De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 06-01-2013, 22:23
Jens's Avatar
Jens Jens is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2012
Location: Poperinge
Posts: 63
Peugeot 205 t16 Ev. 2 B. Saby Tour de Corse '86

Hallo,

Een nieuw jaar en we beginnen dus aan de eerste kit van dit jaar. Ah en tussen haakjes aan alle modelbouwers een gelukkig nieuwjaar en veel bouwgenot in 2013.

Goed het nieuwe kitje is opnieuw een groep B wagen. Ditmaal springen we ver in de korte bestaansduur van de wagens. We springen eigenlijk direct naar het begin van het einde.

Foto van de doos.


We bouwen de Peugeot 205 turbo 16 evo 2 waarme Bruno Saby en Jean-Françcois Fauchille de 30e Tour de Corse rally wonnen. Jammer genoeg was dit ook de rally waarmee het einde van de groep B's werd ingeluid door het ongeval met Henri Toivonen.

Maar goed. De doos zelf is er eentje van Heller. De inhoudt is eerder beperkt maar met een PE setje kan er al heel wat toegevoegd worden waardoor dit een mooi exemplaar zal worden.



De body is zoals je kunt zien een open model. Kofferruimte kan open. Beide deuren kunnen open en de motorruimte kan ook open. Alhoewel de motor maar pover is.
Maar goed, de motor kan wat ge-upgrade worden met slangen en kabels . De kofferruimte vooraan doe ik waarschijnlijk dicht. ( zit enkel een reservewiel in)
De deuren twijfel ik nog of ik ze open laat of dicht. maar dat zijn problemen voor later.

Verder nog een paar foto's:

De decals:

Even had ik wat twijfel over de lichte kleur van het blauw maar blijkbaar komt dit door de beeldkwaliteit van de foto's van vroeger dat het blauw wat donkerder toont. Maar ik zoek dit nog wat dieper uit.

Het Pe-setje/ grade up setje van renaissance:


duidelijke referentiefoto's en tal van extra onderdelen zoals pedalen en zelfs koptelefonen.
plus er zit een doorzichtig plastiekje in met wat onderdelen. Zoals modderlappen en nieuwe splitters voor aan de voorbumper. Deze zijn blijkbaar wat te groot uitgevallen.

De velgen:

Deze zijn wel de verkeerde. Het zijn andere maar deze zijn al besteld en komen ook van Renaissance.

En tot slot nog een foto van een dryfit met de carrosserie en de body.


Alles zal nog wat moeten bijgeschuurd worden om te passen en de spoiler zal wat aandacht vragen want als je hem correct monteer komen de steunen een heel stuk tekort en zijn ze ietwat te dik.

We zijn vol goeie moed om dit Hellertje tot een pareltje te maken.

Tips voor de bouw zijn steed welkom.

Grtz
__________________
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990
BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83


Coming up build:
- Audi quattro A1
- Audi quattro sport (restauratie)
- Audi quattro S1
Reply With Quote
  #2  
Old 07-01-2013, 00:01
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Veel succes ermee.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-01-2013, 15:55
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Veel goeds heb ik nog niet gehoord van deze kit maar het maakt het des te meer een uitdaging om er iets moois van te maken.

Veel succes!
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #4  
Old 16-01-2013, 23:37
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Ik heb er al gebouwd gezien en met wat goede wil is er weldegelijk een mooi machien van te maken. Dus go for it en succes.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 17-01-2013, 10:49
bzguy's Avatar
bzguy bzguy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2010
Location: Baal
Posts: 60
heb laatst de kit zien staan voor een zeer aantrekkelijke prijs doch heb 'm laten liggen gezien de bevindingen hier
Reply With Quote
  #6  
Old 12-02-2013, 20:08
Jens's Avatar
Jens Jens is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2012
Location: Poperinge
Posts: 63
hallo,

Goed we zijn al wat verder geraakt met de Peugeot.

Na in het begin me vooral gericht te hebben op de body ( wegschuren van naden, deuren passend maken, luchtrooster verwijderen ) begon ik ok met het spuiten van het onderstel en het motorgedeelte.


Het onderstel werd voorzien van het nodige wit en het aluminium. Ondertussen is het middengedeelte al voorzien van bruin. Maar hier twijfel ik nog.
Op verschillende beelden en bouwverslagen zie ik dat dit gedeelte blauw is. maar volgens sommige foto's is dit bruin. Iemand die hier meer info over heeft???

Het motorblok en het differentieel samen met de ophanging staat ook al in e verf. Het motorblok word nog voorzien van de kabels. Alleen zal alles maar kunnen afgewerkt worden aan de motor als de body ook klaar is want een groot stuk van de motorruimte is mee gegoten met de body.

Er werd ook gewerkt aan de voorste bumper. Deze werd geen goede vriendjes met de dremel want ik verwijderde het luchtrooster en de zijflappen. In de plaats kwam er een PE luchtrooster en de zijflappen zijn ook PE. Aan de hand van een bijgeleverd laserprintje werd er onderaan de bumper een splitter gebouwd en was er een mooi effen geheel.


Hierboven de bumper zonder primer en kleur.
Hieronder is de bumper al voorzien van het wit en is hij al veel beter van kwaliteit. Enkel het luchtrooster zal nog eens onder handen genomen worden om de gaatjes vrij te maken.


Er werden ook correcte wielen besteld voor onder de peugeot. In de kit waren de oude velgen en de velgen die toen enkel nog gebruikt werden in de sneeuw en gravel rally's. Maar aangezien de tour de corse een 100% asfalt rally is waren er nieuwe velgen nodig. Deze werden daarna voorzien van het bevestigingspunt van de oude velgen.

Linksboven is een velg die al voorzien is van het bevestigingspunt. Rechts het donorwiel en onderaan zoals de velgen standaard aankomen.

En terwijl we toch in foute setup bezig zijn springen we naar de spoiler want ook hier zitten ze mis. De spoiler staat namelijk zoals in een sneeuwrally waar downforce minder belang heeft door de lagere snelheid..

ZO staat hij dus als je hem volgens Heller monteert.

Maar in corsica hadden de piloten liever wat meer grip dus stelden ze de spoiler wat scherper.

Zo zou hij moeten staan. Maar de steunen komen te kort. Mesje erdoor want de steunen waren toch te dik. Ik hield wat overgebleven gietraam boven een kaarsje en rekte het plastiek uit tot aan de juiste dikte. Dan enkel een kwestie van snijden en later (als de spoiler zijn kleur heeft) eraan monteren. de steunen krijgen dan een metaal look.

Gisteren werd ook al gewerkt aan het interieur. Dash en stuur werden geschilderd samen met de versnellingspook. De stoeltjes kregen eerder al hun kleur en konden dan gisteren voorzien worden van hun gordels.
Na een 20 tal minuten prutsen had ik al de bevestigingspunten klaar. Deze zorgen ervoor dat de gordels aan het binnenwerk vastzat.

Lekker klein want ernaast ligt een 1 eurocent stukje.
Ik plooide enkel het PE en stak er een ijzerdraadje door van een vuilniszakbinder om zo de pin te hebben.
Deze ochtend waren de stoelen dan klaar en voorzien van gordels.

Het enige wat ontbreekt zijn de namen van de piloten. Deze zitten jammer genoeg niet op het decalvel. Maar ik los dit later wel op.

Nog 1 enkel vraagje om de post af te ronden. Iemand een idee hoe ik de ramen zou kunnen namaken. Ik had al gedacht om simpelweg de clear part te vragen van de peugeot 205 t16 aan tamiya aangezien ze dit model ook hebben.
Iemand ervaring met nabestellen bij Tamiya.
Of een ander voorstel is ook welkom.

Commentaren zijn altijd welkom.

Grtz Jens
__________________
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990
BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83


Coming up build:
- Audi quattro A1
- Audi quattro sport (restauratie)
- Audi quattro S1
Reply With Quote
  #7  
Old 25-02-2013, 12:22
Jens's Avatar
Jens Jens is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2012
Location: Poperinge
Posts: 63
Hallo,

Bij het nalezen van het vorig verslag zag ik dat er een paar foto's niet tevoorschijn komen.

Bij deze dus de foto's:

De foto van de bewerkte voorbumper:



De foto van de correcte wielen die bewerkt werden met het bevestigings punt van de oude wielen:



Deze foto toont hoe de spoiler zou moeten bevestigd worden met de originele steunen:



En hoe hij zou moeten staan:



En een foto van de gordels die afgewerkt zijn. Enkel nog het merk erop en klaar zijn ze:



Zo hopelijk komen de foto's er nu op en kan je de vooruitgang zien

Grtz

Jens
__________________
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990
BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83


Coming up build:
- Audi quattro A1
- Audi quattro sport (restauratie)
- Audi quattro S1
Reply With Quote
  #8  
Old 21-03-2013, 14:11
Mech@niC's Avatar
Mech@niC Mech@niC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2006
Location: Goirle Nederland
Posts: 551
Ik zie geen 1 foto
__________________

Jim Hall is Chaparral
Reply With Quote
  #9  
Old 21-03-2013, 23:53
Jens's Avatar
Jens Jens is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2012
Location: Poperinge
Posts: 63
Hoi,

@ mech@nic:
Ja ik zie nu pas dat inderdaad alle ingevoegde foto's verdwenen zijn. Ligt aan mijn webalbum waarschijnlijk want deze is ook verdwenen

Maar goed ik los dit op dit weekend zodat er foto's beschikbaar zijn want anders heeft een verslagje niet heel veel zin

Grtz

Jens
__________________
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990
BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83


Coming up build:
- Audi quattro A1
- Audi quattro sport (restauratie)
- Audi quattro S1
Reply With Quote
  #10  
Old 23-03-2013, 11:34
Jens's Avatar
Jens Jens is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2012
Location: Poperinge
Posts: 63
Hallo,

Even het probleem met de foto's nu definitief rechtzetten. Het webalbum was gesynchroniseerd met de map op mijn harde schijf. Nu stond deze niet altijd en en verdwenen mijn foto's dus ook van het web.

Probleem is nu opgelost en nu zullen de foto's blijven staan in hun post

De doos van Heller:


Het PE sete dat ik erbij kocht:


De decals:


De onderdelen van de body:


En een dryfitje van alles:


Het onderstel, interieurkuip, motorblok en transmissie in kleur:
__________________
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990
BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83


Coming up build:
- Audi quattro A1
- Audi quattro sport (restauratie)
- Audi quattro S1
Reply With Quote
  #11  
Old 23-03-2013, 11:43
Jens's Avatar
Jens Jens is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2012
Location: Poperinge
Posts: 63
En nu de rest van de foto's die al wat werken tonen aan de peugeot

De correcte velgen werden voorzien van een bevestigingspunt:



De bevestigingspunten van de gordels aan de interieurkuip:



De afgewerke zetels:



De spoiler voorzien van zijn PE net en zijflappen:



De bumper in kleur. De verf op het net werd nadien netjes weggeprikt
__________________
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990
BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83


Coming up build:
- Audi quattro A1
- Audi quattro sport (restauratie)
- Audi quattro S1
Reply With Quote
  #12  
Old 23-03-2013, 11:46
Jens's Avatar
Jens Jens is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2012
Location: Poperinge
Posts: 63
En dan nog een laatste paar foto's

En de spoiler die verkeerd zou staan indien het bouwplan gevolgd word:

Maar dus op deze manier moet en zal staan


De body kreeg al zijn decals. Deze waren wat moeilijk en stug. Ze sloten niet mooi aan op de body en hadden de neiging o gewoon recht te blijven staan . Een behandeling met SOL bracht ook geen oplossing. Na een verwarmingsbeurt met de haardroger lukte dit wel en sloten ze mooi aan



Excuses voor het verdwijnen van de foto's. Hopelijk is dit nu definitief opgelost en kunnen jullie wat progress zien

Groetjes Jens
__________________
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990
BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83


Coming up build:
- Audi quattro A1
- Audi quattro sport (restauratie)
- Audi quattro S1
Reply With Quote
  #13  
Old 29-05-2013, 22:04
Jens's Avatar
Jens Jens is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2012
Location: Poperinge
Posts: 63
Hallo,

Weer even een nieuwe update. Ik heb regelmatig aan de peugeot gewerkt maar doordat deze wagen moest wachten tot de carroserie op het onderstel stond kon ik niet veel uitmeten en bleef het bij kleine prutsdingen en veel denkwerk.

Een van de grootste struikelblokken was achteraan te vinden.

bij het achterdifferentieel bevind zich namelijk een soort bodemplaat die waarschijnlijk ook wel een stuk dienst deed als airfender.


Ik bedoel dat blauwe bakje dat je ziet onderaan de wagen bij de uitlaat.

Goed bij de hellerkit zit dit dus totaal niet en ik vind dit een te groot gegeven om weg te laten. Dus begon ik maar zelf te prutsen.

Ik maakte gebruik van plastic card. Sneed hier een rechthoek uit van de gewenste grootte en plooide deze onder warm water tot ik een acceptabele boog had. Erna kleefde ik er twee rechthoekige stukken plastic card aan. Deze zouden later de zijkanten vormen. Ik liet deze een nachtje drogen.


Zo zag het eruit na het drogen,

Hierna kwam de dremel in mijn hand terecht en tegen het plastic om de boog vorm aan de zijkanten uit te freezen. Dit gebeurde ruw zodat ik nadien met schuurpapier alles kon uitschuren en vlak maken en toch niet teveel verloor van de boog.


Ik maakte met de dremel ook een inkeping in het midden. Hier moet later de uitlaat op uitkomen.( deze wordt ook nog onder handen genomen)
Hier heb ik wat meer moeten sukkelen omdat ik plastic card ertussen moest krijgen maar deze bleef niet altijd zitten. uiteindelijk lukte dit toch en kreeg ik dit resultaat:


Na het uitdrogen van de lijm kon ik dit stukje weer bewerken met de dremel en het schuurpapier.

Ik heb dit nog even gedryfit onder de wagen en ik kwam dit zicht uit ( het hangt nog wat scheef maar dat komt doordat het vasthangt met plakband) dus no panic:



Ik heb er nog wat secondenlijm met bloem erdoor op de spleten gesmeerd. Nu loopt alles mooi over en heeft krijgt het ondertussen de juiste kleur.

Hierdoor krijgt de achterkant een veel mooier zicht en is hij weer wat realistischer. Nu enkel nog een nieuwe uitlaat monteren.

Nog even een vraagje om af te sluiten. Hoe kan ik het best de vensterramen namaken. Deze zitten niet in de kit maar zou ik heel graag op de ramen hebben. Ik had al gedacht om ze te bestellen bij tamiya ( zo een nabestelling van stukken sprue) of ik maak ze zelf maar hierbij kreeg ik altijd kleine barsten in mijn doorzichtig plastic card.
Iemand een tip of idee? is meer dan welkom

Alvast bedankt.

Tot de volgende update
Grtz Jens
__________________
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990
BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83


Coming up build:
- Audi quattro A1
- Audi quattro sport (restauratie)
- Audi quattro S1

Last edited by Jens; 08-08-2013 at 14:58.
Reply With Quote
  #14  
Old 30-05-2013, 07:28
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Quote:
Nog even een vraagje om af te sluiten. Hoe kan ik het best de vensterramen namaken. Deze zitten niet in de kit maar zou ik heel graag op de ramen hebben. Ik had al gedacht om ze te bestellen bij tamiya ( zo een nabestelling van stukken sprue) of ik maak ze zelf maar hierbij kreeg ik altijd kleine barsten in mijn doorzichtig plastic card.
Iemand een tip of idee? is meer dan welkom
Hoe dik is je plastic card? Ik heb er hier liggen van Evergreen en is maar een paar tienden van een mm dik . Mag je in knippen, snijden. Nog nooit barsten in gehad.
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #15  
Old 31-05-2013, 13:37
Jens's Avatar
Jens Jens is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Aug 2012
Location: Poperinge
Posts: 63
Hoi VSB,

Ik gebruik ook een van de dunste plastic sheets van evergreen. Ongeveer 0.25 mm dik. Het raam zelf lukt om uit te snijden. Het probeem is vooral als ik het gat in het venster en de rails wil maken. Daar krijg ik dan de barstjes. Ik wil natuurlijk weer zo dicht mogelijk het origineel benaderen.

Grtz
__________________
WIP: Toyota Celica ST165 TTE C.Sainz L.Moya San Remo rally 1990
BMW M1 rally Groep B - B. Beguin - Tour de Corse '83


Coming up build:
- Audi quattro A1
- Audi quattro sport (restauratie)
- Audi quattro S1

Last edited by Jens; 31-05-2013 at 13:40.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.