De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Community > De Paddock - Autosport Quiz > Quiz 2004
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #31  
Old 02-09-2004, 18:27
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Huudo
"Awel Marshal, da's heel schoon gezegd."
Zo had ik het ook nog nooit bekeken en ik vind de vergelijking schitterend!

Voorlopig rijden Guy en Pompierke dus met de Vipers als ik het goed begrijp

Maar de Jan zijne Corvette gaat ook nog goed mee, en er zijn enkele Porsche Biturbo's die ook het spoor goed kunnen volgen.

Verdorie, misschien moeten we volgend jaar maar eens de aankleding van de quiz in die zin steken. Er zijn echt wel veel punten van overeenkomst!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #32  
Old 02-09-2004, 20:41
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
Quote:
Originally posted by Sennake
Verdorie, misschien moeten we volgend jaar maar eens de aankleding van de quiz in die zin steken. Er zijn echt wel veel punten van overeenkomst!
Daarenboven zou je kunnen werken met een "stop and go", "Pitstop" als bonus of malus systeem. Zou zou je bvb aan het begin van het seizoen"jokers" kunnen toekennen die de teams kunnen inzetten bij te weinig tijd, verlof enz... Deze jokers zou je ook kunnen toekennen in de loop van het seizoen. Jokers kunnen dan ook "geld" of "punten" kosten. Ze worden duurder naargelang het seizoen vordert of naargelang de moeilijkheidsgraad stijgt.

Allemaal maar ideetjes om het plezant te houden.

C U
Reply With Quote
  #33  
Old 02-09-2004, 21:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Sennake


Voorlopig rijden Guy en Pompierke dus met de Vipers als ik het goed begrijp

Maar de Jan zijne Corvette gaat ook nog goed mee, en er zijn enkele Porsche Biturbo's die ook het spoor goed kunnen volgen.

Vorig jaar nog met een McLaren F1, dit jaar in een Megane.
Reply With Quote
  #34  
Old 02-09-2004, 22:45
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Ik had beloofd hierop terug te komen als ik tijd had. Wel, bij deze zal ik dan even tijd "maken"
Na de eerder scherpe reaktie van Sledge op mijn goedbedoelde opmerking over de bedenktijd had ik aanvankelijk twee A4-tjes volgeschreven met kommentaren, bedenkingen en suggesties. Ik heb het hier echter niet gepost, alles eens laten bezinken en met veel interesse deze boeiende gedachtenwisseling gevolgd.

Mijn eigen kijk op de quiz sluit nog het meest aan bij die van Baron en van eeuwige challenger Marshal. Zo lijkt het mij inderdaad eerlijker om geen moeilijkheidsgraden te bepalen en de punten voor elke vraag gelijk te houden. Wat voor de een moeilijk is, is voor de ander e pies of keek en omgekeerd.
In de huidige vorm is het heel belangrijk dat de onderwerpen waarin je goed bent aan het eind van het seizoen worden gesteld, dus daar zou bij een volgende uitgave aan gesleuteld mogen worden.

Tenslotte vind ik dat Sennake mij teveel eer toebedeelt door mij met een Corvette te vergelijken, het stemt trouwens niet overeen met de realiteit (ik ben veel baanvaster ) Vermits ik ongeveer over dezelfde beperkte wapens beschik als Marshal, ttz het internet en verstand van googelen, een CD met enkele geluiden van Le Mans en slechts twee autosportboeken (Le Mans jaarboek 2002 en 2003), zie ik mezelf eerder als de Freisinger N-GT Porsche die in de 24 Uren van Francorchamps redelijk scoort omdat het te slecht weer is voor de Ferrari's of de Saleens.
Marshal beschikt soms over een HH (Hasseltse hulplijn), kent kutitalianen en is goed geïnfiltreerd bij de Russische maffia. Voor mij is dat niet anders
Ik wil maar zeggen, je hoeft geen baancommissaris, ex-piloot, ex-autosportjournalist of bezitter van een boekenkast vol goed gerief te zijn of banden te hebben met het autosportmilieu om hoog te eindigen in de quiz. Met weinig middelen gaat het ook, zij het iets minder gemakkelijk.

Quizmasters, doe verder zoals jullie bezig zijn.

Trouwens, dit is de boeiendste thread sinds maanden

jan

Last edited by Jan; 07-09-2004 at 23:49.
Reply With Quote
  #35  
Old 02-09-2004, 22:58
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
mijn enige probleem voor de quizz is tijd. Als er vragen zijn zoals over de belgische autosport dan weet ik die vrijwel meteen zonder op te zoeken. Ik heb ook een massa tijdschriften en boeken liggen maar ben niet echt de handigst emet een computer. Daarom speel ik dit jaar telkens mee als ik het meteen weet uit mijn hoofd of als ik dadelijk weet waar in welke van mijn boeken ik iets kan terug vinden.
Jammer want ik denk dat ik hoog zou kunnen eindigen als ik meer tijd hierin zou kunnen steken. Daarom vraag ik aan Sennake en Werner om deze quizz zeker te blijven organiseren totdat ik mijn pensioen heb. Dan ga ik echt niet te kloppen zijn

in ieder geval, doe zo verder en hopelijk kan er een live winterquiz in elkaar gestoken worden...
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #36  
Old 02-09-2004, 23:06
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Toch even wat verduidelijking bij de stijgende waarde van het totale aantal te behalen punten wanneer de moeilijkheidsgraad stijgt. Ik heb niet de indruk dat iedereen de achterliggende gedachte hiervan begrijpt.

Onze bedoeling was om juist diegenen die door tijdsgebrek en/of een gebrek aan documentatie over een bepaald onderwerp niet voorgoed achterop te laten hinken, maar juist de kans te geven ineens weer vooraan te staan als het volgende onderwerp hun wel ligt. Het is dus niet de bedoeling om je zoveel mogelijk onder druk te zetten, maar wel om op elk moment nog binnen het bereik van de top-3 te geraken (vooropgesteld dat die falen uiteraard, anders kan je met geen enkel puntensysteem weer vooraan geraken natuurlijk) indien je een correct antwoord vindt op de volgende vraag...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #37  
Old 02-09-2004, 23:33
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
ik versta dat wel, maar als een 1250 punten vraag u nu net niet ligt, zijt ge wel - zoals ze in Sint-Truin zegge - "kat".

Wat Pascal aanhaalde, ivm de joker, had ik ook al zitten denken. Dat ge gedurende de ganse kwis recht hebt op 1 joker (of pasbeurt) en 1 verdubbelaar voor als ge bijvoorbeeld héél erg zeker zijt en de concurrentie een ferme patat wilt verkopen. Wel te verstaan met voor iedere vraag evenveel punten.
Tevens zou er bij iedere vraag een bonusvraag kunnen zijn, waarvoor je kiest om die te spelen of niet. Als je ze speelt en je hebt ze juist, een extra punt. Heb je ze fout, een punt eraf. Speel je niet, gebeurd er niets. Dat wordt dan wel moeilijk om allemaal in excel te verwerken ik weet het. Maar ja, 't zijn maar ideeën he.
Reply With Quote
  #38  
Old 03-09-2004, 02:06
Obi-Jan's Avatar
Obi-Jan Obi-Jan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: Antwerpen
Posts: 285
Vind ik wel tof gevonden, maar misschien iets te *te* voor dit soort quiz.

Langs de andere kant, zou het misschien niet slecht zijn moest men, in de loop van een seizoen, de beschikking hebben over één meer "provisionals", zoals die in de NASCAR simrace series gebruikelijk zijn. D.w.z. ge geeft vooraf aan dat ge niet meedoet, maar ge scoort evenveel punten als de laagst scorende die wel meegedaan heeft.

Voor mij is de uitdaging van de quiz: "is mijn parate autosportkennis voldoende om me op het spoor van de goede oplossing te zetten?" -Soms zijn er vragen die zich daar niet toe lenen (te obscuur naar mijn onbescheiden mening), en soms is er gewoon geen tijd om te zoeken (een vaag idee is niet genoeg, de oplossingen vereisen feiten en die kunnen einge uren zoekwerk vereisen). Soms ga ik radicaal de mist in. Maakt niet uit, ik laat de hoofdprijs aan degenen die de werkelijk de aandrang voelen om hem te behalen en ik amuseer mij (enkele taalmisverstanden daargelaten, uiteraard ).

Jan.
=---
__________________
"It's for the fun." -Gilles Panizzi
Reply With Quote
  #39  
Old 03-09-2004, 10:22
bazzie's Avatar
bazzie bazzie is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2004
Location: Antwerpen
Posts: 118
Om te beginnen wil ik zeggen dat ik niet veel commentaar heb op de quiz. Ik vind de inhoud en het concept van de quiz goed zoals het is. Ik zou het verder niet te ingewikkeld maken, de vragen zijn zo al moeilijk genoeg .

De opbouw van de moeilijkheidsgraad vind ik tot hiertoe ook goed. In het begin heb ik de oplossingen altijd redelijk snel gevonden. Vooral over formule 1, omdat ik dat toch het meeste volg en omdat daar ook bijna alles over is terug te vinden op internet.

Maar naarmate de moeilijkheidsgraad naar boven ging, had ik ook meer moeite om de oplossingen te vinden. Ik vind ook niet dat de oplossing altijd direct moet terug te vinden zijn op internet. Ik ben altijd beginnen zoeken met wat ik herken (het merk en model van auto bv) en dan begin ik verbanden te zoeken (sponsors, de achtergrond, de helm, ...). Zo vind ik soms de oplossing, of moet ik een (beredeneerde) gok doen. Het is dan vooral leuk als die gok nog juist blijkt te zijn.

Van vragen zoals over Belgische autosport heb ik zo goed als niets van parate kennis of boeken, dus mijn enige bron van informatie is internet. Maar ik vind toch dat ik nog redelijk goed blijf volgen met de kop van het klassement, en dat geeft mij de motivatie om verder mee te doen met de quiz. Maar ook als ik meer onderaan het klassement zou staan, vind ik het nog altijd een uitdaging om de vragen te kunnen oplossen.

De belangrijkste reden om mee te doen vind ik nog altijd dat ik er heel watl van opsteek, ook al lijken sommige vragen op het eerste zicht minder interessant. En dankzij deze quiz heb ik al heel wat interessante websites gevonden over autosport.

Ik zou zeggen, doe zo voort, dan ben ik er volgend jaar zeker weer bij!
Reply With Quote
  #40  
Old 04-09-2004, 16:41
Autosport.be's Avatar
Autosport.be Autosport.be is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2002
Location: Wetteren, Belgium
Posts: 203
Het puntensysteem zorgt er wel voor dat de eerste paar vragen totaal irrelevant worden. Als je de eerste 4 vragen juist hebt, haal je hooguit 10 puntjes binnen. Mis je daarentegen een vraag in het laatste deel, dan verlies je ineens meer dan 1000 punten.

Ik ben voorstander van een puntentoekenning in verhouding met de moeilijkheidsgraad, maar een factor 1000 lijkt mij wat overdreven. Eén zulke vraag missen, en je bent direct ontmoedigd.

Just my 2 cents...
Reply With Quote
  #41  
Old 05-09-2004, 23:03
Superdiesel's Avatar
Superdiesel Superdiesel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 388
Wel, ik heb afgehaakt. Of dat definitief is weet ik nog niet.

Ik heb enkele weken terug nogal wat internet problemen gehad waardoor ik niet kon surfen, laat staan iets opzoeken. Toevallig waren het dan net vragen die mij niet direct lagen.

Ik heb ook niet al te veel tijd om te zoeken. Ik werk bijna altijd tot 19:00 en tegen dat ik achter mijn PC kan plaatsnemen is het al rap 20:30 uur. En dan nog is dat een deel om te werken.
Er blijft dus niet al te veel tijd over om wat anders te doen. Dat "anders doen" is dus oa zoeken naar de kwisvragen.
Doordat ik zo weinig tijd heb, probeer ik de beschikbare tijd in te delen. In het begin lukte het dus wel om de antwoorden op de vragen te vinden in de tijd die ik ervoor had uitgetrokken, maar naarmate de kwis vorderde had ik meer tijd nodig en begon ik ook andere zaken te verwaarlozen (of uit te stellen). En hoe leuk ik het soms ook vond om te zoeken, dit kan niet de bedoeling zijn.
Een dag heeft helaas maar 24 uur...

Nu heb ik het de laatste tijd nog drukker en heb ik zo goed als geen tijd meer om te zoeken. Ik heb nog net de tijd om elke dag op een paar site's (oa dit forum) de laatste (autosport)berichten te lezen.


Veel zal dus afhangen van mijn werk of ik nog zal meespelen. Al moet ik zeggen dat de moeilijkheidsgraad (voor mij persoonlijk dan) behoorlijk hoog begint te liggen.


Verder vind ik de kritiek van Autosport.be wel terecht. De moeilijkheidsgraad staat niet in verhouding met het aantal te verdienen punten. Nu al 250 punten per antwoord tegenover slechts 1 bij moeilijkheidsgraad 1. Dan zijn de eerste vragen echt wel te verwaarlozen.
Beter zou volgens mij zijn : Moeilijkheidsgraad 1 - 1 punt per goed antwoord. Graad 2 - 2 punten. Graad 3 - 3 punten, enz, enz...


Ik heb efkes geprobeerd op de Procar vraag, maar ik heb het vlug opgegeven. (oa dus te weinig beschikbare tijd). En te moeilijk voor mij.
Wat zulke vragen betreft vind ik dat jullie het in de kwis over een 'te brede waaier' van autosport hebben. Het ware misschien beter om de kwis te beperken tot wat minder race-series. F1 - Rally (EK-WK-misschien BK-Parijs-Dakar), Sportscars, enz. Maar het niet meer bestaande Procar of zelfs rally-cross is iets waar ikzelf echt weinig vanaf weet en wat ik 'te breed' noem.

Het feit dat de vragen uit boeken komen vind ik wel positief. Als je ze via het internet opstelt zijn ze waarschijnlijk te gemakkelijk te vinden. Maar ik vind wel dat er van elke vraag iets moet terug te vinden zijn op het net. Immers, niet iedereen heeft stapels boeken. En nog minder zullen stapels boeken hebben over verschillende takken van de autosport.

De moeilijkheidsgraad is iets wat moeilijk in te schatten is, dat hebben jullie al vermeld. Maar de geluidsvraag vond ik echt wel moeilijk en te laag ingeschat.
Reply With Quote
  #42  
Old 05-09-2004, 23:49
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Als we dan toch bezig met eventuele verbeteringen voor 2005, kijk eens naar het mogelijke schema van de F1 in 2005. Maar liefst 4 "double-headers"................

Quote:

Provisional Calendar

06/03/2005: Melbourne - Australia
20/03/2005: Sepang - Malaysia
03/04/2005: Bahrain - Bahrain
17/04/2005: Imola - San Marino
B24/04/2005: Nurburgring - Europe
08/05/2005: Barcelona - Spain
22/05/2005: Monaco - Monaco
05/06/2005: Montreal - Canada
12/06/2005: Indianapolis - United States
26/06/2005: Magny-Cours - France
03/07/2005: Silverstone - Britain
17/07/2005: Hockenheim - Germany
31/07/2005: Istanbul - Turkey
21/08/2005: Hungaroring - Hungary
04/09/2005: Spa-Francorchamps - Belgium
11/09/2005: Monza - Italy
25/09/2005: Shanghai - China
09/10/2005: Suzuka - Japan
23/10/2005: Interlagos - Brazil.
Daarnaast ook een toename van het aantal vragen naar 38! Wellicht dat we maar eens moeten overwegen om het F1-schema overboord te zetten. Trouwens, een meer gespreide verdeling van de punten zoals enkele voorgangers hebben geschreven kan ik wel iets voor voelen.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #43  
Old 06-09-2004, 15:05
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2001
Location: Lierde
Posts: 1,694
Buiten google en 2 fotoboeken van de F1 heb ik niks. Wel staan er in m'n favorieten enkele intressante links, die ik bij de voogaande vragen verzameld heb. Ben dus niet helemaal vleugellam. Het is idd wel zo dat je sommige dingen gewoon niet vind via het internet allen (ik denk dan vooral aan vraag 26)
__________________
Reply With Quote
  #44  
Old 06-09-2004, 23:51
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Quote:
Originally posted by JJoris
... en soms zeurt mijn vrouw dat ik te veel tijd in deze quiz steek. Wandelen, gezellig buiten zitten en praten, worden soms opgeofferd om antwoorden op te zoeken van de quiz.
Nochtans valt de quiz perfekt te kombineren met een aktief gezinsleven, zo heb ik gisteren tijdens het afwassen de tip van vraag 32 ontcijferd. Ik kan je verzekeren, het was een serieuze afwas....en geen zeurende vrouw

jan
Reply With Quote
  #45  
Old 07-09-2004, 22:37
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Quote:
Ik heb efkes geprobeerd op de Procar vraag, maar ik heb het vlug opgegeven. (oa dus te weinig beschikbare tijd). En te moeilijk voor mij.
Wat zulke vragen betreft vind ik dat jullie het in de kwis over een 'te brede waaier' van autosport hebben. Het ware misschien beter om de kwis te beperken tot wat minder race-series. F1 - Rally (EK-WK-misschien BK-Parijs-Dakar), Sportscars, enz. Maar het niet meer bestaande Procar of zelfs rally-cross is iets waar ikzelf echt weinig vanaf weet en wat ik 'te breed' noem.

De verscheidenheid in onderwerpen vind ik dan weer een van de mooie kanten van deze quiz. Op dit forum komen toch autosportkenners samen en de quiz mag dan ook een hele brede waaier van onderwerpen aanboren, zolang het maar met het centrale thema "autosport" te maken heeft. Als de quiz zich gaat beperken tot vragen over de grote autosporttakken, vrees ik dat het allemaal te voorspelbaar, te gemakkelijk en te saai gaat worden.

Als je alle commentaren in deze thread eens doorleest, kom je tot de conclusie dat het grote pijnpunt vooral het te grote puntenverschil is dat aan de vragen wordt toegekend naarmate de quiz vordert. 1 schamel puntje voor een goed antwoord bij de eerste vragen, terwijl we nu al aan vragen van 250 punten per goed antwoord zitten. Ik kan me best inbeelden dat sommige deelnemers vragen met lage punten moeilijker vonden dan de vragen met hoge punten. Zoals ik al zei; het hangt allemaal een beetje af van je persoonlijke autosportinteresses.
Een meer evenwichtig puntensysteem zou voor de quiz 2005 toch wel wensbaar zijn.

Last edited by Sennake; 07-09-2004 at 22:42.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.