De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 4 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 12-01-2008, 20:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Porsche 908/80 - Le Mans 1980 - Ickx/Jöst - Tamiya (+Studio27) - 1/24

Mijn grootste modelbouwprobleem is altijd weer welk model ik nu weer eens ga bouwen. Eén model bouwen betekent namelijk alle andere 260 modellen uit mijn stockpile NIET bouwen, en hierdoor duurt het dikwijls een ganse poos voor ik beslis. Ik was dan ook eigenlijk van plan om mijn 1/12 Martini-Brabham BT44B van Tamiya te gaan bouwen, tot ik op Ebay ineens op een decalsetje van Studio27 stuitte waarmee je de Porsche kan bouwen waarmee Ickx/Jöst in 1980 tweede werden in Le Mans na Rondeau in zijn gelijknamige wagen. Al jaren denk ik dat er van deze wagen geen kit noch conversieset bestaat, en dus heb ik niet getwijfeld en de decalset direct gekocht. En tegelijkertijd was de keuze ook gemaakt welk model ik zou bouwen: dit dus. (En de livery is dan toch al dezelfde als de Martini Brabham BT44B...)



Een beetje opzoekwerk naar de geschiedenis van deze wagen leerde me al gauw dat de benaming "908" nergens op sloeg en dat het in werkelijkheid een "vermomde" 936 was, die om onduidelijke redenen die naam niet mocht dragen. Het betreft het 4de chassis van de 936 dat gebouwd werd na de 3 officiële fabrieks-chassis.

Dus had ik een 1/24 kit van de Tamiya Porsche 936 nodig als basis. De vraag was alleen: dewelke? Want er bestaan er twee bij Tamiya: die van 1977 en die van 1978. Nog meer opzoekingswerk leerde mij dat de 908/80 in feite een mengelmoes is van beide modellen. Zo zag de Porsche 908/80 die ik wil bouwen er uit:



Zoals je kan zien is de algemene lijn die van de 936 van 1977, met zijn zijdelingse vleugels waartussen een grote vlakke achterspoiler zit, zoals volgende foto ons toont:



Maar achter de airscoop zitten niet de 4 luchthappers zoals bij het model van 1977, maar wel de centrale luchthapper met twee extra luchthappers die afgedekt zijn met beschermingsgaas, zoals op het model van de 936 van 1978...



Uiteindelijk besliste ik om het 1977-model te gebruiken als basis, waarop ik de aanpassingen van het 1978-model zou uitvoeren.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1980_03_lemans_195.jpg
Views:	1998
Size:	81.1 KB
ID:	8878  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 04-03-2011 at 10:47.
Reply With Quote
  #2  
Old 12-01-2008, 21:35
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
En dus ging ik aan de slag.

Eerst werden de 4 luchthappers van het 1977-model opgevuld met Milliput. Ik verkoos Milliput boven de klassieke putty's omdat ik niet alleen de gaten moest opvullen met een stabiele pasta, maar daarna moest ik ook nog eens nieuwe gaten maken die de opgevulde gedeeltelijk overlappen. Ik moest dus kunnen snijden in een materiaal dat zeer hard werd en niet zou scheuren of afbreken als ik er begin in te snijden. Vandaar: Milliput.

Nadat de gaten opgevuld waren en goed gedroogd, kon ik in een eerste fase de ganse achterpartij mooi glad schuren zodat ik een perfect glad oppervlak had om verder op te werken.

Vervolgens heb ik op het 1978-model de contouren van de middelste luchthapper overgetekend op wat masking tape en op mijn model overgebracht. Het gat zelf werd uitgefreesd met een mini-freesje van mijn Dremel. De exacte vorm werd afgewerkt met een scalpel en een flexfile. Nu was het de beurt aan de 2 zijdelingse luchthappers. Hiervoor heb ik eerst de vorm van de afdekkingen in gaas overgetekend op wat plastic sheet, waarna ik de basis van de afdekkingen kon snijden. Daarna heb ik met metaalgaas de eigenlijke beschermkappen vervaardigd en ze op de plastic basis vastgekleefd. Ik heb even getwijfeld of het zinvol zou zijn om de luchtgaten die onder dat beschermgaas zitten ook uit te frezen, maar uiteindelijk heb ik dank zij Guido de knoop doorgehakt en ze toch maar uitgefreesd. Eens de 3 gaten een feit waren heb ik langs de onderzijde van de body met plastic strip en plastic sheet de onderkant van de luchthappers vervaardigd, zodat je er niet meer los door kon kijken en de luchtstroom naar de motor geleid wordt.

Op de foto kan je de 4 dichtgemaakte luchthappers zien, alsook de 3 nieuwe waarvan er 2 reeds afgedekt zijn met gedryfitte beschermingskappen.



Eens dat gedaan was, groeide mijn motivatie om dit model, dat in feite een erg simpel curbside modelletje is zonder motor of ophanging, tenminste aan de buitenzijde zo gedetailleerd mogelijk te bouwen. Dus werden ook de koplampen aangepakt. Eerst en vooral werden de glazen afdekkappen van de koplampen ontdaan van hun bevestigingslip die zowel vooraan als achteraan aan de glaspartij zitten en het geheel er erg onrealistisch doen uitzien. Eens ze weggeschuurd waren heb ik de bevestigingsgaten in de body opgevuld met plastic sheet. Wat overblijft zijn de klassieke openingen waarin de koplampen terecht zullen komen en die afgedekt zullen worden met glazen afdekkappen die geen bevestigingslippen meer vertonen.

De achteruitkijkspiegels van het 1977-model zaten ook op een andere plaats en dus werden de bevestigingsgaten opgevuld en werden er nieuwe geboord op de correcte plaats.

De airscoop werd een pak dieper uitgefreesd, maar helemaal uitboren durfde ik niet omdat er helemaal niets achter zit. Het is echter diep genoeg om de indruk te krijgen dat er geen einde aan komt, vooral omdat de ganse binnenzijde van de airscoop matzwart is.

Links naast de kuipzetel zitten een aantal noodschakelaars en een antenne, die bij het 1977-model trouwens buiten de cockpit zat. Daarom werd dat gat buiten dichtgemaakt en in de cockpit werden de nodige gaten geboord op de correcte plaatsen.



Ook de noodschakelaars aan de linkerbuitenzijde van de cockpit werden allemaal verwijderd en vervangen door gaatjes waarin mish-mash schakelaars moeten komen. De 3 gaten waarin tankdoppen meegegoten zaten werden uitgeboord en terug voorzien van een bodempje waarin ik realistische tankdoppen ga bevestigen.



Vooraan in de neus heb ik ook alles weggesneden om te vervangen door meer realistische onderdelen. De tussenschotten tussen de radiator en de koelopeningen voor de voorste remmen waren veel te dik en stonden verkeerd geöriënteerd. Dat werd dus gecorrigeerd, en de koelopeningen werden uitgeboord, iets wat de standaard kit niet bezat. Je ziet op de foto ook nog eens duidelijk waar de plastic sheet zit die de bevestigingslip van de glazen afdekkap vervangt.



Aan de achterzijde werden de nodige gaten geboord om de snelsluitingen in onder te brengen, en heb ik een aluminium Gurney-flap toegevoegd. De achterspoiler, die met plastic pinnetjes in de 2 zijvleugels bevestigd moest worden werd ook aangepakt. Eerst heb ik de gaten waarin de plastic pinnetjes moesten komen opgevuld om ze daarna terug uit te boren, maar dan met een realistische diameter. Ook de 2 andere gaten waarin nog regelvijzen moeten komen waarmee de spoiler in zijn exacte positie gezet kon worden, heb ik al geboord. De middensteun kreeg een extra bevestigingsoog, net als de achterste spoiler, waardoor ik nu via een metalen staaf een extra steun kon aanbrengen, net zoals bij het origineel.



Een model dat je normaal in 3 dagen ineens flanst heeft op die manier alleen al aan body-voorbereiding 3 dagen in beslag genomen. Alle details zoals racenummer-verlichtingslampjes enz. werden ook weggeschuurd, en de paneellijnen werden uitgekrast tot ik op vele plaatsen helemaal door het plastic heen zat. Om te vermijden dat je later dwars door het model kan heenkijken heb ik de paneellijnen aan de binnenzijde afgedekt met dunne reepjes masking tape.

Wat moet er nu nog gebeuren? Wel, ik heb bewust foto's genomen vooraleer ik het model met primer spuit, want dan zie je bijna niets meer van de aangebrachte veranderingen. Het is nu al moeilijk genoeg om iets te zien omdat alles wit is. Dus na het posten van deze thread ga ik het model deftig ontvetten en reiningen, waarna het eerst zal drogen en daarna een eerste mistcoat primer zal ontvangen.

Daarna zullen de wetcoats volgen waarna ik een nieuwe update plan.

Tot dan!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_01.jpg
Views:	1519
Size:	439.7 KB
ID:	8879   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_02.jpg
Views:	1437
Size:	446.6 KB
ID:	8880   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_03.jpg
Views:	1598
Size:	415.9 KB
ID:	8881   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_04.jpg
Views:	1403
Size:	368.5 KB
ID:	8882   Click image for larger version

Name:	1980_porsche_908_80_05.jpg
Views:	1379
Size:	328.6 KB
ID:	8883  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 12-01-2008 at 23:42.
Reply With Quote
  #3  
Old 12-01-2008, 22:21
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ha, geweldig!

We zijn weer vertrokken voor een rondje "Hoe maak ik van een basis kitje waar niks in zit, een impressionante replica."

In de huidige modelbouwwereld wordt er vaak gedacht dat je stinkend dure en erg uitgebreide kits en ditto updatessets van dubbel zoveel geld moet kopen om een deftig model te kunnen bouwen. Dat is echter maar de halve waarheid. Een goeie updateset heeft zeker zijn toegevoegde waarde, maar de skills en de durf om zelf dingen te bouwen zijn zeker zo belangrijk. Ik ben een "believer" van alles wat je kan zien met er perfect "uitzien" en daar heb je niet altijd "complete sets" voor nodig.

Lang voor dat er resin en PE bestond, was plastic card het enige wat er was. Met deze back to basics methode, ontstaat er altijd een uniek model, gezien de inspiratie van de bouwer de limiterende factor is. En dat is het leuke eraan.

Succes jong, ge zijt erg goed vertrokken!
Reply With Quote
  #4  
Old 12-01-2008, 22:54
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ja Guy, dat is een serieuze intro die je hier geeft.

Ik ben al nieuwsgierig naar het vervolg.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 12-01-2008, 23:23
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
In de huidige modelbouwwereld wordt er vaak gedacht dat je stinkend dure en erg uitgebreide kits en ditto updatessets van dubbel zoveel geld moet kopen om een deftig model te kunnen bouwen.
No way. Ik denk dat hier op dit forum al meer dan eens is bewezen dat eenvoudige kitjes tot stevige en overtuigende modellen kunnen worden gebouwd. Met die van de Guy op kop!

Schitterende aanzet laat hij hier weer zien. Het wordt op de duur niet simpel meer om te superlatieven te blijven laten vloeien
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #6  
Old 12-01-2008, 23:36
Lester's Avatar
Lester Lester is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2006
Location: Oostende
Posts: 353
Guy, mag ik vragen waar je je referenties haalt? Ik moet ook nog zo eentje bouwen maar als ik zie welke details erop gaan zitten, amai goe bezig.

J.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 12-01-2008, 23:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by lester View Post
Guy, mag ik vragen waar je je referenties haalt? Ik moet ook nog zo eentje bouwen maar als ik zie welke details erop gaan zitten, amai goe bezig.

J.
Voor dit project heb ik 2 goede referentiesites:

Ultimatecarpage.com

Hier staan foto's op van de gerestaureerde Porsche 934-004, exact het chassisnummer dat ik aan het bouwen ben dus. De livery is niet meer correct omdat er tegenwoordig ook nog mee geraced wordt en dan staan er al eens andere sponsors op.

Maar om foto's met die correcte livery te bekijken is er natuurlijk de uitgebreide site van Jacky Ickx zelf...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 13-01-2008, 10:08
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Na de rallyscene waar de racescene... Ik heb hier evenwel geen verstand van, dus volg ik je helemaal via de referenties en dergelijke die je toont. Opnieuw bewijs je dat je eerst en vooral goed moet gaan kijken voor je in actie schiet. Bezin eer je begint... Een leerstap die ik echt wel nodig heb want soms vlieg ik er te enthousiast in.

Het keuzeprobleem ken ik ondertussen ook al. Soms helpt het om iemand anders een keuze voor je te laten maken. Maar dan kun je onverwachte kitjes uitkomen (zie de Mini van zoontje Robbe)

Zoals Guido al aanhaalde, is het inderdaad niet nodig om steeds weer de dure updatesetjes aan te schaffen. Eer bestaat heel wat keuken- en ander materiaal die kan dienen. Je moet er gewoon voor open staan en de verbeelding voor hebben: wat kan ik gebruiken...

Ondanks dat ik eigenlijk amper interesse heb voor racewagens als deze ga ik toch meevolgen, al is het maar om ideeën op te doen !! Succes verder !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #9  
Old 13-01-2008, 13:25
djoene djoene is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2008
Location: Izegem
Posts: 244
Hallo

wat een start man dat je hier neemt.

Veel succes
__________________
Greetz Djoene
Reply With Quote
  #10  
Old 13-01-2008, 14:10
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Dat is nu eens de koe bij de hoorns vatten! Amai wat eens start Guy! Het model ziet er nu al bijna impressionant uit!

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #11  
Old 13-01-2008, 21:12
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Ja mannen den Guy vliegt er meteen goed in en ja zoals Guido zegt" Hoe maak ik van een basis kitje waar niks in zit, een impressionante replica"
pffffffff ik kan daar alleen maar om .
Maar toch een klein vraagje het gaas over de luchthappers kun je deze gemakkelijk in een bepaalde vorm brengen en welke gaas is het ?
Alvast veel succes met de verdere bouw zie er al naar uit naar het eind resultaat.
Grts Vinnie.
Reply With Quote
  #12  
Old 13-01-2008, 22:09
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by vinnie View Post
Maar toch een klein vraagje het gaas over de luchthappers kun je deze gemakkelijk in een bepaalde vorm brengen en welke gaas is het ?
Het is messing-gaas, dat redelijk gemakkelijk in vorm geplooid wordt. Het moeilijkste was de mal maken waaruit ik de vorm wou plooien. Maar het plooien zelf ging vlot met een pincet met brede bek.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 13-01-2008, 23:01
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Het is messing-gaas, dat redelijk gemakkelijk in vorm geplooid wordt. Het moeilijkste was de mal maken waaruit ik de vorm wou plooien. Maar het plooien zelf ging vlot met een pincet met brede bek.
Ok bedankt voor het antwoord en het messing-gaas is die te verkrijgen bij de betere modelbouwzaken.
Grts.
Reply With Quote
  #14  
Old 13-01-2008, 23:07
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
In de huidige modelbouwwereld wordt er vaak gedacht dat je stinkend dure en erg uitgebreide kits en ditto updatessets van dubbel zoveel geld moet kopen om een deftig model te kunnen bouwen. Dat is echter maar de halve waarheid. Een goeie updateset heeft zeker zijn toegevoegde waarde, maar de skills en de durf om zelf dingen te bouwen zijn zeker zo belangrijk. Ik ben een "believer" van alles wat je kan zien met er perfect "uitzien" en daar heb je niet altijd "complete sets" voor nodig.

Lang voor dat er resin en PE bestond, was plastic card het enige wat er was. Met deze back to basics methode, ontstaat er altijd een uniek model, gezien de inspiratie van de bouwer de limiterende factor is. En dat is het leuke eraan.

Succes jong, ge zijt erg goed vertrokken!
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
No way. Ik denk dat hier op dit forum al meer dan eens is bewezen dat eenvoudige kitjes tot stevige en overtuigende modellen kunnen worden gebouwd. Met die van de Guy op kop!
Ik ben blij dat ge het met mij eens zijt, ook al blijkt dat niet helemaal uit je eerste paragraaf.

Bovendien wil ik niet pretenderen dat wíj uitsluitend de "Huidige modelbouwwereld" zijn, verre van zelfs, we doen gewoon ons eigenwijze eigen ding. Maar als je op beurzen enz. met niet Paddock mensen praat, is dat toch vaak de teneur. Dat bedoelde ik.

Last edited by Guido; 13-01-2008 at 23:13.
Reply With Quote
  #15  
Old 14-01-2008, 00:15
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Ik ben blij dat ge het met mij eens zijt, ook al blijkt dat niet helemaal uit je eerste paragraaf.

Bovendien wil ik niet pretenderen dat wíj uitsluitend de "Huidige modelbouwwereld" zijn, verre van zelfs, we doen gewoon ons eigenwijze eigen ding. Maar als je op beurzen enz. met niet Paddock mensen praat, is dat toch vaak de teneur. Dat bedoelde ik.
Ik kan niet helemaal volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik bedoel alleen maar dat je inderdaad geen dure etc etc etc nodig hebt om etc etc etc. Maar dat had je wel begrepen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.