De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rating: Thread Rating: 7 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 04-01-2005, 19:06
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
In aanbouw : Toyota Celica GT4 - 24 uur Ieper 1996 - Loix - Tamiya 1/24

Ik heb nog een weekje verlof dus dacht ik : "ik begin nog eens aan een nieuw project". Mijn keuze viel op een model dat ik enkele jaren geleden al wou beginnen, maar nu is het echt zover. De bouwdoos is een straatversie van de Toyota Celica (Tamiya nr 24133).



Daar hoort dan nog een transkit bij van Racing43 (Big Tk 08) om er de rallyversie van Loix van te maken.

Hier een foto van de kit + transkit uitgepakt :



Aangezien ik zelf de rally gezien heb beschik ik over voldoende referentiefoto's. De echte wagen zag er dus zo uit :



Ik heb al wat aan het model gewerkt, en de carosserie (die uit ZWART plastic bestaat, joepie voor een model dat wit moet worden) ziet er nu zo uit :



Het chassis is ook al onder handen genomen. De achterzetels werden eruit gezaagd en de nieuwe metalen bodemplaat past al vrij goed tegen het origineel gebleven plastic deel. Ook het metalen dashboard en de kuipzetels zien er erg overtuigend uit. De velgen passen perfect op de Tamiya-banden. Dit gaat een leuk project worden hoop ik



Comments altijd welkom, maar tips nog meer
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	celica_01.jpg
Views:	1231
Size:	62.2 KB
ID:	23636   Click image for larger version

Name:	celica_real.jpg
Views:	1722
Size:	45.0 KB
ID:	23637   Click image for larger version

Name:	celica_03.jpg
Views:	1188
Size:	58.7 KB
ID:	23638   Click image for larger version

Name:	celica_04.jpg
Views:	1106
Size:	69.9 KB
ID:	23639  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 30-09-2011 at 23:06.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-01-2005, 19:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
I'm watching
Reply With Quote
  #3  
Old 04-01-2005, 20:17
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ik ben er ook, al was het maar om af te kijken, want bij mij ligt die kit en transkit ook nog op het schap ...
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #4  
Old 04-01-2005, 20:31
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Ik denk dat hier nu iemand jaloers is Hé Huudo. Wou jij die kit niet ??

Lijkt mij ook een mooi projectje! Foto's posten hé
Vraagje, da dingske op het dak (das geen luchthapper zeker? weet nie hoe dat just noemt), die je er al bij kleefde, die zetels en zo, zaten die dan ook bij die transkit van Renaissance of hoe bekom je die?
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #5  
Old 04-01-2005, 20:37
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Effe voor alle duidelijkheid :

Alle PLASTIC delen komen uit de originele Tamiya bouwdoos;
alle METALEN delen komen uit de Racing43 transkit.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 04-01-2005 at 22:22.
Reply With Quote
  #6  
Old 04-01-2005, 21:33
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
is het niet Big Model transkit? want renaissance werkt niet met metalen stukken, maarja al die merken :d

Die Celica vind ik een sjieke wagen, met da beetje speciaal soort rood. spijtig toch dat die tabaksreclame afgeschaft is
Ook wel een topicje om te volgen.
Valt da nog mee om te werken met metaal? want zelf nog nooit geprobeerd. Ik zou graag eens zo'n fiat punto s1600 van big model proberen.
Reply With Quote
  #7  
Old 04-01-2005, 22:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Steven
is het niet Big Model transkit?
Elementary, my dear Watson
Zeer goed gezien Steven, het is uiteraard NIET Renaissance maar WEL Racing43 Big Model Transkit.

Bedankt voor de rechtzetting, ik heb mijn vorige posts al verbeterd
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 05-01-2005, 19:00
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ik heb nog een beetje kunnen voortdoen vandaag.

Ik wou absoluut de carosserie "spuitklaar" krijgen voor de eerste laag primer, dus ging ik aan de slag.

Eerst en vooral spitste in mijn aandacht op de achterzijde, waar ik gisteren al een capitale fout mee maakte. Ik besefte het vannacht in bed ineens, toen ik mijn referentiefoto's eens vergeleek met foto's van de Celica in "Rallyworld 12" van Willy Weyens, waar Freddy's Celica enkele keer instaat in Marlboro kleuren, hoewel het merendeel Castrol-Marlboro livery's zijn. Toen ik de foto van Freddy's Celica in de 24 uur van Ieper bekeek in Willy's boek, kwam ik tot een onaangename vaststelling : blijkbaar reed Freddy met nr 10 in deze rally, terwijl mijn transkit alleen maar nr 4 voorziet. Ik wist wel dat een identieke Celica meegereden heeft met nr 10, maar ik dacht dat het de Celica van Renaud Verreydt was. "Het zal toch niet waar zijn dat het juist omgekeerd is?" dacht ik. Om zeker te zijn en om niet de ganse nacht wakker te liggen haalde ik er mijn eigen referentiefoto's van zowel Freddy als Renaud bij. Neen, ik had gelijk : Freddy had nr 4 en Renaud had nr 10. Foutje van Willy dus. Dat kan gebeuren eh Willy

Maar toen viel mijn oog op de achterzijde van de Celica. Daar zat geen koetswerk in, maar je ziet eigenlijk de binnenzijde van de lasplaat van het koetswerk, dat gewoon mee rood gespoten is. En ik ezel die ik ben, heb het plan van de normale straatversie gevolgd en er het "brede" koetswerkstuk in gelijmd. Dat is de miserie met die transkits : je zit altijd met 2 verschillende bouwplannen en je moet permanent van het ene plan op het andere overspringen. En inderdaad, het plan van de straatversie laat de keuze tussen een Japanse versie met smal koetswerkstuk (omdat de nummerplaten er smaller zijn) en een Europese versie met breed koetswerkstuk. Fier dat ik was dat ik me zeker niet zou vergissen lijmde ik er gisteren dus het brede stuk in, enkel om 's nachts tot de vaststelling te komen dat er eigenlijk GEEN koetswerkstuk in mocht, want de transkit voorziet in een metalen plaat die langs de binnenkant in het gat gelijmd moet worden en dat de lasplaat voorstelt. Ik dus mijn bed weer uit om zo rap mogelijk dat verkeerde stuk er weer uit te wringen. Dat lukte, maar niet zonder de achterzijde te beschadigen.

Dus vanmorgen moest ik beginnen met de reparatie van de achterzijde. Ik heb er een stuk witte plastic plaat tegen gelijmd en dat weer mooi recht gesneden/geschuurd/gevijld. Op de foto zie je (misschien) het stukje witte plastic tussen de zwarte carosserie en de metalen plaat. In elk geval is de fout gelukkig helemaal weggewerkt.



Daarna heb ik eens een test gedaan met het metaal, dat nogal grof van structuur is maar zich wel zeer vlot laat schuren omdat het zeer zacht is. Ik heb er mijn "surface restoral kit" eens op losgelaten (d.w.z. schuurpapier van 2400 t.e.m. 8000) en het resultaat is zeer verbluffend : het lijkt wel een zilveren stukje geworden te zijn! Dat zal dus qua oppervlakte-gladheid geen problemen opleveren bij het spuiten.



De pinkers op de voorste spatborden moesten ook verwijderd worden, de rallyversie heeft er geen en de straatversie wel. Dus wegsnijden en schuren was de boodschap.



Linksachter moest het (rechthoekige) normale tankdeksel plaats maken voor een (ronde) open sneltankstop. Een gat geboord van voldoende diameter, en daarna de resterende naden van het tankdeksel opvullen en vlak schuren was de boodschap. Ook dat werkje heb ik tot een goed einde gebracht. Tegelijkertijd werd ook het gat voor de achterste ruitenwisser en de achterste ruitensproeier opgevuld dan wel verwijderd.



Ondertussen staat de carosserie in de witte primer. Ze is nog te nat om foto's te nemen, maar dat komt morgen wel. In elk geval zal een 2e primerlaag nog nodig zijn. Op dit moment heb ik de carosserie er al van "overtuigd" dat ze wit moet worden, maar de naden weten het nog niet Dus daaran gaan we morgen werken. De rest van de avond en nacht moeten de gespoten delen drogen, dus ben ik nu een beetje "werkloos" en kon ik dit verslagje typen

Tot morgen!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 05-01-2005, 19:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Toch nog even 2 fotookes genomen, primer droogt snel dus het kon


__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 05-01-2005, 20:22
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Da gaat een prachtig model worden Sennake!! Echt. Veel succes ermee en merci dat je ons hier laat meegenieten!

(Trouwens ook handig middeltje op je foto te zien hoe jij je wagens vastzet via de binnenkant om dan te spuiten! Mss is dit wel al gekend, maar ik als beginner dus niet hé... )
__________________
- http://www.wrcplace.be -

Last edited by 206WRC-ke; 05-01-2005 at 21:55.
Reply With Quote
  #11  
Old 05-01-2005, 20:50
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dat ziet er al vrij proper uit, zonder al te veel opkuiswerk zo te zien. Volgens mij zit je goed wat die achterkant betreft.
Laat de updates maar komen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 05-01-2005, 21:08
Luigi's Avatar
Luigi Luigi is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Sint-Baafs-Vijve
Posts: 380
Nice job, keep it up!
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 05-01-2005, 21:20
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: May 2001
Location: Knokke-Heist
Posts: 3,806
Domme vraag misschien maar dat stukske op zijn dak, waar dat Belgisch vlaggeke opstaat, waar is dat naartoe?
__________________
WRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #14  
Old 05-01-2005, 21:48
Steven's Avatar
Steven Steven is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 192
mooi mooi, prachtig werk, zeker om te volgen :d
Reply With Quote
  #15  
Old 06-01-2005, 00:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally posted by Bart.Vandecavey
Domme vraag misschien maar dat stukske op zijn dak, waar dat Belgisch vlaggeke opstaat, waar is dat naartoe?

Ooohhhh vergeten!!!!

Nee serieus, dat ga ik apart spuiten en er dan later op bevestigen. Het moet er namelijk uitzien alsof je het kan openen, en als ik het nu vastplak en meespuit wordt het één geheel met het dak, en dat is niet realistisch. Ik had er nog maar los opgezet dus.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.