De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 26-12-2008, 17:00
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ensign N-177 - J. Ickx - GP Nederland 1976 - RTN Models - 1/20

Nu alle verbouwingswerken op de eerste verdieping achter de rug zijn, en ook alle voorbereidende werken op het gelijkvloers in zoverre klaar zijn dat de nieuwe keuken eerst moet geïnstalleerd worden vooraleer ik verder kan, heb ik wat tijd om het modelbouwen weer op te pikken. De keuken wordt niet verwacht vóór eind januari, dus deze vakantie kan ik nog eens wat "plekken".

Hiervoor heb ik een kit uitgekozen die je niet alle dagen gaat tegenkomen. Ik heb hem besteld in Brazilië en ik heb er nergens anders eentje tegengekomen. Het gaat om het merk "RTN Models", een vrij onbekende speler op de modelbouwmarkt. Maar omdat ik graag de Ensign wou bouwen waarmee Ickx in 1976 en 1977 gereden heeft, heb ik dus toegehapt.

De doos bestaat uit stevig karton, geschikt om per post te verzenden de hele wereld rond. Dat moet ook als je fabriceert in Brazilië denk ik.



Het bouwplan is in full color, wat een meevaller is en zelfs bij gerenommeerde merken als Tamiya of Hasegawa niet het geval is.



De body bestaat uit één geheel en is vervaardigd uit resin, wat een beetje aan Studio27 doet denken. De vorm van de body lijkt trouwens sterk op die van de McLaren M23 uit hetzelfde jaar (althans, dat vind ik toch).



De cockpit bestaat ook uit resin, maar de meegegoten gordels ga ik waarschijnlijk vervangen door zelfgemaakte. De velgen bestaan uit mooi gedraaid aluminium. De kabels die in de kit zitten lijken me wat te dik en ik denk dat ik ze ook ga vervangen.



Het merendeel van de onderdelen bestaat uit white metal. Ik ben persoonlijk niet zo gek van dat materiaal, maar het is niet anders. Wel ben ik van plan om de assen en langwerpige stangen te vervangen door ijzerdraad: dan moet ik geen bramen wegschuren en bovendien is ijzerdraad niet zo broos en buigbaar. Ook de inlaattrompetjes zien er wel leuk uit.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ensign_kit_review_01.jpg
Views:	229
Size:	350.8 KB
ID:	12239   Click image for larger version

Name:	ensign_kit_review_02.jpg
Views:	248
Size:	361.2 KB
ID:	12240   Click image for larger version

Name:	ensign_kit_review_03.jpg
Views:	248
Size:	251.3 KB
ID:	12241   Click image for larger version

Name:	ensign_kit_review_04.jpg
Views:	253
Size:	277.6 KB
ID:	12242   Click image for larger version

Name:	ensign_kit_review_05.jpg
Views:	244
Size:	373.0 KB
ID:	12243  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 26-12-2008, 17:02
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De wielen inserts en de achterspoiler bestaan ook uit white metal. De inserts lijken me ok, maar de wingend plates lijken me ook nogal dik en ik overweeg om ze te vervangen door aluminiumplaat of dunne plastic sheet.



Dan een kleine verrassing: de versnellingsbak en uitlaten zijn gewoon een gietraam van Tamiya! Het merk staat er zelfs gewoon op. Ik ga ervan uit dat de mensen van RTN Models hiervoor toestemming hebben en waarom ook niet, de bekende Cosworth motor die in zoveel Tamiya dozen zit past zeer goed en waarom het warme water uitvinden?



Er zit ook een klein foto-ets raampje bij dat voornamelijk de steunen van de achterspoiler bevat en wat radiatorroosters. De ijzerdraad die meegeleverd is lijkt me nogal krom om te kunnen gebruiken, maar dat zien we wel.



Tenslotte zien de decal vellen er ook goed uit. Je kan er 5 verschillende versies mee bouwen, waarbij de enige mogelijke versie wat Ickx betreft de GP van Nederland is. Die versie ga ik dan ook bouwen.



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ensign_kit_review_06.jpg
Views:	247
Size:	325.6 KB
ID:	12244   Click image for larger version

Name:	ensign_kit_review_07.jpg
Views:	239
Size:	359.1 KB
ID:	12245   Click image for larger version

Name:	ensign_kit_review_08.jpg
Views:	244
Size:	272.7 KB
ID:	12246   Click image for larger version

Name:	ensign_kit_review_09.jpg
Views:	243
Size:	408.5 KB
ID:	12247   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_04.jpg
Views:	238
Size:	235.0 KB
ID:	12248  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 27-12-2008, 18:54
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2007
Location: Aartrijke
Posts: 818
Man man man, Wat een kit is dit!
Hier ben ik dus echt jaloers op hoor!!! (gezond jaloers wel te verstaan hé)
__________________
MIJN WERKBANK




Reply With Quote
  #4  
Old 27-12-2008, 20:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Dit moet zowat de meest multimedia kit zijn die ik ook gezien het. Alle materialen zitten erin:

- plastiek
- resin
- gedraaide alu
- witmetaal
- foto-ets
- vinyl
- koper (?)
- decals

Veel plezier ermee! Kijk nu al uit naar de bouw ervan.
Reply With Quote
  #5  
Old 27-12-2008, 21:56
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler
 
Join Date: Sep 2005
Location: Genk, Belgiê
Posts: 702
Wat een kit hebt ge nu weer in handen gekregen Guy? Zeer mooi en ook wel wat exclusief precies.
Zal ook wel enkele mooie euro's gekost hebben zeker!
Ben benieuwd naar het vervolg.

Tom
__________________
Valentino Rossi Models
Mijn website
Hondenclub DMH
Reply With Quote
  #6  
Old 28-12-2008, 01:02
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Zoals zovelen hier ben ik ook benieuwd wat gij hier weer te voorschijn gaat toveren.

Is dit dan 1 van de 12 editie 2009 of ... van de 12 editie 2008
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #7  
Old 28-12-2008, 01:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Is dit dan 1 van de 12 editie 2009 of ... van de 12 editie 2008
Ik moet nog 2 modellen afwerken in 2008, dus wordt het nog editie 2008, ook al zullen ze pas begin 2009 klaar zijn. Daarna begin ik pas te tellen aan de editie 2009...

Geen tijd te verliezen dus!

Eerst heb ik de resin body onder handen genomen. "Een uurtje schuren om alles mooi clean te krijgen" dacht ik. Mooi niet dus. Een ganse dag ben ik ermee bezig geweest, en nog is het niet 100% naar mijn goesting. De body ziet er op het eerste zicht wel ok uit, maar bij nader inzicht is hij totaal niet symmetrisch, wat voor de nodige "beeldhouwwerken" zorgt wat dan nog eens extra bemoeilijkt wordt door het feit dat de resin been- en beenhard is. Schuren duurt zo natuurlijk enorm lang en is weinig motiverend omdat je bijna geen progressie merkt. Bovendien vertoont het resin zeer veel luchtbellen die soms zodanig overvloedig aanwezig zijn dat ik ervoor opteerde om het ganse onderdeel weg te snijden en te vervangen door plasticard. Zo is het de beide uiteinden van de zijpontons vergaan en ook een stukje van de cockpit. De witte plasticard bodem echter is een uitvinding van RTN Models: in de kit zit een stuk plasticard dat je op maat moet snijden om zo de driehoekige bodemstukken te vormen, en ook de bodemplaat. De achteruitkijkspiegels waren dan weer uit white metal vervaardigd wat deze kit inderdaad zoals Guido al zei tot een echte multimedia kit maakt...

Wat ook zeer moeizaam gegaan is, is het inkrassen van de panellines en het uitboren van de gaatjes voor de ophanging en/of de verbindingsboutjes. Zoals gezegd heeft dit werk in totaal een ganse dag geduurd, en als je dan 's avonds kijkt naar wat je gepresteerd hebt krijg je dit te zien:







Achteraan was er een soort van holte waarin de motor bevestigd dient te worden. Bij Tamiya modellen gaat dit via een boutverbinding die door een cilindervormig verbindingsstuk geschroefd wordt, maar bij dit resin blok is daar geen ruimte voor zodat het cilindervormig deel in een opening gelijmd dient te worden. Maar dan moet die opening wel de juiste afmetingen hebben natuurlijk. Uitboren met de juiste diameter leidde tot het afbreken van een stuk van het driehoekig deel achteraan de monocoque zodat ik besloot om het te vervangen door een stuk aluminiumbuis met de correcte diameter. Ook de plaatsen waarin later de verbindingsstangen ingelijmd worden komende van de achterophanging zaten allesbehalve symmetrisch ingeplant: op de foto zie je aan de rechterzijde waar de voorgeboorde gaatjes zaten (ik heb ze opgevuld met witte plastic buisjes) en waar ze moeten zitten.



Nadat ik de voorbereidende werken aan de body voor bekeken hield, vond ik dat het nog te vroeg was om de spuitwerkzaamheden aan te vatten. Er moeten nog teveel onderdelen aan verbonden worden die moeten passen en eerlijk gezegd had ik op dit moment niet zo veel vertrouwen meer in de pasnauwkeurigheid. Dus heb ik de witmetalen ophangingspoten van de voorste ophanging ontdaan van alle bramen en eens gepast in de voorziene openingen. Zoals je kan zien zijn daarbij al 2 verbindingspinnen gesneuveld, zodat ik ze moest vervangen met plastic rod. Na lang gepriegel en aanpassen en prutsen heb ik een iet of wat aanvaardbare positie gevonden voor de ophanging, alhoewel ze niet perfect is. Maar ik krijg het niet beter want ik riskeer de boel te forceren als ik het perfect wil krijgen en dan ben ik nog verder van huis. Dus kies ik voor dit compromis, iets wat ik nog veel zal moeten doen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_01.jpg
Views:	1011
Size:	220.1 KB
ID:	12278   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_02.jpg
Views:	986
Size:	253.9 KB
ID:	12279   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_03.jpg
Views:	1036
Size:	230.8 KB
ID:	12280   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_04.JPG
Views:	952
Size:	229.4 KB
ID:	12281   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_05.JPG
Views:	1019
Size:	269.3 KB
ID:	12282  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 28-12-2008, 01:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De witmetalen voorspoiler-onderdelen zorgen wel voor wat schuurwerk maar na het polishen zien ze er al vrij realistisch uit. Alleen de verbindingspinnen staan verkeerd opgesteld zodat beide spoilerhelften niet evenver naar voor staan bij dryfitting. Dus snij ik ze weg en boor ik nieuwe gaten waarin metalen paspennen komen. Dat past al een stuk beter. Tenslotte worden de foto-ets endplates bevestigd en komt er aan iedere zijde nog een gepuncht boutje tegenaan.



Ik zei eerder dat ik van plan was om de meegegoten gordels te vervangen door echte. Gezien de ongeziene hardheid van het resin echter zie ik het wegfrezen van de gordels niet goed komen en opteer ik weer maar eens voor een compromis: ik kras een soort van "panellines" rondom de gordels zodat ze beter tot hun recht zullen komen eens geschilderd, en zodat ze er ook een beetje realistischer uitzien. Maar even goed als echte gordels wordt het nooit natuurlijk.



Als je bovenaan de thread even naar de foto kijkt van de white metalen onderdelen zal je net zoals ik tot de vaststelling komen dat het stuur niet compleet is: het middendeel is er niet. Eerst dacht ik nog dat dit uit foto-ets bestond, maar bij nader inzien is het gewoon niet meegegoten. Dus heb ik een centraal stuurdeel gemaakt van alumium plaat en er met messing buisjes de nodige details op voorzien. Ook de witmetalen stuurstang heb ik weggelaten en vervangen door een exemplaar uit ijzerdraad.



Na 2 dagen zwoegen heb ik nog niet veel onderdelen bijeen gesprokkeld, maar toch vond ik het moment om al eens een eerste dryfitje uit te testen gekomen. Na wat prullen en vechten met de ophanging die niet wil blijven zitten zonder lijm heb ik toch 2 foto's kunnen nemen:





Dat was het voor deze keer. Tot de volgende update!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_06.JPG
Views:	1010
Size:	237.0 KB
ID:	12283   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_07.JPG
Views:	950
Size:	292.5 KB
ID:	12284   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_08.JPG
Views:	993
Size:	253.9 KB
ID:	12285   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_09.JPG
Views:	975
Size:	251.1 KB
ID:	12286   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_10.JPG
Views:	971
Size:	238.5 KB
ID:	12287  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 28-12-2008, 01:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Wat een kit hebt ge nu weer in handen gekregen Guy? Zeer mooi en ook wel wat exclusief precies.
Zal ook wel enkele mooie euro's gekost hebben zeker!
Inderdaad: €100,-
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 28-12-2008, 02:08
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Een moedige keuze om te starten met deze kit. Maar ja, als je die wagen wil maken, dan al je geen andere keuze hebben.
Ik hoop dat het materiaal (en vooral de hardheid ervan) de opbouw niet te veel zullen tegenwerken, zodat we toch nog een mooi model te zien krijgen. Amuseer je ermee.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #11  
Old 28-12-2008, 14:04
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Ondanks de tegenslagen, of hoe we het ook mogen noemen, kan ik maar 1 ding zeggen en nog wel op z'n Planckaerts:

Goe bezig.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #12  
Old 29-12-2008, 18:42
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update.

De body werd ondertussen in grondlaag gezet. Eerst een mistlaag, daarna een wet coat.







Ook de motor werd al gedeeltelijk gemonteerd en in grondlaag gezet. Ik dacht dat ik alle onderdelen in elkaar gezet had die gun metal gespoten moeten worden, maar nadat ik de primer gezet had merkte ik op dat er nog een onderdeel ontbrak dat ik er aan toegevoegd heb. Uiteraard zal ik nog een laagje primer moeten zetten nu.



De achterspoiler werd ook ineen gezet. Ik heb de dikke white metal endplates gelaten voor wat ze zijn en ze vervangen door aluminium plaat. De verbindingen zijn gemaakt met messing boutjes die ik daarna platgeschuurd heb. Op de achterste vleugel komen nog gepunchte bouten.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_11.JPG
Views:	931
Size:	221.8 KB
ID:	12298   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_12.JPG
Views:	823
Size:	220.1 KB
ID:	12299   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_13.JPG
Views:	911
Size:	235.6 KB
ID:	12300   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_14.JPG
Views:	933
Size:	260.5 KB
ID:	12301   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_15.JPG
Views:	902
Size:	273.8 KB
ID:	12302  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 29-12-2008, 18:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Eigenlijk ziet de spoiler er qua kleur precies uit zoals hij in zijn definitieve vorm moet zijn: blank aluminium dus. Het zal dus zaak zijn om deze kleur zo dicht mogelijk te benaderen nadat alle spuitwerkzaamheden voltooid zijn.



De steunen van de achterspoiler waren een ander paar mouwen. Ze bestaan uit zeer harde metalen foto-ets onderdelen (alles is blijkbaar steenhard in deze kit) en tot overmaat van ramp zijn de gaten waar de boutverbindingen doorheen moeten niet helemaal doorboord. Ik heb al 2 boortjes moeten opofferen om 2 gaatjes te boren; zo kon het niet langer. Dus wou ik een poging wagen om de steunen na te bouwen in aluminium plaat (de grove vormen had ik al uitgesneden) maar dat materiaal is niet sterk genoeg om de zware metalen spoiler te kunnen dragen. Bovendien is de vorm van de steunen ook nog eens verkeerd. Wat nu gedaan? Gelukkig hebben modelbouwers (in clubverband) een aantal goede vrienden waar ze op kunnen rekenen wanneer ze in nood verkeren. Deze keer werd mij hulp aangeboden door Gulfie die voorstelde om de steunen te hertekenen en te etsen zodat ik in één klap alle moeilijkheden omzeil. Met dank hiervoor maat! Voorlopig kan ik nog verder met mijn model want de steunen moeten toch pas op het einde gemonteerd worden...



Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Maar even goed als echte gordels wordt het nooit natuurlijk.
Deze zin bleef me achtervolgen. Ik was niet tevreden met mijn oplossing. Bovendien is dit een curbside model waaraan niets open kan, en dus moeten alle onderdelen die je wél kan zien er zo goed mogelijk uitzien. En dat is met die meegegoten gordels zeker niet het geval. Dus heb ik van mijn hart een steen gemaakt en heb ik de gordels er toch maar uitgefreesd. De groeven die ik getrokken had heb ik zo goed als mogelijk opgevuld met putty. Aangezien er nieuwe gordels overheen komen zullen de eventuele sporen van mijn vorige handelingen niet opvallen.



Nadat de primer een dag gedroogd was kon ik al een eerste mistlaag rood aanbrengen. Voorlopig lijkt alles nu vrij goed te verlopen. Laat ons hopen dat het zo blijft...





Wordt vervolgd...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_16.JPG
Views:	903
Size:	160.9 KB
ID:	12303   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_17.JPG
Views:	922
Size:	263.3 KB
ID:	12304   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_18.JPG
Views:	907
Size:	277.1 KB
ID:	12305   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_19.JPG
Views:	880
Size:	258.7 KB
ID:	12306   Click image for larger version

Name:	1976_ensign_n177_20.JPG
Views:	875
Size:	275.5 KB
ID:	12307  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 29-12-2008 at 18:46.
Reply With Quote
  #14  
Old 29-12-2008, 18:56
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Ik lees in het begin van je topic : Eigenlijk ziet de spoiler er qua kleur precies uit zoals hij in zijn definitieve vorm moet zijn: blank aluminium dus. Het zal dus zaak zijn om deze kleur zo dicht mogelijk te benaderen nadat alle spuitwerkzaamheden voltooid zijn.

Is het misschien geen idee om de spoiler gewoon op te polijsten en niet te spuiten. Belgom Alu is hiervoor perfect geschikt.

Voor de rest volg ik met veel plezier dit topic. Altijd leuk om een ervaren bouwer bezig te zien.
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 29-12-2008, 20:00
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Doc View Post
Is het misschien geen idee om de spoiler gewoon op te polijsten en niet te spuiten. Belgom Alu is hiervoor perfect geschikt.
Dat zou kunnen, ware het niet dat er enkele sponsorlogo's moeten opkomen en die wil ik daarna sealen met vernis. Bovendien is de spoiler ondertussen al in de grondlaag gezet...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.