De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 14-06-2011, 17:56
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Lotus 76/2 - GP F1 Zuid-Afrika 1974 - Jacky Ickx - SRC - 1/43

De Audi Sport Quattro is nog lang niet klaar, maar een mens moet meerdere ijzers in het vuur hebben om bezig te blijven, dus gaan we weer eens een 1/43 F1 bolide bouwen uit de collectie 'Jacky Ickx'.

Het gaat deze keer om de Lotus 76/2. Onze vriend Colin Chapman (klik even op de naam als je niet weet over wie ik het heb) heeft in zijn carrière van ontwerper/teamchef zeer veel innovaties bedacht die erg vaak geniaal bleken te zijn en alras door de concurrentie schaamteloos gekopieerd werden. Denken we maar aan het principe van de monocoque, de ground-effect cars, of de toepassing van 4x4 aandrijving in F1-wagens of zelfs het gebruik van een turbinemotor in een racewagen, zoals TvD er momenteel eentje aan het bouwen is. Maar soms liep de innovatie ook met een sisser af omdat het systeem in de praktijk niet bleek te werken. Met de ontwikkeling van de Lotus 76 trachtte Chapman de Lotus 72 te moderniseren, omdat die al vier jaar dienst had op dat moment. Hij behield de belangrijkste ontwerpelementen van de 72, en voegde er als nieuwigheden aan toe: de dubbele achterspoiler, een schuchtere poging tot inzet van een elektrische koppeling en een V-vormige rempedaal die de piloot moest toelaten om links te remmen. Met weinig succes, want de prestaties van de 76 waren niet beter dan die van de 72, die zelf ook nog eens betrouwbaarder bleek...

Op ons model zal dus vooral die dubbele achterspoiler opvallen. In de GP van Zuid-Afrika debuteerde de Lotus 76/2 met Ickx achter het stuur. We hebben het dus over deze wagen:







Er bestaat van deze bolide tegenwoordig ook een gerestaureerde versie. Ook hiervan zijn er foto's beschikbaar uiteraard:





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1974_04_rsa_020.jpg
Views:	1382
Size:	43.9 KB
ID:	22545   Click image for larger version

Name:	1974_04_rsa_045.jpg
Views:	1679
Size:	50.2 KB
ID:	22546   Click image for larger version

Name:	1458-1.jpg
Views:	1490
Size:	188.2 KB
ID:	22547   Click image for larger version

Name:	1458-2.jpg
Views:	1239
Size:	178.2 KB
ID:	22548   Click image for larger version

Name:	z1-76 2.jpg
Views:	1125
Size:	162.0 KB
ID:	22549  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 14-06-2011 at 18:11.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-06-2011, 17:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ok. Dan gaan we eens beginnen. Het model dat ik ga bouwen bestaat helemaal uit white-metal, het geliefkoosde materiaal van de firma SMTS, die de kit uitbrengt. Dat heeft voordelen, zoals de mogelijkheid om alle onderdelen gedetailleerd en afzonderlijk te gieten, maar persoonlijk werk ik liever met resin. Belangrijkste nadeel van white metal is dat het erg snel buigt, dat alle onderdelen flash vertonen en dat je vuile zwarte vingers krijgt als je het metaal begint te schuren. Maar goed, zoals Firmin Crets ooit zei: "Als je geen keus hebt kunde nie biljarten ehh!"

We beginnen met het opkuisen van de bodyparts. Dat kan je dus letterlijk nemen. Er zijn er een zevental: de body, de cowling, de 2 voorvleugels, de airscoop, en de 2 achtervleugels. Nadat we de voorvleugels aan de neus van de body gekleefd hebben starten we met de opkuis van de body: mooi opschuren van alle oneffenheden en opvullen met secondelijm/bloem waar nodig; daarna polishen met Micromesh tot het metaal blinkt.



Hierbij valt al meteen op dat de zijdelingse radiators links en rechts, die mee gegoten zijn in white metal, niet echt realistisch gevormd zijn. De structuur van de radiatoren is veel te simpel. Bovendien is de gieting van mijn model niet erg goed geslaagd zodat de helft van de structuur bedekt is met een laag overtollig metaal. Onbegonnen werk om die structuur met een modelbouwmesje te 'sculpteren', we verkiezen om ze gewoon weg te snijden en te vervangen door zelfgemaakte radiatore met wat plasticard en een overschotje foto-ets. Op de foto zie je het groene vlak waar de white metal radiatoren zaten, en daarna zie je de zelfgemaakte exemplaren.





Daarna krijgen de twee achtervleugels en de airscoop dezelfde behandeling. De bovenzijde van die scoop was zodanig oneffen dat ik na het wegschuren van alle putjes zo goed als geen dikte meer overhield, wat opvalt als je vooraan tegen de opening van de scoop aan kijkt. Daarom heb ik terug wat dikte aangebracht met wat plasticard. Zo stilaan wordt mijn white-metal model toch een multimediamodel (foto-ets, plastic...)



Verder staan we nog niet. We gaan de onderdelen nu in de primer zetten en daarna wordt alles glanzend zwart gespoten. maar dat is voor een volgende update...

Wordt dus vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1974_lotus_76_01.JPG
Views:	1187
Size:	916.9 KB
ID:	22550   Click image for larger version

Name:	1974_lotus_76_02.JPG
Views:	1185
Size:	898.0 KB
ID:	22551   Click image for larger version

Name:	1974_lotus_76_04.jpg
Views:	1146
Size:	136.3 KB
ID:	22552   Click image for larger version

Name:	1974_lotus_76_03.JPG
Views:	1182
Size:	873.6 KB
ID:	22553  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 14-06-2011, 22:13
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Lap, weer een F1-tje uit de oude doos.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-06-2011, 00:24
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Jawadde, Nog een F1 naar mijn hart en dan nog met een Belgische piloot achter het stuur. Alvast een goed begin gemaakt. Blijf deze zeker volgen.

Lesley
Reply With Quote
  #5  
Old 02-07-2011, 15:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ondertussen werden alle bodyparts in de grijze primer gespoten, waarna ik ze ge-airbrushed heb met Tamiya acryl X-1 gloss black. Op aanraden van Gert heb ik deze keer als verdunner de Tamiya verdunner gebruikt met de GELE dop om te vermijden dat de verf even traag droogt als bij de Ferrari 312T destijds. Maar ik moet ook eerlijk blijven natuurlijk, en ik heb dus vastgesteld dat het veranderen van verdunner geen aarde aan de dijk gebracht heeft: de (blinkende) acrylverf droogt even traag als voorheen. Wachten is dus de boodschap, vandaar dat de update over dit model enkele weken op zich laten wachten heeft.

Gisteren vond ik dan de tijd rijp om met het decallen te beginnen. Nog steeds echter met alle bodyparts vastgehouden door tangetjes, want als je een onderdeel stevig vasthoudt en erop drukt, staat je vinger gegarandeerd in de zwarte verf geprint. Ik heb het één keer voorgehad, maar gelukkig verdwijnt de afdruk mits het gebruik van Tamiya polish pasta.

De decals zelf laten zich vrij probleemloos aanbrengen. Ik had alleen wat problemen met de gouden lijntjes die hier en daar doorbraken vanaf het moment dat ze in contact komen met het water. Had ik geweten dat dit kon gebeuren had ik ze eerst behandeld met decal restore product, maar eerlijk gezegd had ik me er niet aan verwacht.

Soit, alles is uiteindelijk wel goedgekomen. Uiteraard mote er nog vernis over de onderdelen gespoten worden. Hier enkele foto's van een stand van zaken:







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1974_lotus_76_05.JPG
Views:	1021
Size:	504.3 KB
ID:	22716   Click image for larger version

Name:	1974_lotus_76_06.JPG
Views:	1015
Size:	476.1 KB
ID:	22717   Click image for larger version

Name:	1974_lotus_76_07.JPG
Views:	1019
Size:	448.3 KB
ID:	22718   Click image for larger version

Name:	1974_lotus_76_08.JPG
Views:	1014
Size:	454.2 KB
ID:	22719  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 03-07-2011, 08:05
Starmodel's Avatar
Starmodel Starmodel is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2004
Location: Heverlee
Posts: 203
Ik weet dat je graag op je vertrouwde manier en met de vertrouwde producten werkt,en groot gelijk heb je.Het gezegde gaat immers "never change a winning team". De modellen die je uit je mouw schud zijn bij momenten niet van deze Aarde,zo'n pareltjes.Ik ben er echter van overtuigd dat je,indien je je er op toelegt,ze op een nog hoger niveau zouden uitkomen simpelweg als je de stap zou zetten van de modelbouwverven naar de automotivelakken.Zeker in het geval van deze Lotus was dit het overwegen meer dan waard.Zwart is,samen met geel,één van de moeilijkste kleuren om aan te brengen,omdat je er werkelijk alles opziet,zeker de beruchte vingerafdrukken.Als je verf dan niet hard genoeg wordt (zoals acrylverf de neiging heeft) wordt het moeilijk.Persoonlijk had ik verkozen om een matzwarte autolak te gebruiken,eventueel een 2K-vernis (Zero-Paints,Dupont Glassurit,noem maar op) aan te brengen als je eventuele silvering van de decals wil vermijden,maar niet noodzakelijk. Zeker op een white metal body zoals deze Lotus,waar het gevaar voor reageren met plastic (remember GT 40) nihil is. Het grote voordeel is dat het geheel veel harder is,en de droogtijd vermindert aanzienlijk. Ik weet dat dit alles je niet onbekend is,en dat het,zoals reeds in het begin van deze epistel vermeld,waarschijnlijk een kwestie van gewoonte is. Dit alles is geen kritiek op het geleverde werk,enkel een bedenking om het allemaal wat sneller,en vooral NOG beter te laten worden.

Last edited by Starmodel; 03-07-2011 at 08:06.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-08-2011, 15:55
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Starmodel View Post
Ik weet dat je graag op je vertrouwde manier en met de vertrouwde producten werkt,en groot gelijk heb je.Het gezegde gaat immers "never change a winning team". De modellen die je uit je mouw schud zijn bij momenten niet van deze Aarde,zo'n pareltjes.Ik ben er echter van overtuigd dat je,indien je je er op toelegt,ze op een nog hoger niveau zouden uitkomen simpelweg als je de stap zou zetten van de modelbouwverven naar de automotivelakken.Zeker in het geval van deze Lotus was dit het overwegen meer dan waard.Zwart is,samen met geel,één van de moeilijkste kleuren om aan te brengen,omdat je er werkelijk alles opziet,zeker de beruchte vingerafdrukken.Als je verf dan niet hard genoeg wordt (zoals acrylverf de neiging heeft) wordt het moeilijk.Persoonlijk had ik verkozen om een matzwarte autolak te gebruiken,eventueel een 2K-vernis (Zero-Paints,Dupont Glassurit,noem maar op) aan te brengen als je eventuele silvering van de decals wil vermijden,maar niet noodzakelijk. Zeker op een white metal body zoals deze Lotus,waar het gevaar voor reageren met plastic (remember GT 40) nihil is. Het grote voordeel is dat het geheel veel harder is,en de droogtijd vermindert aanzienlijk. Ik weet dat dit alles je niet onbekend is,en dat het,zoals reeds in het begin van deze epistel vermeld,waarschijnlijk een kwestie van gewoonte is. Dit alles is geen kritiek op het geleverde werk,enkel een bedenking om het allemaal wat sneller,en vooral NOG beter te laten worden.
Ik zal er een volgende keer eens over nadenken

Ondertussen heb ik niet stilgezeten; integendeel. Ik wou de opgelopen achterstand die ik met de bouw van de Dauer Porsche 962 inhalen, en dus heb ik wat gas gegeven met deze Lotus (wat is er nu plezanter dan gas te mogen geven met een Lotus ). En dus is hij ook op een snel tempo klaargeraakt. Hierdoor zijn de WIP-foto's er wel bij ingeschoten, maar de foto's van het afgewerkte model staan uiteraard wel in mijn galerij

Enjoy!!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 12-08-2011, 16:46
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
... wat is er nu plezanter dan gas te mogen geven met een Lotus
Cruisen in een Porsche!



(Sorry Guy van uwen topic te vervuilen maar ik kon het niet laten!!!)
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #9  
Old 12-08-2011, 17:09
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Cruisen in een Porsche!



(Sorry Guy van uwen topic te vervuilen maar ik kon het niet laten!!!)
(hihihi)
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.