De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 10-01-2010, 21:12
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Lopers in vernis wegnemen

Deze middag heb ik een accidentje gehad tijdens het vernissen van een body.

De spuitbus van Gunze gaf opeens veel meer vernis vrij dan ze anders doet, met als gevolg twee lopers en een randje onderaan de body.

Op het kofferdeksel:




Op de bestuurdersdeur:


Randje(s) onderaan de body:


Met wat kan ik die het beste te lijf gaan? Ik heb hier zo'n setje schuurvellen liggen tot 8.000, die ik eens gekocht heb op aanraden van jullie (sennake, guido, dominic...). Zou ik het daarmee wegkrijgen?

En vanaf wanneer kan ik beginnen schuren? Alles voelt nu al redelijk droog aan, maar ik denk niet het nu al klaar is om te schuren? Of vergis ik me?

Alvast bedankt op voorhand!

G.
__________________

Last edited by MFahrer; 10-01-2010 at 21:18.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-01-2010, 21:22
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
Met wat kan ik die het beste te lijf gaan? Ik heb hier zo'n setje schuurvellen liggen tot 8.000. Zou ik het daarmee wegkrijgen?
Wegschuren van vernislopertjes is very tricky, omdat je ineens, voor je er erg in hebt, doorheen de lak kan zitten tot op de primer, en dan is de ellende niet meer te overzien. Daarom moet je dit te lijf gaan met schuurvellen die een erg fijne korrelgrootte hebben, wat natuurlijk veel langer duurt, maar dan zie je ook tijdig wat er aan de hand is. Ik zou beginnen met een 3200 of 4000, tot de loper zelf weg is. Daarna de area errond aanpakken met 6000 en 8000. Ik gebruik zelf daarna ook nog 12000, maar als je die niet hebt kan polish pasta ook soelaas brengen om de glans terug te krijgen. Van Coarse via Fine naar Finish gaan.

Quote:
Originally Posted by MFahrer View Post
En vanaf wanneer kan ik beginnen schuren? Alles voelt nu al redelijk droog aan, maar ik denk niet het nu al klaar is om te schuren? Of vergis ik me?
Zeer zwaar zelfs!! Gunze vernis is zeer verraderlijk als het aankomt op "droog lijken". Na een uurtje of 2 kan je het schijnbaar vastnemen zonder problemen, maar niets is minder waar! De onderliggende vernis droogt ENORM traag en het is pas veilig om vast te nemen en zeker om te schuren na minstens een week! Please Gunther, laat je niet verleiden om er eerder aan te beginnen omwille van welke deadline dan ook, ik heb het zelf ook al voorgehad en om te beginnen kan je vernis die niet 100% droog is sowieso niet schuren, dus wat er gebeurt is dat je begint een droog stukje te schuren en naarmate je dieper gaat wordt de vernis 'wak', en dat krijg je nooit meer goed. Bovendien staan er dan ook nog eens overal vingerafdrukken op je model vanwege het veelvuldig vastnemen tijdens het schuren. Conclusie: je model kan ofwel de vuilnisbak in, ofwel, als je veel moed hebt, de remolie... En wat heb je dan gewonnen? Juist.

Laat dit mooie model dus opzij liggen tot volgende week, en doe ondertussen iets anders. Een goede raad van Via Secura
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 10-01-2010, 21:35
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Bedankt Sennake! Ik wacht een weekje en begin er dan aan!

Bedankt voor het snelle antwoord!

G.
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 10-01-2010, 22:23
Guest Guest is offline
De Paddock
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 471
Het is juist wat Guy zegt,gewoon de lopers uiterst voorzichtig wegschuren en daarna polieren,zo wordt dit ook gedaan op een echte wagen.Laat de wagen maar een week drogen zodat je er zeker van bent dat de vernis droog is.
Ik weet van een vriend van mij die carrossier is dat autolak bv.3 weken nodig heeft om volledig uitgehard te zijn.
Reply With Quote
  #5  
Old 10-01-2010, 22:58
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
en als ge het nu op de verwarming zet da droogt dat toch iets sneller he
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #6  
Old 10-01-2010, 23:51
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by 306xtreme View Post
en als ge het nu op de verwarming zet da droogt dat toch iets sneller he
Maar dan loopt ge het risico dat je plastiek gaat vervormen met als gevolg een krom carrosserie.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #7  
Old 10-01-2010, 23:53
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2010
Location: dorne
Posts: 460
zal een verwarming zo warm worden ??
ik zeg nie stoken op 40 graden he ma zo een 20 ofzo
__________________
addicted to peugeot
Reply With Quote
  #8  
Old 11-01-2010, 00:08
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by 306xtreme View Post
zal een verwarming zo warm worden ??
ik zeg nie stoken op 40 graden he ma zo een 20 ofzo
Niet aan te raden, gewoon laten drogen en uitharden.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #9  
Old 11-01-2010, 00:20
Guest Guest is offline
De Paddock
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 471
Ik heb ooit iemand geweten die om zijn model sneller te laten drogen het model in de.........MICROGOLFOVEN had gezet.
Nu gaan er veel denken dat ik dat was neen toch niet.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-01-2010, 07:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik lees soms wel eens op Amerikaanse fora dat hiervoor een 'food dehydrator' gebruikt wordt. Dat toestel dient eigenlijk om vocht uit eten te trekken om het beter te kunnen bewaren, maar wordt door enkele modelbouwers ook gebruikt om verf sneller te laten drogen. Ik weet niet hoe goed dit werkt en heb het nog nooit geprobeerd. Maar een goede planning en een eventuele tweede kit in aanbouw kunnen er evengoed voor zorgen dat je tijdens de wachttijd niet werkloos hoeft toe te zien... In elk geval zou ik chauffage-toestanden en andere avonturen ten stelligste afraden!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 11-01-2010, 11:35
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Food-dehydrators worden door modelbouwers inderdaad wel eens gebruikt als droogkast. In feite zijn het gewoon "mini-oventjes" die een constante temperatuur aanhouden, al dan niet instelbaar. Meestal schommelt de temperatuur van die dingen ergens tussen 15 tot 40 graden. Warmer zou ook geen zin hebben omdat vanaf ongeveer 55 graden de meeste levende organismen (en dus ook een groot aantal voedingsstoffen) van structuur beginnen veranderen.

Maar als het erop aankomt om een droogkast te hebben op +-20 graden: wat is het probleem? Neem gewoon een Curverbox (of iets vergelijkbaars) en zet hem naast je in je werkplaats. Dat is meestal toch kamertemperatuur, en dat is toch ook ongeveer 20 graden? Of niet?

Radiatoren als warmtebron is ten stelligste af te raden omdat je model dan te dicht bij een warmtebron komt te staan. Daarbij worden die radiatoren veel heter dan de 20 graden die je in de kamer voelt. De kans op vervormingen is dan ook zéér groot! Niet doen !!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 11-01-2010, 14:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by 306xtreme View Post
zal een verwarming zo warm worden ??
ik zeg nie stoken op 40 graden he ma zo een 20 ofzo


Ben zelf niet te beschaamd om dit te zeggen, maar heb zelf ooit eens een Williams F1 van Revell op een blokje hout op de radiator gezet terwijl ik ging middageten - om het sneller droog te hebben om verder te kunnen werken. Na deze pauze ging ik terugkijken en de neus was gesmolten en stond in een hoek van 25°...

Oftewel een gewone oven, oftewel een food-dehydrators - apparaten dus waar er geen directe warmte straling is. Een radiator geeft dat op korte afstand wel, waardoor het er veel warmer wordt dan het in werkelijkheid lijkt, met alle gevolgen van dien...
Reply With Quote
  #13  
Old 11-01-2010, 15:11
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Maar als het erop aankomt om een droogkast te hebben op +-20 graden: wat is het probleem? Neem gewoon een Curverbox (of iets vergelijkbaars) en zet hem naast je in je werkplaats. Dat is meestal toch kamertemperatuur, en dat is toch ook ongeveer 20 graden? Of niet?
Tuurlijk. Sterker nog: in mijn modelbouw atelier staat de verwarming altijd op 22 tot 24 °C, en daar staan mijn modellen gewoon in de vitrinekast stofvrij te drogen. En dan nóg heeft Gunze Sangyo vernis een week nodig om uit te harden; want dàt is het wat de vernis moet doen eh: niet drogen, maar uitharden. Droog is hij na enkele uren, uitgehard na een week. Trouwens, zelfs met gebruik van een food-dehydrator loop je nog altijd een gevaar, want hoe moet je nu weten of je vernis al droog is na bv 2 dagen? Door te beginnen schuren? Om dan vast te stellen dat 2 dagen niet genoeg was? Neen, dank u vriendelijk
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 11-01-2010, 20:57
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Ik heb toch geen tijdsdruk voor die auto, tis een Porsche 964 voor mijn collecie aan te vullen. De auto moet niet speciaal voor een wedstrijd klaar zijn... ik volg gewoon Sennake's raad op!

G.
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 17-01-2010, 20:54
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
We zijn een week verder...

Ik ga het mij riskeren! Schuur ik trouwens beter droog of nat met Micromesh dingetjes?

G.
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.