De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 23-03-2009, 21:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Matra 670 - 1000km Spa 1973 - Pescarolo/Larrousse - Le Mans Miniatures - 1/24

Terwijl de Yamaha onderdelen lekker liggen te weken in de remolie kreeg ik bijna tegelijkertijd een pakketje in de bus waarin tot mijn grote blijdschap zowel het ontbrekende foto-ets frame zat als het figuurtje van Pescarolo, die beiden ontbraken in mijn kit die ik vorig jaar tijdens de IPMS Nationals te Nieuwegein gekocht had. Amai wat een zin...

Dus moest ik niet lang nadenken wat ik zou doen om de "dode tijd" op te vullen die ik nodig heb om de verf van de Yamaha onderdelen te laten afweken.

De LMM kit laat toe om verschillende versies te bouwen, allemaal deelnemers aan races uit 1973, de 24 uur van Le Mans zelf uitgezonderd. Maar die had ik al in mijn 1/43 collectie, dus dat is geen probleem.

Na wat opzoekwerk op het internet en in wat boeken, besloot ik om de versie te maken waarmee Pescarolo en Larrousse 3e werden in de 1000km van Spa. De voornaamste reden hiervoor was dat ik hiervan een goede foto heb, terwijl er van alle andere 1000km races van dat jaar weinig tot niets te rapen valt qua duidelijke foto's.



Dus ging ik aan de slag. Eerst werd de body ontdaan van alle bramen en werden alle luchtbelletjes opgevuld met ofwel putty, ofwel stukjes plastic rod. Daarna besloot ik om alle panel lines uit te krassen tot op een diepte die voor een natuurlijk schaduweffect zal zorgen. Na 3 avonden schuren en krassen was ik met dat werkje klaar.



Daarna werd het chassis aangepakt. Inderdaad, ik heb mijn vast bouwstramien waarbij ik eerst de body spuit alvorens iets anders te doen voor één keer losgelaten omdat ik eerst zeker wil zijn dat de voornaamste onderdelen op elkaar passen. En als je daar nog moet aan "chipoteren" als de body gelakt is valt dat niet meer mee, vandaar. En het heeft al opgebracht ook: na het prepareren van het chassis en het samenvoegen van chassis en body bleek dat deze laatste erg krom was ("gewarpt" zoals ze zeggen) zodat het chassis er niet goed in paste. Een wasbak vol heet water bracht raad: nadat de body er een 10-tal minuten in gelegen had was het resin erg slap en buigbaar, zodat ik alles mooi recht kon buigen alvorens de body terug afkoelde en weer hard werd. Dat had met een gelakte body waarschijnlijk tot rampen geleid...



De achterspoiler heb ik apart gemonteerd omdat die in tegenstelling tot de blauwe body, geheel wit gespoten moet worden, net als het centrale bodydeel trouwens, dat eveneens apart gehouden wordt tot na het spuitwerk. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de achterspoiler precies past in de ligplaatsen van de body.



Het figuurtje van Pescarolo ga ik zeker gebruiken. Ik vind dat het erg mooi gesculpteerd is en goed op de echte Pesca gelijkt, weliswaar die van de jaren '70 natuurlijk, toen hij nog meer dan 30 jaar jonger was dan nu en nog lange haren had...



Alles samen heb ik al een weekje modelbouwplezier gehad aan dit model, want ook het opkuisen van de velgen en vooral het schuren van de loopvlakken van de banden was een erg tijdrovende bezigheid. Maar als ik dan alle onderdelen eens dryfit en het figuurtje erbij zet, ziet het er toch veelbelovend uit. Nu maar hopen dat ik de boel niet verknoei met het spuitwerk zoals de Yamaha...



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_01.jpg
Views:	1992
Size:	601.7 KB
ID:	13230   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_02.jpg
Views:	1947
Size:	669.6 KB
ID:	13231   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_03.JPG
Views:	1993
Size:	594.9 KB
ID:	13232   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_04.JPG
Views:	1907
Size:	633.7 KB
ID:	13233   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_05.JPG
Views:	1906
Size:	601.2 KB
ID:	13234  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 23-03-2009, 22:16
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Jawadde, dat is nog eens een stukske nostalgie dat ge hier gaat bouwen.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 28-03-2009, 17:36
Mech@niC's Avatar
Mech@niC Mech@niC is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2006
Location: Goirle Nederland
Posts: 551
Guy,

Wat ik me afvraag:

Hoe warm is dat water waarin je de resin delen legt?
Heet uit de kraan (dus ca. 60ºC) of van de kook af (ca. 90ºC)?

Ik heb namelijk ook nogal wat resin kits welke mij niet helemaal recht lijken te zijn.

P.s. mooie wagen die M670 ik heb zelf ook nog de M630 van Profil24 liggen namelijk, ik ben benieuwd!
Succes met de bouw.


Groet
Maurits
Reply With Quote
  #4  
Old 28-03-2009, 19:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Mech@niC View Post
Hoe warm is dat water waarin je de resin delen legt?
Heet uit de kraan (dus ca. 60ºC) of van de kook af (ca. 90ºC)?
Heet uit de kraan.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 28-03-2009, 19:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Tijd voor een update.

Nadat de voornaamste resin onderdelen ontdaan werden van alle bramen, luchtbellen, oneffenheden en weet ik wat nog meer, werd alles ontvet in een warm zeepsopje.

Daarna heb ik de grondverf bovengehaald. De body werd gespoten met grijze Tamiya primer omdat de lakkleur French Blue is, een kleur die eerder tot de categorie "donkere kleuren" thuishoort, terwijl het centrale body-onderdeel, de luchthapper en de achterspoiler gespoten werden met witte Tamiya primer, omdat die onderdelen wit gespoten moeten worden.



Het chassis, het dashbord-onderdeel en de velgen daarentegen heb ik gespoten met grijze Modelmaster primer vanuit de airbrush. Reden hiervoor is dat de vorm van de onderdelen wat grillig is, zodat de moeilijk bereikbare plaatsen beter met de airbrush gespoten worden.



De kit voorziet blauwe decals om de koplampen gedeeltelijk mee af te dekken. Inderdaad, alleen tijdens de 24 uur van Le Mans werden de dubbele koplampen gebruikt omdat er ook daadwerkelijk 's nachts gereden wordt, terwijl de 1000km races meestal gedaan zijn vóór het donker wordt zodat die dubbele koplampen alleen maar meer gewicht opleverden. Daarom werden de bovenste koplampen niet aangebracht en werd er een folie over gekleefd in dezelfde kleur als de koetswerkkleur. Nu, dat is allemaal goed en wel zo'n decal, maar om identiek dezelfde kleur te vinden om de body mee te spuiten is natuurlijk geen eenvoudige opgave. Ik heb alle soorten French blue die ik bezit naast de decals gelegd en kon geen goede overeenkomst vinden. Dus besloot ik om de decals alleen te gebruiken als template om de koplampglaasjes mee af te plakken, zodat ik deze kan spuiten met dezelfde verf als de body. De overrolbeugel op de foto tenslotte werd ook in grijze Tamiya primer gespoten.



Na het drogen van de verschillende primers was het de beurt aan de respectievelijke laklagen. De body kreeg reeds een eerste mistcoat blauw toebedeeld, het centraal body-onderdeel, de achtervleugel en de luchthapper (niet zichtbaar op de foto) kregen een laagje wit, de overrolbeugel semigloss black, de velgen metallic black. Het chassis en interieur kreeg een kleurtje dat bij ons autobouwers niet zo vaak voorkomt, maar dat bouwers van vliegtuigen zeer bekend zal voorkomen: "cockpit green". Inderdaad, veel vliegtuig-interieurs vertonen dit soort van groen, zoals ook onze eigen Belgische F-16's bijvoorbeeld. Vergeet niet dat Matra (Mécanique, Aviation et Traction) van oorsprong een Franse producent is van onder andere geleide wapensystemen voor de Franse lucht- en ruimtevaartindustrie... De link met het cockpit green is dus snel gelegd...



Hier zie je de groene kleur duidelijker, net als de velgen, omdat ik de foto een beetje overbelicht heb. Achteraan wordt het zichtbare deel van de motor in aluminiumkleur gespoten, waarna de detailschildering zal kunnen beginnen.


Maar daarover lees je meer in de volgende update.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_06.jpg
Views:	1798
Size:	608.4 KB
ID:	13245   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_07.jpg
Views:	1754
Size:	658.9 KB
ID:	13246   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_08.jpg
Views:	1753
Size:	685.4 KB
ID:	13247   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_09.jpg
Views:	1685
Size:	652.7 KB
ID:	13248   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_10.jpg
Views:	1607
Size:	696.8 KB
ID:	13249  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 28-03-2009, 20:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Mooie update!! Benieuwd hoe de koplampen er gaan uitkomen.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-03-2009, 10:18
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Sennake,
KnAp model,en een goed omschreven SBS. (step by step)
De verschillende lakken zien er al goed uit. (maar blijft ne foto éh)
Heb je ook iets gewijzigd in het interieur? (bijgedetailleerd)
Kan je die lichten niet met Humbrol Mascol afdekken?
Welk vernis gebruik je?
(sorry veel vragen ,maar t'is de bedoeling iets te leren éh)

Grtz
G
Reply With Quote
  #8  
Old 29-03-2009, 11:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Heb je ook iets gewijzigd in het interieur? (bijgedetailleerd)
Nóg niet, maar dat ben ik wel van plan. Vooral het dashbord en de ruimte links naast de stoel kunnen wel wat extra details gebruiken, omdat je ze goed gaat zien met zo'n open sportwagen. De meegegoten gordels van de kuipstoel worden trouwens ook weggefreesd en vervangen door aftermarket gordels.





Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Kan je die lichten niet met Humbrol Mascol afdekken?
Wel, ik heb al een eerste setje lichten gespoten met de blauwe Tamiya lak en dat gaat zeer goed. Echter, ik merk nu dat ik ze niet symmetrisch genoeg afgeplakt heb wat opvalt als ik de koplampglaasjes in de body dryfit. En beide koplampglaasjes vertonen aan de achterzijde een heel klein beetje verfdoorloop omdat ik de achterkant ook afgeplakt had met masking tape, wat niet zo simpel is omdat het een hol oppervlak is. Wat ik dus ga doen is mijn tweede setje koplampglaasjes vooraan afplakken met masking tape, en de achterzijde bedekken met Maskol. De voorzijde met Maskol lijkt me niet zo'n goed idee omdat ik niet weet hoe je een afgetekende lijn kunt vormen met Maskol.

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Welk vernis gebruik je?
Sinds ik besloten heb om mijn modellen te vernissen gerbuik ik Gunze Sangyo Mr Hobby nr B-501. Toen hij uitkwam was het de enige vernis in spuitbusvorm die de decals niet aantast, en tot op heden ben ik er nog altijd enorm tevreden over. Vernissen met airbrush doe ik voorlopig niet, omdat ik nogal lui van aard ben enerzijds en omdat ik tot op heden geen reden zie om te veranderen als de vernis die ik gebruik voldoening geeft anderzijds.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	matra_interieur_01.jpg
Views:	1547
Size:	143.0 KB
ID:	13257   Click image for larger version

Name:	matra_interieur_02.jpg
Views:	1585
Size:	178.1 KB
ID:	13258  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 29-03-2009, 16:50
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
........................................




.................................................. .............................
Als je toch gaat detailleren, gaat ge uwe zetel dan ook beplakken met blauwe tape zoals op de foto ?

Overigens prima spuitwerk.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 29-03-2009 at 16:53.
Reply With Quote
  #10  
Old 29-03-2009, 18:26
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Als je toch gaat detailleren, gaat ge uwe zetel dan ook beplakken met blauwe tape zoals op de foto ?
Neen, zeker niet, want de Matra op de foto is een heel andere uitvoering dan de wagen die ik aan het bouwen ben. Bovendien zijn deze foto's genomen op een oldtimer beurs enkele jaren geleden, en de tape is iets wat de huidige eigenaar erin gestoken heeft. Altijd oppassen als je referentiefoto's gebruikt die recent genomen zijn van de racewagen die je wil modelleren.

Het dashbord is wel nog in originele uitvoering, dus daar kan ik naar hartelust op nabouwen. Je moet dan wel de moderne gadgets zoals het digitale display bv kunnen wegdenken, wat niet altijd even evident is...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 29-03-2009 at 18:27.
Reply With Quote
  #11  
Old 01-04-2009, 20:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update!

Eerst heb ik het dashbord onder handen genomen. Om te beginnen werd de zwarte dashbord-decal gezet, waarna de rest van de driehoekige plaat zwart geschilderd werd. Daarna heb ik de wijzerplaten voorzien van glaasjes dmv epoxy-lijm, net als de waarschuwingslampjes. Ook de schakelaars mochten niet ontbreken, dus die werden aangebracht dmv uurwerkonderdelen. Het stuurwiel zag er ok uit, maar de stuurstang uit resin was weer om weg te gooien: ik heb ze vervangen door een metalen staafje, aangekleed met enkele uurwerk-asjes. De kablage aan de achterzijde van het dashbord werd in kleur gezet, alhoewel hier niets meer van de zien zal zijn eens de cockpit op zijn plaats zal zitten. Maar ik vond het wel eens een leuke oefening om te doen, en via de foto's zal ik ze altijd kunnen bekijken Let wel, dit ganse onderdeel moet nog wel geweatherd worden, wat alle details veel beter tot hun recht laat komen.



Deze kit is een curbside-kit, wat betekent dat het model er enkel van buiten realistisch uit ziet: wat je niet ziet, is er gewoonweg niet. Maar dat betekent dan wel dat ik alles wat zichtbaar is, zo realistisch mogelijk wil detailleren. Te beginnen met de onderzijde van de Matra: de uitlaten zijn maar gedeeltelijk in het model aanwezig, maar dat betekent niet dat ze niet geschilderd moeten worden. Dus werden ze gespoten met "burnt metal", waarna het gebied errond matzwart geschilderd werd. Maar de uiteinden uit resin konden me niet overtuigen. Daarom heb ik ze afgezaagd, net als de achterste resin ophangingspoten. De ophanging werd vervangen door metalen staafjes en enkele aftermarket boutjes, de uitlaatuiteinden werden vervangen door aluminium buisjes. Omdat ik de resin uitlaten weggezaagd had waren ook de meegegoten bevestigingsveren verdwenen, dus heb ik die opnieuw gevormd met dunne ijzerdraad. Het uiteinde van de versnellingsbak was ook niet echt realistisch. Daarom heb ik het gladgeschuurd en er nieuwe details op aangebracht met uurwerkonderdelen zoals kleine cilindertjes en aftermarket boutjes. De aandrijfriemen heb ik vervaardigd uit dunne plasticard van Evergreen.



Aan de bovenzijde gezien geeft dat een vrij realistisch beeld, zeker als je weet dat alles nog geweatherd moet worden, en dat er van de ganse motor nagenoeg niets meer zichtbaar zal zijn eens de body erover bevestigd is. Maar een curieuze toeschouwer die eens de moeite neemt om onderin het motorcompartiment te gaan kijken zal in elk geval een realistisch beeld krijgen.



Nadat de body haar eerste mistcoat ontvangen had, heb ik er nog 2 wet coats overheen gespoten. Ik vind dat de body nu klaar is om de decals op aan te brengen, wat betekent dat deze foto de laatste is die je van de "maagdelijke" Matra zal te zien krijgen. Het witte onderdeel zit er nog los in, maar ik ga het nu eerst vastkleven omdat er geen reden meer is om beide onderdelen van elkaar gescheiden te houden. De wijze waarop deze kit geconcipiëerd werd zorgt er in elk geval voor dat je een perfecte aflijning krijgt tussen het witte en blauwe gedeelte.



De koplamp glaasjes werden al eens gespoten om te zien of dit een aanvaardbaar resultaat geeft. Eens dit het geval bleek te zijn heb ik besloten om mijn reserverset glaasjes op analoge wijze te spuiten, alleen heb ik deze keer afgeplakt met chrome folie, en is de achterzijde van de glaasjes afgedekt met Maskol. De eerste poging was niet slecht, maar jammer genoeg zijn beide glaasjes niet perfect symmetrisch afgeplakt...



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_11.JPG
Views:	1479
Size:	367.4 KB
ID:	13305   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_12.JPG
Views:	1484
Size:	466.9 KB
ID:	13306   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_13.JPG
Views:	1473
Size:	298.3 KB
ID:	13307   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_14.JPG
Views:	1445
Size:	397.9 KB
ID:	13308   Click image for larger version

Name:	1973_matra_670_15.JPG
Views:	1441
Size:	450.5 KB
ID:	13309  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 01-04-2009, 23:34
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Prachtige update.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #13  
Old 02-04-2009, 12:13
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Guy,
Wat een "leerzaam" Topic.
Mooie wagen trouwens ook !
Verder,
Dat je ook de onzichtbare delen "bewerkt" is het bewijs van pAssie voor de Hobby. rEspect.
Mooi gedaan trouwens.
De uitlaat kan je trouwens ook vervangen door weer die duivelse checkerpins.
In de pins zit ook een veer ....die moet je dan zelf al niet meer maken.
Verder zijn de gebruikte kleuren waarschijnlijk Alclads ?voor de transmissie en uitlaat.
Het interieur ,is dit gespoten? (met airbrush welteverstaan)en zo ja ,dan zou ik er nog meer kleurdiepte inleggen.
Een Wash en drybrush tegelijk geven met de airbrush.
(dit is een veel toegepaste techniek uit de militaire modelbouw)
Donker beginnen (ja,ja Zwart) om vervolgens naar de gewenste kleur te gaan.
De pannellines moeten donker blijven en de oppervlakken van de grotere panelen lichter maken dan de basiskleur.
(is da goed uitgelegd zo )

Ik blijf em volgen
Grtz
G
Reply With Quote
  #14  
Old 02-04-2009, 14:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
De uitlaat kan je trouwens ook vervangen door weer die duivelse checkerpins.
In de pins zit ook een veer ....die moet je dan zelf al niet meer maken.
Misschien, maar dan wel een formaat dat heel wat forser uitgevallen is dan de pins die ik van je gekregen heb? Deze uitlaten zijn toch wel zo'n 4mm in diameter. De veer heb ik proberen eruit te krijgen, maar dat lukte alleen door hem er uitgerafeld uit te peuteren... Maw ik heb niet goed opgelet in de les, ik wist niet meer hoe het moest

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Verder zijn de gebruikte kleuren waarschijnlijk Alclads ?voor de transmissie en uitlaat.
Toch niet, maar wel Testors kleuren, die zijn vergelijkbaar.

Quote:
Originally Posted by gert mertens View Post
Het interieur ,is dit gespoten? (met airbrush welteverstaan)en zo ja ,dan zou ik er nog meer kleurdiepte inleggen.
Een Wash en drybrush tegelijk geven met de airbrush.
(dit is een veel toegepaste techniek uit de militaire modelbouw)
Donker beginnen (ja,ja Zwart) om vervolgens naar de gewenste kleur te gaan.
De pannellines moeten donker blijven en de oppervlakken van de grotere panelen lichter maken dan de basiskleur.
(is da goed uitgelegd zo )
Het interieur is gespoten met Tamiya acryl cockpit green, omdat ik die kleur niet in enamel gevonden heb. Ik veronderstel dat ik de wash dus best met een enamel kleur doe? Maar "een wash en drybrush tegelijk geven met de airbrush" zegt me niks. Hoe gaat dat precies dan? Meestal geef ik een wash met Smoke, waarna ik een drybrush geef met wit of zilver uit de Tamiya weathering Masters. Maar ik leer graag bij, zeker wanneer het een techniek betreft die militaire modelbouwers veel beter kennen dan ikzelf. Dus als je wil, leg dat eens haarfijn uit, dan zal ik het haarfijn en schaamteloos nadoen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 02-04-2009, 17:23
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
K'zal der es wa tijd insteken sé.
Van het weekend is goed?
Grtz
G
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.