De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 09-08-2008, 22:12
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Toyota Celica 2000 GT RA-20 - O.Andersson 1/24 Aoshima

Ook dit jaar heb ik een projectje voorzien voor op reis. Een gewone Out Of The Box ditmaal. Ik heb voorlopig genoeg van het vele aanpassen. En als je dan op een camping zit of op het balkon van je chalet dan zie je het ook niet echt zitten om heel diepgaand bezig te zijn. Deze kit is dus perfect. Terzelfdertijd is ook dit weer een eerbetoon voor een belangrijk persoon, de derde nu in de rij van mijn modelbouwen...

Even een woordje info over deze belangrijke piloot die in mijn Toyotacollectie absoluut niet mag ontbreken:

Quote:
Ove Andersson (3 januari 1938 – 11 juni 2008) was een Zweeds rallypiloot. Zijn bijnaam was "Påven" ("the Paus"). In 1962 begon hij zijn autosportcarrière als rallycoureur en in 1971 won hij de Monte Carlo Rally, de Rallye Sanremo, de Oostenrijkse Alpenfahrt and de Acropolis Rally. Na de invoering van het Wereldkampioenschap Rally in 1973 behaalde Andersson zeven podiumplaatsen in 28 deelnames. Hij reed hoofdzakelijk met een Toyota Celica. In 1975 won hij de Safari Rally met een Peugeot 504. Copiloot was toen Arne Hertz.

In de beginjaren '70 was Andersson ook oprichter en eigenaar van een eigen rallyteam: Andersson Motorsport. Dit werd later Toyota Team Europe en het behaalde veel successen in het Wereldkampioenschap Rally. In 1993 werd TTE gekocht door Toyota Motorsports.

Andersson stond ook aan het hoofd van het allereerste Formule 1 programma van Toyota, dat startte in 2002. Hij ging in 2003 op pensioen maar werkte nog steeds als adviseur voor Toyota Motorsports.

Op 11 juni 2008 kwam Ove Andersson om het leven tijdens een rally voor Historics in Zuid-Afrika. De Zweed botste frontaal tegen een truck tijdens de Milligan Vintage Trial. Hij werd uiteindelijk 70 jaar.


Vrije vertaling vanuit Wikipedia
Indien iemand foto's van deze wagen heeft, ze zijn altijd welkom. Ikzelf heb al een half uurtje gezocht maar nog niet veel gevonden, tenzij wat andere RA-20's.

Hieronder wat pics van de boxart zodat je een idee hebt van hoe de wagen er moet komen uit te zien en ook wat van de boxinhoud. Niet te veel zoals je ziet, dus das ideaal voor op reis...









Vorige week in de Ardennen heb ik al het één en ander gedaan. Niet zo heel veel, maar daar hoor je vanavond meer over. Ik ga nu eerst een wandelingetje doen in Saas Fee met het gezin. Daar is ook een interessant winkeltje dus wie weet... Tot dan !!

PS: Vanavond doorblader ik ook eens alle topics, want ik zie dat ik veel leesvoer heb...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #2  
Old 09-08-2008, 22:13
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Na de leuke wandeling doorheen Saas Fee en het ontgoochelende bezoek aan het Geschenkenhuis wou ik jullie toch een kleine update meegeven. Vorige week, in het zonnige La Roche (camping Lohan) ben ik alvast goed van start gegaan. De panellines werden uitgekrast met toch twee uitschieterkens (das al minder dan vroeger) en de moldlines werden weggeschuurd. Aoshima deed het hier goed want er was niet zoveel werk aan. Ook al duurde het toch een paar uur eer ik klaar was, maar dat zal aan de Sangria gelegen hebben...

Daarna werden de verbredingen aangebracht. Hier ging (volgens mijn oordeel dan) Aoshima wel in de fout en werden de verbredingen verkeerdelijk geplaatst. Ik heb de voorste net omgekeerd gezet waardoor de passing veel beter was. Zelf ging ik ook een beetje in de fout. Ik had graag de verbredingen wat bijgewerkt met Milliput. Ligt dat doosje toch wel thuis zeker... Dan maar wat voorlopige putty erop in de weet dat dit toch veel inzakt en dus niet voldoende zal zijn...

Enkele pics:













Voila, grtzzzz aus der Schweiz.....
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #3  
Old 09-08-2008, 22:14
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Okey laatste update... Daarna kunnen we weer gaan bouwen...

Vorige week bleek plots een grove fout of noem het gemakzucht van Aoshima. De kit is gemaakt als RHD. Het stuur zit dus rechts. Maar op de boxart kun je duidelijk zien dat de bestuurder Ove links zit, allez rechts op de foto, maar de wagen komt naar je toe... Ook de decals wijzen in die zin want aan de bestuurderszijde (volgens Aoshima) staat de copiloot bovenaan...

Dus... Dat zorgt voor extra uren die niet voorzien waren in deze bouw. heel even dacht ik van: ah laat ons maar zo verder doen. Maar dat kan niet natuurlijk. Dus moet er heel wat veranderen in dat interieur en ditmaal mag ik ook de omdraaiing van de ruitenwissers niet vergeten he (cf Corolla van Mikkola een paar maanden terug)

Allez, ik kon gaan hakken en zagen, te beginnen met het dashboard. Omdat foto's meer zeggen dan woorden:

Het origineel:



En nu maar zagen met PE-zaagjes (wel fun hoor daarmee en beter dan het uitsnijden met een hobbymesje):





Zo moet het er dan uitzien:



Even alles vastlijmen:





Voila. Alles kon dan drogen en hard worden. De dag nadien werden de gaten en kieren opgevuld met stukjes plasticcard en kwakjes putty. Hier heb ik nog geen foto van maar dat volgt gauw. Volgende stap zijn dan de wijzerplaten omdraaien. Dus dat wordt uitboren in plasticcard en dan de originele wegschuren en vervangen...

En zo is het OOTB-gedoe weer niet gelukt... Ah ja... Als je een kit zelf kunt verbeteren, dan heb je er toch veel meer voldoening aan he? Daarmee zie ik het ook weer zitten. Het zal wat langer duren dan gepland, maar nadien zal ik me weer voldaan voelen...

Next up: het hele interieur ombouwen van RHD naar LHD.

Grtzzzz aus der Schweizzzzzzz...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #4  
Old 09-08-2008, 22:15
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
UPDATE...

Tussen de wandelingen door had ik ook nog wat tijd om verder te werken aan deze wagen. Niet eenvoudig als je langere tochten gaat doen. Vandaag zaten we zelfs enkele uurtjes in de sauna en damphbad met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen... Zaaaalig...

Maar terug naar de bouw dus. Eerst even een pic van het dash zoals het er voorlopig bijstaat. Niet vergeten dat die gaten nog aangepast moeten worden.



Ook de ophanging is reeds in orde. De wagen staat netjes op zijn pootjes, oh ja op zijn wielen... En onderaan het chassis zitten al heel wat onderdelen op zijn plaats.









Owja, vandaag heb ik per toeval ontdekt dat ik toch Milliput bij me heb. Ik kan dus de verbredingen op de wagen aanakken zoals het hoort !! :lol:

@ Flame: Ik ben niet helemaal zeker wat je bedoelt met die aanpassingen op de motorkap. Moet ik dan die sleuven verwijderen en twee nieuwe luchtgaten maken? Alvast thanks !!

En voor de thuisblijvers: dit is wat ik op de achtergrond heb als ik bouw...



Een close-up van de Allalin...



Grtzzzz vanuit, jah, inderdaad...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #5  
Old 09-08-2008, 22:16
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
- - - UPDATE - - -

Juist ja, bijna vergeten maar ik kon vandaag, de laatste dag, nog wat verder doen wegens lekker rustig aan gedaan + koopjes en cadeautjes kopen...



Eerst nog eens een foto van het afgewerkte onderstel. Beetje eentonig geworden zo maar ik ga proberen wat kleurnuances aan te brengen met smoke en de weatheringssetjes (maar das voor thuis).



In de doos zie je nog wat gespoten onderdelen liggen, klaar voor montage op de wagen. Maar die moet nog bewerkt worden met Milliput en er moet nog wat veranderen aan de motorkap. Ik wacht nog op instructies van Flame...



Aan het interieur is ook gewerkt. De stoelen moesten serieus geschuurd worden. Zoals je ziet zijn het dan ook nog eens twee verschillende. In eentje moest ik gaten voor de gordels maken en twee sinkmarks wegtoveren. De andere moest een extra lap plastiek op zijn achterzijde krijgen, netjes afgewerkt met een hoopje putty.





Ten slotte kon ik daarnet nog even enkele andere onderdelen in de primer zetten. Grappig genoeg moet deze wagen een achterbank krijgen en is er een rolkooi te kort. Ik vermoed evenwel dat die bank eruit zal moeten / mogen. De rolkooi zal ik ook weer zelf mogen produceren.



We zijn er dus bijlange nog niet... Maar thuis ga ik me eerst wat met de body bezig houden. Tenzij The King hard gaat roepen...

Voila voor de laatste keer greetzzzzz from Switserland....
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #6  
Old 17-08-2008, 17:21
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Bodytime.... Dankzij Flame kwam ik te weten dat de motorkap van dit model compleet fout is. Daar moest dus wat aan gebeuren en Flame bezorgde me schone referenties. Van deze kant nogmaals van harte dank !!

En dus vanmorgen schuren maar..... Pfff weeral...

Eerst werd de middennaad vlakker geschuurd. Daarna mochten die uitsteeksels eraan geloven. De top wegsnijden, vlakker schuren en inkorten. Het is rapper getypt dan gedaan. Een fotosamenvatting:











Volgende stap is dit ding eraantoevoegen.



Dit zal nog wat bedenktijd nodig hebben. Ofwel snij ik het eruit, maar aan de onderzijde is het heel erg onregelmatig. Ofwel doe ik het anders... Maar het zal het eerste worden denk ik... Ik zou niet weten hoe anders. Ok het is beslist, woehoe! We boren wat gaatjes en gaan het dan uitschuren...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #7  
Old 17-08-2008, 17:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Dit zal nog wat bedenktijd nodig hebben. Ofwel snij ik het eruit, maar aan de onderzijde is het heel erg onregelmatig. Ofwel doe ik het anders... Maar het zal het eerste worden denk ik... Ik zou niet weten hoe anders. Ok het is beslist, woehoe! We boren wat gaatjes en gaan het dan uitschuren...
Aldus Loeten, de (beetje) schizofrene modelbouwer
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 17-08-2008, 21:20
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Dit zal nog wat bedenktijd nodig hebben. Ofwel snij ik het eruit, maar aan de onderzijde is het heel erg onregelmatig. Ofwel doe ik het anders... Maar het zal het eerste worden denk ik... Ik zou niet weten hoe anders. Ok het is beslist, woehoe! We boren wat gaatjes en gaan het dan uitschuren...
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Aldus Loeten, de (beetje) schizofrene modelbouwer
Van het begin van zijn bedenking tot de "woehoe" zitten zeker 8 seconden. Hij gaat er op vooruit vind ik
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #9  
Old 17-08-2008, 23:15
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Aldus Loeten, de (beetje) schizofrene modelbouwer
Jaaaaaaahhhh zekerssss !!!

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Van het begin van zijn bedenking tot de "woehoe" zitten zeker 8 seconden. Hij gaat er op vooruit vind ik
Goed he ?? Gedaan met twijfelen !! Denk ik...

Hier nog even mijn werk van deze avond laten zien: het stofferen van de zeteltjes... Stap 1, 2 en 3 (afplakken, bespuiten, bestrooien)



Slaapwel !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #10  
Old 23-08-2008, 09:49
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Next up: de zeteltjes... Ze werden afgeplakt waar nodig leek en dan bewerkt met het bekende poeder. Daarna een laagje mat zwart. Vandaag kijk ik eens of er veel met de weatheringssetjes let gewerkt worden. Daarna zullen de gordeltjes volgen, vierpunts hier wegens de oudere toestand van de wagen. Ik zie ook dat ik hier geen pics van heb. Wordt vervolgd dus...

Gisteren ging de tijd dan in de body. Eerst de verbredingen aanpakken. Die waren verre van goed gelukt. Ieder stuk was te kort, dus met Milliput vulde ik dat aan. Enkele stukjes moesten ook uitgevlakt worden hiermee. De foto is niet bijster goed wegens te donker...





Maar dan, die luchtkapjes... Ze zijn helemaal anders dan die van de Subaru. Ze lopen schuin naar beneden toe. Effe de moed samen gepakt en hup...
Eerst afmeten waar ik moet snijden / boren...



Boren met kleine, fijne boortjes en dan bijsnijden met mijn cutter, schuren en vergelijken...





Materiaal klaarleggen om de kapjes te maken: secondenlijm, een reepje plastic card van 0,5 mm breed en 0,4 mm dik en de auto zelf off course.



Dat ziet er dan zo uit...







...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 23-08-2008 at 09:51.
Reply With Quote
  #11  
Old 23-08-2008, 09:50
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
En dan een reepje snijden: breedte 3 mm en lengte speelt weinig rol. Na een uurtje of twee (!!) paswerk, plakken, vasthouden, drogen, schuren, eventueel opnieuw doen, krijg je dit...





Vanmorgen dan maar twee extra foto's in het daglicht genomen nadat ik nog wat bijgeschuurd had. Ik ben er heel tevreden over. Hopelijk lukt de andere zijde ook zo goed. Straks even doen terwijl ik naar de Olympische Mountainbikerit kijk...





Grtzzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #12  
Old 23-08-2008, 09:59
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Dan toch nog even vlug wat foto's gemaakt van de zeteltjes.

De zetel van de chauffeur:



Het zeteltjes van de copiloot:



De achterste zeteltjes, waar geen gordels op komen natuurlijk. Een beetje vreemd trouwens dat in een rallywagen de achterbank er nog in zit. ik heb echt mijn twijfels, maar heb geen bevestiging of tegenspraak gevonden in pics... Dus dan toch maar plaatsen?? Voorlopig wel tot ik het tegendeel zie...



Grtzzzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #13  
Old 26-08-2008, 21:58
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
De body heeft zijn laagjes wit gehad en was al voldoende uitgehard. Vandaag kon ik dus de weinig decals plaatsen.

Eerst even zoals het hoort de referentiefoto's erbij nemen, vergelijken met de planning en aan het werk. Tot plots... Jah, inderdaad, weer fouten in de bouwbeschrijving. Nogmaals goed de foto's bekeken en besloten om van daaruit verder te doen. Twee decals moesten aldus verdwijnen wegens gewoon niet aanwezig. Kijk maar, oftewel zoek de twee verschillen tussen eerste en laatste foto...

Bovendien zijn de decals niet in de juiste verhoudingen gemaakt. Die op de motorkap zijn eigenlijk te klein... Ik zou ze dus kunnen opnieuw maken, maar voorlopig laat ik het zo. Wegens de weinige referentiefoto's is het ook weinig waarschijnlijk dat veel mensen dit zouden weten. Tenzij dus degenen die hier meelezen...

Ten slotte merkte ik nog twee decalfouten op. Normaal gezien moet alles nu in orde zijn... Amai, van OOB of OOTB komt hier niet veel meer in huis he...

De pics:











Grtzzzz
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #14  
Old 27-10-2008, 21:33
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Deze Celica staat al lang genoeg te wachten onder het stof. Dan maar even netjes gewassen en te lijf gegaan met die sponsjes en compounds. Ik ben heel erg tevreden hierover want hij blinkt netjes en de stofjes die erin zaten zijn zo goed als weg... Ook de lines werden aangepakt. Ook hier het probleem met wit / zwart. Hier heb ik wel nog even met een wattestokje bijgepoetst maar door de diepte kon ik amper aan. Bovendien is die inkt al droog natuurlijk...

De pics:







Voila; nog veel interieurverbouwingen hier: dashboard, rolkooi en dergelijke meer... We zien wel of we deze aanpakken later deze week...
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #15  
Old 31-10-2008, 11:57
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Even die panellines opnieuw aangepakt. Zoals beloofd ging ik dit uitproberen met Revell Aqua. Ikke dus gisteren een potteke gaan kopen in de Supra Bazar: "dunkelgrau nr 378".



Vol enthousiasme heb ik eerst de oude lines uitgewist met veel water en een wat harder penseel. Daarna kon ik aan de slag. De verf wat aanlengen en dan telkens de lines laten vollopen en de resten wegvegen met oorstokjes. Het resultaat ziet er beter uit maar het is nog net wat te donker. De kans bestaat dat ik het nog eens herdoe met een tint lichter. Ik weet het nog niet zeker.





Eén ding weet ik wel zeker: het is verdraaid makkelijk werken. De lines lopen goed vol en je kan de resten heel makkelijk met een natte vod of oorstokje wegnemen. Wel zorgen dat je lines voldoende diep zijn of je veegt steeds alles weg.
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.