De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Community > De Paddock - Autosport Quiz > Quiz 2006
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 10-09-2006, 15:09
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Oplossingen vraag 29 en 30



Hier zijn de oplossingen van vraag 29 en 30 :

Vraag 29 :
  1. Welke Italiaanse piloot bestuurde deze wagen? Fabi
  2. Om welke race gaat het hier? 24 uur van Le Mans
  3. In welk jaar speelt dit zich af? 1991
  4. Wat is de volledige naam van deze wagen (merk + type)? Jaguar XJR-12
  5. Wat was het behaalde resultaat? 3e

Tip :



Oplossing : we zien een foto Arnold Schwarzenegger uit de film Terminator II – Judgement Day, een film uit 1991, hetzelfde jaar als waarin de foto van de Jaguar genomen is. Dat dit een long shot is als tip weten we maar al te goed, maar het is dan ook de (voor)laatste keer dat we een tip geven, zodat hij ook de (op één na) moeilijkste was om te ontsluieren…

De originele, onbewerkte foto van deze vraag zag er trouwens zo uit :



Vraag 30 :
  1. In welke stad ligt dit circuit EN welke bocht is dit? Le Mans en Tertre Rouge
  2. In welke stad ligt dit circuit EN welke bocht is dit? Monza en Parabolica
  3. In welke stad ligt dit circuit EN welke bocht is dit? Monaco/Monte Carlo en Loews/Grand Hotel hairpin
  4. In welke stad ligt dit circuit EN welke bocht is dit? Bathurst en The Dipper
  5. In welke stad ligt dit circuit EN welke bocht is dit? Spa-Francorchamps en Raidillon

Tip: Je verbruikt nogal veel aardolie per trip als je naar het begin van deze bochten moet.

Oplossing : “aardolie per trip” is een anagram van de eerste 3 letters van elke bocht (TER-PAR-LOE-DIP-RAI). Niet simpel, maar dit is dan ook echt de allerlaatste tip die je dit seizoen voor je voeten geschoven kreeg…

We wisten dat deze vraag aanleiding zou geven tot vele discussies, dus hebben we ze extra goed voorbereid.

Wat Le Mans betreft is het erg belangrijk dat je weet dat deze foto genomen is ACHTER de Dunlop-brug, en niet ervoor. De wagens rijden dus niet naar de brug toe, maar komen er onderuit gereden. Dat is erg belangrijk omdat de Dunlop chicane vóór de brug ligt terwijl Tertre Rouge nà de brug begint. In feite is de exacte naam “S” du Tertre Rouge, want iets verder ligt ook de “Virage du Tertre Rouge”, maar “Tertre Rouge” hebben we ook goedgekeurd. “Esses” daarentegen is weer niet voldoende, want S-bochten kom je overal tegen, Tertre Rouge bepaalt de plaats waar de S-bochten liggen.

Monza : het ging uiteraard om de binnenste bocht die Parabolica heet. De buitenste bocht wordt als sinds de jaren ’60 niet meer gebruikt. We verduidelijken dit hier omdat sommige quizzers niet goed wisten welke bocht we bedoelden.

Monaco : het Loews Hotel dat zijn naam verleent aan de beroemde bocht zou ondertussen overgenomen zijn en nu “Monte Carlo Grand Hotel” heten. Of de bocht daardoor zijn naam verliest is ons niet duidelijk, maar wie een naam in de zin van “Monte Carlo Grand Hotel” of “Grand Hotel hairpin” opgaf, was zeker bij de zaak en daarom keuren we deze antwoorden ook goed. Ook nogal een gedacht om een hotel te verkopen dat een belangrijke rol speelt in De Paddock Online Quiz! Wat de stad betreft rekenen we zowel Monaco als Monte Carlo goed, omdat de stad Monte Carlo heet maar het circuit bekend staat als “het circuit van Monaco”.

Bathurst : vele bochten lijken hier op elkaar maar het is wel degelijk The Dipper!

Spa-Francorchamps : eerst wat de bocht zelf betreft : de foto laat het circuit zien dat naar Eau Rouge toe loopt, MAAR Eau Rouge zelf is niet op de foto te zien! Wat je wel ziet is de volgende, bergop lopende bocht die Raidillon heet! Opgelet! Het is dus Raidillon en NIET Radillon!! De “stad” waarop het circuit ligt is voor discussie vatbaar omdat het circuit op meerdere gemeentes ligt. Het circuit staat algemeen bekend als dat van Spa-Francorchamps, maar als je nu Stavelot of Malmédy antwoordde gaan we niet moeilijk doen. Waarom? Omdat Francorchamps eigenlijk een deelgemeente is van de stad Stavelot, en omdat de foto eigenlijk een stuk van de gemeente Malmédy toont.

Door de vele verschuivingen krijgen we nu een unieke situatie : naast leider Huudo en runner-up Pompierke staan er nu liefst DRIE quizzers ex-aequo op de derde plaats! Dat belooft!!

En dus levert dit de volgende tussenstand op :
  1. Huudo : 295 op 300
  2. Pompierke : 289 op 300
  3. Lambo : 283 op 300
  4. Le pilote sans visage : 283 op 300
  5. Vanni : 283 op 300
  6. Bazzie : 281 op 300
  7. Lotuzzz : 281 op 300
  8. Juha : 279 op 300
  9. Hhugo : 278 op 300
  10. Pat : 278 op 300
  11. Baron : 275 op 300
  12. The Interceptor : 275 op 300
  13. Kulgan : 274 op 300
  14. Pedro : 274 op 300
  15. Ottooke : 244 op 300
  16. Marcel : 241 op 300
  17. Veloce : 185 op 300
  18. Tom : 166 op 300
  19. Zaibatsu Racing : 162 op 300
  20. Megane : 147 op 300
  21. Bluelite : 49 op 300
  22. Manu : 48 op 300
  23. Thomaske GLPK : 30 op 300
  24. Pinzie : 9 op 300


In elk geval proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 31 en 32!

Je kan de tussenstand overigens HIER nog eens op je gemak bekijken.
En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 10-09-2006, 16:07
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
en toch ga ik discussieren. ik ben speciaal nog bij het dubbelchecken gaan kijken op de site van de FIA, en daar wordt bij het plannetje van Spa enkel Eau Rouge vermeldt, en geen Raidillon...

__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 10-09-2006, 16:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by marcel
en toch ga ik discussieren. ik ben speciaal nog bij het dubbelchecken gaan kijken op de site van de FIA, en daar wordt bij het plannetje van Spa enkel Eau Rouge vermeldt, en geen Raidillon...

Ja, er zullen waarschijnlijk evenveel kaartjes online bestaan dan er meningen zijn. Daarom dat we zelf meerdere bronnen geraadpleegd hebben om onze type-oplossingen vast te leggen. Dat de Raidillon niet op dat kaartje staat klopt, maar ik kan er dozijnen online zetten waar hij wel op staat. En we hebben met opzet de foto zodanig uitgeknipt dat Eau Rouge er NIET op staat zodat twijfel in dit geval eigenlijk niet mogelijk was.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 10-09-2006, 17:24
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
Toch wel wat ontgoocheld bij die circuit vragen.
Ik twijfelde bij de benaming van de bocht in Le Mans. Ik wist perfect waar de foto genomen is, namelijk de achterzijde van de Dunlop brug, die (sinds of 2 of 3 jaar) vloeiende bocht daar vóór de bocht die naam "S du tertre rouge" draagt. Ik las toch wel enkele "LM lap by ... (driver name)" die het telkens over "esses" hadden, en dat staat ook op enkele plattegronden vermeld.

En voor zover ik het circuit van Francorchamps met benamingen ken, dacht ik dat het "Eau Rouge" gedeelte de bergop is (dat riviertjes stroomt ook wel degelijk aan de onderkant vd bocht onder het circuit door. En dan bovenaan de linkse knik "Raidillon".

Door redelijk wat race games op de PS2 te spelen, herkende ik de 4e bocht als een bocht in Bathurst. Na wat opzoekwerk kwam ik dan uit bij Forrest's Elbow, wat ook al mijn eerste gedacht was (enkel de naam kende ik niet). The Dipper? dat zal ik eerst eens moeten opzoeken voor ik daar meer over kan zeggen


Toch nog iets over vraag 29 dan. Ik heb eerst naar de tip gekeken en vond direct dat de film n 1991 uitkwam. Dus ik was zo snel opweg naar het juiste antwoord. Wel nog lang gezocht naar de jaren ervoor, maar dat bleek niet nodig te zijn, maarja, beter zeker zijn van je antwoord natuurlijk. In die kleurencombinatie heeft de wagen ook enkel de 24u gereden, dus andere mogelijkheden waren er niet.
Bij 't zien van de foto dacht ik dat er als vraag zou volgen "uit welke game komt dit screenshot?" Ik vond de kleuren er nogal onrealistisch uitzien net als de bomen rond het circuit.
__________________
..: www.marcgoossens.com :..
Reply With Quote
  #5  
Old 10-09-2006, 20:35
lotuzzz's Avatar
lotuzzz lotuzzz is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2002
Location: Konijnenberg
Posts: 184
Quote:
Originally Posted by The Interceptor
Toch wel wat ontgoocheld bij die circuit vragen.
Ik twijfelde bij de benaming van de bocht in Le Mans. Ik wist perfect waar de foto genomen is, namelijk de achterzijde van de Dunlop brug, die (sinds of 2 of 3 jaar) vloeiende bocht daar vóór de bocht die naam "S du tertre rouge" draagt. Ik las toch wel enkele "LM lap by ... (driver name)" die het telkens over "esses" hadden, en dat staat ook op enkele plattegronden vermeld.

En voor zover ik het circuit van Francorchamps met benamingen ken, dacht ik dat het "Eau Rouge" gedeelte de bergop is (dat riviertjes stroomt ook wel degelijk aan de onderkant vd bocht onder het circuit door. En dan bovenaan de linkse knik "Raidillon".


Wat Le Mans betreft: Ik zie dat velen de Dunlop Chicane geantwoord hebben, wat fout is, want die ligt net vóór de beroemde Dunlop-boog.
Echter, het is mijns inziens ook niét Tertre Rouge. Tertre Rouge is, dacht ik, de rechtse die op deze S volgt... Misschien kan daar wat extra onderzoek naar gebeuren?
S de la forêt, had ik gevonden...


Francorchamps: Bij mijn weten is Eau Rouge enkel de knik naar links helemaal beneden, net boven het riviertje. Alles daarachter, tot helemaal boven, is dan de Raidillon.


En toch vind ik dat Monaco niet als juist aanschouwd mag worden, want het is strikt gezien geen stad

Ook hier:

Quote:
Originally Posted by Sennake

Het circuit staat algemeen bekend als dat van Spa-Francorchamps, maar als je nu Stavelot of Malmédy antwoordde gaan we niet moeilijk doen.
Het zou maar erg zijn als jullie moeilijk zouden doen als er Stavelot of Malmédy zou staan, dat is een beter antwoord op de vraag 'in welke stad' dan het antwoord Spa-Francorchamps, dat volgens mijn bescheiden mening een antwoord is op de vraag 'op wel circuit'...
Op het eind van niveau 3 mag de vraag al eens goéd gelezen worden door de deelnemers, en een beetje mierenpoeperij hoort er dan misschien ook bij...

Als ik de vraag had geïnterpreteerd als 'op welk circuit vind je deze bochten', had ik blijkbaar hetzelfde aantal punten verdiend als nu, waarbij ik de steden heb zitten uitpluizen, en dat vind ik spijtig

Last edited by lotuzzz; 10-09-2006 at 20:44.
Reply With Quote
  #6  
Old 10-09-2006, 21:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by lotuzzz
Echter, het is mijns inziens ook niét Tertre Rouge. Tertre Rouge is, dacht ik, de rechtse die op deze S volgt... Misschien kan daar wat extra onderzoek naar gebeuren?
Zoals gezegd, dat hébben we al gedaan omdat we wisten wat een controverse deze vraag zou ontkenenen. En ook zoals gezegd is Tertre Rouge de ganse zone na de Dunlop brug, waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen de "S du Tertre Rouge" (vlak na de brug) en de "Virage du Tertre Rouge" die inderdaad die rechtse is die daarop volgt.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 10-09-2006, 21:13
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Vraag 29 was relatief eenvoudig. De Jags hebben met de XJR12 enkel in 1991 in de livery gereden, dat er dan ook nog naar een italiaan gevraagd werd en het rode opschrift maakte de zaak rond. Tips gebruik ik om te dubbel checken, niet om de vragen op te lossen. Het enige wat overbleef was 1991. Maar goed, zonder de tip was deze vraag zeker op te lossen, dus negeren die Schwarzie (net zoals die sheriff van enkele weken geleden.)

De circuits dan.
Ik heb tot 13.58 zitten zoeken naar bevestiging van LeMans en met succes. Ik heb ook lang gedacht dat het voor de Dunlop brug was maar enkel hele sumiere details (ge moet echt naar álles op een foto kijken) brachten wat soelaas. Tot ik een bevrijdende foto vond die vanietske verder genomen bleek te zijn, maar de gelijkenissen waren frappant. Tertre Rouge is het gedeelte dat daar buiten het circuit ligt. Na de brug heb je eerst de "S" du Tertre rouge en pas daarna de virage du Tertre rouge (die zo goed als 90° die naar benden afbuigt). Het heeft zo lang geduurd omdat ik aan de naam twijfelde omdat ik niet wist of Tertre Rouge alleen voldoende zou zijn. Dan maar "S" du Tertre Rouge ingevuld. Ben ook nog op zoek gegaan naar de nieuwe benaming van één van de andere bochten (zoals aangegeven). Kwam dan via site a, naar site b, naar site c enz tot site k op Grand Hotel Hairpin uit.
Bij Spa heb ik niet getwijfeld aan de benaming. Je spreekt immers over "de raidillon omhoog". Ik heb altijd geweten dat Eau Rouge enkel het knikje beneden is. De Raidillon begint daar vlak achter en omdat het onderste stukje niet te zien was, kon het enkel Raidillon zijn. Ik heb eens zitten kijken in de antwoordenlijst, blijkt dat er zelfs Radillon ingestuurd is... Da's met punten smossen zoiets.

Ben blij dat ik de volle tijd, tot de quasi allerlaatste minuut, heb opgebruikt, want het heeft wat opgeleverd. Waar is de tijd dat ik enkel 30 min. gebruikte...

Last edited by Guido; 10-09-2006 at 21:27.
Reply With Quote
  #8  
Old 10-09-2006, 22:31
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Lap. Vergeten in te sturen. De oplossingen stonden al enkele dagen in een draft mail. Vergeet ik die toch niet te versturen... Alles juist, behalve Terte Rouge. Ik laat weer een pak punten liggen.

Als Muller fout wordt gerekend bij de vorige vragen dan moet Monaco bij deze vragen ook foutief aangerekend worden
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 10-09-2006, 22:39
pompierke's Avatar
pompierke pompierke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: Hasselt
Posts: 470
Hey Sennake deze keer niet akkoord hoor.

Vooreerst Le Mans.
Via officiële instanties van ginder ontvangen 2 mails met benaming : Dunlop Curve.

Als je dan toch streng wilt zijn moet je alle mensen die Monte-Carlo hebben geschreven ook hun punten afnemen.
Monte-Carlo is een onderdeel van Monaco juist zoals Larvotto, La Condamine, Fontvieille, Les moneguetti en nog andere benamingen.
En Monaco is wel een stad (Ville in't Frans)

Voor Francorchamps, officieel ligt het circuit in Francorchamps, ook via officiële instanties ontvangen.

Dus ben ik eigenlijk een beetje teleurgesteld in jou redenering.
Maar zoals steeds zal ik mij weer moeten vinden in jou uitleg, alhoewel!!
Reply With Quote
  #10  
Old 10-09-2006, 22:43
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
Wat de steden betreft, heb ik me telkens op de adressen ervan gericht.
Moest ge de Automobiel Club van Monaco post willen sturen, stuurt ge die wel degelijk naar een stad genaamd Monaco. http://www3.monaco.mc/monaco/gprix/acm.html
__________________
..: www.marcgoossens.com :..
Reply With Quote
  #11  
Old 10-09-2006, 22:52
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
De eerste vraag was op 5 minuten gevonden. Hoe? Ik heb in '91 eens in een Silk Cut jaguar gezeten, toevallig nummer 32. De enige link die ik met terminator kon leggen was het jaartal.

De tweede vraag was moeilijker. Van de bocht in le Mans was de correcte naam niet te vinden. En dat ik me aan raidillon mistyp, daar zwijg ik over. Van de bocht in Bathurst ben ik zelfs de originele foto tegengekomen, dus daar was weinig twijfel. Gelukkig zak ik maar één plaats in de tussenstand door mijn blunder.
Reply With Quote
  #12  
Old 11-09-2006, 11:05
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Quote:
Originally Posted by Huudo
Ben blij dat ik de volle tijd, tot de quasi allerlaatste minuut, heb opgebruikt, want het heeft wat opgeleverd. Waar is de tijd dat ik enkel 30 min. gebruikte...

Ik geniet van een bijzonder relaxed quizjaar
Reply With Quote
  #13  
Old 11-09-2006, 20:33
Guy's Avatar
Guy Guy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2002
Location: MASSENHOVEN
Posts: 249
Quote:
Originally Posted by jan
Ik geniet van een bijzonder relaxed quizjaar
Hm, hm, ......hier van hetzelfde;
Reply With Quote
  #14  
Old 11-09-2006, 23:06
pompierke's Avatar
pompierke pompierke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: Hasselt
Posts: 470
Quote:
Originally Posted by guy
Hm, hm, ......hier van hetzelfde;
Ik ga er volgend jaar even tussenuit, te stresserend !!
En eigenlijk niet meer gemotiveerd, t.g.v. bovenstaande uitleg, sorry Guy.
Reply With Quote
  #15  
Old 11-09-2006, 23:14
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Quote:
Originally Posted by pompierke
Ik ga er volgend jaar even tussenuit, te stresserend !!
En eigenlijk niet meer gemotiveerd, t.g.v. bovenstaande uitleg, sorry Guy.
Om drinkbaar water te hebben, moet je natuurlijk de juiste bronnen aanboren hé pompierke
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.