De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 20-08-2007, 12:24
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Open Interface Lexus SC430 - Tamiya - 1/24

Na een paar "opwarm" projecten, nu tijd voor het grote werk.
Mijn oog is gevallen op één van de nieuwere bouwdozen van Tamiya, de Lexus SC430 uit het Japans GT kampioenschap. Om niet altijd een witte auto te bouwen, heb ik gekozen voor deze zilver - rood Open Interface versie.
Tevens heb ik mij de PE-set van Tamiya aangeschaft voor dit model.
Wat wel jammer is voor dit model, is dat er maar heel weinig detail is in de cockpit en motor. De motor zal ik dan ook volgens de instructies bouwen, de cockpit zal toch wat meer detaileerwerk krijgen.

Het meeste spuitwerk is al achter de rug, ik ben nu al een paar dagen bezig met het aanbrengen van alle decals. Bijna alles wat je van rood ziet, zijn decals. Door de golvende en hoekige vormen van de carrosserie, is het wel geen makkelijke klus. Gelukkig kan een potje SOL wonderen doen (echt wel een superproduct).

Hier is alvast een foto van hoe hij er zal moeten uitzien:


(foto van Tamiya website)

Foto's van de huidige stand van zaken volgen later deze week!

Groetjes
Reply With Quote
  #2  
Old 20-08-2007, 19:00
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Hierbij de foto's van de huidige stand van zaken:

Chassis + ophanging:


Achtervleugel in carbon decals:
(Ik gebruik de carbon decals van MicroScale, in combinatie met SOL worden deze heel zacht en breekbaar, de rechterhoek zal ik dus moeten herdoen...)


Voorkant:


Achterkant:


Nog een vraagje, hier en daar zijn er een paar decals die dof uitslaan (door sol??), zou ik die met de Liquid Decal Film van Microscale terug kunnen laten blinken?
Reply With Quote
  #3  
Old 20-08-2007, 21:55
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Knap bezig. Is dat onderstel ook weer die-cast?

Volgens mij kun je de glans terugkrijgen door Tamiya Compound Fine te gebruiken. Maar Sennake of Guido of Nismo of anderen gaan dit wel zeker weten.
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #4  
Old 21-08-2007, 05:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by CarRerA View Post
Nog een vraagje, hier en daar zijn er een paar decals die dof uitslaan (door sol??), zou ik die met de Liquid Decal Film van Microscale terug kunnen laten blinken?
Dat zou ik je niet aanraden. De Liquid Decal Film dient om gescheurde of gebarsten decals te repareren door er een nieuwe draagfilm over te leggen vóór het gebruik. Doffe plekken ga je er niet mee doen verdwijnen en bovendien ga je de aangebrachte decals nodeloos verdikken, want zo'n draagfilm is vrij dik (de vloeistof is nogal stroperig).

Maar wat je wel kan doen, zoals Loeten al aangaf, is het polishen met Tamiya Compound. Er bestaan 3 soorten: coarse (grof), fine (fijn) en finish (extra fijn). De eerste soort gebruik ik vooral om lijmresten van de sol te verwijderen en ik vermoed dat het dat is wat je bedoelt. Daarna afwerken met de fijnste soort (de middelste soort gebruik voor dit soort werk bijna nooit).

Natuurlijk is het pas helemaal ideaal als je na het decallen en polishen enkele vernislagen over de body zet. Daarvoor gebruik ikzelf bijna uitsluitend vernis van Gunze Sangyo (B-501) in spuitbusjes, omdat die vernis de decals nooit zal aantasten.

Succes ermee!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 21-08-2007, 06:48
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Let wel op als je gaat vernissen ...

Ik heb de indruk dat er op sommige plaatsen (linker achterflank, vleugel links voor) enkele luchtbellen in de decals zitten. Als je hierover gaat vernissen loopt het echt mis!

Snij deze luchtbellen open met een zeer scherp mesje (als de sol volledig gedroogd is ... na minimaal 12 uur dus) en zet er opnieuw sol over. De luchtbel zal volledig wegtrekken, zoniet nogmaals herhalen.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-08-2007, 08:22
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Knap bezig. Is dat onderstel ook weer die-cast?

Volgens mij kun je de glans terugkrijgen door Tamiya Compound Fine te gebruiken. Maar Sennake of Guido of Nismo of anderen gaan dit wel zeker weten.
Het is een plastieken onderstel, met in het midden een metalen plaatje voor een "realistisch" gewicht effect.

Quote:
Originally Posted by Sennake
Maar wat je wel kan doen, zoals Loeten al aangaf, is het polishen met Tamiya Compound...

...Daarvoor gebruik ikzelf bijna uitsluitend vernis van Gunze Sangyo (B-501) in spuitbusjes, omdat die vernis de decals nooit zal aantasten.
Ah, dit alles heb ik hier liggen, dus dat komt in orde!

Bedankt voor jullie raad en hulp, ik zal deze zeker nodig hebben!
Reply With Quote
  #7  
Old 31-08-2007, 11:24
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Het grotere decalwerk is allemaal achter de rug, nu is het tijd om het interieur aan te pakken. Op de referentiefoto's zie ik veel zaken, die afgezwakt of helemaal niet op het model zitten. Ook in het interieur zit er veel carbon verwerkt. Van een brandblusser is er al helemaal geen spoor meer...
Dus... Ik ga de boel opfleuren met de carbon decals van MS, en een poging doen om wat meer detail in het model te steken.

Hieronder zien jullie alvast hoe hij er momenteel uitziet. Het geheel moet wel nog gepolished worden.
De achtervleugel is ook gedeeltelijk herdaan met de carbon decals.





Groetjes
Reply With Quote
  #8  
Old 31-08-2007, 23:18
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,147
Ziet er heel mooi uit,knap gedaan
Reply With Quote
  #9  
Old 07-10-2007, 12:57
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Na een maand van stilte, eindelijk nog eens een update:
het interieur zit volledig in elkaar.
Het was de eerste keer dat ik gordels gemaakt heb op basis van een PE-set. Na veel prutswerk, vind ik toch dat het resultaat behoorlijk gelukt is.
Om de banden op het chassis te krijgen, was ook het betere trek en duwwerk nodig, met als gevolg dat de bevestiging achteraan is losgekomen, maar een beetje lijm heeft alles opgelost. Erger was vooraan, daar is de hele ophanging losgekomen. Het is uiteindelijk toch gelukt om alles te bevestiging, maar draaien zal dat wiel wel niet meer doen...
Hierbij de foto's...




Vandaag of morgen zal de buitenkant zijn eerste vernislaag krijgen.
Zijn plaatsje in de vitrine staat al klaar!
Reply With Quote
  #10  
Old 21-10-2007, 10:37
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Sinds gisteren is hij af!
Heb nog heel veel problemen gehad om de wielen er deftig onder te krijgen, bij gevolg staat ze dus iets te veel naar buiten. Het was de eerste keer dat ik zo een moeilijk model maakte (veel decals en PE-werk). Voor mezelf ben ik tevreden met het resultaat. Er is nog veel ruimte voor verbetering (paneellijnen, nog beter decalwerk,...), maar aan deze ga ik nu niets meer wijzigen. Deze verbetering zullen voor de volgende bouw zijn.
De foto's:





En zo staat hij dan in de virtrine kast:
Reply With Quote
  #11  
Old 21-10-2007, 12:37
gofastfreddy's Avatar
gofastfreddy gofastfreddy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: oostnieuwkerke
Posts: 466
mooie wagen hoor
Reply With Quote
  #12  
Old 21-10-2007, 12:46
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by CarRerA View Post
Sinds gisteren is hij af!
Heb nog heel veel problemen gehad om de wielen er deftig onder te krijgen, bij gevolg staat ze dus iets te veel naar buiten. Het was de eerste keer dat ik zo een moeilijk model maakte (veel decals en PE-werk). Voor mezelf ben ik tevreden met het resultaat. Er is nog veel ruimte voor verbetering (paneellijnen, nog beter decalwerk,...), maar aan deze ga ik nu niets meer wijzigen. Deze verbetering zullen voor de volgende bouw zijn.
Dat is inderdaad het belangrijkste. En wat je hier geleerd hebt, kan je dan weer de volgende keer gebruiken. Het is een mooi model geworden ondanks enkele moeilijkheden.

Quote:
Originally Posted by CarRerA View Post


En zo staat hij dan in de virtrine kast:
Hij staat mooi bij de rest, maar wat me ook interesseert is de 24hr service C-Klasse DTM. Vanwaar heb je die decals? Want dat is nog een C-Klasse die in mijn collectie (van 5 ondertussen) ontbreekt.
Reply With Quote
  #13  
Old 21-10-2007, 14:01
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Ja, ik vind hem ook netjes geslaagd. Die PE en carbondecals doen het hem toch hoor !!
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #14  
Old 22-10-2007, 14:17
CarRerA's Avatar
CarRerA CarRerA is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2003
Location: Liedekerke
Posts: 114
Quote:
Originally Posted by Guido View Post

Hij staat mooi bij de rest, maar wat me ook interesseert is de 24hr service C-Klasse DTM. Vanwaar heb je die decals? Want dat is nog een C-Klasse die in mijn collectie (van 5 ondertussen) ontbreekt.
Dat is een Mercedes C-Klasse 1999 (1996?) met de livery voor een Mercedes CLK 2000. Het is dus een "fictieve livery". Origineel was het een Mercedes C-Klasse met D2 livery, maar die was al minstens 10j geleden gebouwd met de nodige missers, vandaar dat ik er het één en ander op geprobeerd heb...
Ik zal je dus moeten teleurstellen.
Reply With Quote
  #15  
Old 22-10-2007, 15:56
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by CarRerA View Post
Dat is een Mercedes C-Klasse 1999 (1996?) met de livery voor een Mercedes CLK 2000. Het is dus een "fictieve livery". Origineel was het een Mercedes C-Klasse met D2 livery, maar die was al minstens 10j geleden gebouwd met de nodige missers, vandaar dat ik er het één en ander op geprobeerd heb...
Ik zal je dus moeten teleurstellen.
Geen probleem hoor. Ik dacht heel even dat er een gaatje zat in mijn documentaties, maar dat is dan gelukkig niet het geval. Merciekes.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.