De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Community > De Paddock - Autosport Quiz > Quiz 2004
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 31-08-2004, 13:37
lotuzzz's Avatar
lotuzzz lotuzzz is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2002
Location: Konijnenberg
Posts: 184
Het is nog maar het eerste jaar dat ik meedoe, maar ik vind het prefect zoals het nu is: Oplopend van makkelijk naar moeilijk (natuurlijk klopt dat niet altijd voor iedereen, waar de ene z'n kop over kapot breekt is voor de andere misschien parate kennis, maar er zit wel een lijn in zo)

Ik denk dat er ook veel mensen niet meedoen wegens verlof ofzo? Eens het terug september is valt het leven weer in z'n vaste plooi, dat helpt misschien. Ik ben student, en het gekke is dat ik tijdens de vakantie precies minder tijd vind om mee te doen dan tijdens het academiejaar

Anyway, van mij mag het volgend jaar hetzelfde niveau zijn, liever te moeilijk dan te makkelijk. 't Is van je fouten dat je kunt leren... En het nieuwe systeem met 2 GP's de tijd maakt het dan nog comfortabeler 'werken', het is allemaal goed in te plannen want ik heb nada opzoekingswerk moeten doen in mijn 3 weken 2e zit.

1 boodschap dus eigenlijk: doe zo voort, voor mijn part!
Reply With Quote
  #17  
Old 31-08-2004, 13:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Ottooke
Aangezien de quiz voor iedereen, zowel de autosportleken als de autosportfanaten, opgesteld is vind ik dat de antwoorden te vinden moeten zijn op internet.
Zoals gezegd, dat is nu zeker niet altijd het geval, althans dat denk ik toch, want de vragen worden opgesteld vanuit boeken, niet vanuit het internet. Trouwens -en dat is mijn persoonlijke mening- als we de quiz effectief zouden opstellen vanuit het internet kunnen we er net zo goed een google-opzoek-oefening van maken. Dan schieten we -denk ik- ons doel voorbij. Want als wij door te googlelen op een leuke vraag uitkomen gaan jullie net zo snel op dezelfde site uitkomen en wordt de quiz herleid tot papegaaienwerk. Let wel, de meeste vragen zijn effectief op te lossen dmv het net, maar ik vind dat parate kennis en eigen ervaringen en/of documentatie best mogen meespelen in het oplossen van een quiz. En tot de dag komt dat niemand maar dan ook niemand een juiste oplossing voor een vraag kan vinden blijf ik volhouden dat alles oplosbaar is mits het nodige opzoekwerk te doen, op het net of elders.

Maar dit alles belet niet dat we ons kunnen aanpassen aan de noden en eisen van de meerderheid. Nogmaals, we maken de quiz niet voor onszelf maar voor jullie. Jullie moeten er plezier aan beleven en iets bij opsteken. En als uit deze discussie blijkt dat de meerderheid opteert voor een aanpassing van onze denkpistes zulen we er zeker oren naar hebben. Alhoewel ik tot op dit moment eerder de neiging heb te mogen aannemen dat de meesten liever hebben dat we verderdoen zoals we bezig zijn.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #18  
Old 31-08-2004, 14:36
Pascal Pascal is offline
A4993
 
Join Date: May 2001
Location: Belgium, Diest
Posts: 2,462
De quiz verliest tegen het einde van het seizoen altijd wel wat kandidaten. Dat blijkt een constante te zijn door de jaren heen. Of dit te maken heeft met de moeilijkheidsgraad durf ik te betwijfelen. Immers hetzelfde doet zich voor bij de Prono F1 en Rally. Tegen het einde van het seizoen zie je ook daar minder inschrijvingen.

Wat is daarvan de reden. Voor de prono's is opzoekingswerk niet echt een argument. Alhoewel sommigen ook daar één of andere formule hanteren die wat tijd kan kosten.

Je moet het ook zo zien. De bedoeling van de quiz is ongeveer 3 jaar geleden ontstaan. De grootste bedoeling was om de community van Depaddock op één of andere manier te versterken. De quiz was voor het plezier van de leden en voor het plezier van de quizmasters. Ook Sennake en Werner beleven hier plezier aan. Het immense werk van het opstellen van de vragen is plezierig. Het verbeteren van de vragen is plezierig. Bovendien zijn de indianenverhalen na het lezen van de oplossingen plezierig. Maar het moet inderdaad plezierig blijven. Herinner de discussies die er in de loop van het seizoen geweest zijn. Deze zijn absoluut niet plezierig. Maar het hoort erbij.

Ikzelf ken niet zo veel van de geschiedenisvan de autosport en heb niet de behoefte om alles gaan op te zoeken. Dat is de reden dat ik niet mee doe aan de quiz. Dat wil echter niet zeggen dat het me niet interesseert. Ik lees zowel de vragen als de oplossingen van de vragen en steek daar op mijn manier iets van op.

Ik zou echter zeggen : doe zo verder aan zowel de quizmasters als de deelnemers. Iedereen doet met de quiz wat hij wil. Deelnemen om te winnen, deelnemen om iets bij te leren of gewoon de quiz volgen...

Ah ja, veel succes met de volgende vragen...

C U
Reply With Quote
  #19  
Old 31-08-2004, 19:56
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Ingelmunster
Posts: 567
jep, ik heb de laatste twee vragen ook gepast.

De reden is vrij eenvoudig: ik ben relatief jong (van 1981) en ben ongeveer de enige autosportfreak in de familie. Ik had wel door dat die vijf mensen vermoedelijk Belgische piloten waren. Maar ik zag er mij echt geen doen aan om die op het net te vinden. Zeker na de ervaringen die ik had opgedaan met de Procar-piloten, waarbij de informatie uiterst schaars was op het net. Dat zou voor die vraag zeker niet beter zijn. En aangezien mijn bibliotheek weinig boeken telt, en enkel Formule 1 magazines vanaf 1994, dan houdt het voor mij natuurlijk op. Die autocross vraag zou ik mss nog iets van terug gevonden hebben, omdat ze recent is. Maar door de moeilijke eerste vraag zakt dan inderdaad de moed om verder te zoeken!

Nu goed, ik heb daar geen probleem mee. Er moet een bepaalde moeilijkheidsgraad zijn voor de quiz. Dat is nu eenmaal inherent aan een quiz. Maar als ik op voorhand weet dat de kans dat ik iets vind op het net uiterst klein is, dan geef ik relatief snel op.

De vraag waar ik persoonlijk mij meest mee geamuseerd heb was die LeMans vraag met de 5 Ferrari's 512S en de Porsche 917... Heb er uren op gezocht, en door middel van eliminatie de juiste combinaties kunnen achterhalen. En dan is de vreugde uitermate groot als blijkt dat het juist is. En wees er maar zeker van dat die vragen er voor zorgen dat de interesse voor die wagens gegroeid is! En ik begrijp dat voor andere mensen die een stuk ouder zijn en die misschien bewust al die tijd hebben meegemaakt dat parate kennis is. Maar dat is het voor mij niet!

Alleen komen we nu op een punt waar ik vaststel dat het niveau te hoog is voor mij, gewoon omdat ik geen opzoekingsmateriaal heb. Dus moet ik genoodzaakt passen. Maar als in de komende vragen zaken zitten waar ik mij doen aan zie (en die zitten er zeker tussen, dat heb ik al gezien), dan doe ik weer mee. En als ik zie dat ik eventueel weer wat plaatsen stijg, dan is de kans groot dat ik er mij weer helemaal in vastbijt (zoals vorig jaar, waar ik in extremis nog de top-10 ben binnengestormd )

En nogmaals, dit is geen kritiek, noch op andere deelnemers, en al zeker niet op de organisatoren. Dit is hoe ik de quiz beleef en voor mezelf invul. Meegaan, zo ver mogelijk en kijken waar ik strand. Ik denk wel dat ik gerust mag zeggen dat ik een bovengemiddelde kennis van autosport heb (zeker van het verleden) in vergelijking met vele van mijn leeftijdsgenoten, en een deel daarvan is zeker en vast te danken aan deze quiz! Dus chapeau voor de organisatoren!
Reply With Quote
  #20  
Old 31-08-2004, 20:22
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
een idee voor het googelen misschien. Niet dat je vanaf google moet vertrekken, maar dat je daar moet eindigen, bijv ter snelle verificatie - hoeft niet lang te duren natuurlijk. Als je quiz samenstelt zou je bijv de vragen die niet op internet te vinden zijn als laatste kunnen houden, dus de moeilijkste. Wie dan de parate kennis in huis heeft, die heeft geluk. En geluk moet iedere winnaar een beetje in huis hebben. Dat vergt misschien nog meer voorbereiding, maar evt. kan een derde helpen bij het samenstellen. Misschien dat het ook niet te doen is he

Maar zoals reeds eerder gezegd, de meeste vinden het prima lopen, dus misschien toch maar niet te veel aan sleutelen en gewoon verder doen, en voor de die-hard spelers, niet te veel zorgen maken om de mensen die af en toe eens niet meespelen of die gewoon afhaken.
Reply With Quote
  #21  
Old 31-08-2004, 20:36
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Quote:
Originally posted by Huudo
...Als je quiz samenstelt zou je bijv de vragen die niet op internet te vinden zijn als laatste kunnen houden, dus de moeilijkste. Wie dan de parate kennis in huis heeft, die heeft geluk. ...
Ja, dat vind ik dus ook. Niet dat alle antwoorden op internet terug te vinden moeten zijn, maar toch veel. Als er vragen komen waar geen antwoorden van te vinden zijn op internet - en enkel met boeken of parate kennis op te lossen zijn - vind ik dat toch al een behoorlijke moeiljikheidsgraad. Momenteel vind ik van sommige vragen reeds dat de moeilijkheidsgraad iets te laag is ingeschat geweest. Zoals reeds aangegeven is geweest is het als organisator moeilijk in te schatten wat de exacte kennis van de quizzers is. Op het einde van de quiz zal er waarschijnlijk toch nog wel een nabespreking/discussie gehouden worden over de moeilijkheidsgraad van een aantal vragen.
__________________
Reply With Quote
  #22  
Old 31-08-2004, 21:09
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally posted by Ottooke
...Zoals reeds aangegeven is geweest is het als organisator moeilijk in te schatten wat de exacte kennis van de quizzers is. ....
Je kan het ook omdraaien en zeggen dat de organisatoren al aan hun 3de kwis bezig zijn, en dus ook best wel wat ervaring hebben.
Reply With Quote
  #23  
Old 31-08-2004, 22:42
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Quote:
Originally posted by Huudo
Je kan het ook omdraaien en zeggen dat de organisatoren al aan hun 3de kwis bezig zijn, en dus ook best wel wat ervaring hebben.
Ze krijgen ieder jaar wat meer ervaring in het opstellen van de quiz en ik geloof dat ze daar ook ieder jaar beter in worden, maar ze hebben de perfectie nog niet bereikt en zolang ze die niet bereikt hebben zal er altijd wel iemand zijn die negatieve kritiek heeft. Als ze de negatieve kritiek volgend jaar gebruiken om de quiz beter te maken dan ga ik zeker nog heel wat jaren meedoen
__________________
Reply With Quote
  #24  
Old 01-09-2004, 01:23
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Ik vind dat de quiz in zijn huidige vorm goed in elkaar steekt. Er is een goed evenwicht tussen opzoekwerk en parate kennis. Er mogen wat mij betreft best nog wat meer vragen komen waarvan de antwoorden absoluut niet via het internet te vinden zijn. Als de quiz herleid zou worden tot louter een spelletje Googlen, dan hoeft het voor mij niet meer.
Veel hangt af van je persoonlijke autosportinteresse. Ik volg de Belgische circuitracerij al meer dan dertig jaar van zeer dichtbij. De Procarvragen waren voor mij dus een makkie. Bij het zien van de foto's wist ik onmiddellijk alle antwoorden. Van rally daarentegen weet ik weinig. De vraag over de Audi van Walter Rörhl heeft mij ettelijke uren opzoekingswerk (en niet alleen via het internet) gekost. Maar aan dat opzoeken beleef je ook enorm veel plezier. Ik denk dat veel quizzers ook juist daarom deelnemen. Dat doorbladeren van oude magazines, krantenknipsels, fotomappen; herinneringen die bovenkomen, dingen die je vergeten was en die terugkomen; zaken die je indertijd over het hoofd hebt gezien en die je nu pas ontdekt of in de juiste context kunt plaatsen. Dat is juist het fijne van deze quiz.
En de moeilijkheidsgraad? Ja, dat is natuurlijk zeer moeilijk in te schatten. Wat voor de ene gemakkelijk is, is voor de andere moeilijk, en omgekeerd. Persoonlijk vond ik enkele vragen in het begin van de quiz stukken moeilijker dan bepaalde vragen van de laatste weken. De geluidsvraag vond ik zeer origineel, maar ging mijn petje te boven. Toen heb ik er even aan gedacht om helemaal af te haken.
Misschien dat het eerlijker zou zijn om de indeling in moeilijkheidsgraden (wat sowieso toch altijd een subjectieve indeling zal zijn) weg te laten en alle vragen een gelijk aantal punten toe te kennen. Als je dan al eens minder goed scoort voor één bepaalde vraag, zie je toch niet meteen al je kansen op een goede klassering in rook opgaan. Als je nu de bal misslaat voor één vraag, maak je meteen een serieuze tuimelpartij in het klassement.
Reply With Quote
  #25  
Old 01-09-2004, 20:31
JJoris's Avatar
JJoris JJoris is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: Duffel
Posts: 129
Ik vind persoonlijk de quiz niet te moeilijk, en vind de verschillende thema’s echt een uitdaging. Ik heb zelf een enorm tijdsgebrek, en soms zeurt mijn vrouw dat ik te veel tijd in deze quiz steek. Wandelen, gezellig buiten zitten en praten, worden soms opgeofferd om antwoorden op te zoeken van de quiz.
In de zomer kan men zoveel fijne dingen doen, en zijn de dagen ook lang. Voor mij zou het beter en gemakkelijker zijn moest deze quiz pas in oktober beginnen, en bijvoorbeeld begin mei eindigen. De lange winteravonden zijn naar mijn gevoel ideaal om te quizzen.
Waarom mensen afhaken zal zeker verschillende oorzaken hebben. Sommige zien snel dat ze niet mee kunnen, en geven daarom ook snel op, ander zullen ook tijdsgebrek hebben zoals ik. Andere vergeten eens te antwoorden en zakken dan zo diep in het klassement weg met als resultaat dat ze ook opgeven.
Ik heb hier al veel bijgeleerd, en probeer met zo weinig mogelijk tijd toch de antwoorden te vinden en hoop dat ik dit kan volhouden tot het einde.
Ik zou zeggen, leve de winter quiz, en doe zo verder met de vragen.
Reply With Quote
  #26  
Old 01-09-2004, 22:55
pompierke's Avatar
pompierke pompierke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: Hasselt
Posts: 470
Quote:
Originally posted by JJoris
en soms zeurt mijn vrouw dat ik te veel tijd in deze quiz steek.
Dat is dus ook een groot probleem bij mij, maar dat moet ze er maar bij nemen, dat wist ze toen ze zovele jaren geleden met mij trouwde dat ik heel veel tijd in autosport zou steken.
Reply With Quote
  #27  
Old 01-09-2004, 23:34
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
QUOTE]Originally posted by pompierke
Ik ben maar een gewone baankommissaris sinds 1976...........[/QUOTE]

daar zijn de meningen over verdeeld

M.b.t. de quiz:
Vooral doorgaan, in welke aangepaste vorm dan ook mochten de Quiz-directeuren daartoe besluiten.

Deze quiz is net als een 24-uurs race, het ene jaar wat lastiger en moeilijker dan het andere jaar. De editie 2004 is er eentje die de boeken ingaat als een slijtageslag onder de deelnemers Net zoals in een 24 uurs race zal niet iedereen de eindstreep halen, fact of life....geen enkele reden tot ongerustheid voor de organisatoren.

Het begin van deze 24 uurs race is vertrokken onder mooi en makkelijk weer........maar tijdens de vroege ochtenduren op de zondag kregen ik te maken met de eerste technische problemen (lees: Belgisch nationaal). Met geluk ben ik in de pits geraakt waar ik werd geholpen door een bevriend team om het probleem te tackelen. Vol goede moed weer de baan op gegaan.

De vooruitzichten voor de laatste uren in deze race is dat ik nog wel tegen een technisch probleem (strips, Belgisch nationaal en over de rest durf ik niet eens na te denken ) zal aanlopen. Geen probleem, desnoods gaan we de finish bereiken door het tempo te verlagen en ons tevreden te stellen met een lagere plaats in de uitslag. Finishen is het parool.

Nu even serieus, er wordt iets te makkelijk gepraat over het ge-Google door sommigen. Je zult over een zeer goede basiskennis moeten beschikken om via Google te anwoorden te kunnen vinden. Als je niks van autosport historie weet zul je via google de antwoorden ook niet vinden. Dan mij probleem, de vragen in de categorie Belgisch Nationaal..........helaas heb ik geen tijdschriften of boeken waarin ik iets kan terugvinden. Internationaal gaat mijn archiefje maar terug tot 1994 voor de rest zal ik moeten vertrouwen op mijne dikke kop

Net zoals bij een 24 uurs race verschijnen niet alle deelnemers met hetzelfde gelijkwaardige materiaal aan de start. Sommige beschikken hierover een oerdegelijke Viper.........ikzelf ben een knetterende Porsche 996 GT3-RS met gentlemen-coureurs aan boord die het ene jaar beter presteren als het andere. Ik weet van te voren wat me te wachten staat en accepteer dan ook bij aanvang van de start dat ik niet kan en mag rekenen op plaats 1. Elke race beleven we plezier en doen we ervaring en kennis op..........meer hoeft het voor mij niet te zijn.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 02-09-2004 at 12:53.
Reply With Quote
  #28  
Old 02-09-2004, 00:34
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
"Awel Marshal, da's heel schoon gezegd."
Reply With Quote
  #29  
Old 02-09-2004, 12:50
hannu's Avatar
hannu hannu is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2003
Location: Sint Truiden
Posts: 57
Als je, zoals ik, een slechte verliezer bent, kan je misschien beter op een andere manier (niet) meedoen : de jacht is immers vaak beter dan de vangst, en de kick van het zoeken (en eventueel vinden) overtreft dan ruimschoots de mogelijke vangst.

Bovendien, wanneer de quizmaster dan occasioneel op zoek wil naar een item dat je niet ligt, of interesseert, dan blijf je gewoon thuis, sans rancune.

Op die manier kan je niet verliezen, omdat je niet eens iets kan winnen, behalve dan de URL's van allerlei memorabele sites waar ik dankzij deze kwis de voorbije twaalf maanden al met veel plezier over gestruikeld ben...
Reply With Quote
  #30  
Old 02-09-2004, 18:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by pompierke
Dat is dus ook een groot probleem bij mij, maar dat moet ze er maar bij nemen, dat wist ze toen ze zovele jaren geleden met mij trouwde dat ik heel veel tijd in autosport zou steken.
Dat vind ik eigenlijk wel straf dat JJoris zijn vrouw bij u komt zeuren
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.