De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 13-03-2006, 22:39
Button@'s Avatar
Button@ Button@ is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2005
Location: Hasselt
Posts: 84
Citroën Xsara Monte-Carlo 2006

Hallo,ik heb een vraagje.
Ik zou de Xsara van Loeb uit de Monte Carlo 2006 willen bouwen.Dit is een asfalt model en ik heb zelf nog een onverhard Xsara liggen. Hoe zou ik dit model het beste bouwen ? Mijn onverhardversie ombouwen of een andere Kit kopen ? Welke zou ik dan het beste nemen ?
Greetz
Reply With Quote
  #2  
Old 14-03-2006, 00:12
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Voor hetgene dat die kit van Heller kost, zou ik een nieuwe kopen, dan kan je 2 versies maken of er kan eentje dienen voor reserve-onderdelen.

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
  #3  
Old 14-03-2006, 09:38
KNALFOUR's Avatar
KNALFOUR KNALFOUR is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2003
Posts: 46
Een voorbeeldje








Last edited by KNALFOUR; 14-03-2006 at 13:15.
Reply With Quote
  #4  
Old 14-03-2006, 16:59
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Heb een vraagje,als je de decals koopt moet je dan de spoiler en luchtgapper en siegels apart kopen,of zitten die bij de decals?


want ik hed de focus van sola gekocht en moest de bumpers en ophanging en velgen apart kopen
Reply With Quote
  #5  
Old 14-03-2006, 19:29
Button@'s Avatar
Button@ Button@ is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2005
Location: Hasselt
Posts: 84
Nice knalfour

Dit model zou'k dus willen bouwen. Welke kit heb jij gebruikt hiervoor ? of weet er iemand welke Kit ik dan juist moet nemen? Is het de Xsara van 2001 ?

@ Scooby

De spoiler,luchthapper en spiegels zitten bij de decals. Steven van Domino heeft mij da gezegd

greetz
Reply With Quote
  #6  
Old 14-03-2006, 20:21
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Ok bedankt,zal hem ook aanschaffen dan
Reply With Quote
  #7  
Old 14-03-2006, 20:22
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
ja, de spoiler, luchthapper en pedalen zitten idd bij de decal (van renaissance). De foto's zijn van de CB-com transkit en dit volgen wij niet wegens slechte kwaliteit, en zoals je kan zien kunnen ze zelfs niet wit afdrukken.
Reply With Quote
  #8  
Old 17-03-2006, 02:54
Dethor's Avatar
Dethor Dethor is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2006
Location: Limboland ;)
Posts: 10
Quote:
Originally Posted by Steven
ja, de spoiler, luchthapper en pedalen zitten idd bij de decal (van renaissance). De foto's zijn van de CB-com transkit en dit volgen wij niet wegens slechte kwaliteit, en zoals je kan zien kunnen ze zelfs niet wit afdrukken.
Wat een onzin....CB-COM kan niet wit zijn...om de simpele reden dat het harsmodellen zijn (karakter eigenschap van harsmodellen is dat ze gebroken wit tot beige zijn). Harsmodellen zijn ook meer voor gevorderden, dus niet voor de beginners of amateuristische doe-het-zelvers. Het is de bedoeling dat je de harsmodellen zelf verder afwerkt (daar bestaan nog veel verschillende materialen voor). Het valt me op dat vaak mensen die geen kaas gegeten hebben van harsmodellen zeggen dat dat slechte modellen zijn....terwijl ze eigenlijk totaal geen idee hebben van hoe ze met zo'n model moeten werken/bewerken. Harsmodellen vergen immers toch wel een ietwat andere aanpak.
Steven de volgende keer als je wilt reageren op zo'n onderwerp, ofwel zorgen dat ge weet waarover ge praat ofwel gewoon zwijgen.

Voor de mensen die er momenteel aan denken om dit model te bouwen heb ik wel nog enkele tips. Deze modellen lijm je NIET met modelbouwlijm maar met twee-componenten of secondelijm.
Qua verf is mijn ervaring dat je het beste Tamiya-verf (zowel acrylische als watergedragen doen het goed...dit geldt ook voor de spuitbussen).
Je zal voor sommige stukjes moeten schuren, hiervoor moet je basaal gezien te werk gaan zoals bij een echte auto...MAAR ik zou niet lager gaan dan korrel 500-600 (nat).
Een pincet (liefst meerdere) is ook geen overbodige luxe.

Voor mensen die geen ervaring hebben met harsmodellen en wel nog nood hebben aan verdere juiste informatie...mail me gerust.
__________________
Fly high touch the sky,
never know the reason why you die
Reply With Quote
  #9  
Old 17-03-2006, 10:30
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
Quote:
Originally Posted by Dethor
Steven de volgende keer als je wilt reageren op zo'n onderwerp, ofwel zorgen dat ge weet waarover ge praat ofwel gewoon zwijgen.
Voor je iemand aanvalt , zou je beter even goed lezen, ik had het dus over de DECALS, ik heb het niet over hars modellen of whatever. Ik heb het over hun kwaliteit van decals. Zoals je dus kan zien op de foto's staan Gauloises en GO!!!!!! gedrukt op het vel maar met blauw errond. Dit omdat ze geen apart wit kunnen afdrukken. Dus als je het model heel mooi wil moet het model al in perfect hetzelfde blauw gespoten worden om geen verschil te zien tussen decal en body. (ter illustratie, onderaan een foto van het decalvel van renaissance)
volgende keer lees even goed misschien en denk na voor je iets typt en anderen aanvalt., en dat nog maar voor je 2e post, ik heb er misschien ook niet zoveel maar dat doet er niet toe.
en by the way, ik heb dagelijks hars kits in mijn handen dus ik weet wel goed genoeg hoe ze eruit zien en wat je ermee moet doen.



Greetz

Last edited by Steven; 17-03-2006 at 10:38.
Reply With Quote
  #10  
Old 18-03-2006, 04:11
Dethor's Avatar
Dethor Dethor is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2006
Location: Limboland ;)
Posts: 10
Quote:
Originally Posted by Steven
Voor je iemand aanvalt , zou je beter even goed lezen, ik had het dus over de DECALS

Greetz
Ik denk dat het nummer posts er niet toe doet....is eerder een armoede argument. Ik werk al jaren met zowel Jemmpy als CB-com...voornamelijk voor vrienden die een model willen hebben.
Eerlijk gezegd heb ik maar een enkele keer bij CB-COM meegemaakt dat wit niet puur wit was. Bovendien zijn sommige decals opzettelijk in 'racing white' (gelig wit) in plaats van 'pure white' (puur wit) gemaakt.
Bovendien had ik wel goed gelezen, maar dan zou je ook moeten weten dat binnen modellen een afdruk wordt begrepen als zijnde een negatief van een model of het gevolg van een negatief (oftewel het uiteindelijke resultaat). Als het gaat over decals wordt meestal gepraat over een decal PRINT.
Ik ga hier niet verder op in wat dan wordt het een off-topic discussie.


Wat betreft de modellen van CB-COM die hebben wat meer werk nodig, maar ik denk niet dat het daardoor slechtere modellen zijn. Slechte modellen zijn in mijn ogen zo'n prullerlij als Heller en sommige Revell modellen, die totaal afwerking/details missen. Het voordeel met harsmodellen is dat (ondanks minimale afwerking) dat je er alle richtingen mee uit kan...je kan verder door zelf stukken uit kunsthars te maken of plamuur te gebruiken.
__________________
Fly high touch the sky,
never know the reason why you die
Reply With Quote
  #11  
Old 18-03-2006, 14:51
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dethor
Ik denk dat het nummer posts er niet toe doet....is eerder een armoede argument. Ik werk al jaren met zowel Jemmpy als CB-com...voornamelijk voor vrienden die een model willen hebben.
Eerlijk gezegd heb ik maar een enkele keer bij CB-COM meegemaakt dat wit niet puur wit was. Bovendien zijn sommige decals opzettelijk in 'racing white' (gelig wit) in plaats van 'pure white' (puur wit) gemaakt.
Bovendien had ik wel goed gelezen, maar dan zou je ook moeten weten dat binnen modellen een afdruk wordt begrepen als zijnde een negatief van een model of het gevolg van een negatief (oftewel het uiteindelijke resultaat). Als het gaat over decals wordt meestal gepraat over een decal PRINT.
Ik ga hier niet verder op in wat dan wordt het een off-topic discussie.


Wat betreft de modellen van CB-COM die hebben wat meer werk nodig, maar ik denk niet dat het daardoor slechtere modellen zijn. Slechte modellen zijn in mijn ogen zo'n prullerlij als Heller en sommige Revell modellen, die totaal afwerking/details missen. Het voordeel met harsmodellen is dat (ondanks minimale afwerking) dat je er alle richtingen mee uit kan...je kan verder door zelf stukken uit kunsthars te maken of plamuur te gebruiken.
Wow, wow, wow...

Wat een betweterij is me dat hier zeg. En dat na nog maar 2 posts in onze modelbouwsectie... Dat kan tellen hoor. En het aantal posts heeft er alles mee te maken. Het heeft niets met je kennisniveau te maken, dat klopt, maar heeft alles te maken met respect voor een ander zijn mening of kennisniveau - en als nieuweling (want dat ben je hier op DePaddock dus wel) al onmiddellijk hard van leer trekken is natuurlijk een uitgelezen manier om naam te maken...

Steven is dagdagelijks met kits, groot en klein, goed en slecht bezig, dus ik denk wel dat ie er toch enig verstand van heeft. Zelf ben ik al jaren modelbouwer van zogenaamde goede en minder goede kits, plastic, resin , metaal, noem maar op. En dat van je aangehaalde modelafdruk en decalprint kan natuurlijk best waar zijn - dan heb ik weer iets bijgeleerd vandaag - maar ik had wel onmiddellijk in de gaten wat Steven bedoelde. 't is maar of je iets wil begrijpen of niet en daarna is het nog maar of je iemand op een deftige manier wil corrigeren/verder helpen of niet.

Als je CBCom gaat vergelijken met Heller, dan heb je een punt, maar dat is appelen met peren vergelijken. Beiden zijn immers voor een totaal andere doelgroep gemaakt en het kostenplaatje is ook verschillend. Zeggen dat je met een Opel Astra op veldwegen minder vlot vooruit komt dan met een Subaru Forester is natuurlijk waar, maar daaruit concluderen dat het een slechte auto is, is natuurlijk hopeloos belachelijk. Als je een CBCom gaat vergelijken met een Renaissance bijvoorbeeld, liggen de kaarten van een CBCom kit toch wel ietske ongunstiger.

Mijn volgend project is trouwens een CBCom en op zicht kan je gewoon al het verschil zien met een Provence Moulage of een Renaissance. Nu goed, iedereen bouwt waar ie zin in heeft, wat ie wil en hoe ie wil. Dat is hier op DePaddock een basisgegeven dat iedereen respecteert. Als je toch ergens een mening over kwijt wil, kan dat natuurlijk, graag zelfs, maar liefst op een manier dat iemand anders er iets van kan leren, zonder onmiddellijk te beginnen met "wat een onzin zeg". Als dat je manier van werken is, ben je bij deze gewaarschuwd om toch maar eens 2 keer na te denken vooraleer je iets gaat posten.

Voor de rest: Welkom op DePaddock en veel plezier ermee.
Reply With Quote
  #12  
Old 18-03-2006, 16:38
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Pfff, inderdaad Huudo, ik had ook direct door dat het over de decals ging. E het probleem stelt zich ook op de omtreklijnen rond de (al dan niet) witte tekst... Dus Dethor, je was een klein beetje nast de kwestie. "Ze kunnen dus niet wit zonder randen afdrukken." was volgens mij de conclusie...

Anyway, je hebt wel gelijk dat harsmodellen eerder voor de geoefende vingers zijn. Of voor mensen met meer tijd en geduld. Hoewel alles relatief is. Ik hoorde zelf ook al wat mindere opmerkingen over CB COM, maar dat houdt me niet tegen om zo'n vellen aan te schaffen. Een gewaarschuwd man is er twee waard en een gewaarschuwd modelbouwer zelfs 10...
Reply With Quote
  #13  
Old 18-03-2006, 16:50
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Loeten
Anyway, je hebt wel gelijk dat harsmodellen eerder voor de geoefende vingers zijn. Of voor mensen met meer tijd en geduld. Hoewel alles relatief is. Ik hoorde zelf ook al wat mindere opmerkingen over CB COM, maar dat houdt me niet tegen om zo'n vellen aan te schaffen. Een gewaarschuwd man is er twee waard en een gewaarschuwd modelbouwer zelfs 10...
Inderdaad, het heeft me er ook nooit van weerhouden om CBCom spullen aan te schaffen. Mits de nodige tijd en geduld, is van elk model wat moois te maken, ook van Heller bijvoorbeeld.
Reply With Quote
  #14  
Old 18-03-2006, 17:48
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
ik heb ook nog decals liggen van c.b.com. en de achtergrond is ook blauw zelfs op de namen van de pilooten,vindt dat wel jammer
Reply With Quote
  #15  
Old 18-03-2006, 22:29
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
ja, dat is idd jammer. Heb zelf eens een model proberen te maken met CB-com maar heb het opgegeven. Ik wou die letters dan mooi uitsnijden om het toch goed te maken maar is mislukt. Is eigenlijk wel redelijk jammer want ze hebben veel verschillende decals. Ze kunnen er natuurlijk meer uitbrengen aangezien ze zelf printen met een goede laserprinter bvb. Ben eens op bedrijfsbezoek geweest bij Renaissance. Zij zijn gelegen in noord-frankrijk en hun decals worden gedrukt in zuid-frankrijk. Want drukkers met witte inkpatronen vind je niet makkelijk. En de minimumoplage is 150 stuks dus moet je al keuzes maken in wat je uitbrengt. CBcom kan er bvb zelf 10 drukken en dan stoppen.
Zelfs tamiya en studio27 laten hun decals drukken in Italië. Zou wel graag eens die firma zien in italië, Cartograf.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.