De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 7 votes, 5.00 average.
  #46  
Old 11-01-2011, 22:38
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Hej Guy,

Mooie wagen,leuk om te zien !
Waarschijnlijk gaat het me de volgende dagen wel duidelijk worden maar toch de vraag...
Zitten de lichten / richtingaanwijzers vast op de kap?
Hoe ga je dat oplossen met de bedradi,ng?

Ben es benieuwd.
Grtz,
G
Reply With Quote
  #47  
Old 11-01-2011, 22:48
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Het voorlopige resultaat is al verbluffend, zeker als men weet dat je deze kit niet op de traditionele wijze hebt kunnen bouwen. Petje af.

Ik kijk al vol spanning uit naar het vervolg.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #48  
Old 11-01-2011, 23:59
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Waarschijnlijk gaat het me de volgende dagen wel duidelijk worden maar toch de vraag...
Mij hopelijk ook...

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Zitten de lichten / richtingaanwijzers vast op de kap?
Dat alleszins, ja.


Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Hoe ga je dat oplossen met de bedrading?
Ik heb nog geen foto gevonden waarop ik duidelijk kan zien hoe dat zit met die bedrading. Maar er moeten wel nog een aantal tussenschotten en afdekplaten aan de binnenzijde van de motorkap gekleefd worden, en misschien zit de bedrading daar wel achter verstopt. De achterzijde van de koplampen en pinkers kan je van binnenuit in elk geval niet zien omdat er nog een tussenschot voor komt. Maar ergens moet de bedrading wel naar de batterij lopen uiteraard...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #49  
Old 12-01-2011, 00:08
Diccy Diccy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2006
Location: Buggenhout
Posts: 110
Zeer realistisch ogende motorruimte
best wel lullig van de stoelen, maar zo kon je eens scheepsbouwer (in de glazen fles) imiteren , maar ben wel benieuwd hoe je de achterruit er terug gaan inkrijgen.
Reply With Quote
  #50  
Old 12-01-2011, 13:42
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Ja Guy, ge kunt ook een aardig stukje detaileren. Indrukwekkend allemaal.
Ge tilt een Heller echt wel tot een zeer hoog niveau. Ook koetswerk is top gespoten.
Doe zo verder.

Grts, Guido
__________________
Reply With Quote
  #51  
Old 12-01-2011, 17:21
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Ik had nog niet gereageerd in dit topic maar ik moet zeggen, wat jij van een Heller kit kan maken daar kan ik alleen maar respect voor hebben.

En het blijt natuurlijk een heel mooie coupe.
__________________
Reply With Quote
  #52  
Old 13-01-2011, 14:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Na een nachtje slapen bekeek ik het motorgedeelte nog eens grondig, en ik kon het niet nalaten om toch nog wat extra details aan te brengen.

De verwarmingsinstallatie bijvoorbeeld vertoonde op de referentiefoto's een aantal boutjes waarmee je dat spel kan opendoen (en misschien een nieuwe filter kan steken of zo). Die heb ik dus gepuncht en aangebracht. Ook een kabel naar het interieur (sturingskabel naar het dashboard waarschijnlijk) en een extra steun werden daarbij niet vergeten.



Maar onder de verwarming was nog een groot gat waarin bij de echte E-type de zekeringenkast zit. Die mocht ook niet ontbreken natuurlijk. Dis werd met behulp van wat aluminium sheet, wat plastic sheet, wat kabeltjes en een beetje mish-mash een representabel exemplaar gescratcht.



Vooraan bracht ik nog enkele boutjes aan op het reservoir achter de radiator, en vooral werd het hoog tijd om een steun te bouwen die de motorkap op een realistische wijze op zijn plaats kan houden in open stand. Met aluminiun strip werd een u-vormige beugel geplooid, waardoor via 2 gaatjes een echte mish-mash bout gestoken kan worden die vastgezet wordt met een echte moer. Ze houdt een zelfgemaakte steunstang vast die voorzien werd van een minuscuul oog.



Dat heb ik niet uit mijn duim gezogen, maar wel nagebouwd van een referentiefoto, die je hier kan zien.



Ook op deze foto zie je trouwens het probleem dat Gert me gesteld had van de verlichtingsbekabeling, opgelost. De kabels lopen via een holle bak in de neus naar het scharnierpunt, waar ze in de holle buizenstructuur van de Jag verdwijnen, om er aan de andere zijde (ter hoogte van de batterij) weer uitkomen. Dat lijkt me ook de enige mogelijkheid om te vermijden dat ze na het veelvuldig openen en sluiten van de motorkap zouden breken...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_71.JPG
Views:	887
Size:	733.4 KB
ID:	20717   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_72.JPG
Views:	894
Size:	734.1 KB
ID:	20718   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_73.JPG
Views:	908
Size:	816.5 KB
ID:	20719   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_74.jpg
Views:	886
Size:	127.8 KB
ID:	20720  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #53  
Old 13-01-2011, 14:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Maar dat is voor straks. Eerst de uitlaat. Die bestond uit verchroomd plastic en behalve het feit dat dat er niet realistisch uitzag voor deze toepassing is het ook onmogelijk om alle verbindingspunten van de gietboom weg te werken zonder dat het opvalt. Verder zaten er een boel sinkmarks in. Dus werd alles in de ovenreiniger gegooid, mooi opgevuld en gladgeschuurd, gespoten met TS-14 black, en daarna met Mr.Color Super Metallic. Eens droog werd de uitlaat vervolgens op zijn plaats gekleefd. Ziet er een pak beter uit, ook al zie je er niet veel meer va eens het model op zijn poten staat. Let er ook op dat ik een extra gat moeten boren heb tussen de knalpotten omdat daar mijn vijs terecht komt die het model op zijn vitrineplankje houdt. En dat de uitlaten achteraan ook uitgeboord werden wat misschien duidelijker wordt op de onderste foto:



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_75.JPG
Views:	893
Size:	573.7 KB
ID:	20721   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_76.JPG
Views:	904
Size:	472.6 KB
ID:	20722  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #54  
Old 13-01-2011, 14:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ok. Nu weer terug naar de motorkap. Vooraleer ik kan beginnen met het monteren van de kap op de Jaguar moet ik me er van vergewissen dat ik geen intensieve behandelingen meer moet doen die er zouden kunnen toe leiden dat de fragiele plastic scharniertjes kunnen breken. Dus moet het aanbrengen van de verchroomde sierstrippen bv nu gebeuren. Dat wordt zoals altijd uitgevoerd in BMF. Zelfde oefening voor de lenskappen die vervolgens met 2k epoxylijm aangebracht worden.





Nu kan ik me toeleggen op het tussenschot dat aan de binnenzijde van de motorkap aangebracht moet worden. Het wordt zwart gespoten, maar de stukjes waar de koplampen komen krijgen een zilveren kleurtje. De koplampen zijn aftermarket onderdelen; ik bespaar je de belachelijke verchroomde dingetjes die Heller in de kit meegeleverd had. De gaten die op de referentiefoto zichtbaar zijn en waardoor de bekabeling loopt worden uitgeboord.



Aan de binnenzijde wordt nu wat gaas aangebracht dat ook niet in de kit zat. Dat moet vermijden dat er grote voorwerpen mee opgezogen worden en in de radiator terecht komen. De bekabeling zelf kan ik nu ook monteren; ik heb voor rode kabels gekozen om wat contrast te krijgen met het zwarte interieur van de motorkap.



Hier wordt dat tussenschot een gedryfit in de kap. Het heeft me heel wat moeite gekost om ze er mooi passend in te krijgen, deels omdat ik door het aanbrengen van de zelfgemaakte binnenkanten van de koplampen niet genoeg plaats meer heb om het tussenschot ertussen te passen (wat na wat vloeken en slijpen en schuren uiteindelijk toch lukt) en deels omdat het plastic onderdeel ook niet zo perfect van vorm is.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_77.JPG
Views:	867
Size:	505.1 KB
ID:	20723   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_78.JPG
Views:	887
Size:	545.0 KB
ID:	20724   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_79.JPG
Views:	862
Size:	468.3 KB
ID:	20725   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_80.JPG
Views:	834
Size:	430.4 KB
ID:	20726   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_81.JPG
Views:	858
Size:	445.7 KB
ID:	20727  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #55  
Old 13-01-2011, 14:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Na enkele uurtjes klooien lukt het uiteindelijk toch. Het is erg belangrijk dat dit onderdeel precies past, want anders kan de kap niet mooi dicht. En al ga ik het model met open kap showen, ik wil het toch ook met gesloten kap kunnen tonen ook. Al wat het maar om het te vervoeren bv.

Eens het tussenschot op zijn plaats zit ziet de voorzijde van de kap er als volgt uit: nu kan je de koplampen mooi zien zitten.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_82.JPG
Views:	804
Size:	497.5 KB
ID:	20728  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #56  
Old 13-01-2011, 19:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vooraleer ik de kap op zijn ligplaats kan monteren, moet ik de voorbumper eerst plaatsen. Enfin, voor of na het monteren van de kap speelt niet zo'n rol, maar wat ik bedoel is: om te bepalen onder welke hoek de kap open blijft staan moet de voorbumper erop, om te vermijden dat de kap te hoog zou staan en de bumper niet meer op zijn plaats kan. Dus neem ik wat 2k epoxylijm en ik bevestig het chroom onderdeel, dat in deze context best realistisch overkomt en waarvan de bevestigingspunten voor één keer eens oordeelkundig opgesteld staan, op zijn plaats. Vervolgens kan ik aan de binnenzijde van de kap één voor één , met telkens een pas-sessie ertussen om er zeker van te zijn dat de motorkap nog altijd dicht kan, de andere tussenschotten monteren. Hier en daar moet er wat geschuurd worden, maar over het algemeen lukt het vrij snel om alles op zijn plaats te lijmen, er zorg voor dragend dat alles nog mooi dicht kan.

Maar nu komt de kat op de koord: de steunstang die ik eerder al vermeld heb moet nu op de juiste lengte afgeknipt worden en in een hoek van 90° geplooid worden, om dan ergens in het tussenschot een gaatje te boren waarin de stand past op zodanige wijze dat de hoek van de motorkap exact juist is: niet te scherp, want dan wordt de bumper weggedrukt, en niet te flauw, want dan zie je bijna niets meer van de motor.

Wel, dat was echt een heksentoer. De steunstang is er menig keer terug afgehaald om in te korten, meerdere gaatjes werden geboord, en alles moest uiterst voorzichtig uitgevoerd worden om geen fragiele plastic onderdelen te beschadigen. Eens het gaatje op de juiste plaats stond en de lengte van de stang correct was, heb ik een foto-ets rondelletje rond het geboorde gat gekleefd om het makkelijker terug te vinden in de toekomst.

En dan is het moment aangebroken om de Jaguar mét geopende motorkap eens te tonen. Het model is natuurlijk nog niet af, er ontbreken nog een boel onderdelen, het moet nog gepolished worden, enz... maar het geeft wel een definitief beeld van de stand van de motorkap in open toestand. Bij de foto's waar de binnenzijde van de kap te zien is heb ik getracht het donkere interieur van de motorkap wat op te lichten zodat je iets ziet van de details. Later maak ik wel wat foto's met flash...

Hier zijn ze: enjoy!









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_83.JPG
Views:	789
Size:	544.3 KB
ID:	20729   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_84.JPG
Views:	775
Size:	542.4 KB
ID:	20730   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_85.JPG
Views:	799
Size:	552.1 KB
ID:	20731   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_86.JPG
Views:	814
Size:	553.8 KB
ID:	20732   Click image for larger version

Name:	1961_jaguar_etype_87.JPG
Views:	812
Size:	485.9 KB
ID:	20733  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #57  
Old 13-01-2011, 20:25
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
te mooi voor woorden, PRACHTIG gedaan
Reply With Quote
  #58  
Old 14-01-2011, 18:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Het model is natuurlijk nog niet af, er ontbreken nog een boel onderdelen, het moet nog gepolished worden, enz...
Dat is ondertussen allemaal gebeurd. De foto's van het afgewerkte model kan je dus hier gaan bezichtigen. Enjoy!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #59  
Old 17-01-2011, 09:41
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Hey Guy, Welke verwering gebruik je op de zwarte onderdelen? Ikzelf gebruik normaal het zilver van Tamiya nr. C ... Maar ik vind dat die van jou er een stuk echter uitziet! Ik heb dan een nieuwe gekocht, nr. B omdat daar een 'snow' wit in zit en ik dacht dat dit beter zou zijn maar dit is het ook niet echt...
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #60  
Old 17-01-2011, 11:56
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Ferrari rules View Post
Ik heb dan een nieuwe gekocht, nr. B omdat daar een 'snow' wit in zit en ik dacht dat dit beter zou zijn maar dit is het ook niet echt...
Dat is nochtans wat ik gebruik. Wel erg subtiel, want het effect lijkt erg snel 'overdreven'...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 05:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.