De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 08-01-2007, 23:32
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
BSA Peugeot 307 WRC - Thiry - Condroz 2006 - Tamiya - 1/24

En voila, hier zijn we er dan mee. Introduceren ga ik deze combinatie kit/decalset niet meer doen. Daarvoor verwijs ik graag naar de eerder gepubliceerde Kit Preview.

Op voorhand al even vermelden dat het relatief traag zal gaan, gezien ik a) maar enkele avonden in de week maar enkele uurtjes aan dit model zal kunnen werken de komende tijd en b) ik er 2 tegelijk ga bouwen. Dus graag een beetje geduld bij de vorderingen.

Begonnen ben ik met het wegschuren van de gietnaden. Vooral achteraan vielen ze erg op en rechtsachter was er zelfs een probleempje, in die zin dat er een dikteverschil te merken was eens de naad weggeschuurd was, precies of de mal daar een beetje naar buiten sprong. De verdikking op de bumper heb ik dan ook rechts achteraan weer in vorm moeten schuren. Geen groot probleem, maar het moest wel gebeuren.

Ondertussen ben ik begonnen met het uitkrassen van de naden. Dit moet nu gebeuren om ervoor te zorgen dat er op het einde nog voldoende naad is (na de grond-, kleur- en vernislagen) om ze zwart te maken. Wellicht dat ik na de grondlaag en kleurlaag nog een keertje ga nakrassen, maar da's iets wat ik dan wel ga zien.

De kleur. TS-17 lijkt de juiste 'match', en dus heb ik een busje in huis gehaald - om me dan achteraf de bedenking te maken dat ik er 2 had moeten meebrengen. Eentje is immers niet genoeg voor 2 modellen... Enfin, 't is weer typisch, als de'n Huudo in de winkel staat, heeft 'em zijn briefke niet mee en vergeet 'em de'n helft.

Maar, ik heb ook al zitten denken om deze geen TS-17 te gebruiken. In plaats daarvan zou ik eens de optie Alclad Polished Aluminium willen proberen. Ben er nog niet helemaal uit. Zal eerst eens een teststukje moeten spuiten op een oud model om te testen - ook ivm de vernis en decals. Er staat immers te lezen: "Het aanbrengen van decals en het gebruik van decal vloeistoffen is geen probleem maar is op 'Chrome', 'Stainless Steel, of 'Polished Aluminium' niet aan te raden." Dus toch maar eens even goed uittesten.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_13.jpg
Views:	90
Size:	126.9 KB
ID:	4638   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_14.jpg
Views:	91
Size:	121.7 KB
ID:	4639   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_15.jpg
Views:	121
Size:	111.1 KB
ID:	4640  

Last edited by Guido; 08-01-2007 at 23:38.
Reply With Quote
  #2  
Old 09-01-2007, 09:27
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
... en dus heb ik een busje in huis gehaald - om me dan achteraf de bedenking te maken dat ik er 2 had moeten meebrengen. Eentje is immers niet genoeg voor 2 modellen...
Allé jong ... moet genoeg zijn. Probeer eens te decanteren (maar op een andere manier dan die van den Dominique, anders hangt mijn glas weer vol met lak! ) en dan airbrushen. Dan ga je normaal wel toekomen denk ik.

Succes met de built ... eentje om te volgen!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #3  
Old 09-01-2007, 09:33
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik krijg zelf toch ook maar 1 1/24 model gespoten met 1 busje hoor. Toch als je ervan uitgaat dat je minstens 2 lagen moet zetten.

Ter info : de bodyparts van de Honda spuiten kosten me een volledig busje per laklaag...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 09-01-2007 at 09:36.
Reply With Quote
  #4  
Old 09-01-2007, 12:31
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ter info : de bodyparts van de Honda spuiten kosten me een volledig busje per laklaag...
Kwam dat doordat de onderdelen groter waren of lag het aan de soort lak ?
Reply With Quote
  #5  
Old 09-01-2007, 13:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Gèrre View Post
Kwam dat doordat de onderdelen groter waren of lag het aan de soort lak ?
Aan de grote onderdelen : het is een model op schaal 1:6
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 09-01-2007, 14:33
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Wel is het zo natuurlijk dat bij een spuitbus de verf veel meer verspreid vrijkomt en er dus sowieso meer verlies is vergeleken met een airbrush.
Ga me eens wat extra airbrushpotjes moeten aanschaffen, zodanig dat ik er de niet gebruikte maar toch al gedecanteerde verf kan in bewaren.
Reply With Quote
  #7  
Old 09-01-2007, 15:27
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Wel is het zo natuurlijk dat bij een spuitbus de verf veel meer verspreid vrijkomt en er dus sowieso meer verlies is vergeleken met een airbrush.
Ga me eens wat extra airbrushpotjes moeten aanschaffen, zodanig dat ik er de niet gebruikte maar toch al gedecanteerde verf kan in bewaren.
inderdaad, om een idee te geven van het verbruik, bij de Ferrari 166 heb +- 12 ml verbruikt incl verlies. Ik heb daarmee 5 lagen gespoten. Ok het is 1/43 maar het geeft toch een goed beeld denk ik. Het grote verschil bij een airbrush is dat je alle fijne details en hoekjes kan spuiten zonder 37 lagen te moeten spuiten alvorens ze geheel gedekt zijn. Dat en de helft die je ernaast spuit maken volgens mij het grote verschil in verbruik. Maar eigenlijk wist je dat al allemaal hé
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #8  
Old 09-01-2007, 17:23
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Ga me eens wat extra airbrushpotjes moeten aanschaffen...

Nen tip misschien ... ga naar de apotheker en vraag daar flacon flesjes. Veeeeel beterkoop, perfect luchtdicht en ook handig. En voor diegene die het nu nog niet geloven ... omdat het glas donker is verkleurt de lak minder snel

Maar ... wel veel beterkoop

Voila, en nu deze thread niet meer bevuilen! Bouwen verdorie ... Allé, schuren in uw geval
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #9  
Old 09-01-2007, 19:19
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Met veel interesse ga ik dit hier volgen.

Succes Huudo
Reply With Quote
  #10  
Old 09-01-2007, 21:05
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by gulfclk View Post
Probeer eens te decanteren (maar op een andere manier dan die van den Dominique, anders hangt mijn glas weer vol met lak! )
@ Gulfclk:

@ Huudo: goeie start. Maak er een mooie van!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #11  
Old 10-01-2007, 01:37
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Met deze naam als bouwer zal het weeral heel goed worden met oog op details
Reply With Quote
  #12  
Old 10-01-2007, 03:08
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
..........................
Ondertussen ben ik begonnen met het uitkrassen van de naden. Dit moet nu gebeuren om ervoor te zorgen dat er op het einde nog voldoende naad is (na de grond-, kleur- en vernislagen) om ze zwart te maken. Wellicht dat ik na de grondlaag en kleurlaag nog een keertje ga nakrassen, maar da's iets wat ik dan wel ga zien.

..........................................
Met welk gereedschap kras jij je naden uit ???
Ik heb hier nog een kit staan waarvan een paar naden nog zo goed als dicht zitten.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #13  
Old 10-01-2007, 17:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by gulfclk View Post

Nen tip misschien ... ga naar de apotheker en vraag daar flacon flesjes. Veeeeel beterkoop, perfect luchtdicht en ook handig. En voor diegene die het nu nog niet geloven ... omdat het glas donker is verkleurt de lak minder snel

Maar ... wel veel beterkoop

Voila, en nu deze thread niet meer bevuilen! Bouwen verdorie ... Allé, schuren in uw geval
Vraagje ivm deze flacons. Past het dekseltje van het standaard airbrush potje ook op? Stomme vraag misschien, maar kan met niet zo goed voorstellen hoe die dingen eruit zien. Of decanteer je gewoon en giet je daarna in het airbrushreservoir?
Reply With Quote
  #14  
Old 10-01-2007, 17:53
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Vraagje ivm deze flacons. Past het dekseltje van het standaard airbrush potje ook op? Stomme vraag misschien, maar kan met niet zo goed voorstellen hoe die dingen eruit zien. Of decanteer je gewoon en giet je daarna in het airbrushreservoir?
Het dopje past in 99,9% van de gevallen niet. Dus inderdaad, decanteren en dan uitgieten. Maar ... een handige Harry kan al vlug de kop van een airbrush potje op een dekseltje van zo'n bruine flacon plaatsen en in de toekomst altijd met deze kop werken in plaats van die die bij de airbrush zit.

Het zijn die bruine glazen flacons ... kleine flesjes waarin mechurochroom, ... zit. Kosten bijna niks en de potjes zijn perfect luchtdicht (wat natuurlijk wenselijk is).
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #15  
Old 11-01-2007, 00:38
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Met welk gereedschap kras jij je naden uit ???
Ik heb hier nog een kit staan waarvan een paar naden nog zo goed als dicht zitten.
Ik slijp mijn nagels tot een zeer fijne punt, en dan, krassen maar...

Een grapje natuurlijk.

Ik heb de "krabbers" als eens een paar keer mee gehad naar de meeting, maar wil ze hier natuurlijk nog eens opvoeren. Ze zitten in een setje dat ik eens gekocht heb bij www.scaleracecars.com. Ze zijn in PE en hebben als zeer grote voordeel dat ze overal even dik zijn. Ideaal om deuren ed uit te halen, maar ook wel geschikt voor het uitdiepen van naden.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_16.jpg
Views:	141
Size:	266.0 KB
ID:	4643   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_17.jpg
Views:	155
Size:	158.6 KB
ID:	4644  
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.