De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Community > De Paddock - Autosport Quiz > Quiz 2006
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 03-07-2006, 09:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Oplossingen vraag 19 en 20



Hier zijn de oplossingen van vraag 19 en 20 :

Vraag 19 :
  1. Wie is de piloot die deze wagen bestuurt? Oliver
  2. Om welke GP gaat het hier? Duitsland (Hockenheim)
  3. In welk jaar speelt dit zich af? 1970
  4. Wat is de naam van deze wagen (merk + type)? BRM P153 (03)
  5. Wat was het behaalde resultaat? DNF

Tip :



Oplossing : we zien hier “de dikke en de dunne” Stan Laurel (links) en Oliver Hardy (rechts). Via de voornaam van “de dikke” kwam je op het spoor van Jacky Oliver…

Dat het Jacky Oliver in een BRM P153 betrof was voor geen enkele deelnemer (die geantwoord heeft) een probleem. Maar waar de scene zich afspeelde was het grote struikelblok : Italië, Spanje, Groot Brittannië, België, Canada, USA en Frankrijk passeerden de revue, maar het enige juiste antwoord wist niemand te vinden. Het is nochtans wel degelijk op de Hockenheimring in Duitsland waar dit gebeurde. Er zijn natuurlijk nog een boel andere circuits met zo’n bosrijke omgeving, maar dat niemand op Duitsland gokte is toch wel opvallend, zeker als je ziet dat er door iedereen wel een gokje gewaagd werd. Maar het goede nieuws is dus dat de onderlinge posities hierdoor behouden blijven, en er dus voor niemand een ramp gebeurd is. Behalve voor de toch wel vrij talrijke deelnemers die niet antwoordden dan. Zijn ze al op vakantie vertrokken?...

Vraag 20 :
  1. Wie is de piloot die deze wagen bestuurt? Bos
  2. Wie is de co-piloot? Hillen
  3. Om welke rally gaat het hier? Deutschland Rally
  4. In welk jaar speelt dit zich af? 1993
  5. Wie was de winnaar van deze rally? Snijers

Tip : “wat kost die grote, allesbehalve standaard vinyl lul eigenlijk?” vroeg de geïnteresseerde dame aan de handelsreiziger. “Die is niet te koop madam”, antwoordde hij, “dat is mijn thermos!”

Oplossing : “standaard vinyl lul” is een anagram van “Rally van Duitsland”. Toegegeven, beetje een aangebrande tip, maar wel de unieke gelegenheid om eens uit te pakken met een mop…

De originele, onbewerkte foto van deze vraag zag er trouwens zo uit :



Deze foto ga je zeker niet op het internet gevonden hebben, want die heb ik destijds zelf gemaakt in het pre-digitaal tijdperk. Des te groter is mijn respect omdat jullie nagenoeg allemaal met de juiste oplossing voor de dag kwamen! Chapeau!

Dit levert dus de volgende tussenstand op :
  1. Baron : 146 op 150
  2. Huudo : 145 op 150
  3. Pompierke : 145 op 150
  4. Bazzie : 143 op 150
  5. The Interceptor : 143 op 150
  6. Lambo : 142 op 150
  7. Le pilote sans visage : 142 op 150
  8. Vanni : 142 op 150
  9. Hhugo : 140 op 150
  10. Pedro : 139 op 150
  11. Juha : 138 op 150
  12. Lotuzzz : 137 op 150
  13. Kulgan : 136 op 150
  14. Zaibatsu Racing : 135 op 150
  15. Pat : 134 op 150
  16. Ottooke : 127 op 150
  17. Tom : 121 op 150
  18. Marcel : 118 op 150
  19. Megane : 99 op 150
  20. Bluelite : 49 op 150
  21. Manu : 48 op 150
  22. Veloce : 38 op 150
  23. Thomaske GLPK : 30 op 150
  24. Pinzie : 9 op 150


In elk geval proficiat aan alle deelnemers, en op naar vraag 21 en 22! Jullie zijn al halfweg!!

Je kan de tussenstand overigens HIER nog eens op je gemak bekijken.
En laat de straffe verhalen en nabeschouwingen nu maar komen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 03-07-2006, 10:04
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648


Het is toch niet te geloven... Ik heb dagen gedacht dat het Hockenheim was! Hoezo dan? De 'trick' zat hem in de achtervleugel. Ik ben er achter gekomen dat de wagen meestal met een achtervleugel reed, bestaande uit 2 elementen. Echter, op de snelheidscircuits Hockenheim en Monza reden ze met 1 element en andere "endplates". Dus het kon enkel Hockenheim of Monza zijn. Maar strobalen op Hockenheim vond ik verdacht, omdat ik niet wist waar die dan wel zouden gestaan moeten hebben en in Monza zeker niet. Swat, Hockenheim dus, of toch niet... Verder gezocht en een foto van Rodriguez gevonden in La Source, met dezelfde achtervleugel en end-plates. Toen dacht ik van, aha, ook in Spa reden ze ermee, dan is het Spa. In de Walen strobalen genoeg, toch?

Niet dus... Ver...kke. Hier had ik op kop kunnen komen. Nu maar hopen dat het niet zoals in het voetbal gaat. Als je je kansen niet benut, kan je immers niet winnen.

Reply With Quote
  #3  
Old 03-07-2006, 10:23
hannu's Avatar
hannu hannu is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Nov 2003
Location: Sint Truiden
Posts: 57
De Paddock geinfiltreerd door de Gokchinees ?

Vraagje voor de Kwismeester van een van de stuurlui die (met veel respect voor Kwismeester en Deelnemers ) aan de wal staat toe te kijken : was er eigenlijk een detail waaruit met zekerheid kon blijken dat dit Hockenheim was (buiten de aantasting van de dennen door zure regen die bij onze oosterburen veel erger is dan bij ons ), of moest het dit keer echt komen van een 'educated guess' ?

Troost voor diegenen die fout gokten : jullie hebben net als ik allicht weer nieuwe sites gevonden waar jullie zonder deze vraag nooit waren terechtgekoimen.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-07-2006, 10:57
lotuzzz's Avatar
lotuzzz lotuzzz is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2002
Location: Konijnenberg
Posts: 184
Ah verdorie, ik had dat ook gevonden van die achterspoiler... Op Monaco of andere trage circuits bestond 'ie inderdaad uit twee delen. Tussen mijn intensiefste zoekwerk en mijn uiteindelijke gok lag echter een week, en heb er niet meer bij nagedacht...
Anyway, ik zou toch Monza genomen hebben dan



'DNF', daar was zéér grote kans toe dat dat juist was ja, hij heeft dat jaar niet vaak de finishvlag gezien. Was soms wel aan het twijfelen, want na dit incident kon er misschien nog doorgereden worden, ik zie vooralsnog niet veel schade...


@ Sennake: Mooie pre-digitale foto
Reply With Quote
  #5  
Old 03-07-2006, 18:09
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
bon, ik heb dus geen antwoorden ingestuurd, en als ik dit zo zie, zou ik toch niks gevonden hebben.
de F1 vraag dacht ik dat het een Mclaren was, maar het circuit herkende ik niet.
de rallyvraag... ik dacht aan een race op de Norfschleife.

2 dwaalsporen dus van mezelve. en begin dan maar eens te zoeken
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 03-07-2006, 18:29
Lambo's Avatar
Lambo Lambo is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2001
Location: Ingelmunster
Posts: 567
rally vraag was vrij simpel. Snel de tip oncijferd, snel gevonden dat in Duitsland in 1993 een Peugeot 309 meedeed met nummer 26. Toen ik een foto van Snijers vond uit die rally, zag ik diezelfde reclame op de startnummers en het zelfde logo.

Vraag 19 echter. Heel lang op een dwaalspoor gezeten. Ik dacht dat ik een Honda er in herkende, maar die reden nooit met zo'n type achtervleugel. Tot ik per toeval eigenlijk BRM ontcijferde op de foto... Dan gezocht, gezien dat het een P153 was uit 1970. Dan viel ook de tip van Oliver in de plaats. Alleen nog de locatie vinden. Ik heb op foto's gezocht van bijna elke GP, maar qua kleuren en achtergrond bleven voor mij enkel GB en USA over. Dit kwam dan ook weer overeen met de tip: Hardy was een Amerikaan, Laurel een Brit. Waarom heb ik dan de USA gegokt? Opnieuw met de foto: die schijnt uit de film 'way out west' te komen, dus vandaar

Was er wss nooit opgekomen dat het Duitsland was, er waren gewoon te weinig details die enig uitsluitsel voor mij brachten.
Reply With Quote
  #7  
Old 03-07-2006, 19:58
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by hannu
was er eigenlijk een detail waaruit met zekerheid kon blijken dat dit Hockenheim was ?
Niet rechtstreeks nee. De bomen zorgden natuurlijk wel voor een eerste schifting, en de achterspoiler was zoals meerdere quizzers terecht opmerkten ook een zeer goede leidraad. Maar uiteindelijk moest je de anecdote wel weten te plaatsen waarin Oliver bijna enkele baancommissarissen omver reed, want dat gebeurde enkel in de GP van Duitsland...

Die anecdote staat blijkbaar nergens op het internet vermeld, of in elk geval heeft niemand ze tegengekomen. Let wel, ik weet ook niet of ze ergens online staat hoor. Maar niet alle oplossingen van de quiz moeten per sé op het internet staan om ons toe te laten een vraag te stellen ook eh...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 03-07-2006, 20:32
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Enkele weken geleden had ik één van de reclameborden herkend op een foto van Hockenheim.
Ik wou toch bevestiging en zocht verder ... en vond niets meer, ook de foto met het bewuste reclamepaneel bleek verdwenen.
Nadien bleek de herinnering te vervagen.
Gegokt dan maar ... Spanje en verkeerd dus !
Reply With Quote
  #9  
Old 03-07-2006, 21:55
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
Zoals eerder gezegd was vraag 20 eenvoudig, ik herkende de Mozel-streek en ik wist dat Bos (geen familie van mij) officieel Peugeot piloot was. De rest was snel gevonden.

De piloot van vraag 19 had ik door de helm, de wagen herkende ik, en met zoveel opgaves leek ook dit zeer waarschijnlijk als resultaat. En toen moest ik gokken, ik zag bij een verslag van Spanje "very hot" staan, en omdat iedereen in zomerkledij stond leek me dat waarschijnlijk. Maar het was 3/4 van het seizoen "very warm", dus dat hielp niet. Dan heb ik het maar bij Spanje gehouden, omdat het mss verband zou houden met het ongeval tussen Ickx en Oliver.
Reply With Quote
  #10  
Old 03-07-2006, 22:42
pompierke's Avatar
pompierke pompierke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: Hasselt
Posts: 470
Vraag 19, binnen 5 minuten de piloot, wagen en jaar gevonden, maar dan!!
Bijna een maand gezocht en gezocht maar niets gevonden.
Wat nu volgt zal wel gek klinken, maar ja dat ben ik ook een beetje!!
Dan heb ik Francorchamps maar genomen vanwege die badkuip die vanachter op de foto staat.
Ik heb vroeger nog post gedaan als baancommissaris op het oude circuit, eind jaren '70 en ik kan mij vaag herinneren zo'n badkuipen ergens nog gezien te hebben.

Vraag 20, mijn goede, oude vriend de rallykenner heeft voor mij rondgevraagd tot zelfs op een rally in Nederland en zo ben ik op deze combinatie gekomen.
Hij, de goede, oude vriend, blijft natuurlijk onbekend voor jullie hé.
Alhoewel, er zullen er wel zijn die het weten.
Reijnders, Vrancken, zwijgen hoor!!!
Reply With Quote
  #11  
Old 04-07-2006, 10:22
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by pompierke
...

Reijnders, Vrancken, zwijgen hoor!!!
Die zwijgen maar net zolang tot jij ver genoeg uit de buurt bent.
Reply With Quote
  #12  
Old 04-07-2006, 12:14
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Turnhout / Leuven
Posts: 1,702
Vraag 19 was op de GP na wel vrij simpel vond ik. Maar die GP ja, dat was dus echt een gokje

Vraag 20 had ik bijna een totaal ander antwoord op verstuurd. Van een of andere WK rally in 1993 waar ook een Peugeot 309 rondreed met nr. 26. Maar die Nederlands nummerplaat zette met toch nog ff op verderzoeken. Op een Nederlands rallyforum dan gevonden dat Bos met die nummerplaat gereden heeft, dan waren er ineens nog maar weinig mogelijkheden. En dan met behulp van de tip was de klus toch nog geklaard
Toch vind ik het wel opvallend dat op één quizer na iedereen die vraag 20 gevonden heeft hoor.
__________________
..: www.marcgoossens.com :..
Reply With Quote
  #13  
Old 04-07-2006, 12:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Pat
Enkele weken geleden had ik één van de reclameborden herkend op een foto van Hockenheim.
Ik wou toch bevestiging en zocht verder ... en vond niets meer, ook de foto met het bewuste reclamepaneel bleek verdwenen.
Nadien bleek de herinnering te vervagen.
Gegokt dan maar ... Spanje en verkeerd dus !
Dus : samengevat : als je de eerste 2 vragen niet omgekeerd beantwoord had en hier je eerste gedacht gevolgd had, stond je nu los aan de leiding!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 04-07-2006, 12:39
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by The Interceptor
Toch vind ik het wel opvallend dat op één quizer na iedereen die vraag 20 gevonden heeft hoor.
Ik ook. En dan kan ik alleen maar mijn petje af nemen voor het puike quizwerk dat hier geleverd wordt.

Ik moet er wel aan toe voegen dat we eerst van plan waren om die nummerplaat ook weg te shoppen, maar dan zou de vraag in moeilijkheidsgraad 3 of zelfs 4 terecht gekomen zijn. Uiteindelijk werd dit idee verworpen door "the board of quizmasters" .
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 04-07-2006, 12:57
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...
 
Join Date: Dec 2003
Location: Landen
Posts: 1,187
Voor mij mocht je de halve wagen wegshoppen, want zo kan ik mijn slechte F1 antwoorden niet rechtzetten.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.