De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Community > De Paddock - Autosport Quiz > Quiz 2004
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 14-06-2004, 16:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Oplossingen vraag 15 en 16

Hier zijn we met de oplossingen van vraag 15 en 16.

Vraag 15 :
[list=1][*]Wie is de piloot van deze wagen ? Stig Blomqvist. [*]Wie is de co-piloot ? Bruno Berglund. [*]Over welke rally gaat het hier ? 1000 Meren Rally (Finland).[*]Welke resultaat haalde deze combinatie in deze rally ? 3e. [*]In welk jaar speelde dit alles zich af ? 1987. [/list=1]

De originele foto zag er trouwens zo uit :



Tip? Als je hier springt, beland je in een heuvel van bloem!

De sprong moest je op weg zetten naar de 1000 Meren Rally. Heuvel verwees naar Berglund en bloem verwees naar Blomqvist. Gooi dit alles samen en je had de juiste oplossing.

Deze keer waren er weer enkele merkwaardige tip-verklaringen die blijkbaar ook tot de juiste oplossing leidden. Een (anonieme) bloemlezing :

Tip : de Rally van de 1000 Meren is berucht omwille van zijn sprongen, dus is het niet moeilijk om in een heuvel (Berglund) met Bloem (Blomqvist) te belanden. Even dacht ik nog dat Qvist in het Skandinaafs heuvel zou betekenen, maar mijn Euro viel nogal snel.

Tip : dit vond ik dus een zeer moeilijke vraag en mijn antwoord is dan ook grotendeels geinspireerd op de tip. Veel kans dat ik er naast zit, maar soit : Springen en heuvel deed mij denken aan de 1000 meren rally, bekend om zijn vele jumps. En dan verder nog : bloem --> Blomqvist, beland --> (Berg)lund. Vergezocht, ik weet het. Dit is mijn beste gok.

Tip : Een vrije vertaling: bloem = Blomqvist, heuvel = Berglund
En de eerste letters van de werkwoorden: springt = Stig, beland = Bruno


Vraag 16 :
[list=1][*]Wie is de piloot van deze wagen ? Walter Röhrl. [*]Wie is de co-piloot? Christian Geistdörfer. [*]Over welke rally gaat het hier ? Tour de Corse. [*]In welk jaar speelde dit alles zich af ? 1985. [*]Welk resultaat haalde deze combinatie in deze rally ? DNF (opgave dus). [/list=1]

Verbazend hoeveel mensen dachten dat het om de San Remo rally in 1984 ging, terwijl het echt wel Corsica 1985 betreft. We hebben de foto zelfs niet "bewerkt" en kijk maar eens goed onder het nummer 5 : "Tour de Corse" staat er...



Mogelijk heeft de spandoek "Rally Club Verona" velen de das omgedaan. In elk geval zorgt deze vraag voor een spectaculaire omwenteling in het klassement.

Tip ? Na die slechte roereieren in het dorp, droop het publiek af.

De roereieren verwezen naar Rörhl en het dorp naar Geistdörfer, terwijl het publiek afdroop omdat de wagen moest opgeven. Het toeval wil natuurlijk dat deze combinatie ook perfect klopt met San Remo 1984...

Ook hier weer een bloemlezing uit "tipverklaringen" :

Tip : die roereieren, dat kan alleen maar de Walter zijn, en dat dorp de Christian. Het slechte zal wel iets te maken hebben met het resultaat zeker, maar waarom het publiek afdroop is mij een raadsel (droop de remolie er misschien af?).

Tip: "Roereieren" verwijst misschien naar Rörhrl en "dorp" slaat op Geistdörfer. Het publiek droop af (na de opgave?) zodat het dorp leegliep en een spookstad of "Geistdorf" werd.

Tip : Een beetje op zijn Jean-Marie Pfaffs te interpreteren : Roer --> Röhrl, dorp --> Geistdörfer.

Wederom een vrije vertaling: roereieren = Röhrl, dorp = dörfer
En dan een twijfelgeval: droop het publiek af:
1) interpreteer het als: het publiek gaat weg => schrik van een geest => Geist, gekoppeld aan dörfer geeft dan Geistdörfer
2) interpreteer het als: het publiek ging weg omdat er niets meer te zien was: opgave van Röhrl en Geistdörfer?


Dat levert volgende rangschikking op (ex-aequo's in willekeurige volgorde) :
[list=1][*] Jan : 700[*] Guy : 700[*] Swa : 699[*] Lotuzzz : 699[*] Vanni : 698[*] Pompierke : 698[*] Bazzie : 690[*] The Interceptor : 689[*] Jjoris : 688[*] HHugo : 660[*] Fleabite : 660[*] Sledge : 659[*] AlainH : 653[*] Superdiesel : 652[*] Raceboy : 649[*] Lambo : 648[*] Johan : 647[*] Baron : 640[*] Manu : 639[*] Marshal : 629[*] Megane : 589[*] Porsche : 559[*] Nox : 550[*] Obi-Jan : 504[*] Huudo : 500[*] Ottooke : 460[*] Marcel : 319[*] A.J. : 239[*] Lender : 219[*] Snelle Japie : 188[*] Autosport.be : 188[*] Dragonfly : 95[*] Juha : 93[*] Iceman : 69[*] Corvetteboy : 66[*] TiBo : 8[/list=1]

Proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 17 en 18!

Ook vraag 19 en 20 tracht ik vandaag nog online te zetten!

Je kan de tussenstand overigens HIER nog eens op je gemak bekijken.

En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 14-06-2004, 19:09
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
ja, da spandoek heeft het hem bij mij idd gedaan
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 14-06-2004, 19:35
Obi-Jan's Avatar
Obi-Jan Obi-Jan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: Antwerpen
Posts: 285
Re: Oplossingen vraag 15 en 16

Quote:
Originally posted by Sennake

We hebben de foto zelfs niet "bewerkt" en kijk maar eens goed onder het nummer 5 : "Tour de Corse" staat er...
Luister, ik wil er geen punt van maken, maar als ik die foto van vraag 16 vergroot zie ik dit:



Haalt gij daar maar eens "Tour de Corse" uit!

Ok, ik zat er helemaal naast en dat is uw fout niet, maar kom mij hier aub niet vertellen dat ik het onzichtbare had moeten zien.

roerei ---> Rörhl

Ik heb het nog overwogen, maar dan opzij geworpen wegens:

1) roerei is "rührei" in het Duits
2) te vergezocht
3) ik heb Walter in den tijd niet veel hairpins zien missen.

Dat laatste misschien omdat ze in den tijd daar nie al te veel van op de BRT gaven. Enfin, foto 15 zei "Stig Blomqvist" tegen mij en bij 16 had ik geen gevoel van wie dat het was en dan gaat ge dus redelijk gemakkelijk de mist in.

Jan.
=---
__________________
"It's for the fun." -Gilles Panizzi
Reply With Quote
  #4  
Old 14-06-2004, 20:00
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Ge kon het eigenlijk ook weten door "Rothmans" boven het nr.
Dit is nl de enige WK-rally die indertijd gesponsord werd door de tabaksindustrie.
Een beetje opzoekingswerk & ge had dat al vlug moeten zien mijn ged8.

En zijn opgave was te wijten aan een mechanisch probleem, hij was er niet afgevlogen

Last edited by vanni; 14-06-2004 at 20:06.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-06-2004, 20:03
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator
 
Join Date: Sep 2001
Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Posts: 8,648
Quote:
Originally posted by vanni
Ge kon het eigenlijk ook weten door "Rothmans" boven het nr.
Dit is nl de enige WK-rally die indertijd gesponsord werd door de tabaksindustrie.
Een beetje opzoekingswerk & ge had dat al vlug moeten zien mijn ged8.


"1979 7th ROTHMANS RALLY DE CHIPRE"
"1995 NZL Rothmans Rally"
"Rothmans Manx International Rally 1982"
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels,
So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium***

Reply With Quote
  #6  
Old 14-06-2004, 20:15
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Ik spreek over WK-RALLY in DIE tijd. (Midden de jaren '80 dus)

De Cyprus was , net als de Manx, GEEN WK-rally

NieuwZeeland was met "AWA-Clarion" boven het nr.

Akkoord de Safari was met Marlboro maar hier kon je goed zien dat het niet die rally was
Reply With Quote
  #7  
Old 14-06-2004, 20:23
Obi-Jan's Avatar
Obi-Jan Obi-Jan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: Antwerpen
Posts: 285
Quote:
Originally posted by vanni
En zijn opgave was te wijten aan een mechanisch probleem, hij was er niet afgevlogen
Ik bedoel dat hij op de foto die haarspeld mist...

Van de Rothmans sponsoring wist ik niet dat dat zo'n uitzondering was, want dat is dus nog wel zichtbaar. Heb daar verder geen aandacht aan geschonken. Tegenwoordig zie ik vaak dat dat soort nummerborden in allerlei klasses door Dekra gesponsord worden, ik nam gewoon aan dat dat toen ook al zo algemeen was.
__________________
"It's for the fun." -Gilles Panizzi
Reply With Quote
  #8  
Old 14-06-2004, 20:30
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Hij mist die haarspeld niet, hij moest hem in 2x nemen.
Ik ken die hairpin & de 4x4's , in die tijd nog in de kinderschoenen , konden niet via de handrem rond die bocht , daar de handrem de 4 wielen blokkeerde.
Reply With Quote
  #9  
Old 14-06-2004, 20:54
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
Ik heb blijkbaar juist geredeneerd aan de hand van de tip voor de 1e vraag
Wegens tijdsgebrek heb ik hier bijna een misser van jewelste gedaan :

Maar die namen leken met niet echt rally-rijders al was de foto dan wel de rally-wagen ipv de DTM-wagen

En de tweede, daar heb ik een foto van een fractie van een seconde eerder gevonden, anders had ik er ook niet op gekomen denk.
Maar heb dan ook nog gevonden dat de reden van opgave de remmen waren, misschien daarmee dat hij hier de bocht al niet zo goed neemt ... ?
__________________
..: www.marcgoossens.com :..

Last edited by The Interceptor; 14-06-2004 at 20:59.
Reply With Quote
  #10  
Old 14-06-2004, 21:10
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Re: Re: Oplossingen vraag 15 en 16

Quote:
Originally posted by Obi-Jan
Ok, ik zat er helemaal naast en dat is uw fout niet, maar kom mij hier aub niet vertellen dat ik het onzichtbare had moeten zien.
Eerst en vooral : het is eigenlijk niet mijn taak om jou te vertellen hoe je de oplossing van een vraag tot een goed einde moet brengen.

Maar als je me er op aanpakt geef ik uiteraard repliek. En dan zeg ik : de nummers van de San Remo zijn heel anders dan die van de Tour de Corse en zelfs zonder te kunnen lezen wat erop staat zie je al van ver het verschil tussen de twee. Ik beweer dus niet dat je de tekst moet kunnen lezen om te weten over welke rally het gaat, alleen al aan de vorm en de kleuren van de tekst boven en onder de nummer kon je weten dat het NIET San Remo kon zijn.

Ten bewijze een foto van de Audi tijdens de San Remo 1984 (weliswaar een model maar wel natuurgetrouw). Trouwens, jouw antwoord was "San Remo 1981" en toen bestond deze versie van de Quattro zelfs nog niet...



I rest my case
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 14-06-2004 at 23:08.
Reply With Quote
  #11  
Old 14-06-2004, 21:40
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai
 
Join Date: May 2001
Location: Zoom Zoom
Posts: 1,799
Moeilijke klanten dit jaar hé Sennake

jan
Reply With Quote
  #12  
Old 14-06-2004, 22:24
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !
 
Join Date: Apr 2003
Location: Hasselt
Posts: 2,310
Potvolkoffie, die foto van de modelbouw - Audi had ik dus ook gevonden, maar ik heb enkel op het nummer 5 gelet. Dom van mij. Ik heb wel deze foto gevonden:

Daar stond helaas geen verdere informatie bij. Ik heb een andere quizzer gevolgd die over een detail in de achtergrond sprak. Ik had het maar beter moeten controleren.
Vraag 15 wist ik echt niet, Blomqvist en Berglund heb ik nog wel, maar de rest niet. Ik dacht dat er ook in de RAC Lombard Rally ook enkele jumps zaten...
Rally is niet mijn ding, ik heb het al eens eerder gezegd. Volgende keer beter
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 14-06-2004, 23:09
JJoris's Avatar
JJoris JJoris is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2003
Location: Duffel
Posts: 129
[QUOTE]Originally posted by Ottooke
[B] Dom van mij. Ik heb wel deze foto gevonden:
[img]

Die foto had ik ook gevonden, maar als de cursor erop stond, kreeg je: Tour de Corse 1985.

@Sennake,

Je hebt gelijk door te zeggen:
"Eerst en vooral : het is eigenlijk niet mijn taak om jou te vertellen hoe je de oplossing van een vraag tot een goed einde moet brengen."

En dan ga je het toch nog uileggen ! !

Ik ben toch blij, ik zit terug in de top 10
Reply With Quote
  #14  
Old 15-06-2004, 03:06
Obi-Jan's Avatar
Obi-Jan Obi-Jan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: Antwerpen
Posts: 285
Re: Re: Re: Oplossingen vraag 15 en 16

Ok bon, ik gaan hier efkes uit mijn krammen schieten, want dit slaat toch wel echt alles...

Quote:
Originally posted by vanni
Hij mist die haarspeld niet, hij moest hem in 2x nemen.
Ik ken die hairpin & de 4x4's , in die tijd nog in de kinderschoenen , konden niet via de handrem rond die bocht , daar de handrem de 4 wielen blokkeerde.
Mijn beste... even voor de goede verstaander:

Ge hebt hier te maken met de gemiddelde, min of meer geïnformeerde autosport fan. Merk op dat ik een onderscheid maak tussen fan en "fanaat".

Mensen zoals ik herkennen geen bepaalde haarspeld in de Rally van Corsica (merk op dat ik hier dacht dat het om de San Remo Rally ging!).

Zoals ik al zei heb ik in den tijd Walter Rorhl op TV (live rallies volgen zat er toen niet in wegens gebrek aan fondsen en transportmiddelen; nu niet wegens gebrek aan tijd) nooit een drie-punts draai zien maken om een haarspeld te halen. Geloof me, als 13-14-jarige stond ik in dienen tijd zot van dienen auto (zou er nu, mits voldoende besteedbaar inkomen, ook wel ene willen), als ik die ooit een dergelijk maneuver had zien uitvoeren, zou ik me dat heus wel herinneren. Bijgevolg: of dat nu aan hem lag of aan de wagen interresseert me in deze bijzonder weinig. De foto geeft niet de indruk dat hij in één soepele beweging door de bocht gaat en bijgevolg mist de rijder in kwestie in mijn ogen deze haarspeld, einde verhaal. Dank U.

Quote:
Originally posted by Sennake
Eerst en vooral : het is eigenlijk niet mijn taak om jou te vertellen hoe je de oplossing van een vraag tot een goed einde moet brengen.

Maar als je me er op aanpakt geef ik uiteraard repliek. En dan zeg ik : de nummers van de San Remo zijn heel anders dan die van de Tour de Corse en zelfs zonder te kunnen lezen wat erop staat zie je al van ver het verschil tussen de twee. Ik beweer dus niet dat je de tekst moet kunnen lezen om te weten over welke rally het gaat, alleen al aan de vorm en de kleuren van de tekst boven en onder de nummer kon je weten dat het NIET San Remo kon zijn.
Waarom zegt ge dan, zelfs ten onrechte, waaraan we de rally hadden moeten herkennen? -Gij laat uitschijnen dat er vitale. specifieke informatie met betrekking tot het antwoord in de vraag verscholen zat, terwijl dit eigenlijk niet het geval is. Dat stuit mij wel degelijk tegen de borst.

Dat ge daar achteraf nen draai aan geeft die niks met uw origineel statement te maken heeft is gewoon een uiting van geldingsdrang, naar mijn niet zo bescheiden mening.

Zoals hierboven vermeld, ik ben van mening dat de meer dan gemiddelde autosport fan niet weet hoe een San Remo nummerbord er in de vroege jaren '80 uit zag en dat men van hem/haar niet kan verwachten van dat uit te zoeken. Ik heb dat spandoek van de Rally Club Verona gezien, dat gelinked aan de San Remo (dat was de gemiddelde gemiddelde autosport fan waarschijnlijk niet eens opgevallen), even gezocht, iets plausibels gevonden en daar verder niet over nagedacht, meer kunt ge volgens mij niet van de de gemiddelde deelnemer verwachten.

In feite, mijn gedacht over nen dergelijken openbare quiz is dat de vragen zo danig zijn opgesteld dat alle info, nodig voor het antwoord, in de vraag is verwerkt (en dan niet via een hersenkronkel-hint van 1 bepaald persoon) en dat er over het juiste antwoord niet ene twijfel kan bestaan, zelfs niet door niet-connaisseurs. M.a.w. vragen die enkel een totale autosport-debiel mis kan hebben en dan naar het einde toe één of andere shiftingsvraag inlassen die dan bepaald wie er die reproductie wint. Gij hebt daar een andere visie op en dat respecteer ik tot op zekere hoogte; m.a.w. ik stoor me soms aan het gebrek aan doordachtheid (naar mijn nogmaals onbescheiden mening) in de vraagstelling (niet bij deze vraag, maar soit...).

Kijk, ik doe mee voor de fun, laat daar geen twijfel over bestaan. Anders had ik niet begonnen na een aantal vragen gemist te hebben. Het kan me dus in principe niet schelen wat gij allemaal uitsteekt in het opstellen van die vragen, maar daar laat ik me niet door tegenhouden met betrekking tot commentaar (ik ben de stereotypische Antwerpse moeial). Begrijp mij ook niet verkeerd. Ik kan me best wel een idee vormen van de tijd die ge er in steekt en ik apprecieer echt wel ten volle dat ge dees organiseert, maar een "Oh shit, sorry, dat was niet meer leesbaar in de foto die ik gepost heb." was naar mijn mening iets beter op zijn plaats geweest in dit geval.

Jan.
=---
__________________
"It's for the fun." -Gilles Panizzi

Last edited by Obi-Jan; 15-06-2004 at 03:34.
Reply With Quote
  #15  
Old 15-06-2004, 03:20
Obi-Jan's Avatar
Obi-Jan Obi-Jan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2002
Location: Antwerpen
Posts: 285
Re: Re: Re: Re: Oplossingen vraag 15 en 16



Schrijffout zien staan in bovenstaande en verkeerd knoppeke geclickt... bijgevolg extra post.

Jan.
=---
__________________
"It's for the fun." -Gilles Panizzi

Last edited by Obi-Jan; 15-06-2004 at 03:24.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.