De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 4 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 04-06-2009, 21:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Porsche 935 Jägermeister - DRM Zolder 1977 - Manfred Schurti - Tamiya - 1/20

Een jaar of 7 geleden nam ik deze bouwdoos uit mijn kast om er een proper modelleke van te maken.



De bedoeling was om er de Martini versie mee te bouwen van Ickx/Mass. Jammer genoeg ging het bij het spuiten van de witte lak serieus mis (het is al te lang geleden om me nog precies te herinneren wat het probleem was) en in die tijd vond ik er niets beter op dat trachten de lak te verwijderen met aceton. De lak verdween wel, maar de gladde finish van het plastic natuurlijk ook. Op dat moment zag ik het niet meer zitten om de ganse body weer glad te schuren en uit pure frustratie deed ik 2 dingen: ik kocht een nieuwe 1/20 Tamiya kit voor later, en ik schafte me de Exoto handgebouwde Porsche 935 aan om toch iets in de kast te kunnen zetten tot de dag dat ik weer zin kreeg om het model te bouwen.

Sedertdien heb ik het beschadigde model meermaals ter hand genomen tussen de bouw van andere kits door, om een stukje van de body glad te schuren. Het werk was zo intensief dat ik er nooit in slaagde het einde van de schuurwerken te bereiken, maar gaandeweg vorderde de werken beetje bij beetje.

Vorige week besloot ik om de knoop definitief door te hakken en de schuurwerken door te zetten tot het einde. Dat betekende ook dat ik een aantal van de raamrubbers moest hernieuwen met plastic strip en dat ik alle panel lines opnieuw moest uitkrassen omdat de aceton alles aan elkaar laten smelten had. Oef, zo ver waren we eindelijk.



Omdat ik voor de Martini Porsche nog een gloednieuwe kit staan heb, besloot ik dit model te bouwen in de alternatieve livery die in de doos zit, namelijk de Jägermeister versie (dat zal Nismo een plezier doen). Natuurlijk ging dit gepaard met de nodige opzoekingswerken, want over de piloot en de races die deze Porsche gereden heeft stond er niets in de bouwbeschrijving. Er staat enkel dat de koplampen van de Jägermeister versie er niet uitzien als de Martini versie. Daar moest ik het mee doen.

Goed. Dus werd er op het internet gegoogeld dat het een lieve lust was. Algauw kwam ik tot de vaststelling dat Porsche in 1976 de 935 ingezet heeft als fabrieksteam (en nagenoeg alles won dat jaar), waarna in 1977 ook "klantenversies" te koop aangeboden werden. Het Max Moritz team kocht zo een 935 en zette er hun vertrouwde Jägermeister sponsoring op. De wagen werd (onder andere) ingezet in de DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft) van 1977, met Manfred Schurti aan het stuur. Ik zocht en vond algauw enkele goede foto's op het net, maar wat bleek? De meeste foto's die ik vond stemden niet helemaal overeen met de vorm van het model. Kijk maar naar de foto's van deze 935 op de Nürburgring: hij lijkt erg goed op de kit, maar de zijschorten bv zijn doorgetrokken van de voorste wielkas naar de achterste, om maar iets te noemen.





Na wat aandringen vond ik foto's van de Porsche die het model voorstelden dat ik wil bouwen, namelijk de 935 waarmee Schurti de eerste manche van de DRM 1977 in Zolder won.





Dat lijkt me ook logisch. De Tamiya kit stelt de fabrieksversie voor van 1976, en aan het begin van het seizoen 1977 werden de klantenwagens geleverd in exact dezelfde configuratie, zodat de meeste teams er de eerste race mee reden zonder de wagens te veranderen of te evolueren. Maar na die eerste race begon elk privé team aanpassingen uit te voeren waarvan ze verwachtten dat de prestaties van de wagen zouden verbeteren. En dus is de Porsche 935 van de DRM te Zolder 1977 de enige die overeen komt met het model dat ik wil bouwen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_real_06.jpg
Views:	2446
Size:	93.6 KB
ID:	14042   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_real_05.jpg
Views:	4044
Size:	105.2 KB
ID:	14043   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_real_02.jpg
Views:	2580
Size:	64.3 KB
ID:	14044   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_real_01.jpg
Views:	2439
Size:	310.3 KB
ID:	14045   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_01.JPG
Views:	2394
Size:	412.8 KB
ID:	14046  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 04-06-2009, 21:27
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ok. Dat weten we nu. Maar dat betekent nog niet dat ik het Tamiya model klakkeloos kan bouwen zonder erbij na te denken. Om te beginnen was er dat spel van die koplampen waarover het bouwplan van Tamiya ook al sprak. En inderdaad, de Martini fabrieks Porsche bezat in 1976 dubbelle koplampen achter een grote rechthoekige beglazing, terwijl de Jägermeister Porsche van 1977 enkele koplampen bezat achter kleinere ovale beglazing. Dat moet ik dus aanpassen.





Eerst pakte ik de behuizing van de koplampen zelf aan. Ik verwijderde de ligplaatsen van de dubbele koplampen en bracht er een nieuwe aan in het midden van de behuizing. De opstelling is nog maar voorlopig want de koplamp moet later in een grote cilindervormige behuizing gelijmd worden, en ik wil ook ampoules aanbrengen in de koplampspiegels. Maar om te weten waar de koplamp zich bevindt achter de beglazing volstaat deze opstelling voorlopig.



Vervolgens heb ik de beglazing in de body gelijmd met 2 componentenlijm. Eens droog kon ik de body en de beglazing vlak schuren zodat er geen overgang meer te zien is. Dit is nodig omdat het grootste deel van de beglazing in feite een stuk van de bumper voorstelt. De ovale beglazing wil ik simuleren door de juiste vorm af te plakken bij het spuiten zodat na de spuitwerken de ganse body oranje ziet behalve de ovale koplampen.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_02.JPG
Views:	2378
Size:	335.7 KB
ID:	14047   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_03.JPG
Views:	2230
Size:	379.3 KB
ID:	14048   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_04.JPG
Views:	2249
Size:	341.1 KB
ID:	14049   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_05.JPG
Views:	3969
Size:	430.2 KB
ID:	14050   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_06.JPG
Views:	2029
Size:	261.4 KB
ID:	14051  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 08-06-2009 at 22:45.
Reply With Quote
  #3  
Old 04-06-2009, 21:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Weer als proefopstelling heb ik al eens masking tape uitgesneden en ter hoogte van de koplampen geplaatst. Maar ik kan met mijn passer alleen ronde sjablonen maken en in feite moet de koplamp ovaal zijn, zodat ze er rond uitziet als je er recht op kijkt. Daarvoor moet ik op zoek naar iets wat ik meer dan 20 jaar geleden weggegooid heb: een plastic sjabloon voor het tekenen van ovalen. Dus dat wordt zoeken in winkels voor schoolbenodigdheden...





Zo ver staan we nu. De "nek" van de voorbumper werd ook al wat ronder geschuurd omdat de Martini versie een rechte nek had, en de koplampbeglazingen die natuurlijk mat geworden waren vanwege het gladschuren werden terug doorzichtig gemaakt met de Micromesh set. De body moet nog een aantal transformaties ondergaan en alle randjes die door het vlakschuren van de body verdwenen zijn moeten er nog terug op aangebracht worden met plastic strip. maar dat is iets voor een volgende update...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_07.JPG
Views:	4017
Size:	245.3 KB
ID:	14052   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_08.JPG
Views:	2115
Size:	268.7 KB
ID:	14053  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 04-06-2009, 22:03
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post

............. (dat zal Nismo een plezier doen)..........
Zeker weten.

Sta me toe enkele foto's van U te herbruiken ivm de koplampen.
Ik weet dat jouw koplamp maar een voorlopige opstelling is, maar volgens mij moet je de koplamp iets hoger positioneren. Kijk maar naar volgende foto's:







Ook heb ik de indruk dat het glas vooraan in de bumper wel rond is, maar ovaal lijkt omdat het koplampglas in de ronding van de voorspoiler bevindt.
Ik heb een foto genomen van een foto uit mijn Jägermeisterboek waarop dat toch redelijk goed te zien is.



Overigens zijn er in dat boek ook niet meer foto's te vinden dan dat jij al gevonden hebt. Ik zal het alleszins eens meebrengen de volgende meeting.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	S5005653.JPG
Views:	2039
Size:	95.2 KB
ID:	14057  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 04-06-2009 at 22:05.
Reply With Quote
  #5  
Old 04-06-2009, 22:11
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ik heb ook even een foto aangepast hoe volgens mij de koplamp ongeveer in de voorspoiler staat.



Good luck.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	19271B~1.JPG
Views:	2080
Size:	39.8 KB
ID:	14058  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #6  
Old 04-06-2009, 22:23
Joka-1's Avatar
Joka-1 Joka-1 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 286
Dit is een zeer interessante wip, ga ik zeker volgen.
Ik heb deze kit ook 2 maal, prachtige wagen, en als Sennake deze maakt gaat hij er zeker en vast prachtig uitzien.

Ik heb de Jägermeister 935 reeds op verscheidene forums gevolgd, maar nergens een passende oplossing gezien voor de koplampen.
Reply With Quote
  #7  
Old 04-06-2009, 22:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Ik weet dat jouw koplamp maar een voorlopige opstelling is, maar volgens mij moet je de koplamp iets hoger positioneren.
Klopt hoor. Aangezien mijn koplampen nog maar los in hun behuizing staan zijn ze wat gezakt bij het maken van de foto. Maar ik zal er zeker op letten als ik ze definitief ga vastzetten Ze moeten alleszins hoger zitten dan het midden van de behuizing.

Wat de vorm van de koplampbeglazing betreft, ben ik nog niet overtuigd. Ik heb ronde maskings gemaakt en die zien er van voor gezien ovaal uit omdat ze op de ronding van de bumper staan. Om er rond uit te zien denk ik dat ze breder moeten zijn dan ze hoog zijn, ovaal dus. Maar als ik het uitgetest zal hebben en het resultaat niet bevredigend is, keer ik terug naar mijn ronde maskings. Ik zal zeker niet beginnen spuiten vooraleer ik zeker ben van mijn stuk, en daarvoor zal ik zeker nog foto's posten met de beide mogelijke maskings, zodat idereen die wil zijn zegje er over kan doen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 04-06-2009, 22:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Joka-1 View Post
Dit is een zeer interessante wip, ga ik zeker volgen.
Ik heb deze kit ook 2 maal, prachtige wagen, en als Sennake deze maakt gaat hij er zeker en vast prachtig uitzien.

Ik heb de Jägermeister 935 reeds op verscheidene forums gevolgd, maar nergens een passende oplossing gezien voor de koplampen.
Wel, den deze komt op Automotive Forums dicht in de buurt, maar hij heeft verzuimd om de rechthoekige afdekkingen afdoende weg te werken... De koplamp openingen lijken me ook te groot trouwens, én zijn koplampen zitten zeker al te laag



Wat ik me ook afvraag en op geen enkele foto duidelijk kan zien: zit er rond die ronde koplampafdekkingen nog een randje? Dat zou je normaal gezien toch verwachten...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 04-06-2009 at 22:35.
Reply With Quote
  #9  
Old 04-06-2009, 22:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Ik heb ook even een foto aangepast hoe volgens mij de koplamp ongeveer in de voorspoiler staat.



Good luck.
Volgens mij zit ze nu iets te hoog, maar ik zie wel dat ik de nek van de bumper nog wat meer moet afronden...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 05-06-2009, 08:21
Joka-1's Avatar
Joka-1 Joka-1 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 286
Hallo,

ik had in gedachte de oude lichten volledig dicht te maken met plasticard, en er een cylindervormige bus van +/- 10 mm in te lijmen en vervolgens het gat opensnijden, of het gat eerst voorzien, dan kan je een klein randje laten waar later de glaasjes tegen kunnen steunen?

Meer naar het voorbeeld van de 1/24 versie van de 935.
Hoe gaat het reageren als je de doorschijnende delen gaat spuiten? Gaan de lak goed dekken hierop?
Reply With Quote
  #11  
Old 05-06-2009, 09:37
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Leuke WIP die ik zeker zal blijven volgen. Alvast sterk gestart.
Reply With Quote
  #12  
Old 05-06-2009, 15:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Joka-1 View Post
Hoe gaat het reageren als je de doorschijnende delen gaat spuiten? Gaan de lak goed dekken hierop?
Daar heb ik geen schrik van, temeer daar ik eerst een deftige primer ga aanbrengen.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 05-06-2009, 15:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by vinnie View Post
Alvast sterk gestart.
Heheh, 7 jaar geleden dan
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 07-06-2009, 22:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Na een lange schuur- en hermodelleercampagne, die ik direct ga toelichten aan de hand van enkele detailfoto's, kon ik vandaag eindelijk een primerlaag aanbrengen.



Vooraan werden de koplampen in een hogere positie vastgelijmd (dank je voor de opbouwende kritiek, Johny) zodat ik de maskeertape op de juiste positie kon aanbrengen, namelijk in het centrum van de koplampen. Het wegwerken van de overgang van de rechthoekige afdekglazen naar de bumper lijkt me vrij goed geslaagd... Daarnaast moesten er enkele details aangepast worden omdat de Jägermeister Porsche er ietwat anders uitziet dan de Martini Porsche. Zo had de fabrieksmachine 3 open vulgaten voor brandstof en/of olie, en waren die bij de Jägermeister Porsche dichtgemaakt vanwege de aerodynamica (veronderstel ik). Ook de randjes rondom koelopeningen, die door het veelvuldige vlakschuren verdwenen waren, werden door middel van plastic strip terug aangebracht.



Zelfde verhaal voor de koelopeningen achter de deuren uiteraard. Ook de lip die boven de deur zat was geheel weggeschuurd en werd terug in positie gebracht. De opening voor de achteruitkijkspiegels die veel te groot was, werd eerst dichtgemaakt, en daarna weer opengeboord.



Een ander beeld van de lip boven de deur, alsook de verstevigingsstukken die tussen het voorste spatbord en de body aangebracht werden bij deze Jägermeister Porsche zijn hier te zien. De raamrubbers van de achterruit waren door de aceton-behandeling geheel weggesmolten, dus werden ook die opnieuw aangebracht met wat plastic strip.



Aan de achterspoiler werd niets structureels veranderd, maar ook dit onderdeel heeft de nodige schuurwerken ondergaan om alle aceton-sporen weg te werken...



Nu ga ik, toepasselijk op een verkiezingsavond zoals deze, met een overwinning voor de christen-democraten, de body eens een laag ORANJE geven
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_09.JPG
Views:	1984
Size:	358.7 KB
ID:	14082   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_10.JPG
Views:	2009
Size:	402.4 KB
ID:	14083   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_11.JPG
Views:	2008
Size:	419.9 KB
ID:	14084   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_12.JPG
Views:	1986
Size:	397.8 KB
ID:	14085   Click image for larger version

Name:	1977_porsche_935_jägermeister_13.JPG
Views:	1957
Size:	325.9 KB
ID:	14086  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 07-06-2009, 23:20
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
De schade, aangericht door de aceton, heb je mooi gerepareerd, Guy.
En de feedback gaf ik met véél plezier hoor.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.