teams van 2 man te laten aantreden (evt. met een derde man). Maar aangezien het gaat over een koers van 6 uur! hebben we na intern overleg ervoor geopteerd om 2 teams samenstellen die bestaan uit 3 man. Eventueel in overleg met de organisator zou een 4de man - voor ons dan tenminste - mogelijk zijn. De exacte datum van de race ontgaat me even, maar ook dat zal wel door de organisator in deze thread bekend gemaakt worden.

Dus nog open vragen:
- kunnen teams van 4 man?
- dag van de race?

In de volgende posts vinden jullie een overzicht van het technisch reglement per item in diverse posts. (om het wat overzichtelijk te houden.)
Reply With Quote
  #2  
Old 04-12-2005, 15:46
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
1.1 Algemene beschrijving

1.1 Algemene beschrijving.

Wagen van het type Fia GT/ JGTC , op schaal 1/24 , met rolling chassis en hard kunststoffen of resin koetswerk van het type schaalmodel in bouwkit.
Minimum totaal gewicht van de wagen : 185 g
Minimum totaal gewicht van het koetswerk : 55 g
Maximum totale breedte van de wagen : 88 mm
Minimum totale hoogte van de wagen aan het dak : 45 mm
Minimum grondspeling onder de complete wagen en op ieder ogenblik van de wedstrijd : 1,5 mm
Reply With Quote
  #3  
Old 04-12-2005, 15:48
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
1.2 Toegelaten koestwerken FIA GT Seizoen 2004-2005

Seizoen 2004-2005

GT (GT1)

Ferrari 575 Maranello GTC
Saleen S7 R
Corvette C5R
Maserati MC 12 GT1
Ferrari 550 Maranello
Lamborghini Murcielago R-GT
Lister Storm GT
Aston Martin DBR9
Porsche 911 GT2


N-GT (GT2)

Porsche 996 GT3 RS
Porsche 996 GT3 RSR
Porsche 996 Turbo
Ferrari 360 Modena GTC
TVR T400R


G2

Mosler MT900 R
Vauxhall Monaro
Nissan 350Z
Gillet Vertigo
Maserati Light GT 4200
Chrysler Viper GTS-R
Spyker C8 Spyder GT2 R
Lotus Exige 300RR
Viper Competition Coupe
BMW M3 GTR


G3

Porsche 996 GT3 Cup
Lotus Elise

Wordt vervolgd
Reply With Quote
  #4  
Old 04-12-2005, 15:49
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
1.2 Toegelaten koestwerken FIA GT Seizoenen 2003-2001

Vervolg

Aanvullingen 2003 season (www.motorsport.com)

G2

Morgan Aero 8


Aanvullingen 2002 season (www.motorsport.com)

GT

Lamborghini Diabolo GT


G3

BMW M Coupé R
TVR Cerbera


Aanvullingen 2001 season (http://www.spa-francorchamps.be)

G2:

Marcos LM 600
Porsche Speedster
Lamborghini Diabolo
Renault Spider
Honda NSX


G3

Porsche 993 Supercup

Wordt vervolgd
Reply With Quote
  #5  
Old 04-12-2005, 15:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
1.2 Toegelaten koestwerken Aanvullingen Belcar en JGTC

Aanvullingen Belcar

Audi TT V8
Mazda RX7
Ultima GTR
Stealth B6 Mk1
Marcos Mantis
Venturi 400GT
Venturi 500LM
Venturi 600LM
Callaway Corvette
Clio V6 Trophy (?!? Verscheidene malen teruggevonden in GTB)
Saker Sprint GT


Toegelaten koetswerkgen JGTC:

Omdat de keuze in bouwkits in redelijk beperkt is, is er beslist om enkele JGTC auto’s die aan hetzelfde profiel beantwoorden toe te laten tot de 1/24 FIA GT klasse.

- Nissan Skyline R34 JGTC
- Toyota Supra GT JGTC
- Honda NSX JGTC
Reply With Quote
  #6  
Old 04-12-2005, 15:52
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
1.3 Verdere body-specificaties

Het koetswerk moet zo goed mogelijk de werkelijkheid benaderen. Alle volgende onderdelen die meegeleverd zijn met de bouwkit, moeten gemonteerd worden:

- bumpers
- spiegels
- klinken
- uitlaat
- lichtblokken
- spoilers
- ruitenwissers

Extra’s zoals bijkomende mistlampen op de voorbumper zijn vrij te kiezen. Als ze geplaatst worden moeten ze wel in een behuizing zitten en ongeveer op de plaats komen waar ze op de 1:1 racewagen zitten. Het is niet toegelaten extra led’s te plaatsen in wat luchtopeningen of –happers vormen.

Het koetswerk moet verplicht een duidelijke race-livery (sponsors-stickers) en een startnummer hebben.
Als iemand beslist om een straatversie om te vormen tot een FIA GT race-versie, moet de meest vitale race-onderdelen ook monteren (denk maar aan venturi’s, achterspoilers, uitlaten, voorspoilers…). Het is bijvoorbeeld niet toegelaten de Revell Viper zonder al deze items in te zetten in deze race. Het is bijvoorbeeld wel toegelaten die items zelf te maken of over te nemen van een andere bouw-kit.
Reply With Quote
  #7  
Old 04-12-2005, 15:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
1.4 Interieur:

Om de realiteit zo dicht mogelijk te benaderen wordt er gewerkt met een zo volledig mogelijk interieur, en niet met enkel een minimalistisch lexan interieur uit één vorm gegoten. Het interieur van de kit wordt zoveel mogelijk gebruikt: het dashboard met stuur, de binnenspiegel, de rolkooi, de versnellingspook en de brandblusser zijn verplichte items die worden overgenomen uit de originele kit. Indien het om een omgebouwde straatversie gaat, wordt er verwacht om toch een eenvoudige rolkooi (bijvoorbeeld uit de staafjes die de onderdelen van de kit samenhouden of uit aangepaste rolkooi van een andere doos) en brandblusser (bij een Q-model interieur zit er altijd een extra brandblusser) aan te brengen.
Het interieur moet zodanig geplaatst zijn dat er geen enkel onderdeel van het chassis zichtbaar blijft door de ruiten.Uiteraard moet er een 1/24 piloot en zetel in de wagen geplaatst worden (bijvoorbeeld een Q-Model interieur). Lexan interieurschaaltjes met rijder, zetel, en brandblusser zijn makkelijk te krijgen bij: http://www.scaleracing-shop.de/. De interieuronderdelen staan onder Q-Model.
Reply With Quote
  #8  
Old 04-12-2005, 15:54
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
1.5 Verlichting

Bij de start de race moeten er minstens 2 voor- en 2 achterlichten werken op de wagen. Bij het einde van de race moet er minstens 1 voor- en 1 achterlicht werken. Voorlichten zijn ten allen tijde wit of geel, achterlichten zijn ten allen tijde duidelijk rood.
De verlichting van de wagens wordt zonder uitzondering geplaatst in de originele behuizing, de 1/24 zijn groot genoeg om alles mooi in te werken. Bijkomende verlichting (mistlampen, herkenningslichten) mogen bijgeplaatst worden op een zo realistisch mogelijk manier, naar het voorbeeld van de werkelijke racewagen.
Bij de start van de race mag er geen enkele led (die fungeert als voor- of achterlicht) aanraakbaar zijn van de buitenkant van de body. De led mag uiteraard zichtbaar zijn in de lichtblokken achter de glazen. Als er na een ongeval een deel van de wagen beschadigd is, en er bijvoorbeeld een glas van een koplamp verdwenen is, mag de led wel aanraakbaar zijn. De led moet echter wel in de originele behuizing blijven zitten.
De enige leds die aanraakbaar mogen zijn, zijn de eventuele (en niet verplichte) verkenningslichten op het dak.
De verlichting moet minimum 10 seconden blijven branden na het verlaten van de baan.
Reply With Quote
  #9  
Old 04-12-2005, 15:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
1.6 Chassis

1.7 Assen en wielen

1.8 Motor

1.9 Overbrenging

Deze onderdelen uit het Technisch Reglement gaan we nu nog niet toelichten omdat het standaard componenten betreft (zeg ik zo maar even voor de vereenvoudiging) waar we als modelbouwers op dit ogenblik nog maar weinig kaas van gegeten hebben, en waarbij de organisatie ons een helpende hand zal toereiken.

Deze punten komen zeker aan bod de 16de.
Reply With Quote
  #10  
Old 04-12-2005, 15:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
1.10 Wisselstukken:

Wisselstukken zijn uiteraard toegelaten, maar die moeten aan dezelfde eisen voldoen als de onderdelen waarmee de race wordt gestart.
Deze onderdelen worden ook gecontroleerd tijdens de technische controle. Alle wisselstukken moeten los zijn, en mogen dus niet meer op het reserve chassis zitten.


AL DEZE PUNTEN WORDEN TELKENS ZORGVULDIG GECONTROLEERD VOOR DE RACE VAN START GAAT, ZODAT ER TIJDENS DE WEDSTRIJD GEEN DISCUTIE ONSTAAT OVER DE STAAT VAN DE WAGENS!
Reply With Quote
  #11  
Old 04-12-2005, 16:00
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Dat is het voor wat betreft het Technisch Reglement.

Uit de vorige thread heb ik onthouden dat de volgende Paddockers willen meerijden:

- Sennake
- Pat
- Dragonfly
- Huudo

Nog te bevestigen:
- Juha
- Dominique

Het samenstellen van de teams kan beginnen.

Last edited by Guido; 04-12-2005 at 16:03.
Reply With Quote
  #12  
Old 04-12-2005, 21:21
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Mag ik niet meedoen met een team? Ik krijg er meer en meer zin in om te racen...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #13  
Old 04-12-2005, 22:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Bart.Vandecavey
Mag ik niet meedoen met een team? Ik krijg er meer en meer zin in om te racen...
We zullen nog even moeten wachten om te horen of 4 man per team mogelijk is. Indien dat het geval is, zal het wel mogelijk zijn denk ik. Nog even op bevestiging wachten dus.
Reply With Quote
  #14  
Old 05-12-2005, 09:53
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Heren,

Ik ben blij om te zien dat er zoveel interesse is... maar we gaan het (voorlopig) toch iets of wat moeten inperken... We hebben nu zeven potentiële deelnemers en ik zou het daarbij toch willen houden. Rekening houdend dat wij toch ook al met een man of acht zijn gaat het al redelijk druk zijn in mijn garage.

Laat jullie aub niet afschrikken door de duur van de race. Je gaat met ander materiaal rijden dan dat waar je in Essen mee gereden hebt, zowel qua wagens als qua controllers dus van kramp gaat er weinig sprake zijn... trust me. Je gaat volgens mij iedere keer kontent zijn als je "het stuur" weer kan overnemen! De race duurt in zijn geheel wel lang... maar daarvan rij je niet elke minuut natuurlijk... Je teamgenoot rijdt al manches, en er zijn manches waarin je helemaal niet rijdt natuurlijk (als we met 7 teams zijn en er zijn 4 banen, zijn er altijd 3 by), maar alles zal wel duidelijk worden de 16de!

Ik stel voor... als jullie met 7 man zijn... dat je toch drie teams neemt... 2 van 2 en 1 van 3... dat lijkt me een mooie verdeling! Ik stel dan wel 3 chassis ter beschikking. Met hoe meer teams we zijn (met hetzelfde aantal mensen)... hoe meer er in plaatsen kan verschoven worden, hoe meer plaatsen je hebt om voor te vechten en hoe groter het racegevoel is... geloof me vrij! Er kunnen dan ook drie mensen een leuke auto maken (hetgeen ook altijd aangenaam is natuurlijk).

Klein voorbeeldje van een race met 8 teams:

De eerste vier gekwalificeerde teams (met Piloot A) vertrekken samen vanop de grid voor een stint van 12 minuten. Er is drie minuten tijd om alle wagens terug in het park fermé te zetten en de volgende 4 op de tweede startrij te zetten, de racegegevens op te slaan en nieuwe gegs in het systeem in te geven). De tweede stint begint voor 12 min met de A piloten van team 5,6,7 en 8. Terug drie min om alles in goede banen te leiden, en dan vertrekken piloten B van de eerste vier teams... en zo verder natuurlijk... Met 7 of 6 teams komt het op hetzelfde neer... behalve dat er soms teams blijven rijden.

De datum voor dit evenementje is 11(12) of 18(19) februari. Verder deze week wordt de datum 100% vastegelegd. Ik zou alles graag zien doorgaan op een zaterdag, zodanig dat we na de race nog wat kunnen napraten (en wat pintelieren) zonder dat we de dag erna allemaal moeten werken. Voor andere mensen is het wel moeilijk om op zaterdag te kunnen rijden natuurlijk). Er zijn bij ons twee "zaterdagwerkers", maar vanavond verdelen we ons in teams en bespreken we de datum (eventueel kunnen die mannen eens een zaterdag verlof nemen natuurlijk).

Ik hoop dat er weer het één en het ander duidelijker is geworden! De mist trekt langzaam op!

groeten!


Gunther
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 05-12-2005, 10:36
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Test: Een eerste (zeer rommelig) videootje van een testrace op mijn baan... Het was gewoon eens om te testen hoe goed een digitaal fototoestel videootjes opneemt... en wat je ervan ziet... Maar je hebt toch al eens een gevoel van snelheid en je ziet toch dat m'n werk van een paar maanden echt werkt!

Gelieve wel rechtsklik te gebruiken als je enkele keren wilt kijken (het gaat allemaal snel dus kan me wel voorstellen dat je het een paar keer wilt bekijken).

Je ziet aan het werk: Een nissan Primera 2.0GTe, een BMW 320i Group 5, een Chapparal 2D en de (verlichtte) BMW 635csi Marlboro die je misschien kent van op het modelbouwforum.

http://www.zippyvideos.com/651553482...4testmovie.mpg (17 mb)

G.
__________________

Last edited by MFahrer; 05-12-2005 at 10:43.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.