De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 30-07-2009, 00:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Honda S-MX Lowdown - Tamiya - 1/24 - 24179

We zijn al over de helft van de periode tussen 2 eindejaarstombola's, dus hoogste tijd dat ik me voor dit jaar een joker bij elkaar ga bouwen. Vorig jaar kwam ik immers met deze kit weer naar huis en alhoewel ik hem een tijdje te koop het aangeboden - niemand wil dit ding - heb ik toch maar besloten om hem te bouwen. Reden? Nog eens een echte OOB bouwen en me weer op gang trekken op 1/24ste na het decal debacle met de 206 WRC. (Guido en het decallen van Peugeot WRC's is precies iets wat niet zo goed samengaat).

De beschrijving van de kit heb ik, zoals het hoort, neergezet in onze rubriek: Kit review: Honda S-MX Lowdown - Tamiya - 1/24 - 24179 Hierdoor kan ik in deze thread onmiddellijk beginnen met bouwen.

Naar goede gewoonte laten we het plan even terzijde liggen en gaan we eerst met de carrosserie van start. Wat jullie hier zien, is het resultaat van Stap 1 tem Stap 6 uit: Guido's 22 stappen plan. met als extra dat ik de paneellijnen eerst uitgekrast heb.

Dus: gietnaden weggeschuurd, eerste grondlaag gespoten, opgeschuurd, 2de grondlaag gespoten en opnieuw opgeschuurd. De kas zou nu moeten klaar zijn om gespoten te worden, maar na het nemen van de foto, zie ik dat er net boven de achterste klink nog niet alles 100% is. Zal ik terug wat moeten bijschuren en zien waar ik dan uitkom. Of er al dan niet nog wat primer over heen zal moeten.



We zijn weer eens vertrokken. Wordt vervolgd.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Honda_SM-X_Lowdown_10.jpg
Views:	847
Size:	212.3 KB
ID:	14489  

Last edited by Guido; 30-07-2009 at 00:44.
Reply With Quote
  #2  
Old 30-07-2009, 14:46
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
..........................

We zijn weer eens vertrokken. Wordt vervolgd.
Bij deze wens ik je een goede start toe.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 30-07-2009, 14:50
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
niemand wil dit ding
Het zal dus geen probleem worden om een tweede exemplaar vast te krijgen.
__________________
www.rallyfoto.be
Reply With Quote
  #4  
Old 30-07-2009, 15:28
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Juha View Post
Het zal dus geen probleem worden om een tweede exemplaar vast te krijgen.
De vraag is of er hier ooit meer dan één van verkocht is dan ...
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #5  
Old 30-07-2009, 16:11
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
De vraag is of er hier ooit meer dan één van verkocht is dan ...
Dan is dit zeker en vast een unieke kit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #6  
Old 04-08-2009, 00:35
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Stap 7 en 8 uit Guido's 22 stappen plan. Merk op dat ik geen enamels gebruik hebt, maar wel spuitbus TS-17 blinkend alu. De eerste kleurlaag zit erop en ze is opgeschuurd met schuurpapier 2400, gebruik makend van lauw water met een geutje dreft.

Het mogelijke probleem van de raamrubbers rond het schuifdak die te dik zouden kunnen worden door de vele lagen verf (grondlagen, kleurlagen en vernis), waardoor later het schuifdak er later niet meer in past, heb ik netjes opgelost door de rubbers af te tapen (tape verwijderd omdat er met water geschuurd werd).



Excuus voor de snel samengesmeten foto met foute belichting als gevolg.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Honda_SM-X_Lowdown_11.jpg
Views:	766
Size:	176.9 KB
ID:	14528  

Last edited by Guido; 04-08-2009 at 00:36.
Reply With Quote
  #7  
Old 04-08-2009, 22:23
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Guido, heb je met de spuitbus gespoten of gedecanteerd en met de airbrush gespoten?
Eerste laag ziet er prima uit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #8  
Old 04-08-2009, 23:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Guido, heb je met de spuitbus gespoten of gedecanteerd en met de airbrush gespoten?
Eerste laag ziet er prima uit.
Decafiné is voor watjes...

Heb deze keer rechtstreeks uit de spuitbus gewerkt. Als ge (ik dus) maar lang genoeg wil oefenen, dan lukt alles... Sterker nog, op 2! stofjes na, was ie eigenlijk al goed genoeg geweest om gevernist te worden. Dus, in tegenstelling tot mijn stappenplan, ga ik wellicht voor de 2de laag slechts lichtjes overspuiten en geen wetcoat meer zetten.

Het pigment van de TS17 is misschien wat aan de zware kant, maar goed, ik had de bus nog staan, heb nog geen zilverkleurige straatwagen en het is 'toch maar' een tombolakit om terug op gang te komen. Om maar te zeggen dat het niet zoveel uitmaakt eigenlijk.
Reply With Quote
  #9  
Old 31-08-2009, 22:00
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Update!

Onweer, dus tijd voor een stand van zaken. De kas zit ondertussen, naar goede gewoonte, in de remolie. "What's 'kebeurt?' Wel de laag heb ik op een rapke willen doen. Spuitcabine in't gang, buske schudden, en spuiten. Alles prima, maar aangezien ik de cabine geen tijd gegeven had om het nodige stof te elimeren, de kas dus vol met stof. Niet getreurd, zaakje laten drogen en opschuren en dan die 2de laag er alsnog op. Toeme toch, geen TS-17 meer in huis. Och ja, dan zet ik er wel een laagje "wat anders" overheen. TS-30 Silver leaf bijvoorbeeld. Eens zien wat dat geeft. Laag ging perfect, maar die kleur past dus totaal niet op een auto. Gewoon nog lelijker dan de nacht... Oliebad dus.

Maar, niet stilgezeten. Het chassis onder handen genomen. Ik heb de kleurenindicaties aan mijn spreekwoordelijke gummies gelapt, want wie ooit al eens onder een oliesmeerbrug heeft gestaan om zijn auto te bekijken, weet dat alles daar gewoon mat zwart ziet na enkele kilometers gereden te hebben. Dus mat zwart als basislaag gelegd om dan met schakeringen in bruin, bruin/grijs gemengd en grijs verder de nodige dieptes en verweringen aangebracht. Noteer dat de enige borstel die aan het ganse chassis te pas gekomen is, die van de Tamiya wheateringssetjes was. De rest is allemaal gepoten.




Voor 'de'n tablo', oftewel het dashboard, heb ik blindelings de kleurinstructies gevolgd. Eens kijken wat dat als eindresultaat gaat geven voor het ganse interieur. Aangename verrassing was overigens het gebruik van Tamiya acryl verf hiervoor (voor mij een eerste keer). Na ongeveer een uurtje kan je beginnen met de afwerking. Nice!



Voilà, nu weer wat 'Hunting High and Low' zie.

Oh ja, dat onweer (crying in the rain), net zoals de hunting, zijn nummers van a-ha... achtergrond cd-tje... bij het foto's maken...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Honda_SM-X_Lowdown_12.jpg
Views:	649
Size:	286.4 KB
ID:	14667   Click image for larger version

Name:	Honda_SM-X_Lowdown_13.jpg
Views:	674
Size:	331.8 KB
ID:	14668  

Last edited by Guido; 31-08-2009 at 22:03.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-09-2009, 00:39
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Het zit U echt niet mee hé, met die spuitbussen, maar de volhouder wint.

Overigens ziet uw chassis en uw dashboard er prima uit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #11  
Old 23-12-2009, 16:16
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Net zoals de stoelen, of moet ik zitbanken zeggen, zijn alle interieur panelen nu zo goed als klaar.

Voor beide banken heb ik eerst, bij wijze van test, de structuur spuitbussen van Tenco gebruikt. Vanop een redelijk korte afstand gespoten, waardoor je eens iedere bredere structuur krijgt. Daarna werden de banken gespoten met acrylverf in een veel donkerdere tint als het beoogde eindresultaat. Eens droog werd dan met de juiste kleur redelijk zwaar gedrybrushed. Hierdoor krijgen de banken de beoogde kleur en creëer je ook een goeie schaduw in de naden in een gelijkaardige kleur. Daarna werd, ter bescherming, alles afgespoten met matte vernis van Gunze uit de spuitbus. Nu ja, mat. Het heeft een satiné achtige finish. En ziedaar, een lederen overtrekje over beide banken is het resultaat.

Noot voor de kritikasters en tegenstanders van dit soort technieken:
Neen, het is geen schapenwollen kleedje dat eroverheen zit. Op de foto's ziet het er zo uit, maar in realiteit is het effect niet zo zwaar. Wanneer straks het interieur dan ook nog gescheiden wordt van het oog door de dikke plastic venstertjes, gaat het er quasi perfect uitzien.



De zijpanelen zijn op een gelijkaardige manier geverfd. Eerst de paneellijnen uitgekrast voor extra diepte, daarna in een donkere tint gespoten om te eindigen met een zware drybrush. Daarna mat gevernist en met lichtere tinten afgewerkt. De paneellijnen ogen misschien niet zo netjes, maar eens alles gemonteerd is, zal daar niets meer van te zien zijn.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Honda_SM-X_Lowdown_13.jpg
Views:	661
Size:	117.0 KB
ID:	15820   Click image for larger version

Name:	Honda_SM-X_Lowdown_14.jpg
Views:	536
Size:	165.5 KB
ID:	15821  

Last edited by Guido; 23-12-2009 at 16:24.
Reply With Quote
  #12  
Old 25-12-2009, 13:01
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Guido,

T'ja voor een "Veto" bij den Tombola ga je wél te laat zijn éh
(als ik me niet vergis telt die in 2010 ook nie meer mee ?)

Goe bezig.
Grtz,
G
Reply With Quote
  #13  
Old 26-12-2009, 14:22
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Tja onze Guido is er terug goed ingevlogen kon ik dat maar terug de goesting krijgen. Mooi die zetels en denk ook dat het in werkelijkheid er niet zo grof uitziet.
Reply With Quote
  #14  
Old 26-12-2009, 22:59
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Guido,

T'ja voor een "Veto" bij den Tombola ga je wél te laat zijn éh
(als ik me niet vergis telt die in 2010 ook nie meer mee ?)

Goe bezig.
Grtz,
G
Klopt helemaal, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik hem nu niet meer ga afwerken, nietwaar. Langzaam maar zeker geraakt ook deze wel op de'n hoek.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.