De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 13-01-2005, 22:10
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Hoe verf het best verwijderen

Het spuitwerk op mijn 1/12 RedBull Yamaha is compleet mislukt .
Mag ik de gespoten delen in een kom white-spirit leggen & laten weken?? Of zijn er betere alternatieven??
Alvast merci voor de tips
Reply With Quote
  #2  
Old 13-01-2005, 22:21
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Re: Hoe verf het best verwijderen

Quote:
Originally posted by vanni
Mag ik de gespoten delen in een kom white-spirit leggen & laten weken??
ABSOLUUT NIET!!!!!!!! Het plastic zal helemaal wegsmelten!!!

Schaf je een paar liter gebruikte (afgelaten) remolie aan (hij vuiler hoe beter) en gooi de boel daar in. Het kan lang duren, maar de verf zal lossen zonder het plastic aan te tasten.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 13-01-2005, 22:55
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Als je het model in de white spirit gooit heb je na 20 minuten geen model meer!! Alle plastic zal wegsmelten.

Remolie is inderdaad de meest aangewezen manier om verf te verwijderen. Wanneer je ziet dat de verf aan het lossen is, met een borsteltje (tandenborstel is het best volgens mij) lichtjes beginnen borstelen. je zal zien dat alles perfect proper wordt.

Oh ja, gebruik rubber handschoenen als je dat doet. Wanneer je weet dat dit goedje verf kan oplossen, bedenk dan ook eens wat dat met je vel kan doen...

Oh ja, nog iets: die tandenborstel nadien niet meer gebruiken voor je tanden (liefst )
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-01-2005, 23:13
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Ovenreiniger help ook om verf te verwijderen al duurt het wel erg lang maar het gaat zeker.Nadien alles zeker mooi afspoelen in een sopje van afwasmiddel (DREFT).Heb zelf ook zoiets tegen gekomen dat kan gebeuren.Succes ermee en greets.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-01-2005, 01:13
AlainH's Avatar
AlainH AlainH is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2002
Location: Dilbeek
Posts: 689
En zeker zijn dat het een plastic kit is en geen resin, want remolie durft daar ook vanalles mee doen heb ik hier al gezien...
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 14-01-2005, 09:26
Yvonne's Avatar
Yvonne Yvonne is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerkapelle (NL)
Posts: 397
Hi,

Even een vraagje over de foute kleur... Is deze goed gehecht aan het oppervlak?

Dan is het misschien verstandig om te verf gewoon te laten zitten én de laag goed te schuren. En vervolgens de foute kleur over te spuiten.

Oplosmiddelen als white-spirit tasten inderdaad de ondergrond (plastic) aan. Ook kan aan afbijtmiddel gedacht worden om de verf te verwijderen, maar dit is zeer aggressief en tast de ondergrond (het plastic) snel aan. Je kunt dit misschien indirect aanbrengen door middel van een oude doek ofzo. Maar het blijft riskant.

Mocht je iets uittesten, doe dat dan altijd eerst even op een minder belangrijk stukje óf een stukje afval.

Misschien heb je er wat aan...


Yvonne

Last edited by Yvonne; 14-01-2005 at 10:33.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-01-2005, 14:21
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik gebruik Airbrush Cleaner van Revell om verf te verwijderen.Ik heb er zelfs al de ruiten van één van mijn modellen mee proper gekregen.Onderdelen zoals velgen leg ik in een potje ,doe er wat airbrush cleaner in en neem dan een oud penseel of borsteltje en begin te poetsen tot de overtollige verf verwijdert is.
Maar als de ode verf goed gespoten is dan zou ik ook eerst schuren,dan grondverf en daarna uw nieuwe kleur
Reply With Quote
  #8  
Old 12-11-2005, 19:47
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik was vandaag eens aan het rondsnuffelen op het net naar info over modelbouw en kwam toevallig hier op uit:
Een nieuw product om verf te verwijderen van Mr Hobby (Gunze Sango)
http://www.best1hobby.com/Merchant2/...ct_Code=GUT112

Ben eens benieuwd wanneer dat hier in de handel te verkrijgen is ????

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
  #9  
Old 12-11-2005, 20:13
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Las hierboven dat remolie vanalles kan aanrichten bij resin... Mijn Xsara is wel in plastic, maar de luchthapper op het dak hoorde bij de transkit (met de spoiler en spiegels) en bestaat dus uit resin. Ik had die al gemonteerd maar mijn model is dus mislukt en zal ik in remolie moeten gooien. Demonteer ik dan best de luchthapper opnieuw???
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #10  
Old 12-11-2005, 22:19
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by 206WRC-ke
Las hierboven dat remolie vanalles kan aanrichten bij resin... Mijn Xsara is wel in plastic, maar de luchthapper op het dak hoorde bij de transkit (met de spoiler en spiegels) en bestaat dus uit resin. Ik had die al gemonteerd maar mijn model is dus mislukt en zal ik in remolie moeten gooien. Demonteer ik dan best de luchthapper opnieuw???
Als het enigszins kan zou ik dat wel doen ja. Als hij er niet meer af kan, kan je nog altijd ovenreiniger gebruiken om de kit te "decaperen".
Reply With Quote
  #11  
Old 09-03-2006, 12:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo
Als het enigszins kan zou ik dat wel doen ja. Als hij er niet meer af kan, kan je nog altijd ovenreiniger gebruiken om de kit te "decaperen".
Ik heb daar zelf wel een vraag over : op welke manier gebruik je de ovenreiniger dan? Ik bedoel : ovenreiniger wordt geleverd in een spuitbus die van dat schuimspul genereert. Is het dat wat je over je model spuit en wat je verf afbijt? Of moet je werkelijk een bokaal vol spuiten met dat spul en je model er dan laten inweken?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 09-03-2006, 12:47
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2001
Location: Lierde
Posts: 1,694
Quote:
Originally Posted by Sennake
Ik heb daar zelf wel een vraag over : op welke manier gebruik je de ovenreiniger dan? Ik bedoel : ovenreiniger wordt geleverd in een spuitbus die van dat schuimspul genereert. Is het dat wat je over je model spuit en wat je verf afbijt? Of moet je werkelijk een bokaal vol spuiten met dat spul en je model er dan laten inweken?
Dat schuim wordt vloeibaar na een half uurtje, en die vloeistof bijt er de verf af. Tenminste zo ging het toch bij mijn 905.
Ik vond wel dat je relatief weining vloeistof krijgt in vgl met de gespoten hoeveelheid schuim. Een doosje planta vol met schuim gaf maar een halve cm vloeitsof ofzo...
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 09-03-2006, 15:24
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Er bestaan 2 soorten ovenreiniger. De eerste in spuitbus (schuim), de andere in een soort van grote druktube (gel). Ik heb jaren geleden die gel tube gekocht en dat was echt wel straf spul (bijtend op huid enz.) Wellicht dat ze daarom uit de handel zijn genomen, maar zeker ben ik daar niet van. Wel is het zo dat ik ze toch niet meer gevonden heb in een winkel.
Een spuitbus heb ik een paar keer gebruikt. plastic zak genomen, model erin en plastic zak volgespoten met schuim. Dat moet voldoende zijn, alhoewel zeker niet zo effectief als remolie. Wat wil zeggen dat je waarschijnlijk een paar keer zult moeten herhalen. Ik heb een dikke maand geleden een pas gespoten 911 in de remolie gedaan en ben gisteren nog eens gaan kijken. Is voor 100% gestript. Dus de mate waarin je model al dan niet recentelijk gespoten is, zal ook bepalend zijn voor de duur van het strippen. Lang geleden gespoten = erg moeizaam.
Reply With Quote
  #14  
Old 09-03-2006, 15:29
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Wat gebruiken jullie om van clear parts de verf te verwijderen?
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 10-03-2006, 00:52
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Ottooke
Wat gebruiken jullie om van clear parts de verf te verwijderen?
Airbrush-cleaner van Revell

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.