De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: Sub Forum Kit Review: nodig of niet?
Ja, ik wil het sub forum behouden, maar laat het aan anderen over om in te vullen 2 14.29%
Ja, ik wil het graag behouden en zal zelf ook wat meer bijdragen leveren 9 64.29%
Neen, weg ermee want niemand leest het en niemand vult iets bij 2 14.29%
Neen, het interesseert me niet. 0 0%
Kit Reviews? Wat zijn dat...? 1 7.14%
Voters: 14. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 03-12-2008, 11:48
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Kit reviews - een apart subforum nodig of niet?

Vrienden modelbouwers,

Er moet me even iets van het hart dat al een tijdje door mijn hoofd draait. We hebben een tijdje geleden (al meer dan een jaar denk ik) een apart subforum aangemaakt waarin dat we kit reviews kunnen neerzetten. Een kit review is een korte beschrijving van wat er in de doos zit en je eerste indrukken van een kit.

Wat er nu gebeurt, is dat wanneer iemand een nieuwe thread opstart, begint met het posten van de inhoud van de doos. Op zich is dat natuurlijk prima, maar als we het zo blijven doen, dan heeft het sub forum "Kit Review" niet veel zin natuurlijk.

Ik weet wel dat een aparte Kit Review moeilijk is wanneer je aan een doos begint, want je moet natuurlijk 2 threads starten, wat niet altijd evident is en makkelijk vergeten wordt. Het grote voordeel van dit sub forum echter, is dat wanneer je op zoek naar algemene informatie omtrent een kit en niet noodzakelijk interesse hebt in een bouwverslag, je daarvoor terecht kan in dit specifieke subforum en dus niet moet gaan zitten zoeken in het forum "Op de Werkbank". Bovendien is het zo, dat niet iedere bouwer dit hoeft te doen natuurlijk. Immers, als je een doos bouwt die al eens een keertje gereviewd is, is dat werk al gedaan. 't zal enkel in het begin zijn dat er wat werk aan is, en als iedereen met vernieuwde moed en interesse meedoet onder hte motto "vele handen maken licht werk", moet zulks toch lukken, niet?

Ik heb er ook even een poll bijgezet om te zien wat iedereen er van denkt. Als er totaal geen interesse in is, kan dat misschien beter geschrapt worden. Indien het niet geschrapt wordt, misschien wat vaker nieuwe reviews posten.

Het forum in kwestie kan je hier terug vinden: http://forum.depaddock.eu/forumdisplay.php?f=69

Als laatste nog even dit. Ik wil absoluut niemand met de vinger wijzen. De bedoeling is enkel om dit nog eens onder de aandacht te brengen en een discussie/gesprek ten gronde hierover te hebben.



ps. Deze thread staat niet op de juiste plaats, maar ik heb het bewust hier neergezet opdat het door de mods kan verplaatst worden met een permante link vanaf hier. Dit voor maximale zichtbaarheid. Thank you!

Last edited by Guido; 03-12-2008 at 11:53.
Reply With Quote
  #2  
Old 03-12-2008, 12:12
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Ik wil het sub-forum wel behouden, heb dan ook op mogelijkheid 2 gestemd. Echter ik bouw niet zo veel kits meer, maar hier komt binnenkort wel verandering in hoop ik. Ik heb het de laatste tijd te veel werk voor school. Ondertussen heb ik nog een aantal kits aangekocht die ik volgend jaar wil maken. Ze zijn wel op school 1:43 maar dat zal wel geen probleem zijn in de desbetreffende thread hoop ik.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-12-2008, 16:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Om heel eerlijk te zijn was ik het bestaan van dat subforum een beetje uit het oog verloren. Ik wil het echter ook behouden, en misschien is het wel aan ons, mods, om de kit reviews die aan het begin van een thread staan af te splitsen naar het sub-forum. Dat moet echter niet de regel worden, eerder een achteraf-actie als de poster het zelf even vergeten is. Alleen vraag ik me af of het mogelijk is om de eerste post van een thread af te splitsen (want die is het meestal) zonder de thread zelf te verplaatsen (ik dacht dat een thread en zijn eerste post onlosmakelijk aan elkaar vast zitten). En dus is de boodschap aan onze plekkers om toch een inspanning te doen om die reviews in het daartoe bestemde sub-forum te plaatsen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 03-12-2008, 18:57
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik heb gestemd voor het behoud van het subforum, omwille van de nuttige info die je erin kan terugvinden. Maar ja, dan moet het wel opgevuld worden.

De opmerking die hier wordt gelanceerd omtrent het beschrijven van een kit bij het begin van de bouw is misschien niet helemaal terecht. Het is zo dat sommige bouwers in het begin van hun build de inhoud van de kit in detail beschrijven (ik ben daar zelf eentje van), maar ik vind het ook een logische zaak. Wanneer je een kit start, dan weet je in feite niet veel over de kwaliteit van de kit, behalve van datgene echt tast- en zichtbaar in de doos ligt. Het is pas nadat je hem hebt gebouwd dat een volledig overzicht inclusief relevante conlusie kan worden gegeven. Of het zou moeten zijn dat je de kit al ooit hebt gebouwd natuurlijk.

De oproep zou dus moeten zijn: zet een gedetailleerde review van al je gebouwde kits in dat subforum, en cross-link het dan naar je WIP en terug. Verwijs van in je WIP naar je galerij en de review, van de galerij naar de WIP en review, en van in de review naar de WIP en de galerij, dan vind je later alles in 1 enkele klik terug.

Of nog beter: kijk op onze statische website. Daar vind je de links naar de galerij en de WIPs. Misschien zou ik een kolom kunnen toevoegen met een link naar de review indien die mocht bestaan.
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 03-12-2008 at 19:00.
Reply With Quote
  #5  
Old 05-12-2008, 11:16
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
De opmerking die hier wordt gelanceerd omtrent het beschrijven van een kit bij het begin van de bouw is misschien niet helemaal terecht. Het is zo dat sommige bouwers in het begin van hun build de inhoud van de kit in detail beschrijven (ik ben daar zelf eentje van), maar ik vind het ook een logische zaak. Wanneer je een kit start, dan weet je in feite niet veel over de kwaliteit van de kit, behalve van datgene echt tast- en zichtbaar in de doos ligt. Het is pas nadat je hem hebt gebouwd dat een volledig overzicht inclusief relevante conlusie kan worden gegeven. Of het zou moeten zijn dat je de kit al ooit hebt gebouwd natuurlijk.
De oproep is gebaseerd op het principe zoals het in het begin uitgedacht was. Toen was het niet de bedoeling om een complete review neer te zetten waarin je alle bouwervaringen neertikt. Daarvoor bestaat er mijns inziens het gedeelte op de werkbank. Hier kan iederen in detail volgen hoe en wat en als laatste post kan je er dan een eindconclusie inzetten.

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
De oproep zou dus moeten zijn: zet een gedetailleerde review van al je gebouwde kits in dat subforum, en cross-link het dan naar je WIP en terug. Verwijs van in je WIP naar je galerij en de review, van de galerij naar de WIP en review, en van in de review naar de WIP en de galerij, dan vind je later alles in 1 enkele klik terug.
Wat je hier neertikt houdt een heroriëntering van het sub-forum in, waar ik niet zo'n voorstander van ben. Het wil immers zeggen dat je gaat crosslinken naar 3! sub-fora, waar zijn we dan mee bezig?

Ik geloof dan ook dat het sub-forum "Kit-Reviews", ook niet meer dan dat zou moeten zijn. Naar analogie met alle vakliteratuur, waar je ook korte productbeschrijvingen kan vinden. Uitgebreide testen enz horen in die rubriek niet thuis. In ieder magazine heb je de rubriek "Products" en de rubriek "Test".

Als ik naar Kit reviews op zoek ben, wil ik niet weten hoe dat die kit zich nu laat bouwen. Ik wil gewoon weten wàt er in de doos zit en wat de eerste indrukken zijn. Gewoon omdat ik in veel gevallen de doos zelfs niet kan opendoen, zeker niet als ik via het internet ga bestellen.

Wanneer ik dan ook nog eens de review erbij geserveerd krijg en moet lezen van hoe dit ding zit laat bouwen, verlies ik weer veel te veel tijd. 't gaat om het internet, dus liefst in eerste instantie snel kunnen vinden én korte stukjes lezen.

We hebben allemaal samen 1000'en dozen in onze stocks steken... Momenteel is nauwelijks iemand aan het bouwen (een stuk of 5 niet te na genomen), dus laten we met zijn allen die "modeling blues" bestrijden door de inhouden van onze kits te fotograferen en deze in de kit review te posten. Door de crisis gaat er bijna niemand skieën dit jaar, dus zitten we thuis toch maar enkel naar die stock te staren... Daarmee hebben we "in een wip" enkele 10-tallen reviews online staan. Als we moeten wachten tot wanneer een kit gebouwd is om er dan een review van te schrijven, zijn we 10 jaar verder en hebben we nog niks deftigs bij elkaar, zeker aan het ritme - mezelf inclusief - waarmee sommigen hier bouwen...

Wie begint er eerst aan?


Last edited by Guido; 05-12-2008 at 11:19.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-12-2008, 00:19
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
.................................................. .................................................. ....

Wie begint er eerst aan?


Ikke
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #7  
Old 06-12-2008, 10:18
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Ikke ga een paar foto`s maken en dan doe ik ook een revieuw v/d Focus.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 07-12-2008, 15:18
Fanza's Avatar
Fanza Fanza is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2007
Location: Wevelgem
Posts: 252
Wat ik juist bij een kit review moet voorstellen weet ik niet.
Maar als er iemand een mooi voorbeeldje maakt met wat er juist allemaal in moet komen, wil ik wel mijn steentje bijdragen om dit subforum wat leven in te blazen.

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Door de crisis gaat er bijna niemand skieën dit jaar, dus zitten we thuis toch maar enkel naar die stock te staren...
....verder en hebben we nog niks deftigs bij elkaar, zeker aan het ritme - mezelf inclusief - waarmee sommigen hier bouwen...
Crisis of niet wij gaan alvast meermaals gaan boarden deze winter.
Wat die stock betreft... hoe groter die is, hoe moeilijker het ook is om een keuze te maken welk model je als volgt gaat bouwen.
Wat dus het bouwtempo niet ten goede komt

Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Wie begint er eerst aan? ....
Ikke
Ik ga deze middag alvast pic's beginnen trekken, om dan mijn kits voor te stellen in analogie van Nismo's premiere .
__________________
Grtz Fanza

Mijn Werkbank : Rally Cars
Reply With Quote
  #9  
Old 07-12-2008, 22:20
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Fanza View Post
.................................................. ..................................................
Wat die stock betreft... hoe groter die is, hoe moeilijker het ook is om een keuze te maken welk model je als volgt gaat bouwen.
Wat dus het bouwtempo niet ten goede komt


.................................................. .....................................
Dat moet heus niet in de volgorde dat jij een kit gaat bouwen, het is eerder de bedoeling om aan de hand van de verschillende reviews dat een kandidaat-koper van een bepaalde kit hier kan terugvinden wat er allemaal in de doos zit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.