De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 02-01-2008, 22:32
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
vernissen

hallo,
ik heb voor mijn zoontje een vliegtuigje gespoten in TS-35 'gloss camel yellow' van Tamiya.
Nu, dit zou eigenlijk mat moeten geweest zijn...
mijn vraag was nu:
kan je een matte vernis spuiten op een plaats waar de verf eigenlijk glanzend is? wat is dan hier het effect?

Tnx
Reply With Quote
  #2  
Old 03-01-2008, 00:17
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Je kan zeker mat of semi gloss spuiten op gloss, waarom niet? Alleen weet ik niet wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. Je doet dit meestal in omgekeerde richting.
Als er nog geen decals op staan zou ik zeggen: met een heel fijn schuurpapiertje voorzichtig de gloss eraf schuren (met héél weinig druk op het schuurpapiertje, en met véél water). Dan krijg je als bijna vanzelf een 'semi gloss' (of als je lang genoeg aandringt) een matte lak. Alleen moet je opletten dat je de panellines niet mee wegschuurt ...

En als het enigszins kan: de remolie in ermee, hem laten decaperen, en opnieuw spuiten in de juiste kleur-kwaliteit.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-01-2008, 00:49
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Kan gewoon met matte vernis hoor. De vliegtuigbouwers en militairen doen dit regelmatig.... Alleen weet ikzelf het effect niet. Anders Domi zijn raad volgen...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #4  
Old 03-01-2008, 01:12
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Abslouut niet nodig: matte vernis kan perfect over glansvernis. Ik heb het zelf al toegepast op een vliegtuig : eerst glansvernis erop om de decals te kunnen zetten zonder silvering, en daarna matte vernis erover omdat warbirds nu eenmaal mat zijn. Gaat zonder enig probleem. Wel opletten natuurlijk dat de matte vernis van dezelfde samenstelling is als de glansvernis. Enamel over enamel, acryl over acryl, enz...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 03-01-2008, 19:50
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Abslouut niet nodig: matte vernis kan perfect over glansvernis.
Goed om weten.
Thanks!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #6  
Old 03-01-2008, 21:12
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Nogal een geluk dat Sennake dan ook alles weet hé.
Alvast super bedankt uit mijn zoontje's naam (en ook uit mijn naam natuurlijk , zo ben ik weer een weetje rijker...)
Reply With Quote
  #7  
Old 15-01-2008, 21:19
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
hallo,
ik heb mij vernis aangeschaft (mat & glanzend) van Mr. Hobby.
ik had in deze thread het al gehad of ik matte vernis op een glanzend model mag spuiten , en bij deze heb ik dit dan ook gedaan op een vliegertje die mijn zoontje aan het maken is. op het 1ste zicht was het allemaal perfect , maar na het drogen bleek dat de decals witte kringen vertoonden
het vliegtuigje was als volgt bewerkt:
- laag primer , 3 glanzende laklagen , de decals erop met micro set en micro sol ( sol 2x) , dan 2 lagen mr hobby vernis (mat). Heb ik iets verkkerd gedaan?
heeft er iemand ervaring met deze bussen vernis?



ik heb een beetje schrik gekregen om deze verder te gebruiken op mijn
modellen.

alvast super bedankt.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-01-2008, 21:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by ferrari rules View Post
- laag primer , 3 glanzende laklagen , de decals erop met micro set en micro sol ( sol 2x) , dan 2 lagen mr hobby vernis (mat). Heb ik iets verkkerd gedaan?
Wat er gebeurd is wordt "silvering" genoemd. Om decals te zetten worden vliegtuigen in glanzende vernis gespoten, zodat ze beter hechten, want op een matte ondergrond hechten ze niet overal even goed wat het silvering effect teweegbrengt.

Maar je hebt eerst glanzende vernis gezet, dus dat is het probleem niet. Nu kunnen er volgens mij 2 dingen gebeurd zijn:

ofwel zorgt de matte vernis op de decals ervoor dat je eigenlijk een soort van "silvering" effect creëert, ongeacht de glanzende vernislaag die eronder zit, en ongeacht of de decals droog zijn of niet; in dat geval zou ik met die vernis niet meer werken in deze configuratie, maar zou ik na het aanbrengen van de decals eerst een glanslaag aanbrengen om de decals te sealen, en daarna een matte laag zetten,

ofwel heb je na het zetten van de decals niet lang genoeg gewacht zodat de matte vernis als het ware de kans gekregen heeft om onder de decals te kruipen en dan is het silvering effect eigenlijk hetzelfde als wanneer je zou decals zetten op een matte ondergrond. 24 uur is een minimum na het zetten van de laatste decal vooraleer gelijk welke vernislaag te spuiten.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 15-01-2008, 21:57
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Zo slim als Guy ben ik niet maar wat ik hier niet lees is dat er geen compound gebruikt is na het sollen, of is dat toch gebeurt?

J.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 15-01-2008, 22:10
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Quote:
Originally Posted by lester View Post
Zo slim als Guy ben ik niet maar wat ik hier niet lees is dat er geen compound gebruikt is na het sollen, of is dat toch gebeurt?

J.
ik heb inderdaad geen compound gebruikt.
ik dacht met 2x te 'sollen' dit niet nodig zou zijn...
en tussen de laatste decal en het vernissen zitten er +/- 50 uren tussen.
Ik zou anders echt niet weten om dit te voorkomen...
Reply With Quote
  #11  
Old 15-01-2008, 23:42
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Kan je eens foto's posten van de decals die kringen vertonen. Ik vind het nogal moeilijk om er zonder foto's iets zinnigs over te zeggen. Het zou inderdaad silvering kunnen zijn, het kan net zo goed zijn dat de sol resten je parten gespeeld hebben, maar het kan even goed zijn dat de ruimte waarin je gespoten hebt te vochtig was, het zoals dat het kan dat je de vernis te dik gezet hebt. Dus, evt. eens een foto nemen dat we kunnen zien waarover het gaat.

Reply With Quote
  #12  
Old 16-01-2008, 12:16
Louis Louis is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: kuringen
Posts: 103
Wat Guido zegt klopt. Ik heb dit ook ooit gehad toen ik nog in een vorig leven tanks maakte. Je kan dit vergelijken met iets dat je uit de vriezer haalt, dat slaat ook na een tijdje volledig wit uit. Er is zeker niks mis met uw vernis maar het ligt aan de omstandigheden. Matte vernis spuiten tijdens de winterperiode is niet zo evident. Of er was te veel luchtvochtigheid in de ruimte waar u gespoten hebt of het was er te koud. U zou moeten werken in een ruimte waar u 20° tot 22° graden hebt. Dat is ideaal. Ook in dunne laagjes opbouwen.
Reply With Quote
  #13  
Old 16-01-2008, 13:34
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Tja, foto's kan ik jullie niet meer laten zien want ik heb het model afgewerkt...
De beschrijvingen die jullie hier allemaal geven kloppen inderdaad met wat ik op het model tegengekomen ben. net zoals je iets uit de vriezer neemt... Het waaren wel niet alle decals hoor , enkel de grote zwarte.
Maar wat Louis hier zegt kan wel kloppen. ik spuit over het algemeen in mijn garage en het is er +/- 14graden. Ik heb er wel nog nooit problemen mee gehad want ik spuit er altijd (winter & zomer). Misschien in het vervolg een vuurtje laten branden in de garage?
Anders weet ik het ook niet meer... in huis zal moeder de vrouw niet echt graag hebben...
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.