De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Technisch hoekje
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 21-08-2005, 00:23
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Geluidsloze wagens?

Geluidsloze wagens, zou dat mogelijk zijn? En bedoel ik geluidsloos door middel van constructie en design. Niet door dempertjes e.d. Deze wellicht vreemde gedachtenkronkel schoot mij te binnen na het lezen van een artikel over "geluidsloze'"vliegtuigen.

Quote:
Plans for the world's first completely silent aircraft have been unveiled by Cambridge University engineers.


Volledig artikel: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/b...ts/4158802.stm
Bij racen is geluid een van de aantrekkingsfactoren voor het publiek maar zou zoiets mogelijk zijn? Wat betreft de snelheden, die liggen bij autosport vele malen lager dan bij een vliegtuig, het verspreidingsgebied van het geluid is ook kleiner................zou dus, vrij simpel gedacht, makkelijker moeten zijn dan bij een vliegtuig. Wat zeggen de techno's van dit forum over deze gedachtenkronkel?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #2  
Old 21-08-2005, 01:03
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Quote:
Originally Posted by Mark
Wat betreft de snelheden, die liggen bij autosport vele malen lager dan bij een vliegtuig, het verspreidingsgebied van het geluid is ook kleiner................zou dus, vrij simpel gedacht, makkelijker moeten zijn dan bij een vliegtuig. Wat zeggen de techno's van dit forum over deze gedachtenkronkel?
een verschil is wel dat verplaatsen door lucht minder geluid produceerd dan verplaatsen op de grond. Het contact met asfald e.d. maakt al heelwat geluid, zonder een motor te horen
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #3  
Old 21-08-2005, 15:33
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Alken
Posts: 143
Bij vliegtuigen zijn het voornamelijk luchtwervelingen die geluid veroorzaken (motoren buiten beschouwing gelaten), ze zitten dan ook in de buurt van de snelheid van het geluid (Mach 0,8 à 0,9), terwijl de autosport op z'n maximum aan Mach 0,3 rijdt.
Door een aangepast design (vroeger zijn vliegende vleugels nog al gebouwd, maar door stabiliteitsproblemen nooit een succes geworden) proberen ze wervelingen te reduceren.
Het motorgeluid wordt daarbij niet verminderd, maar naar boven gereflecteerd, waar omwonenden er natuurlijk minder last van hebben.

Het lijkt me weer zo'n ambitieus plan, zoals er zoveel zijn, maar ik twijfel eraan dat er ooit meer over gesproken gaat worden.
__________________
We do not inherit the Earth from our ancestors, we borrow it from our children.
Reply With Quote
  #4  
Old 22-08-2005, 13:15
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2005
Location: Alken
Posts: 143
Tussen haakjes, de titel van dit topic lijkt me ook niet zo juist gekozen. Het is eigenlijk "geluidsarm" of "stiller", over "geluidsloos" spreken we nog niet hoor!
__________________
We do not inherit the Earth from our ancestors, we borrow it from our children.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-08-2005, 22:55
DeLorean DeLorean is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2005
Location: Limburg
Posts: 10
.....

Last edited by DeLorean; 18-11-2018 at 07:03.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-10-2005, 16:38
rappe106's Avatar
rappe106 rappe106 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2004
Location: tongeren
Posts: 90
Ik heb al ooit in een auto gezeten die 190km/h door de wind ging, zonder draaiende motor en zonder banden geluid (windtunnel). Ik moet zeggen dat dat net het zelfde is als 120 rijden op de belgische autoweg. Je moet behoorlijk schreeuwen om je verstaanbaar te maken in de wagen.
en als de wind onder een hoek van 30° aankomt gaan de deuren in de drag 2 cm open staan bovenaan, nog meer lawaai.
volgens mij is dit niet haalbaar.
oftewel moet je een wagen hebben in druppelvorm (de ideale vorm). dat gaat er dan lekker uitzien.
groeten
Yves
Reply With Quote
  #7  
Old 23-10-2005, 22:05
Luuk S's Avatar
Luuk S Luuk S is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2004
Location: Neerpelt, Zolder, Roermond
Posts: 134
@ DeLorean: quote: "supersonische geluidsgolven"

Contradictio in terminis?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.