De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Community > De Paddock - Autosport Quiz > Quiz 2004
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 21-06-2004, 13:32
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
Quote:
Originally posted by Obi-Jan
Eerst had ik GB in de tip geïnterpreteerd als Groot Brittanië... ikke maar zoeken naar nen uitslag van Steve in de 1000km van Brands Hatch.
Via Groot Brittanië komt ge er ook ze
zo leek het volgens mij toch te kloppen:

Quote:
Tip: GB = Groot Brittannië ==> queen ==> McQueen
__________________
..: www.marcgoossens.com :..
Reply With Quote
  #17  
Old 21-06-2004, 15:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Jullie weten dat ik me altijd zo goed mogelijk tracht te documenteren, zeker als het een wagen betreft waarvan ik een model wil gaan bouwen.

Zo ook met de Porsche nr 48 van McQueen. De foto's met en zonder Shell logo's intrigeren me, en de open/gesloten helm van Steve ook.

Dus ben ik wat verder gaan uitpluizen hoe het zit. Ik heb wat foto's ingescand van het bouwplan van het model (waarvan ik vermoed dat de makers van de kit toch wel referentiefoto's gebruikt hebben) en daar staat geen Gulf sticker op. Mogelijk stond hij er wel op tijdens de kwalificaties, maar tijdens de race niet meer...



Wat de helm betreft idem dito : naargelang de weersomstandigheden (vermoed ik) gebruikte Steve een open of gesloten helm. Er bestaan in elk geval foto's van beide helmen tijdens de race. Zie ook foto hieronder (in vergelijking met mijn originele foto).

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #18  
Old 21-06-2004, 15:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Huudo
dan lijkt het me dat er verschillend foto's van McQueen in omloop zijn, aar al dan niet juist verwezen wordt naar Sebring, of heeft ie maar 1 race met wagen N° 48 gereden?
Bij mijn weten heeft hij maar één race met nr 48 gereden.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-06-2004 at 15:39.
Reply With Quote
  #19  
Old 21-06-2004, 15:40
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
Quote:
Originally posted by Sennake
Ik heb wat foto's ingescand van het bouwplan van het model (waarvan ik vermoed dat de makers van de kit toch wel referentiefoto's gebruikt hebben) en daar staat geen Gulf sticker op. Mogelijk stond hij er wel op tijdens de kwalificaties, maar tijdens de race niet meer...
en wat plakt er dan op het modelletje zo net achter de voorwielen
__________________
..: www.marcgoossens.com :..
Reply With Quote
  #20  
Old 21-06-2004, 16:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by The Interceptor
en wat plakt er dan op het modelletje zo net achter de voorwielen
Een Gulf-sticker

Niet goed gekeken dus... My bad

Trouwens, als ik eens goed naar mijn quiz-foto kijk ontbreekt niet alleen de Gulf-sticker, maar ook de Goodyear-sticker staat er nog niet op.

En nog meer geïntrigeerd ben ik dus verder gaan zoeken en heb ik het volgende gevonden :

McQueen racete al sinds 1951, op motoren dan. In 1959 is hij ook op 4 wielen begonnen te koersen. Sebring reed hij de eerste keer in 1961 maar hij moet opgeven. In 1962 wordt hem zelfs een professioneel race-contract aangeboden, waar hij na lang nadenken toch voor bedankt. Maar hij blijft wel koersen. Tot hij in 1969 naar Le Mans gaat kijken en er gebeten wordt door de microbe door onder andere Jacky Ickx op fabuleuze wijze te zien winnen.

Hij is vastbesloten om in 1970 een film over Le Mans te draaien en koopt een Porsche 908 Spyder (de wagen op de foto dus) om ermee deel te nemen aan de 24-uren race. Gewezen F1-kampioen Richie Ginther stelt hem voor om als voorbereiding mee te doen aan 3 sprintkoersen : Holtville, Riverside en Phoenix. Hij wint er 2 van (Holtville en Phoenix) en moet opgeven terwijl hij aan de leiding ligt in de 3e (Riverside).

Vol vertrouwen neemt hij vervolgens deel aan de 12 uren van Sebring met Revson. Dat is dus de enige race die hij met een andere piloot samen gereden heeft. Met het gekende resultaat.

Groot was dan ook zijn ontgoocheling toen hij van zijn filmmaatschappij te horen kreeg dat hij de toelating om mee te doen in Le Mans NIET kreeg vanwege het risico. Zijn Porsche werd in elk geval omgebouwd tot camerawagen en heeft meegedaan met als piloten Linge en Williams die als 9e finishten. Maar volgens Willy Braillard (die de box naast de Porsche betrok) bestaat er geen twijfel over : McQueen heeft zijn voeten geveegd aan dat verbod en heeft dus met 100 % zekerheid meegereden in Le Mans...

Samengevat : de Porsche 908 heeft in totaal 5 races gereden in 1970 met McQueen 4 of 5 maal achter het stuur. 3 maal alleen, 1 maal met Revson en 1 maal met Linge/Williams. Maar alleen in Sebring reed hij met het nummer 48... Ik veronderstel dus dat hij in de kwalifs zonder Gulf-stickers reed, misschien een sponsorcontract uit de brand sleepte na de kwalifs en mét sticker de race gereden heeft. En meteen werd de Goodyear-sticker er voor de race mee opgeplakt(?)

De strip van Graton over McQueen's avontuur in Sebring doet me trouwens hetzelfde vermoeden. Maar wie kan de waarheid achterhalen? Dat is nog eens een uitdaging zie
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-06-2004 at 16:48.
Reply With Quote
  #21  
Old 21-06-2004, 16:12
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
In Holtville reed hij alvast met nr 66...



In Phoenix trouwens ook...

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-06-2004 at 17:21.
Reply With Quote
  #22  
Old 21-06-2004, 16:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
En dit is het palmares van de Porsche in 1970 :

2/70 Holtville USA Steve McQueen SCCA 1st
2/70 Riverside USA Steve McQueen SCCA DNF
3/70 Phoenix USA Steve McQueen SCCA 1st

Op het eerste gezicht lijkt de nummer in Phoenix dezelfde te zijn als die in Holtville... Ik ga er dus van uit dat hij in Riverside (een race die tussen de 2 andere zat) ook met nr 66 reed...

3/70 Sebring USA McQueen/Revson 12 Hour 2nd OA 1st in class
6/70 LeMans France Linge/Williams 24 Hour 9th OA 2nd in class
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-06-2004 at 17:23.
Reply With Quote
  #23  
Old 21-06-2004, 16:47
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
En zo ziet de Porsche er vandaag uit : (foto genomen in 2003 in Zolder)



Het enige wat ik niet kan vinden is een foto van Riverside 1970

Of : hoe quizzers de quizmaster aan het opzoeken zetten
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 21-06-2004 at 16:50.
Reply With Quote
  #24  
Old 21-06-2004, 17:06
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
Quote:
Originally posted by Sennake
Of : hoe quizzers de quizmaster aan het opzoeken zetten
't Is eens iets anders he
Maar nu zijt ge in ieder geval goed voorbereid voor u modelwagentje!
__________________
..: www.marcgoossens.com :..
Reply With Quote
  #25  
Old 22-06-2004, 23:12
hannu's Avatar
hannu hannu is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2003
Location: Sint Truiden
Posts: 57
just wondering...

was het toeval dat de 908 van McQueen met #66 even wit was als de Chaparrals van Jim Hall die ook nogal eens met #66 rondreden ?
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.