De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 3 votes, 5.00 average.
  #31  
Old 28-06-2009, 23:56
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Is ook net wat ik zeg. Wat je niet ziet, dus als je er een spiegel onderschuift, kan je het (allicht) WEL zien, en doet de bouwer er goed aan om ze maar te monteren.

OK, mis-interpreted. My mistake. I rest my cheese ...
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #32  
Old 29-06-2009, 06:52
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Tja, na het zien van de aftermarket luchtfilters op de site, aangegeven door Dominique, was ik al helemaal enthousiast aan het kijken welke het beste zouden passen op mijn inlaatkelken. Om me ervan te vergewissen dat ze onder de body zouden passen legde ik de body nog eens op het chassis en wat blijkt? Met de beste wil van de wereld kan ik nog geen luchtfilter op de inlaatkelken gemonteerd krijgen, want de kelken zitten gewoon tegen de onderzijde van de body... Jammer, maar het is niet anders, want ik had zeer graag van die luchtfilters gemonteerd, ze zien er geweldig uit. Ik hoop dat ik op zijn minst nog van die afdekkingen in gaas ga kunnen monteren, hoewel zelfs dat twijfelachtig is...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #33  
Old 29-06-2009, 18:20
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik denk dat we eerder spreken over ofwél kelken, ofwél papierfilters. Op de foto die jij hebt gepost zijn geen kelken te zien, enkel de papierfilters.

Volgens mij is een combinatie van de twee gewoon nutteloos. Die kelken worden net gemonteerd om een airflow te creëren die qua afstand gelijk is aan die met filters, alleen wordt de beperking van de filter weggenomen doordat er nu een vrije doorloop van lucht wordt verkregen, en geen passage meer door die filters (papier, metaalgaas of wat dan ook van materiaal).
Kan dit kloppen, of is dit onzin wat ik nu vertel?

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 29-06-2009 at 18:21.
Reply With Quote
  #34  
Old 29-06-2009, 18:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik denk dat we eerder spreken over ofwél kelken, ofwél papierfilters. Op de foto die jij hebt gepost zijn geen kelken te zien, enkel de papierfilters.

Volgens mij is een combinatie van de twee gewoon nutteloos. Die kelken worden net gemonteerd om een airflow te creëren die qua afstand gelijk is aan die met filters, alleen wordt de beperking van de filter weggenomen doordat er nu een vrije doorloop van lucht wordt verkregen, en geen passage meer door die filters (papier, metaalgaas of wat dan ook van materiaal).
Kan dit kloppen, of is dit onzin wat ik nu vertel?

Dat lijkt me wel te kloppen, maar dan moet ik er niet meer aan denken om ng iets te veranderen, want de kelken zijn al vastgeplakt vóórdat ik de chrome gespoten heb, en ze nu verwijderen zou desastreuze gevolgen hebben.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #35  
Old 30-06-2009, 01:36
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Voorbeeld van een kitje Webers die ik zelf op de 914 zitten heb.
Zoals je kan zien, kelken + filters. Enkel kelken zou nefast zijn voor de motor. Alle vuiligheid wordt gewoon binnengetrokken.
Op zuivere racemotoren zie je wel eens kelken met gaas, omdat deze toch op regelmatige basis worden opengesmeten.
Je hebt de aircleaners trouwens in 2 versies ... FLAT en met RAIN SHIELD.
Hierbij dus ook een foto van een Kevermotor met Flat's en een 911 met Rain shields.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	CARB%20KIT%20356%20&%20912.jpg
Views:	320
Size:	144.9 KB
ID:	14275   Click image for larger version

Name:	engine_closeup.jpg
Views:	289
Size:	121.5 KB
ID:	14276   Click image for larger version

Name:	red%209146%20rear.jpg
Views:	567
Size:	39.9 KB
ID:	14277  
Reply With Quote
  #36  
Old 30-06-2009, 23:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Terug naar het model nu. Ik heb de voorste ophanging afgewerkt door er trommelremmen aan toe te voegen, die net zoals achteraan ontbreken in de kit. Aangezien zo'n Buggy een nogal "open" karakter heeft valt dit zeer erg op als je hier niet aan verhelpt. Samen met de remmen werden ook de remleidingen aangebracht, al zie je ze hier niet zo goed (op een volgende foto zie je ze beter). Daarna werd de stootstang op zijn plaats gelijmd en de wielen gemonteerd.



Op de referentiefoto's zag ik dat de stoelen iets comfortabeler gemaakt werden door de eigenaar door er een soort van matten in te bevestigen. Dat vond ik een leuk idee, ook al om de eentonigheid van de grijze stoeltjes te doorbreken. Alleen wist ik niet goed hoe ik zo'n mat moest fabriceren. Een zoektocht naar een geschikt materiaal in mijn onderdelendoos bracht niets op. Dan maar scratchen. Eerst werd een stuk masking tape op maat in de stoel gekleefd en op maat gesneden. Nadat de ongewenste delen weggesneden waren, lijmde ik er strookjes halve rod van Evergreen op. Gelukkig bestaan zo'n halve stukjes buis bij Evergreen zodat ik niet zelf alle plastic rod overlangs moest doorsnijden. Daarna kleefde ik nog een tweede strook masking tape over de plastic strookjes en werd ook deze op maat gesneden. Na het passen in de stoel zag het er overtuigend genoeg uit om ook de tweede mat te vervaardigen. Op de foto zie je de 2 matten, klaar om gemonteerd te worden.



Ook de andere interieur-onderdelen zoals het dashbord, de versnellingspook, de handrem, de stuurstang, enz... werden onder handen genomen. Zoals je ziet was het in de meeste gevallen gemakkelijker en economischer om het plastic onderdeel dat enorm veel flash en bramen vertoonde gewoon weg te gooien en te vervangen door iets beters, ipv te schuren en een resultaat te bekomen dat toch niet overtuigend is.



Terug naar de stoelen. Aan de achterzijde worden de matten vastgehouden door een metalen beugel, die ook niet in de kit zat uiteraard. Ik vond het beste materiaal om metaal na te bootsen in... metaal. Eens de beugels geplooid waren en de gaatjes in de bodem geboord waren kon ik ze aanbrengen en de matten eraan vastkleven. Let ook op de remleiding die hier beter te zien is (rode pijl).



Vooraan geeft dat dit beeld. Ik heb er de voorkeur aan gegeven de matten eerst mooi op hun plaats te lijmen alvorens ze te schilderen. Ook dat werkje is ondertussen trouwens gebeurd, maar de verf is nog te nat om een mooie foto te maken. Dat wordt iets voor morgen...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_16.JPG
Views:	1553
Size:	462.2 KB
ID:	14314   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_17.JPG
Views:	1597
Size:	457.8 KB
ID:	14315   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_18.JPG
Views:	1540
Size:	477.2 KB
ID:	14316   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_19.JPG
Views:	1561
Size:	543.4 KB
ID:	14317   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_20.JPG
Views:	1505
Size:	553.8 KB
ID:	14318  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #37  
Old 30-06-2009, 23:45
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Wat een leuke en erg originele vondst voor de stoelen! Mooie details ook aan het dashboard!
Reply With Quote
  #38  
Old 01-07-2009, 07:17
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik zie dat ook de matten aan de voeten een andere kleur gekregen hebben.

Goe bezig maat!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #39  
Old 01-07-2009, 16:33
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Knap gevonden die matten.
__________________
Reply With Quote
  #40  
Old 01-07-2009, 22:16
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Doc View Post
Knap gevonden die matten.
Maar nu heeft Guy wel geen maatjes meer om op het strand te gaan liggen.

Edit by Dominique:
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Dominique; 02-07-2009 at 21:42.
Reply With Quote
  #41  
Old 02-07-2009, 08:03
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Maar nu heeft Guy wel geen matjes meer om op het strand te gaan liggen.
Gij zijt mij ook nen ... (ja, watte eigenlijk?).

Wie heeft er matjes nodig als ge met een badkuip zonder dak het strand op kunt! Deueueuhhhhhh!!!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 02-07-2009 at 21:58.
Reply With Quote
  #42  
Old 02-07-2009, 21:40
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
... Zoals je ziet was het in de meeste gevallen gemakkelijker en economischer om het plastic onderdeel dat enorm veel flash en bramen vertoonde gewoon weg te gooien en te vervangen door iets beters, ipv te schuren en een resultaat te bekomen dat toch niet overtuigend is.
Ja, dat ken ik ...

Goed bezig hier, vooral de oplossing voor de stoelen is een vondst!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #43  
Old 04-07-2009, 22:43
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik heb er de voorkeur aan gegeven de matten eerst mooi op hun plaats te lijmen alvorens ze te schilderen. Ook dat werkje is ondertussen trouwens gebeurd, maar de verf is nog te nat om een mooie foto te maken. Dat wordt iets voor morgen...
...Of enkele dagen later

Hier zie je de matten, geschilderd en gedrybrusht. Ook de handrem en de versnellingspook zijn reeds geschilderd en aangebracht. Bemerk ook de korte einden van de veiligheidsgordels die ik toegevoegd heb. Hierover zo direct meer.



Op deze foto zie je wat ik bedoel. De Buggy zal in de jaren '60 wellicht geen gordels gehad hebben, maar dezelfde eigenaar die vooraan slicks verkiest boven profielbanden, vond het toch iets te tricky om zonder gordels rond te rijden. Dus heb ik ze gescratcht, ook al om de eentonigheid van de stoelen te breken. Met een stukje zelfklevende tape van een rol die voldoende is om mijn ganse leven gordels van de maken, en wat foto-ets overschotjes heb ik een oprolgordel gemodelleerd. Om het cilindervormig deel na te bootsen waarop de gordel oprolt, heb ik een stuk plastic rod gebruikt.



Achteraan werden de matten voorzien van "knippers" om ze aan de metalen beugels mee te bevestigen. Deze knippers werden gemaakt met de punch 'n die set. Bemerk ook de pedalen die geschilderd, gedrybrusht en gemonteerd werden.



Als totaalbeeld geeft dat zoiets als deze foto. Het begint zowaar al ergens op te gelijken



En met de body erop gedryfit ziet de Buggy er nu als volgt uit. Ik heb de onderzijde en binnenkant van de "badkuip" matzwart gespoten met acryl, omdat dit destijds de gewoonte was en omdat mijn referentiemodel er ook zo uitziet. Het geeft de vloeiende lijn van de bovenzijde van de kuip een mooiere aflijning vind ik.



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_22.JPG
Views:	1692
Size:	883.5 KB
ID:	14337   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_23.JPG
Views:	1485
Size:	838.6 KB
ID:	14338   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_24.JPG
Views:	1350
Size:	739.5 KB
ID:	14339   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_21.JPG
Views:	1397
Size:	482.9 KB
ID:	14340   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_25.JPG
Views:	1372
Size:	486.5 KB
ID:	14341  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #44  
Old 04-07-2009, 23:19
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Prachtig scratch-werk.

Dit weekend is er in Hulst een VW-meeting met luchtgekoelde motoren en daar ben ik deze beauty tegengekomen. Op de badkuip na zie ik toch veel gelijkenissen met jouw model.





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	S5005802.JPG
Views:	1266
Size:	94.2 KB
ID:	14342   Click image for larger version

Name:	S5005803.JPG
Views:	1371
Size:	94.7 KB
ID:	14343   Click image for larger version

Name:	S5005804.JPG
Views:	1391
Size:	93.2 KB
ID:	14344  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 04-07-2009 at 23:20.
Reply With Quote
  #45  
Old 05-07-2009, 18:50
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
In de vorige update was de body al op het chassis gezet, wat betekent dat dit model zijn voltooiing nadert. Om de body definitief vast te kleven op het chassis moest ik eerst nog de voorruit monteren in het kader, en dan de volledige ruit vastkleven op de body. Daarna heb ik er nog foto-ets ruitenwissers aan toegevoegd omdat die in de kit totaal ontbraken.



Vervolgens was het de beurt aan het dashbord. Ik heb enkele wijzerplaten extra aangebracht, net als enkele waarschuwingslampjes. De radio werd geschilderd en het stuur werd op zijn plaats gekleefd. Alles werd afgewerkt met een VW-logo. Tenslotte kon het dashbord op zijn plaats gekleefd worden.





Hierna is de body op het chassis gemonteerd. Nu ging alles ineens vrij snel, want behalve wat verchroomde onderdelen op de body aanbrengen was er niet zoveel werk meer te doen. Enkele aandachtpuntjes waren de koplampen, de nummerplaten en de achterlichten.





En zo is dit model helemaal afgewerkt geraakt. De foto's van het afgewerkte model vind je in mijn galerij. Bedankt voor het volgen van deze thread!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_klaar_06.JPG
Views:	1308
Size:	606.7 KB
ID:	14346   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_klaar_07.JPG
Views:	1339
Size:	799.7 KB
ID:	14347   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_klaar_08.JPG
Views:	1354
Size:	694.0 KB
ID:	14348   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_klaar_09.JPG
Views:	1389
Size:	784.7 KB
ID:	14349   Click image for larger version

Name:	1969_vw_buggy_klaar_10.JPG
Views:	1344
Size:	685.6 KB
ID:	14350  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 05-07-2009 at 18:57.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.