De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: Wie ging in de fout ?
Ferrari 4 5.48%
FIA 5 6.85%
Michelin 31 42.47%
Michelin en FIA 14 19.18%
FIA en Ferrari 2 2.74%
Michelin en Ferrari 1 1.37%
Niemand 4 5.48%
Michelin, FIA en Ferrari 12 16.44%
Voters: 73. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 22-06-2005, 21:34
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally Posted by sledge
De beste optie zou die chicane geweest zijn, waar de Brigdgestone teams omheen konden rijden.
dat zou levensgevaarlijk zijn. ofwel allemaal hetzelfde ofwel niets.

Reply With Quote
Old 22-06-2005, 22:23
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

Met heel veel interesse het "statement" van Paul Stoddart gelezen. Zeer interessant, maar ik heb toch steeds zeer veel wantrouwen, wanneer ik een F1 BV de termen "in all honesty" en " quite franckly" hoor gebruiken.
En toch lijkt mij het verhaal van Stoddart zeer plausibel.
Ik krijg de indruk dat het politiek gemanoeuvreer reeds is begonnen. Stoddart neemt weerwraak op zijn problemen met Mosley in Australië. Bernie houdt zich opvallend afzijdig, maar wacht een beetje af om op de kar van de winnende partij te springen (geld voor alles, ook als ik daarvoor mijn zakenpartner (Max) moet laten vallen).
Mijn voorspelling, zoals ik de huidige situatie kan inschatten (ik kan mij natuurlijk vergissen, want in politiek - en hier gaat het toch om - is alles mogelijk:
Bernie ziet dat de "rebellen" langzaam de bovenhand beginnen te halen op de FIA.
Hij laat zijn bondgenoodschap met Max Mosley vallen, maar wil zich voorlopig niet te veel op de voorgrond plaatsen. Paul Stoddart is weliswaar omstreden om zijn botte uitspraken, maar is niet met één van de grote constructeurs verbonden of verbrand. De ideale man dus om een nieuwe F1 serie van alle constructeurs vanaf 2008 (of misschien vroeger) te leiden. Iedere grote constructeur engageert 3 auto's en ze verbinden er zich toe om aan een kleine prijs motoren te leveren aan de kleine teams, welke mee op de kar willen springen. En hop. We hebben een nieuwe F1 serie, zonder enige inbreng van de FIA.
Dreiging van de FIA om de circuits te boycotten indien ze de "new" F1 toelaten? Daar lachen die grote constructeurs toch mee. Een beetje mild zijn in hun financiële eisen in het begin; een beetje financiële steun aan de andere belangrijke series WTCC etc. om mee te werken aan de boycot. En dan maar zien hoelang de afgevaardigden van de FIA nog Max ondersteunen. Ook voor hen zijn de macht en de centen belangrijk.
Eens de storm voorbij komt alles weer onder de FIA noemer, maar alleen voor de honneurs. Ze hebben niets meer te zeggen, maar ze mogen nog wel de beker overhandigen en in de pitlane gratis rondlopen en zich belangrijk vinden.
Iedereen tevreden dus: de constructeurs hebben alle macht (en centen); Max heeft gegokt en verloren; Bernie kasseert immer nog verder (alhoewel veel minder); de F1 bloeit opnieuw op en de FIA heeft de eer gered.
Reply With Quote
Old 22-06-2005, 22:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by camso belgium
Iedereen tevreden dus: de constructeurs hebben alle macht (en centen)
Zo was het vroeger toch ook : toen heette dat de "FOCA"...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 22-06-2005, 23:01
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie

Ja, maar er zijn enkele zeer belangrijke verschillen. Toen waren de grote constructeurs veel minder belanghebbende partij en toen ging het over peanuts. Nu gaat het echt over het grote geld.
Van Carl Goshn, nieuwe big boss van Renault, is bekend dat hij minder enthousiast is voor de F1 als zijn voorganger Schweitzer. Alle uitgaven (en het gaat hier toch over enorme budgetten in een autowereld, welke het de laatste jaren niet zo breed heeft) moeten veel meer financiëel verantwoord zijn. Ik kan mij voorstellen dat de Heer Goshn het met blijdschap zou aanzien indien een veel groter deel dan nu van de F1 koek terug naar Renault zou komen: wereldwijd een enorme publiciteit voor het "renault kunnen" en veel minder ervoor moeten uitgeven. En dat zal bij de anderen niet minder het geval zijn.
Maar het blijft een pokerspel. Nochtans lijkt mij het beslissende moment aangebroken. Houdt de "groep van 8 of is het 9" stand, dan denk ik dat het liedje van Max Mosley en eventueel van de FIA (alhoewel ik denk dat ze zouden tevreden zijn met een dilettanten rol) uitgespeeld.
Mijn conclusie: de grote politieke manoeuvers worden vroeger dan verwacht gespeeld en de toekomst van de F1 wordt in de eerste weken/maanden bepaald.
Reply With Quote
Old 23-06-2005, 12:04
Jimbo's Avatar
Jimbo Jimbo is offline
De Paddock Rookie

Wat ik tegelijk grappig *en* tekenend vind aan de pressrelease van Stoddart is toch wel dat Bernie steeds als "Bernie" wordt omschreven terwijl Max steeds als "Mr. Mosley" - met de lekker negatieve ondertoon die dat met zich meebrengt - wordt geciteerd. Idem voor "Mr. Todt", overigens.

Het moge dan ook duidelijk zijn dat weldra de FIA en Ferrari hun kampioenschap mogen steken waar de zon niet schijnt. Het werd verdorie tijd.

Jimbo.
Old 23-06-2005, 12:30
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Jimbo
Wat ik tegelijk grappig *en* tekenend vind aan de pressrelease van Stoddart is toch wel dat Bernie steeds als "Bernie" wordt omschreven terwijl Max steeds als "Mr. Mosley" - met de lekker negatieve ondertoon die dat met zich meebrengt - wordt geciteerd. Idem voor "Mr. Todt", overigens.

Het moge dan ook duidelijk zijn dat weldra de FIA en Ferrari hun kampioenschap mogen steken waar de zon niet schijnt. Het werd verdorie tijd.

Jimbo.
"Bernie" zat dan ook volgens Stoddart op dezelfde lijn als de Michelin-teams + Minardi (wat me eerlijk gezegd positief verbaasd heeft)... Dan gerbuik je een koosnaampje, en de boosdoeners (bewust zonder aanhalingstekens) noem je Mr. Mosley en Mr. Todt.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 23-06-2005, 14:34
sledge's Avatar
sledge sledge is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by raceboy
dat zou levensgevaarlijk zijn. ofwel allemaal hetzelfde ofwel niets.

Niet bepaalt levensgevaarlijk volgens mij, indien juist geplaatst natuurlijk. EN anders moeten ze maar een spiegeltje plaatsen zoals op de openbare weg zodat je kan zien dat er iemand aankomt
Old 23-06-2005, 14:37
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

ja, maar hoe kan je zo'n chicane plaatsen dat het niet levensgevaarlijk wordt als niet alle deelnemers er langs moeten.
je moet hem tussen bocht 12 en bocht 13 zetten om er het juiste effect van te hebben, en dan zit je toch met een snelheidsverschil van 150 à 200 km/uur
Old 27-06-2005, 13:20
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast

De FIA gaat zich woensdag over de straffen voor de Michelin teams bezinnen. Mosley zou graag schorsingen opleggen, maar dat gaat redelijk moeilijk aangezien dan opnieuw snel 6 wagens zullen racen. Andere mogelijkheden zijn torenhoge boetes, puntenvermindering, Michelin in 2006 verbannen uit F1, ...

bron: Mosley wil Michelin-teams zwaar bestraffen (f1racing.nl)

Ik ben benieuwd.
Reply With Quote
Old 27-06-2005, 13:23
Raceboy's Avatar
Administrator

de beste oplossing lijkt me gewoon die hele F1 maar afvoeren. Trekt toch op niet s meer na dit debacle. puntenverminderingen enzo haalt alle spanning weg uit het kampioenschap.

Reply With Quote
Old 27-06-2005, 14:21
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast

Er is zeer weinig ruimte voor bestraffing aangezien alle Michelin teams ermee dreigen om te staken in Magny-Cours. Ze zullen waarschijnlijk om Michelin en de teams geldboetes opleggen om al die schadevergoedingen aan de Amerikanen te kunnen betalen.

Als er in de toekomst maar met 1 band gereden zal worden, zal de FIA, denk ik, rekening houden met dit debacle en Michelin kan dan wel eens zwaar gekloot zijn.
Reply With Quote
Old 27-06-2005, 14:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by gwyllion
Er is zeer weinig ruimte voor bestraffing aangezien alle Michelin teams ermee dreigen om te staken in Magny-Cours. Ze zullen waarschijnlijk om Michelin en de teams geldboetes opleggen om al die schadevergoedingen aan de Amerikanen te kunnen betalen.

Als er in de toekomst maar met 1 band gereden zal worden, zal de FIA, denk ik, rekening houden met dit debacle en Michelin kan dan wel eens zwaar gekloot zijn.
Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Ik denk dat op termijn Michelin wel eens als winnaar (commercieel dan wel te verstaan) uit dit hele circus zal komen. Naar de eindgebruikers toe, maak je wel een statement dat kan tellen: "veiligheid boven alles". Ze haalden en zullen wellicht nog de pers gaan halen hiermee, maar een doorsnee bandengebruiker heeft er toch gewoon lak aan, aan al die F1-toestanden. Wat voor hem telt is een bandenleverancier/fabrikant die veiligheid hoog in het vaandel draagt. Dat ze daarvoor bestraft gaan worden door de sportfederatie, zal Michelin als fabrikant van consumentenproducten enkel ten goede komen. Van zo'n publiciteit kan je als marketeer enkel maar dromen...

Het is enkel de perceptie van de consumenten die zullen bepalen welke van beide partijen zal "winnen" - Michelin of FIA. En volgens mij liggen de positieve commerciële gevolgen hiervan in het kamp van de Franse bandenfabrikant.
Reply With Quote
Old 27-06-2005, 17:50
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie

Max Mosley over de "Indaniapolis mess":

Quote:
"Stoddart is a sad case," Mosley said in an interview with the Guardian newspaper. "I helped him tremendously when the other teams were trying to steal his money. But now my reaction is that he's obviously forgotten to take his medication."

Deze mode volgend jaar ook beschikbaar bij Playstation?:
Quote:
"The teams had gone into headless chicken mode,"
bron: www.f1-live.com
Old 27-06-2005, 18:22
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

F1, opdoeken met die handel!
Reply With Quote
Old 27-06-2005, 21:23
Raceboy's Avatar
Administrator

blijkbaar hebben we de optie : het circuit nog nodig ook :

Quote:
Michelin has ruled out malfunction on the tyres it brought to Indianapolis for the United States Grand Prix, and the company blamed the problems it experienced on incompatibility with Turn 13 of the Indianapolis circuit.

bron :autosport.com

Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules