De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 11-07-2007, 10:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Audi R8 - LM 2000 winaar - PM - 1/43

De drang om de laatste twee ontbrekende Le Mans winnaars te bouwen en alzo mijn collectie helemaal compleet te maken was net iets groter dan die om de Mercedes Racetruck verder te bouwen; die laatste zal dus even moeten wachten.

Deze WIP gaat om de Audi, die in 2000 de 24 uren van Le Mans won in de stuurvaardige handen van Biela/Kristensen/Pirro. De eerste overwinning van Audi, maar zoals we ondertussen wel weten zeker niet de laatste...



Ik heb jullie de foto's van de opkuis van de body en het spuiten van de grondlaag bespaard omdat er weinig aan te zien valt, het altijd hetzelfde is, het bovendien moeilijk is om modellen in witte primer goed in beeld te brengen en omdat er van jullie kant weinig zinvols over te commentariëren valt.

Dus spoelen we de film door en houden we halt bij de laklaag die met Tamiya TS-17 flat aluminium gespoten werd. Dat lijkt me de kleur die het dichtst de originele Audi-kleuren benadert (en ik heb ze ook met succes gebruikt bij de bouw van mijn 1/24 Tamiya Porsche 911 turbo '88).

's Morgens gespoten, in de namiddag kon ik reeds de eerste decals aanbrengen. Dat is het voordeel van die matte kleuren, ze drogen zienderogen. Ik ben begonnen met het aanbrengen van de rode livery-vlekken omdat er later nog sponsor-decals overheen gekleefd moeten worden. Na het drogen van de decals heb ik links en rechts wat retouches moeten aanbrengen met Tamiya X-7 red.





De achterspoiler werd ook gemonteerd en in Tamiya TS-08 Italian red gespoten (2 lagen). Nadat de rode verf een dagje de tijd gekregen had om te drogen heb ik met een penseel de grijze wingend-plates en de steunen geschilderd in Tamiya X-16 flat aluminium. Aangezien alles na het aanbrengen van de decals toch de nodige vernislagen moet krijgen kan dit geen kwaad, en bovendien is de match tussen het gespoten grijs en het met de hand aangebrachte grijs perfect.

De velgen werden matzwart geschilderd aan de binnenzijde, waarna ik de foto-ets spaken gemonteerd heb. Jammer genoeg zitten bij dit model geen remschijven zoals bij de Audi R8 van PMA.



Het chassis werd eerst vervolledigd met de diffuser die uit foto-ets materiaal bestaat en de uitlaten die ik vervangen heb door aluminium buisjes. Daarna heb ik alles in matzwart gespoten; de detailkleuring moet uiteraard nog uitgevoerd worden.



Tenslotte heb ik alles eens gedryfit en meteen van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de drie Audi's die op het eerste zicht identiek zijn en drie opeenvolgende jaren Le Mans gewonnen hebben eens naast elkaar te plaatsen. En dan merk je dat er toch wel duidelijke verschillen zijn qua livery, en ook qua vorm: de Audi is doorheen de jaren altijd verder geëvolueerd...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2000_audi_r8_01.jpg
Views:	477
Size:	545.9 KB
ID:	6860   Click image for larger version

Name:	2000_audi_r8_02.jpg
Views:	468
Size:	495.7 KB
ID:	6861   Click image for larger version

Name:	2000_audi_r8_03.jpg
Views:	466
Size:	523.8 KB
ID:	6862   Click image for larger version

Name:	2000_audi_r8_04.jpg
Views:	459
Size:	548.6 KB
ID:	6863   Click image for larger version

Name:	2000_audi_r8_05.jpg
Views:	575
Size:	550.8 KB
ID:	6864  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 12-07-2007, 10:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ziezo, alle decals staan erop. Je zou het misschien niet zeggen, maar het heeft een ganse dag gekost om alle decals op zijn plaats te zetten...

Eerst enkele foto's uit verschillende hoeken, voordat de body in de vernis gezet wordt (want dan mag ik er een week niet meer aan komen):









Daarna nog eens een "Gruppenbild mit Dame"

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2000_audi_r8_06.jpg
Views:	436
Size:	545.8 KB
ID:	6875   Click image for larger version

Name:	2000_audi_r8_07.jpg
Views:	432
Size:	531.6 KB
ID:	6876   Click image for larger version

Name:	2000_audi_r8_08.jpg
Views:	420
Size:	534.2 KB
ID:	6877   Click image for larger version

Name:	2000_audi_r8_09.jpg
Views:	404
Size:	546.0 KB
ID:	6878   Click image for larger version

Name:	2000_audi_r8_10.jpg
Views:	478
Size:	618.0 KB
ID:	6879  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 16-07-2007, 16:40
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ziezo, de Audi is klaar. De foto's van het afgewerkte model staan in mijn galerij. Enjoy!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.