De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 02-07-2009, 10:27
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Peugeot 306 maxi - Monte-Carlo 1996 - Delecour/Grataloup - Renaissance - 1/24

Nadat ik zei dat de modena een vluge build zal zijn zal deze misschien wel heel lang gaan duren...

Het gaat dus om de Peugeot 306 maxi 1996 Monte-Carlo. Kit is van Renaissance. Dus dit word mijn eerste resin kit dat ik ga maken .
Alles moet dus direct goed zijn want remolie is hier geen optie!! Ik heb dit trouwens altijd één van de mooiste kit cars gevonden.

Je kan de gebroers Panizzi maken, Delecour- Grataloup of Chatriot - Savagnoni.

De Monte Carlo 1996 Werd niet opgenomen in het WK rally . Wel in het WK voor de F2 (voorwielaandrijving) categorie. Maar er kwamen wel heel wat gr.A auto's aan de start .
Delecour werd in deze rally 2de en was de enige in de top 8 met een F2 (voorwielaandrijver).
Voor mij een hele prestatie wat hij daar neerzette en dus was mijn keuze rap gemaakt dat ik Delecour zou nemen.

Het gaat om deze wagen :


Onderdelen:


body : Ik heb deze kit van HF-Integrale overgekocht en was al in wit gespoten en heb dus heel de body terug afgeschuurd.Ik zag trouwens in de zoekfuntie dat hij er indertijd ook een Wip was mee gestart. Deze auto gaat dus zijn 2de leven tegemoet en zal hem proberen aan de praat te krijgen


decals : Vooral de lange blauwe streep met het nummer er ook aan word een heel lastige decal, ook mede door de grote wielkasverbredingen.


Het is dus voor mij allemaal nieuw om PE aan resin te lijmen enzo maar dit lukte me toch al goed. Bevesteging voor spoiler.


Spoiler in elkaar gelijmd.


Maar dan een versschrikkelijke ontdekking: De banden zagen er niet uit .


Na het shuren nog erger:


Ik moest dus opzoek in de parts doos naar andere banden , Ik vond er van Tamiya de gekende rally banden voor asfalt . Deze waren weliswaar te groot voor deze velgen. Ik moest dus de band middendoos snijden een stuk uithalen en weer tegen elkaar lijmen.
__________________
gr Pieter

Last edited by VSB; 02-07-2009 at 10:30.
Reply With Quote
  #2  
Old 02-07-2009, 10:28
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Dan mijn nieuwe band goed opgeschuurd dat de naden bijna verdwenen waren en ben er echt heel tevreden over De band opzich en de kwaliteit van het rubber zijn stukken beter dan die van Renaissance.
Hier nog even een voor en na situatie wat het inkorten van de band betreft.

__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #3  
Old 02-07-2009, 12:49
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
In een vervlogen tijd heb ik nog op het punt gestaan om deze aan te schaffen, maar om de één of andere bizarre en onduidelijke reden is het er nooit van gekomen. Wat niet wegneemt dat ik dit nog altijd een interessant onderwerp blijf vinden. Dus... mijn aandacht heb je, en volgen ga ik zeker.

Erg leuk overigens dat je deze kit een 2de leven geeft. De banden waren wel erg catastrofaal, maar je lijkt het toch aardig opgelost te hebben.

Misschien dat je de blauwe vlakken kan spuiten? Zal je een hoop decal ellende besparen, terwijl je de rallyplaat gewoon kan uitsnijden.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-07-2009, 13:47
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Je kan die decal ook doorsnijden, en wel op zo'n manier dat je hem doorsnijdt waar de panellines van de deuren komen. Als je achteraf de panellines inkleurt zie er helemaal niets meer van.
Spuiten is ook een optie zoals Guido al aangaf.

Veel plezier ermee.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #5  
Old 02-07-2009, 14:12
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Je kan die decal ook doorsnijden, en wel op zo'n manier dat je hem doorsnijdt waar de panellines van de deuren komen. Als je achteraf de panellines inkleurt zie er helemaal niets meer van.


Veel plezier ermee.
Lijkt me toch wel een riskant avontuur. Als je ook maar iets snijdt naast de paneellijnen, ben je eraan voor de moeite natuurlijk. Overpassen van de lijnen enz is toch ook al wat.

Gezien het overal rechte lijnen zijn, lijkt de enige uitdaging bij het spuiten het vinden van de juiste kleur. Buiten de tijd die je hieraan spendeert, zou er in principe niet zo veel fout kunnen lopen (mits de regels van de spuit- en afplakkunst gevolgd worden), wat in Pieters geval wel geen probleem zal zijn.

Reply With Quote
  #6  
Old 02-07-2009, 21:37
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Volledig mee akkoord. In het geval dat je bij ultieme twijfel toch nog besluit de decal te gebruiken ipv te spuiten, zou ik niet in de panellines snijden, maar vlak naast de lijn van de achterkant van de rallyplaat. Op die manier werk je toch in 2 delen, en je behoudt de mogelijkheid om hem alsnog perfect te laten aansluiten. Maar het blijft natuurlijk moeilijker om een decal in 2 delen mooi uit te lijnen dan een decal in 1 stuk, ook al bekleed hij de volledige lengte van de auto.
Spuiten zou mijn eerste keuze zijn.

Succes!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #7  
Old 03-07-2009, 17:44
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Ik denk ook dat ik hem ga spuiten. Vooral de achterkant word heel moeilijk om te decallen , eerst moet hij mooi oom de verbreding en dan helemaal naar achteren om de lichten worden geplooid. Ik kan het natuurlijk altijd eens proberen met 1 kant . Maar zover zijn we nog niet. Er eerst nog wat over nadenken..
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #8  
Old 30-07-2009, 15:55
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
een velgen update :

De velgen zijn geschuurd en er werden 4 gaten geboord in iedere velg voor de bouten. Daarna konden ze in de primer en de witte kleur. Ze werden voorzien van hun ''speedline'' decal en nog eens vernist om te voorkomen dat de decal er plots vandoor zou gaan.

Als bouten gebruik ik de ''rivets 0.75 van hobby design''. Ik vond ze eigenlijk bij het motospul in de winkel.. Het is de eerste maal dat ik bouten voorzie bij een wiel. Ook wel te danken omdat ik de kwaliteit van de ingegoten bouten niet mooi vond.

Hier zijn ze nog niet bevestigd:


Hier wel:


Daarna kon de decal op de band gekleefd worden .


Heeft er trouwens iemand ervaring met het mat vernissen van een band . Om de decals op zijn plaats te houden want het hecht echt niet goed met rubber.

Pieter
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #9  
Old 30-07-2009, 16:09
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Bij het aanbrengen van bandendecals op mijne "Old-spice" Primera heb ik er gewoon met een penseel zonder probleem matte vernis overheen geschilderd en je ziet er niks van.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #10  
Old 31-07-2009, 12:12
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Dit is zeker een van de mooiste kit cars die heeft rondgereden. Ik ken hem vooral van de Taxi film, weet wel niet welke meer precies. De openenings scene waar de 406 taxi deze 306 maxi achterna zit. Alleen het geluid van deze wagen is al om bij weg te dromen.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-08-2009, 16:17
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Bij het aanbrengen van bandendecals op mijne "Old-spice" Primera heb ik er gewoon met een penseel zonder probleem matte vernis overheen geschilderd en je ziet er niks van.
Over welke matte vernis gaat het hier dan over? Wat volgens mij heb je daar ook nog wat vershil op.
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #12  
Old 03-08-2009, 23:29
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by VSB View Post
Over welke matte vernis gaat het hier dan over? Wat volgens mij heb je daar ook nog wat vershil op.
Ik heb de enamel van Modelmaster gebruikt, die laat zich mooi aanbrengen met een penseel.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #13  
Old 27-08-2009, 18:04
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
update:

De body werd in ts-26 gespoten :




De zetels werden met de tenco spuitbus gespoten om de juiste structuur te hebben. De gordelgaten in de zetel heb ik ook een stuk vergroot omdat mijn gordels er anders niet in pasten. ( jaja, met een resin kit moet je veel schuren, vijlen en voorbereidend werk doen ). De achterkant word nog voorzien van kevlar decal maar die heb ik nu niet in huis.


Op een referentie foto zag ik dat de zetelhouder een doorzichtige blauwe metaalkleur heeft.


Zo gezegd ,zo gedaan ! Met revell nr. 752


Het dashbord kreeg ook een beurt met de tenco spuitbus. De andere delen krijgen nog carbon.


Pieter
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #14  
Old 03-09-2009, 15:30
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
In het Tamiya TS - gamma kon ik het juiste blauw niet vinden. Dan maar in het Motip-Duplicolor gamma eens gaan piepen en daar kon ik me wel vinden in de kleur marineblauw RAL 5002 die heel goed overeenkomt met het blauw dat ik nodig heb om de decals te vervangen.

Nu wil ik voor alle zekerheid jullie advies in verband met al die verschillende lakken dat de ene niet op de andere reageert .

Ik heb dus eerst - Tamiya primer
- Tamiya TS-26 pure white
- Motip Ral 5002 Acryl lak
- Gunze sangio vernis b-501

Ik had eerst een bus RAL 5002 mee maar toe n ik het allemaal goed ging lezen mocht men daar niet mee werken op acryl lakken ( en iets in mij overtuigde me dat dit niet goed komt). Ik dan maar dezelfde kleur in acryl gaan zoeken en gevonden. Hopelijk heb ik de goede keuze gemaakt anders mag ik alsnog die andere bus gaan halen.

Hier een foto om wat het precies gaat.
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #15  
Old 03-09-2009, 18:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by VSB View Post
Ik heb dus eerst - Tamiya primer
- Tamiya TS-26 pure white
- Motip Ral 5002 Acryl lak
- Gunze sangio vernis b-501
De Tamiya primer en de Gunze vernis vormen volgens mij geen probleem. De combinatie van Tamiya TS-26 en Motip Acryl is volgens mij wel levensgevaarlijk. Ik zou het niet riskeren, en als je het toch wil proberen, test het dan eerst eens uit op een teststuk. Als dat goed gaat, kan je het riskeren...

Een volgende keer echter raad ik je aan om zulke zaken goed op voorhand te plannen, dan kom je niet voor verrassingen te staan.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 03-09-2009 at 18:16.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.