De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 08-05-2011, 16:21
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Audi Sport Quattro - Monte Carlo 1985 - Röhrl/Geistdörfer - Scale Production - 1/24

Lang geleden dat ik nog eens een rallymodel gebouwd heb. En dus heb ik besloten om, tussen het bouwen van de Ferrari 312T door, ook te gaan werken aan de iconische Audi Quattro uit 1985. Deze dus:



(met dank aan Gery voor de schat aan foto's)

In feite gaat het hier om een transkit van Scale Production, waarvoor je ook een donorkit nodig hebt. Bij voorkeur de kit van de Tamiya Audi Quattro.

Eens je die in handen hebt, kan je best beginnen met het aanpassen van het chassis. Zoals iedereen weet was de Sport Quattro een ingekorte versie van de originele Quattro, en dus moeten we dit ook doen op schaal. Het Tamiya-chassis moet hiervoor met 16mm ingekort worden (opgelet, NIET met 19mm zoals op de eerste versie van het bouwplan aangegeven staat). Ook de plaats waar je best in het chassis zaagt wordt op het bouwplan aangegeven. De blauwe stippellijn met de rode pijlen in het verlengde tonen aan waar je dit best doet. Het wegzagen van exact 16mm is misschien net iets té enthousiast (zoals ik deed) want als je een beetje scheef zaagt is je chassis net iets te kort, zodat je het weer moet opvullen met plasticard waar nodig. dat zijn de witte lijnen die je op mijn model kan zien. Omdat een verstevigingsdeel onderaan het chassis ook ten prooi viel aan de zaagwerkzaamheden, heb ik ze helemaal weggeschuurd en vervangen door plasticard.
Ook vooraan en achteraan moet het chassis trouwens ingekort worden, zoals de andere blauwe stippellijnen aanduiden. Vooraan heb ik vervolgens met plasticard de weggezaagde onderdelen weer afgedekt zodat ze er weer 'normaal' uitzien.
Verder moeten ook de aandrijfas (niet zichtbaar op deze foto) en de uitlaat ingekort worden met 16mm. Van de aandrijfas zie je wel een stukje aluminium dat blijkbaar in mijn donorkit ontbrak (afgebroken waarschijnlijk). De uitlaat werd ingekort, daar waar hij rechtdoor liep.
De resin velgen zijn een goede mm te breed voor de meegeleverde banden. Ofwel ga je dus op zoek naar passende banden (die van de Tamiya Celica schijnen te passen), ofwel pas je de breedte van de velgen aan, zodat de banden erop passen. Ik koos voor dat laatste. De velgen werden met hun centrale as op een Dremel vastgemaakt, zodat ik ze op maat kon zagen. Twee van die centrale resin asjes begaven het hierbij, zodat ik ze moest vervangen door asjes uit Evergreen.
De groene pijlen wijzen naar de plaatsen waar het aangepaste chassis moet vastgeschroefd worden op de body, dus heb ik daar gaatjes geboord. Zoals je kan zien vooraan links op de foto, had ik de juiste plaats eerst verkeerd ingeschat omdat ik er niet aan gedacht had dat de rolkooi ook nog op zijn plaats moest gezet worden. Dat is later gecorrigeerd eens ik de juiste ligplaatsen van die rolkooi aangeduid en uitgeboord heb. Daarvan zijn de witte cirkeltjes getuige: ik heb de gaten eerst helemaal doorgeboord, de rolkooi erin gepast, vervolgens de poten van de kooi op maat gezaagd waarna ik de onderkant van de uitgeboorde gaatjes weer dichtgemaakt heb met gepunchte plastic schijfjes.



Op deze foto kan je zien waar exact ik de aandrijfas en de uitlaat ingekort heb.



Hier zie je nog eens waar ik eerst geknoeid heb met de ligplaats van de verbindingsschroef, die later aangepast werd. De aandrijfas, waarvan een stuk ontbrak, werd vervolledigd dank zij een aantal stukjes aluminium buis.



Aan de binnenzijde werd de centrale tunnel dichtgemaakt en werden alle pinnetjes eraf geschuurd. Achteraan werd een stuk plasticard gebruikt (voorzien in de kit) om de ruimte achter de stoelen af te dekken. De drie witte boutjes werden terug toegevoegd nadat het intensieve schuren van het achterste deel ze zo goed als onzichtbaar gemaakt had. In de 'hoedenplank' werden ook 2 gaten geboord om de rolkooi in te laten glijden. Helemaal achteraan aan die plank werd eerst een heel stuk weggesneden omdat ze anders niet in de transkit body past; daarna heb ik er een stukje plasticard aan vastgelijmd met de correcte afmetingen.



Vervolgens wordt de samengebouwde rolkooi gedryfit, en alles schijnt te passen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_01.JPG
Views:	1983
Size:	535.1 KB
ID:	22071   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_02.JPG
Views:	1984
Size:	483.7 KB
ID:	22072   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_03.JPG
Views:	2000
Size:	463.2 KB
ID:	22073   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_04.JPG
Views:	1896
Size:	463.6 KB
ID:	22074   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_05.JPG
Views:	1925
Size:	518.9 KB
ID:	22075  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 08-05-2011, 16:22
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ook met de body op zijn plaats zit de rolkooi waar ze moet zitten. Dat lijkt nu allemaal nogal vlotjes en zonder voortdurend passen en fitten te gaan, maar vergis je niet: ik ben al 3 weken aan deze Audi bezig, en wat je ziet is de stand van zaken na heel wat aanpassingewerk! Zo bijvoorbeeld ook aan de voorzijde van de body: het radiatordeel dat apart in de kit zit, paste niet naadloos tussen de opening van de neuspartij. Om dit aan te passen heb ik een stuk plasticard gebruikt dat wél perfect tegen het radiatordeel zit, waarna ik de ruimte tussen resin neus en plasticard opgevuld heb met secondelijm en bloem. Ook de openingen waarin de pinkers moeten aangebracht worden moesten intensief aangepakt worden om alles nauwkeurig te doen passen. Verder heb ik een aantal stukes resin die niet mooi uit de gietmal gekomen zijn moeten bijwerken met wat plastic strip, en vond ik dat de grilles achteraan links en rechts, die natuurlijk uit afgegoten resin bestaan, niet meer de volledige detaillering vertoonden die wel te zien is op het plastic model. Daarom heb ik ze weggefreesd en vervangen door de grilles van het donormodel nadat ik ze daar uitgezaagd had. De beide velgen aan de linkerzijde zijn degene waarvan ik de resin as moeten vervangen heb door plastic rod. Omdat ik bij het uitboren van een nieuw gat doorheen de velg zat, moest ook het centrale boutje in het midden van de as vervangen worden.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_06.JPG
Views:	1938
Size:	541.8 KB
ID:	22076  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 08-05-2011, 16:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vervolgens werden de radiator vooraan en de achterspoiler eens gedryfit.



Hier zie je goed de verbeteringswerkzaamheden aan de neus en radiator: net boven de radiator zie je de plasticard zitten, daarboven is alles opgevuld met secondelijm en bloem. Dat geeft ook een idee over hoe de neus er zou uitgezien hebben zonder deze verbeteringswerken...



Een fotootje vanuit een andere hoek.



En nog eens een foto, die de vervangen koelribben achteraan laat zien.



Ook de achterlichten, die vanuit de donorkit moeten komen, moesten een beetje aangepast worden. De afgegoten resin was hier helemaal niet meer zo scherp afgelijnd, dus heb ik eerst alles weggesneden, inclusief het resin tussenschotje, dan alles vlakgeschraapt, en tenslotte het tussenschot weer aangebracht met plasticard. Merk op dat de achterlichten van de originele Quattro een stuk smaller zijn en dat we ze hier toch moeten gebruiken: bij nazicht van referentiefoto's blijkt dit effectief te kloppen: de korte Quattro was een pak breder dan de originele, maar de achterlichten waren identiek aan de originele Quattro, zodat de body een stuk breder is dan de lichten...



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_07.JPG
Views:	1965
Size:	528.5 KB
ID:	22077   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_08.JPG
Views:	1887
Size:	486.9 KB
ID:	22078   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_09.JPG
Views:	1906
Size:	549.6 KB
ID:	22079   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_10.JPG
Views:	1933
Size:	536.4 KB
ID:	22080   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_11.JPG
Views:	1865
Size:	504.2 KB
ID:	22081  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 08-05-2011, 17:53
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Mooi hoor! En het wordt volgens mij tijd dat ik ook eens wat van mijn Audi ga posten
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #5  
Old 08-05-2011, 18:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Mooi hoor! En het wordt volgens mij tijd dat ik ook eens wat van mijn Audi ga posten
Yesss! Een duo-build!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 08-05-2011, 19:06
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Heeeeel leerzaam. Heb deze ook staan. Vorig weekend een replica in de Rallysprint van de Monteberg gezien en foto's van gemaakt... Prachtige wagen !!

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8358 bis.jpg
Views:	1829
Size:	121.7 KB
ID:	22084  
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)

Last edited by Loeten; 08-05-2011 at 19:47.
Reply With Quote
  #7  
Old 08-05-2011, 21:35
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ha, de Audi Sport Quattro, de eerste van een lange rij.

In ieder geval levert je 3 weken passen, zagen, ..... wel al een degelijk resultaat op.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-05-2011, 14:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ondertussen werd de Quattro in witte primer gezet, hier en daar nog een beetje bijgewerkt waar nodig, voorzien van een laatste laagje witte primer, en laten drogen. Dit geldt zowel voor de rein body als voor het plastic chassis.

Vervolgens kreeg de Audi zijn basislaag Tamiya TS-26 pure white. Superhard blinken doet het model niet, maar rekening houdend met het feit dat er nog een laag geel overheen moet (althans de gele striping toch) en daarna de decals en tenslotte vernis, volstaat dit wel.

Ook de velgen, de achterspoiler, alle foto-ets grilles en de voorste beschermplaat die de ophanging afschermt werden in witte primer en TS-26 pure white gezet. In tegenstelling tot de body en het chassis echter werden de andere onderdelen gespoten met gedecanteerde verf in de airbrush. Dit om te vermijden dat de fijne openingen van de foto-ets grilles zouden dichtslibben en om beter aan alle hoekjes en kantjes van de velgen te kunnen zonder onnodige verfophopingen.

De foto toont een dryfit van body en chassis (dat wel aan de onderzijde, maar niet aan de binnenkant wit gespoten werd omdat het interieur zwart moet worden), met de velgen en banden erop gemonteerd. Ook de voorste radiatorgrille die zwart moet gespoten worden heb ik gedryfit, net als de beide grootste koelingsgrilles in de neus (ze liggen op elkaar).



De volgende foto toont tevens de beschermplaat die in de transkit zat als resin onderdeel. Dit betekende dat het een vol resin onderdeel was waarin de vier openingen enkel gemodelleerd waren als inkepingen die je dan matzwart moet schilderen om de indruk te geven dat ze open zijn. Ik heb ervoor gekozen om de binnenzijde van dit resin onderdeel helemaal uit te frezen zodat ik de gaten effectief kon openen. Dat heeft me dan wel stoflongen opgeleverd, maar het effect lijkt me toch veel realistischer.



En nog gauw twee foto's van de achterzijde van de Audi, zowel van links- als rechtsachter gezien. De creëerder van deze transkit, Mike, heeft bij zijn eigen model de achterste ophanging van de Tamiya-Audi wat verlaagd, maar zowel Tim als ik zien bij ons model niet in waarvoor dat nodig zou kunnen zijn. Misschien was het moedermodel van Mike ietsje anders dan onze productiemodellen? Alleszins ga ik de ophanging laten zoals ze is.





Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_12.JPG
Views:	1739
Size:	617.3 KB
ID:	22147   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_13.JPG
Views:	1690
Size:	663.5 KB
ID:	22148   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_14.JPG
Views:	1665
Size:	652.2 KB
ID:	22149   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_15.JPG
Views:	1662
Size:	630.3 KB
ID:	22150  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 15-05-2011, 20:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Vorig weekend een replica in de Rallysprint van de Monteberg gezien en foto's van gemaakt... Prachtige wagen !!
Inderdaad, zeer mooie wagen. Ook goed dat je direct herkend hebt dat het een replica is. Als referentie is deze wagen dus eigenlijk niet geschikt.

Ik heb er een foto aan toegevoegd van de echte Monte Audi. Er zijn enorm veel verschillen, maar één verschil waarover een hele discussie ontstaan is op het Duitse forum waar de bedenker van deze transkit, Mike, ook tegen gezondigd heeft is de vorm van de gele streep op het voorste spatbord. Kijk even naar de foto van de replica en die van de echte Audi:





Ik heb rode pijlen trachten te zetten op identiek dezelfde plaats op beide foto's. Bemerk dat de replica zijn gele lijn op het voorste spatbord helemaal doorloopt tot waar het spatbord horizontaal wordt; de echte Audi vertoont een gele lijn die veel eerder stopt zodat er nog een stuk wit te zien is vanaf de zijkant, en zodat de rood-grijs-zwarte Audi strepen verder doorlopen op de echte Audi.

Verder is het interieur van de replica wit terwijl de echte Audi helemaal zwart is aan de binnenzijde.

Om maar enkele verschillen op te nomen hoor
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	replica.jpg
Views:	1640
Size:	368.4 KB
ID:	22171   Click image for larger version

Name:	echte.jpg
Views:	1708
Size:	266.0 KB
ID:	22172  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 15-05-2011, 22:22
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Deze build gaat ook gestaag vooruit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #11  
Old 15-05-2011, 22:52
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Ja Guy, de body zier er al zeer goed uit. De opkuis en aanpassngswerken lonen nu al.
Ik blijf volgen.
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 02-06-2011, 15:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De volgende stap, het spuiten van de gele strepen, had ik wel gefotografeerd, maar in de waan dat ik die foto's al op mijn harde schijf gekopieerd had, heb ik ze weer van mijn fototoestel gewist

Daarna heb ik alle decals aangebracht en er enkele lagen vernis overheen gezet. Daar heb ik ook foto's van genomen, en die heb ik wel gesaved



http://www.depaddock.eu/forum/attach...1&d=1307021796



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_16.JPG
Views:	1514
Size:	838.4 KB
ID:	22428   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_17.JPG
Views:	532
Size:	821.8 KB
ID:	22429   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_18.JPG
Views:	1475
Size:	844.3 KB
ID:	22430   Click image for larger version

Name:	1985_audi_quattro_19.JPG
Views:	1497
Size:	829.0 KB
ID:	22431  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 02-06-2011, 22:20
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
woow deze is lekker vettig geworden man
weer een mooie bouw om u tegen te zeggen
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #14  
Old 03-06-2011, 00:37
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Dat ziet er goed uit, hé.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 03-06-2011, 09:44
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
alhoewel dit niet mijn ding is vind ik dit toch een knappe build! de decals liggen er zeer strak op en het geheel oogt zeer mooi!
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.