De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 21-03-2011, 20:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ferrari 312B3 - GP F1 Spanje 1973 - Jacky Ickx - MGModel Plus - 1/43

Om de wachttijden tijdens de bouw van de Ferrari 312T op te vullen, ben ik alvast aan een voorganger van deze 312T begonnen: de 312B3 uit 1973. Alhoewel deze Ferrari eigenlijk een mislukking was die ertoe leidde dat Jacky Ickx het bij Ferrari voor bekeken hield, was het toch de basis van de Ferrari 312B3 uit 1974 (zelfde naam, maar wel serieus ge-update) waarmee Niki Lauda en Clay Regazzoni 3 overwinningen behaalden en die uiteindelijk leidde tot de 312T uit 1975 waarmee zoals we weten Lauda wereldkampioen werd. Misschien had de Jacky dus toch beter wat meer geduld geoefend...

Maar goed. het gaat om deze wagen waarmee Ickx de GP van Spanje reed op het circuit van Montjuich in 1973:



Ik had foto's genomen van de samenbouw van de body vóór het spuiten, maar blijkbaar heb ik ze van mijn fototoestel gedelete vooraleer ik ze overgezet heb op mijn PC. Daarom beginnen we met een foto van het rood gespoten bodywork. Ik heb wel met groene pijltjes aangeduid waar er onderdelen zitten die op de resin body gemonteerd zitten: vooraan foto-ets endplates en extra wings, achteraan white metal 'schouwen' aan beide zijden van de Ferrari. De endplates bleken trouwen veel te lang te zijn, en dus werden ze ingekort zoals je ook op de foto kan zien.





Na het drogen kon het decallen beginnen. Begin jaren '70 waren er nog niet zoveel sponsors, en bovendien was Enzo Ferrari sowieso al tegen het gebruik van zware sponsoring, dus veel staat er niet op. Wel is het zo dat er foto's bestaan van de Ferrari 312B3, tijdens de kwalificaties in Spanje, met een aantal sponsors op de zijkant van de wagen, maar de foto's tijdens de race vertonen deze sponsoring niet. En omdat mijn model een schaalmodel is van de Ferrari tijdens de race, gebruik ik ze ook niet. Na het aanbrngen van de decals werd de body gespoten met Gunze vernis, zoals gewoonlijk.



De achterspoiler is een beetje speciaal. Om te beginnen is het vleugeldeel een spiegelende metaalsoort (ik denk gepolisht aluminium) dat ik trachten te imiteren heb door het witmetalen onderdeel net als het origineel te schuren en polishen met Micromesh tot het spiegelend werkt. De wing end-plates zijn gewoon rood met de nodige bandensponsoring op. De centrale steun is erg fragiel en zeker niet sterk genoeg om de zware witmetalen spoiler te dragen, maar blijkbaar was dat in werkelijkheid ook zo, getuige de spankabels die achteraan gebruikt werden, ook op het origineel dus.



Met wat tape wordt de spoiler op zijn plaats gehouden zodat je hem ook in zijn normale positie kan bekijken.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1973_ferrari_312b3_01.JPG
Views:	1123
Size:	402.1 KB
ID:	21585   Click image for larger version

Name:	1973_ferrari_312b3_02.JPG
Views:	1176
Size:	357.2 KB
ID:	21586   Click image for larger version

Name:	1973_ferrari_312b3_03.JPG
Views:	1177
Size:	385.8 KB
ID:	21587   Click image for larger version

Name:	1973_ferrari_312b3_04.JPG
Views:	1112
Size:	257.1 KB
ID:	21588   Click image for larger version

Name:	1973_ferrari_312b3_05.JPG
Views:	1068
Size:	203.0 KB
ID:	21589  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 21-03-2011, 20:14
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Vervolgens wordt de body er eens voor geschoven om een idee te krijgen van de verhoudingen.



De velgen, die ondertussen in het goud gespoten werden, en de banden, die een lichte opruw-schuuractie ondergaan hebben, werden eens samengestoken en naast het model gezet om te zien hoe het eruit zal gaan zien...



Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1973_ferrari_312b3_06.JPG
Views:	1084
Size:	399.2 KB
ID:	21590   Click image for larger version

Name:	1973_ferrari_312b3_07.JPG
Views:	1135
Size:	439.8 KB
ID:	21591  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 21-03-2011, 20:55
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
mooi Sennake
maar goed mogelijk dat de Ferrari's van '74 en '75 met Jacky aan het stuur nooit wereldkampioen zouden zijn geworden, want dat lag toch voor een heel groot stuk aan de capaciteiten van Lauda om auto's te ontwikkelen
Ickx lag naar verluidt liever aan het zwembad
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 21-03-2011, 21:35
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
weer een specialeke dat je hier toont! ziet er een leuke kit uit en als Ferrari fan spreek het voor zich dat ik aandachtig volg...
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #5  
Old 18-04-2011, 14:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Omdat ik zo enthousiast aan het bouwen was aan de afwerking van de Ferrari, ben ik vergeten van nog wat foto's te nemen van de tussenstadia

Maar hij is wel lekker snel afgeraakt zo, en de foto's van het afgewerkte model kan je gaan bekijken in mijn galerij...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.