De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 30-05-2015, 07:23
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Revell Porsche 962C longtail conversion

Ik heb een paar van deze kits :



Die ik wil ombouwen naar een low drag / long tail versie. Dit zijn de modificaties die ik wil doen :

* Short tail naar long tail.

* Aanpassen van de achter / onderkant van het chassis.
(Als iemand referentie-foto's heeft van dit gedeelte hoor ik het graag)

* Aanpassen van de NACA ducts achter de cockpit.

* Aanpassen van de gaten voor de uitlaten.

* High drag neus naar low drag neus.

* Indien mogelijk wil ik het windscherm verlagen (zodat de onderkant een paar mm lager komt te zitten) en vergroten.

Ben gestart met het verwijderen van de vinnen op de motorkap. Daarna werd de dunne strip aan de achterzijde (waar de lampen in zitten) af gezaagd.
De motorkap is langer gemaakt met een stuk plasticard, de kapjes van de NACA ducts zijn weg gefreesd en afgekast :












Er moet nog wat geplamuurd en gefreesd worden, maar de eerste stapjes zijn gezet.

Alle hulp, tips, foto's, links en kritiek zijn van harte welkom.

De Rothamns decals heb ik, als iemand 2 decals heeft van de 3de rijder Al Holbert, hoor ik het graag

Groeten

Pascal
Reply With Quote
  #2  
Old 31-05-2015, 22:48
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Succes ermee
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #3  
Old 04-06-2015, 23:44
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Bedankt Johny.

Update :

In het midden van de body zit een grote NACA duct, deze moet verplaatst worden naar voor (boven de cockpit). Op deze wazige foto is te zien (hopelijk) dat ik de duct heb los gezaagd :



Om het gat te dichten heb ik er een stukje plasticard in gelijmd :



De zijkanten zijn verlengd, ook de bovenkant heeft nog een extra strip gekregen omdat die nog te kort was :


Het is nu wachten op de decals voor de longtail versie om te exacte lengte van de achterkant te bepalen.

Dit onderdeel komt uit de Tamiya 956 kit, het ontbreekt bij de short tail versie van de 962 :



Met wat stukjes plasticard heb ik het onderdeel gemaakt, iets groter dan dat van de 956 :







De achterkant van de bodemplaat krijgt flink wat veranderingen. Ik heb de zijkanten eraf gezaagd en de achterkant verlengd met een plastic strip :



De rechthoekige plaat is los gezaagd van de bult die in het midden zit. Deze plaat liep evenwijdig tov de grond, maar ze moet op dezelfde manier omhoog lopen naar de achterkant toe zoals de plaat van de 956 :

Reply With Quote
  #4  
Old 04-06-2015, 23:44
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
De bult in het midden moet langer gemaakt worden. Op de foto is te zien dat ik de zijkanten van de bult met strips heb afgekast :





De uiteindelijke bedoeling is om deze 3 onderdelen in een vloeiende lijn aan elkaar te bevestigen (het gele onderdeel ligt er enkel bij om te laten zien wat het moet worden) :





Tot de volgende.
Reply With Quote
  #5  
Old 05-06-2015, 19:19
Rocknrolla's Avatar
Rocknrolla Rocknrolla is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2012
Location: Axel
Posts: 405
Serieuze verbouwingen weer. Knap man!
Reply With Quote
  #6  
Old 14-06-2015, 11:14
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Ik volg.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 24-06-2015, 22:56
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Ik ben heel blij dat er interesse is. Ben een Ferrari liefhebber, maar er zijn een paar Porsche modellen (de 956, 962 en 917) die ik echt onweerstaanbaar vind.

Qua 917 en 956 zijn we als modelbouwer verwend met diverse mooie modellen van fabrikanten zoals Fujimi en Tamiya. Maar de 962 is een ander verhaal.

Ik ken alleen de Tamiya en de Hasegawa / Revell kits, maar beide hebben hun tekortkomingen.

Die van de Tamiya (ingegoten / mee gegoten doorzichtige onderdelen, te ondiepe inlaten voor de radiatoren en als gemotoriseerde kit ontwikkeld model), de Hasegawa / Revell versie heeft dan weer de diverse fouten in de body (te kleine zijruiten, te ronde voorste spatborden (achterkant) en te hoge onderkant van de voorruit).

Door wat info van een collega-bouwer is daar nog een mankement bij gekomen : de voorste wielen zijn +/- 16 inch, de achterste zijn +/- 19 inch.
Dat is correct voor een latere, short tail 962C (type Kremer), maar niet voor de 1986 Le Mans versie die ik wil bouwen.

Ook dat ga ik aanpassen - of toch proberen aan te passen - aan mijn model.

Wat ik nog het stomste vind, is dat zowel de Tamiya en de Hasegawa versie een short tail is. Er zijn een paar transkits verschenen, maar ze zijn allemaal uitverkocht of enkel nog verkrijgbaar aan woekerprijzen. (een Studio27 transkit van € 90 voor een kit van +/- € 15, vind ik een slechte verhouding).

Vandaar dit project : om te kijken of het mogelijk is om de goedkope, leuke Hasegawa / Revell kit om te bouwen naar een long tail, en om de fouten aan te passen.

Ik vind het best moeilijk om goed referentie-materiaal te vinden over de Rothmans 962 Porsches die Le Mans hebben gewonnen. Als iemand mij daarmee kan helpen hoor ik het graag. Alle hulp, info, tips en truuks zijn van harte welkom.

Groeten

Pascal
Reply With Quote
  #8  
Old 25-06-2015, 08:22
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by Wet Sellery View Post
Ik ken alleen de Tamiya en de Hasegawa / Revell kits, maar beide hebben hun tekortkomingen.
En die van Model Factory Hiro dan?

Quote:
Originally Posted by Wet Sellery View Post
Er zijn een paar transkits verschenen, maar ze zijn allemaal uitverkocht of enkel nog verkrijgbaar aan woekerprijzen. (een Studio27 transkit van € 90 voor een kit van +/- € 15, vind ik een slechte verhouding).
Ik heb dat ook een keer gehad met een transkit van Studio27 voor een Subaru WRC van Tamiya. Uiteindelijk heb ik die voor veel geld toch gekocht van evilbay. Daarna door een medelid de onderdelen laten afgieten in resin en die verkocht. Op die manier heb ik nu dus nog het enige exemplaar van deze transkit thuis compleet liggen voor weinig geld

Tim
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #9  
Old 25-06-2015, 09:01
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
De MFH kit heb ik nog nooit in het echt gezien, maar die zou niet veel beter zijn dan de Tamiya. Hij is in elk geval een pak duurder dan de Tamiya of de Hasegawa / Revell.

Ik denk dat de Studio27 long tail transkit voor de Tamiya kit bedoeld is. Om die transkit aan te passen aan de Hase / Rev kit, is - denk ik - even veel werk (of nog meer) dan ik nu wil doen zonder de transkit.

Maar uiteidelijk is dit project voor mij vooral een soort van oefening.

Ik wil in de toekomst 2 962's gaan verbouwen op schaal 1/18. Als basis ga ik het Shell model van Universal Hobbies gebruiken.

De eerste uitvoering wordt de Bob Akin Coca Cola IMSA long tail, de tweede de IMSA Lowenbrau short tail.

Last edited by Wet Sellery; 25-06-2015 at 09:03.
Reply With Quote
  #10  
Old 03-07-2015, 22:17
coco's Avatar
coco coco is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: Roeselare
Posts: 664
Hallo ,
er staat een hele uitleg over de conversie op rob de bie modelling page
Reply With Quote
  #11  
Old 04-07-2015, 21:04
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by coco View Post
Hallo ,
er staat een hele uitleg over de conversie op rob de bie modelling page
Interessante link, maar bij deze zal ik het zoeken wat makkelijker maken

Klikkerdeklik
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #12  
Old 06-07-2015, 09:56
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
De site van Rob kende ik al. De Bob Akin 962 IMSA longtail is een heel andere wagen dan de 962c die ik aan het bouwen ben. In de toekomst ga ik 2 IMSA 962 Porsches bouwen.
Reply With Quote
  #13  
Old 12-07-2015, 20:06
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Na de vorige aanpassingen zagen de zijkanten van de body er zo uit. Te grote wielopeningen, te hoge bult boven de wielopening :



Eerst heb ik een strip van 1 op 1 mm in de wielopening gelijmd om deze kleiner te maken, de bult werd daarna 2 a 3 mm lager gemaakt door te schuren en vijlen :



Op deze foto's is het verschil - min of meer - te zien tussen de linker bewerkte en de rechter onbewerkte bult :





Ter vergelijking heb ik de onbewerkte body van de tweede kit genomen :





De neus van de short tail kit is vlak geschuurd voor de longtail versie :



Het verschil is niet zo groot. De bewerkte neus moet er ongeveer uitzien als een platte omhoog lopende plaat. De onbewerkte neus ziet er uit als het blad van een omgekeerde schop / spade :



Het werk aan de onderkant gaat ook verder, dit heeft een pak kopzorgen en dryfitten met zich mee gebracht. De zwarte smurrie op de foto zijn potloodlijnen. Ik heb de eerder gelijmde diagonale strips moeten los breken om ze in een ander hoek te plaatsen. Ze staan nu naar achter toe iets verder uit elkaar :



De rechterkant is al wat in vorm gevijld, zal nog flink wat schuurwerk vragen om het geheel mooi glad te krijgen :



Tot de volgende.

Groeten

Pascal
Reply With Quote
  #14  
Old 12-07-2015, 22:46
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Dat zijn serieuze aanpassingswerken, en het ziet er goed uit
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 15-07-2015, 18:06
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Bedankt Johny

Vandaag heb ik de body even aan de kant gelegd en wat aan het interieur gewerkt.

Dat ziet er recht uit de doos zo uit :



Met de Dremel en wat vijltjes heb ik de plastic radiators verwijderd, deze worden vervangen door stukjes PE-radiator :



Daarna heb ik de 2 onderdeeltjes erop gelijmd en dat ziet het er zo uit :



Aan de voorkant heb ik een balkje gelijmd omdat het wat aan de lage kant was. Het driehoekige stuk tussen de 2 stoelen heb ik weg gefreesd :



Een nieuw driehoekig stuk gemaakt van plasticard en de gaten erin geboord :



Ziet er veel beter uit :



Helaas blijft er na het plaatsen van bestuurders stoel zo goed als niks meer zichtbaar :



Groeten

Pascal
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.