De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #31  
Old 29-12-2006, 18:19
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Hey Johny, misschien nog eens iets om te proberen. De decals op de zetels blinken, de zetel is matt. Wat je dus altijd zal hebben is niet alleen het verschil tussen blinkend en matt, maar dat je ook de rand van de decal ziet.

Probeer, als je die bij de hand hebt, eens een matte vernis over de zetel te zetten. Je zal dan niet alleen zien dat de gordels echter lijken maar de rand van de decal zal ook verdwijnen.

Voor de rest ... keurig, proper en strak! Keep it going!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #32  
Old 29-12-2006, 19:41
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik blijf me verzetten tegen elke vorm van excuus om in het modelbouwgebeuren niet verder te evolueren...

In mijn begindagen heb ik niet enkel auto door de kamer gegooid, ik heb er zelfs ooit eens mijn voet opgezet. Compleet radeloos en gefrustreerd was ik. Maar je moet net dan wat afstand nemen, de brokken oprapen, wat nadenken en daarna weer opnieuw proberen.

Wat er mis gaat met de foto-ets is meestal te wijten aan het niet hebben van de juiste tools. De basis hold&fold heeft me, sedert ik dat ding in huis heb, het leven echt wel lichter gemaakt. En ik weet Johny, dat je met de juiste impulsen toch te bewegen bent om een stapje verder te gaan - remember het vorige model. Stap voor stap zijn er toen verbeteringen gekomen, dingen die je normaal niet zou gedaan hebben, maar het resultaat was wel 10x mooier - eigen lichtjes in de ogen vertelden dat.

Dus... afhalen die decals en opnieuw proberen. De enige reden - en dan nog zijn er opties mogelijk, maar die verklappen we even nog niet :-) - om de decals te gebruiken is budget, omdat buckles al gauw wat centjes extra kosten, maar dat is hier geen probleem denk ik.
Reply With Quote
  #33  
Old 29-12-2006, 22:51
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
... ik had het zelf niet mooier kunnen zeggen.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #34  
Old 30-12-2006, 02:42
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Beste Huudo en Gulfclk:
Ik waardeer het dat jullie me naar een hoger niveau willen helpen op het gebied van detaillering en ik zoek zeker geen excuses om het niet te moeten doen, maar voorlopig ben ik tevreden over mijn huidig niveau en ik zeg wel VOORLOPIG.
Ik heb sinds ik hier op dit forum ben en ook op de talloze meetings al heel wat bijgeleerd maar zelf wil ik eigenlijk stap voor stap te werk gaan. Tot voor een paar maanden gebruikte ik zelfs nog geen vernis, al had dat meer te maken met het gebrek aan een goede vernis en de angst om mijn modellen niet te beschadigen. Zelfs bij de bouw van eerdere modellen dacht ik er zelfs nog niet aan om de gordels te verlengen om maar enkele voorbeelden te noemen.

Het klopt waarschijnlijk dat mijn materiaal niet voldoet om met foto-ets te werken en de prijs voor een setje gordels, daar ligt het ook niet aan. Maar zoals ik al zei/schreef; ik zoek geen excuses.

In ieder geval bedankt voor jullie commentaar en ik zal nog wel ooit eens een nieuwe poging ondernemen.

Zeg Huudo, die andere opties mag je me nu wel vertellen.

Nog een vraagje; gulfclk stelt me voor om de zetel te overspuiten met matte vernis om de randjes van de decals weg te werken. De achterkant van die kuipzetel is bekleed met kevlar-decal en er zit geen vernis over.
Welk effect heeft de achterzijde van zo'n stoel eigenlijk ? Is dat een mat effect of is dat zijdeglans ??
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #35  
Old 30-12-2006, 03:06
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post

In ieder geval bedankt voor jullie commentaar en ik zal nog wel ooit eens een nieuwe poging ondernemen.

Zeg Huudo, die andere opties mag je me nu wel vertellen.
deuuut, verkeerd antwoord.
Vervang die ooit dan al maar onmiddellijk door volgende week. Ik zal u bij de eindbeoordeling buizen als je de gordels laat zoals ze nu zijn. Iemand van jou niveau - refererend naar je laatste grijze Nismo model - mag met dat soort fratsen niet meer afkomen. Of het nu met PE is of niet, verzin maar wat.

Wat ik al gezien heb, gelezen heb enz. maar zelf nog nooit geprobeerd - vermits met PE gewerkt of enkel met decals heel vroeger:
- decals niet afweken, maar haarscherp uitsnijden en zo lijmen. De randen wat bijverven zodanig dat ze wat dikker liggen.
- zelfde verhaal, maar dan met lood of ander plooibaar materiaal (alu afsluitingen van wijnflessen) waar je dan daarna de decal overplaatst.
- zelfde verhaal, maar dan met tape onder de decal, opnieuw om wat extra diepte te geven. Ter hoogte van de gespen kan je dan iets dikker leggen, opdat die dan ietske hoger komen. achter de zetel laat je het materiaal gewoon verder lopen tot aan de rolkooi (wat gebruikelijk is).
Enfin, uw verbeelding is hier de limiterende factor, maar ook zonder PE kom je al een eindje op weg. Kwestie is dat de gordels dikker moeten dan een flinterdunne decal.

Aan u de keuze waar ge het beste resultaat mee kunt halen. Ik zit u te poken, enkel om wat creatieve vindingrijkheid los te weken.


Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Nog een vraagje; gulfclk stelt me voor om de zetel te overspuiten met matte vernis om de randjes van de decals weg te werken. De achterkant van die kuipzetel is bekleed met kevlar-decal en er zit geen vernis over.
Welk effect heeft de achterzijde van zo'n stoel eigenlijk ? Is dat een mat effect of is dat zijdeglans ??
Over de zetels nog even het volgende. Die spuit ik altijd mat. De achterkant is of zijdenglans of blinkend. Beide kunnen, je eigen voorkeur primeert (zou'k zeggen). Eens de stoel gespoten, de Carbon/Kevlar decals achteraan geplaatst en al dan niet vernist, drybrush ik de matte zijden van de stoelen. Hierdoor krijg je een effect dat niet alleen leuk is, maar ook realistisch is. Bestudeer eens wat foto's van racestoelen en kijk daarbij vooral naar de kleurschakeringen die je overal ziet.

Good luck!

Last edited by Guido; 30-12-2006 at 03:08.
Reply With Quote
  #36  
Old 30-12-2006, 12:51
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Wat ik al gezien heb, gelezen heb enz. maar zelf nog nooit geprobeerd - vermits met PE gewerkt of enkel met decals heel vroeger:
- decals niet afweken, maar haarscherp uitsnijden en zo lijmen. De randen wat bijverven zodanig dat ze wat dikker liggen.
- zelfde verhaal, maar dan met lood of ander plooibaar materiaal (alu afsluitingen van wijnflessen) waar je dan daarna de decal overplaatst.
- zelfde verhaal, maar dan met tape onder de decal, opnieuw om wat extra diepte te geven. Ter hoogte van de gespen kan je dan iets dikker leggen, opdat die dan ietske hoger komen. achter de zetel laat je het materiaal gewoon verder lopen tot aan de rolkooi (wat gebruikelijk is).
Nog een mogelijkheid: pleisters (alleen de klevende delen natuurlijk)

Hoewel iemand hier al opgemerkt heeft dat ie pleisters minder goed vind. Nu jah, er zit toch een stoftextuur op, dus why not? Kijk maar eens bij mijn topics zoals HIER.

Maar als je pleisters gebruikt, is het wel wat moeilijker om de PE parts toe te voegen want alles kleeft natuurlijk...

Grtzzz enne merci voor je rolkooitips. Hij is echt goed gelukt !!

__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #37  
Old 30-12-2006, 13:58
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ja Huudo, dan zal ik met dit model een onvoldoende hebben.
Ik heb het idee gehad om de gordels te vervangen en er eerst een strookje sparadrap er onder te plakken en daarover dan mijn decals te plaatsen om een dikker effect te krijgen. Maar na mijne decal-stock verschillende keren te hebben na gekeken, blijkt dat ik geen blauwe gordeldecals meer heb liggen.
Die tip(s) om iets onder mijn decals te plakken heb ik al eens eerder gehoord van jou, maar ja ik heb er weer TE LAAT aan gedacht.
Dus blijven ze er in dit geval gewoon opzitten. Wel ga ik er nog een matte vernislaag overspuiten om de randjes weg te moffelen.

Wat mis ik die zeteltjes van vroeger waar de gordels mee gegoten waren.

@ Loeten: ik gebruik het volgend om mijn gordels te verlengen, een rolletje sparadrap van GB/Carrefour.(foto) Een soort pleister op een rolletje én met structuur en laat zich goed verven, meters gordelplezier.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	varia 1.JPG
Views:	37
Size:	118.3 KB
ID:	4368  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #38  
Old 30-12-2006, 14:07
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
@ Loeten: ik gebruik het volgend om mijn gordels te verlengen, een rolletje sparadrap van GB/Carrefour.(foto) Een soort pleister op een rolletje én met structuur en laat zich goed verven, meters gordelplezier.
Dit gebruik ik:



Komt op hetzelfde neer, maar dat van jou is dunner. Allez, denk ik toch als ik even reflecteer naar de EHBO-boxen die ik op school moet aanvullen. Daar zijn die pleisters zonder gaas iets dunner dan die met gaas.

Bedankt !
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #39  
Old 31-12-2006, 17:54
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Vandaag nog eens geprofiteerd van een droog en windstil moment om de karrosserie van een tweede vernislaag te voorzien. Nu kan deze een paar dagen goed uitharden en dan zal ik eens kijken of er nog een derde laag over moet komen.

Ook het motorblokje heb ik al onderhanden genomen. Het is voorzien van een kleurtje, is gedry-brusht en een gedeelte van de stuurinrichting/ophaning is er aan samengevoegd.

De uitlaat is op sommige plaatsen voorzien van een verbrandings-effect.

Zo beste Paddockers,plekkers en lijmsnuivers,dit was het voor 2006 en ik wens jullie allemaal een plezant eindejaar en veel plekplezier voor 2007
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	R34-calsonic GT-R  40.JPG
Views:	242
Size:	121.3 KB
ID:	4388   Click image for larger version

Name:	R34-calsonic GT-R  41.JPG
Views:	235
Size:	122.0 KB
ID:	4389  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #40  
Old 31-12-2006, 20:49
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ja Nismo, uwe motor/versnellingsbak ziet er goed uit. Het dry-brushen is goed gelukt.

Uwen uitlaat is nogal hard ... ik bedoel het contrast tussen het zilver en het groen. Probeer hem eens te downtonen met smoke ... gewoon de ganse handel voorzien van enkele laagjes en je zal zien dat het er nog een stuk realistischer uitziet.

Keep it going ...
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #41  
Old 01-01-2007, 14:45
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by gulfclk View Post
Ja Nismo, uwe motor/versnellingsbak ziet er goed uit. Het dry-brushen is goed gelukt.

Uwen uitlaat is nogal hard ... ik bedoel het contrast tussen het zilver en het groen. Probeer hem eens te downtonen met smoke ... gewoon de ganse handel voorzien van enkele laagjes en je zal zien dat het er nog een stuk realistischer uitziet.

Keep it going ...
Door de flits komt het nogal harder over dan in werkelijkheid. Op de foto was het verbrandingseffect juist aangebracht. Het bewerken met smoke moet inderdaad nog gebeuren.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #42  
Old 05-01-2007, 00:50
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Na een paar dagen te staan uitharden, heeft deze karrosserie een derde vernislaag gekregen.

Er zijn een paar kleine foutjes in het spuitwerk geslopen, maar niets onoverkomelijk. Nadat hij voldoende is uitgehard gaan we er volgende week of zo met een fijn schuurpapiertje (3600) erover om dan zijn (hopelijk) laatste vernislaag.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	R34-calsonic GT-R  42.JPG
Views:	235
Size:	93.3 KB
ID:	4488  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #43  
Old 05-01-2007, 00:55
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Nog een 4de laag? Ziet er toch prima uit zo, niet?
Reply With Quote
  #44  
Old 05-01-2007, 01:12
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Nog een 4de laag? Ziet er toch prima uit zo, niet?
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
.............
.................................................. .
Er zijn een paar kleine foutjes in het spuitwerk geslopen, maar niets onoverkomelijk. Nadat hij voldoende is uitgehard gaan we er volgende week of zo met een fijn schuurpapiertje (3600) erover om dan zijn (hopelijk) laatste vernislaag.
Hij ziet er inderdaad goed uit en blinkt gelijk ne spiegel ware het niet dat er een stofje (eentje vooraan op de bumper en eentje achteraan) en een kleine loper(foto) in het spuitwerk zitten. Nu heb ik gezien dat de loper al gedeeltelijk is weggetrokken naarmate de vernis opdroogt.
Ik zal het eens goed bekijken als hij een paar dagen heeft staan drogen om dan een beslissing te nemen.
Waarschijnlijk schuur ik hem mat en glad met 3600 en dan nog een laatste laagje vernis.
Wat betreft mijn spuitwerk ben ik niet zo rap tevreden dan met MIJN racestoeltjes voorzien van gordel-decals.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	R34-calsonic GT-R  43.JPG
Views:	226
Size:	83.5 KB
ID:	4492  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 05-01-2007 at 01:17.
Reply With Quote
  #45  
Old 08-01-2007, 02:34
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Nog een 4de laag? Ziet er toch prima uit zo, niet?
Nu wel.

Vandaag heb ik dan besloten om de karrosserie terug glad te schuren en wel om de volgend redenen:
-Allereerst was er die kleine loper rechtsachteraan die wel gedeeltelijk was weggetrokken, maar niet genoeg.(foto 1)
-Ten tweede waren er een paar stofdeeltjes op de voor- en achterbumper waren terecht gekomen bij het aanbrengen van de derde laag.
-En ten derde en de belangrijkste reden was een oneffenheid in de lak op de motorkap.
Wat is er nu met de motorkap gebeurd:
Er zaten 2 uitstekende puntjes in de 2de vernislaag. Toen ik ze wou gladschuren ( met 3200) voor het aanbrengen van de 3de vernislaag is er bij 1 puntje een stukje lak weggesprongen, met een oneffenheid tot gevolg. Ik heb die oneffenheid proberen glad te schuren, maar dat vlekje werd alleen maar groter.(foto 2) Toch besloot ik de 3de vernislaag te spuiten in de hoop dat het niet zou opvallen. Gevolg: het viel nog steeds op.
Vandaag heb ik dan maar besloten om het hele zooitje mooi glad te schuren met 3200, het geheel te ontvetten, goed afgedroogd en droog geblazen.
Daarna ging ik naar buiten om toch met een bang hartje een 4de laag vernis te spuiten.

Op het eerste zicht was alles perfect gespoten toen ik hem weg zette om te drogen. Vanavond heb ik de karrosserie dan eens grondig gecontroleerd en wat blijkt: ALLES OK
Ik heb hem dan maar terug gezet zodat hij verder kan uitharden alvorens de verdere afwerking kan beginnen. (foto 3)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	R34-calsonic GT-R  43.JPG
Views:	222
Size:	83.5 KB
ID:	4587   Click image for larger version

Name:	R34-calsonic GT-R  44.JPG
Views:	240
Size:	81.5 KB
ID:	4588   Click image for larger version

Name:	R34-calsonic GT-R  45.JPG
Views:	231
Size:	95.0 KB
ID:	4589  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 05:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.