De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 23-02-2008, 11:54
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Enamels van Tamiya out of production

Net terug van "Concorde" in Kortrijk. Ik had een potje X-18 enamel nodig maar hun enamels zijn serieus uitgeput. Toen ik navraag deed hierover wisten ze mij te vertellen dat die niet meer gemaakt worden en de stockage hier in België uitgeput is... Bovendien schakelt iedereen over naar Acrylics dus jah, dan weet je het wel. Tot daar de uitleg... En ik stond daar...


Toch heb ik hier mijn twijfels. Daar in Concorde hebben ze zo vaker hun eigen waarheid. Bewijs hiervan zijn de Revell Aqua Colors. Volgens hun (half jaartje geleden) was dat een poging tot wat nieuws van Revell maar het was nooit van de grond gekomen. Dus moest je daar niet aan beginnen en ook niet naar zoeken. Vorige week kwam ik in de Supra Bazar te Gullegem en wat hadden ze daar nieuw binnen? Jah, een volledig rek met Aqua Colors...

Mjah...

Mijn raamrubbers moeten nu in acrylic?? Niets van, op naar Domino deze week...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #2  
Old 23-02-2008, 17:28
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgię
Posts: 702
Vergeet het maar, bij Domino hebben ze ook geen Enamels. En wat ze zeggen van die enamels klopt wel dacht ik. Enamels mogen wettelijk niet meer gemaakt worden, ivm milieu en gezondheid...

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #3  
Old 23-02-2008, 20:26
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Dat je de enamels van Tamiya niet meer kan krijgen, dat is een feit. Daarom raad ik je aan om wat betreft de x-18 over te schalen naar humbrol, die is wel nog te koop.
En koop dan direct een aantal potjes, ik heb dat vroeger ook gedaan met die van Tamiya, ik heb er nog een paar in reserve.

Naar het schijnt kan je de X-18 in Nederland nog krijgen, maar dan wel per 6, maar of dat nu nog is, dat weet ik niet.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #4  
Old 23-02-2008, 21:09
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Misschien een vreemde vraag hoor, maar waarom zou je per se enamels gebruiken en niet de acryl verf ?? Is er een eigenschap die zoveel beter is dan bij acryl misschien?
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #5  
Old 23-02-2008, 21:21
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Misschien een vreemde vraag hoor, maar waarom zou je per se enamels gebruiken en niet de acryl verf ?? Is er een eigenschap die zoveel beter is dan bij acryl misschien?
Is handiger bij het schilderen van je raamrubbers en dergelijke. Je kan gemakkelijker die enamels verwijderen zonder je lak te beschadigen...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #6  
Old 23-02-2008, 22:45
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Het gaat hier over zijdeglans-zwart van Tamiya, de X-18 dus.
Bij Tamiya is er een verschil tussen de enamel- en de acryllverf. Ik heb ondervonden dat de x-18 acryll iets meer glanst dan de enamelverf. Daarom dat ik voor de raamrubbers de acryl van Tamiya niet gebruik, maar liever enamels, en in mijn geval is dat voor de juiste kleur/glans.

Ook de x-11 (chroom-zilver) is een verschil tussen beide. De x-11 enamel is zilver terwijl de acryl meer gelijkt op de xf-16 (Flat Aluminum), volgens mij dan toch.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #7  
Old 24-02-2008, 20:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Als ik me niet vergis, haalde ook Revell zijn enamels uit de rekken een tijdje geleden, om ze wat later er terug in te stoppen. Reden, commercieel te belangrijk.

Of dat er echt een wetgeving is die zegt dat verf op basis van olie niet meer mag geproduceerd worden, weet ik niet. Als dat zo zou zijn, ken ik veel kunsternaars die met echte olieverf werken serieus in de problemen zouden komen én dan zouden we het om die reden alleen al, wel in het nieuws gehoord hebben. Maar, ik kan mis zijn.

Ik heb jaren - nog steeds trouwens - met enamels gewerkt en ben daar dusdanig tevreden over dat ik niet echt een reden zie om over te schakelen naar acryl. Echter, als we met onze neus op de feiten gaan gedrukt worden, waar het nu toch wel op lijkt, zal ik wel overschakelen en me aanpassen.
Reply With Quote
  #8  
Old 24-02-2008, 21:56
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Misschien een vreemde vraag hoor, maar waarom zou je per se enamels gebruiken en niet de acryl verf ?? Is er een eigenschap die zoveel beter is dan bij acryl misschien?
Ik vind acryl brol en gebruik voor het manueel schilderen uitsluitend enamels. De dag dat ik geen enamels meer kan bekomen, stop ik met modelbouw, zo simpel is het.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 24-02-2008, 22:04
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik vind acryl brol en gebruik voor het manueel schilderen uitsluitend enamels. De dag dat ik geen enamels meer kan bekomen, stop ik met modelbouw, zo simpel is het.
Daar houd ik u aan.
Reply With Quote
  #10  
Old 24-02-2008, 22:05
HF_INTEGRALE's Avatar
HF_INTEGRALE HF_INTEGRALE is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: In Flanders Fields
Posts: 365
Enamel <-> Acryl

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik vind acryl brol ... De dag dat ik geen enamels meer kan bekomen, stop ik met modelbouw, zo simpel is het ...
+ idem

Regards,
555

Last edited by HF_INTEGRALE; 24-02-2008 at 22:09.
Reply With Quote
  #11  
Old 24-02-2008, 22:09
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Ik kan Guy geen ongelijk geven...met die Acryl's van Tamiya kan je niet airbrushen en dat is een groot minpunt vind ik.

J.
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 24-02-2008, 22:13
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ik ben een lijstje beginnen bijhouden van iedereen die gaat stoppen als de enamels op zijn. 't zou hier wel eens heeeel rustig kunnen worden in de toekomst.
Reply With Quote
  #13  
Old 24-02-2008, 22:44
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Ik ben een lijstje beginnen bijhouden van iedereen die gaat stoppen als de enamels op zijn. 't zou hier wel eens heeeel rustig kunnen worden in de toekomst.
Ik ben daar zeker niet bij want ik heb nog nooit met enamel van Tamiya gewerkt , alleen maar de acryll's...
Blijkbaar bij het lezen van deze thread , is dit behoorlijk genant...
Reply With Quote
  #14  
Old 24-02-2008, 23:11
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by ferrari rules View Post
Ik ben daar zeker niet bij want ik heb nog nooit met enamel van Tamiya gewerkt , alleen maar de acryll's...
Blijkbaar bij het lezen van deze thread , is dit behoorlijk genant...
mwoah, je bent niet de enige hoor
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #15  
Old 24-02-2008, 23:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by ferrari rules View Post
Ik ben daar zeker niet bij want ik heb nog nooit met enamel van Tamiya gewerkt , alleen maar de acryll's...
Blijkbaar bij het lezen van deze thread , is dit behoorlijk genant...

Daar lijkt me niet veel genant aan te zijn. Iedereen gebruikt de producten die hem het beste liggen. Voor de ene zijn de enamels, voor de ander acryl. Een merel zingt immers ook anders als een lijster, maar vliegen doen ze allebei wel.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.