De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 26-04-2004, 22:04
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by karld

Toen een piloot me vertelde: ga in de bossen wandelen daar is plaats, wij zijn hier om te werken... antwoorde ik simpel: zonder toeschouwers geen sponsors, zonder sponsors geen autosport.
sorry, maar dit vind ik een belachelijke redenering, zeker dit weekend... gratis ticket, dus betaal je 8€ voor de parking en misschien nog eens 2€ voor een programma-boekje. 10€ in totaal dus... en dat zou jou het recht geven om zomaar iedereen die er komt werken voor de voeten te lopen? what's next? tijdens de wedstrijd óp de piste toegelaten worden? het is niet omdat je betaald dat je alles mag he....
Old 26-04-2004, 22:14
kris28's Avatar
kris28 kris28 is offline
De Paddock Rookie

De omstandigheden dit weekend in Zolder was voor
iedereen levensgevaarlijk .
Als je weet dat elk team met zo een 100 liter benzine door het volk loopt, dat alleen al deed ons kippevel krijgen om door die massa te vroeten .
Reply With Quote
Old 26-04-2004, 22:15
Stefan Stefan is offline
De Paddock Regular

Quote:
Kinderen niet welkom ... dank u wel !!!! Mijn dochter, 2 jaar oud, geniet met volle teugen van het motorgeweld ... mag dit niet ?
Tuurlijk zijn kinderen wel welkom, maar ik vind het onverantwoord van ouders dat ze kinderen van 0 tot 6 jaar zonder gehoorsbescherming daar rond laten lopen, de Mini's maken de herrie niet, de Belcar ook in mindere mate(ookal is dat al zeer hard) maar dat lawaai wat uit die Nissans kwam zit toch op het nivo wat je niet al te lang moet horen.
Reply With Quote
Old 26-04-2004, 22:57
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by karld
Ik was er ook, tijdens de filevorming aan de minitent ...
moest iedereen zich wat deftiger gedragen en niet beginnen duwen en voorkruipen dan was alle vlot verlopen.... maar neen, duwen en trekken is precies beter ...
Leer een beetje respect hebben en volg het verkeer !!! rechts doorgaand, links terugkeren.
De mannen met de bandenkarren waren er zelfs deels de oorzaak van, die hielden links ... een ijskreemkar en een auto hielden de menigte dan volledig vast ...

Kinderen niet welkom ... dank u wel !!!! Mijn dochter, 2 jaar oud, geniet met volle teugen van het motorgeweld ... mag dit niet ?

Toen een piloot me vertelde: ga in de bossen wandelen daar is plaats, wij zijn hier om te werken... antwoorde ik simpel: zonder toeschouwers geen sponsors, zonder sponsors geen autosport.

Mij hoor je niet klagen over de hoeveelheid mensen, wel over de mentaliteit ...
Kan ik me volledig bij aansluiten.
Het hardst storen me inderdaad altijd die Porsche, BMW X5, shuttle busjes. die zitten dan in u gat, zo hun motor wat in de toeren te jagen, claxon gebruiken. Al dit soort auto's zou niet verder mogen komen dan de Ickx chicane.

Het werd nog maar eens schrijnend duidelijk dit weekend dat Zolder niet hoeft te hopen op echt grote evenementen !
Reply With Quote
Old 26-04-2004, 23:05
buruno buruno is offline
De Paddock Rookie

Ik vond het wel leuk om te zien dat de frigoboxtoerist dit weekend Zolder verkozen had boven Knokke, het was een beetje surrealistisch zelfs, met Fifi de poedel naar de World Series komen kijken! Hilarisch!

Wat de veiligheid betreft, hadden ze alles meer over de volledige paddock gespreid was er niks aan de hand geweest.

Aan de "professionals" die klagen over de drukte: rij Touring Cup of zo, dan is er altijd een zee van ruimte om met uw bandenkarrekes rond te sjezen.
Trouwens, niet alle deelnemers zijn rijkeluiszoontjes en moeten aan hun sponsors wel kunnen uitleggen dat autosport in België leeft en veel toeschouwers naar de circuits trekt.

Ik hoop dat Zolder nog veel drukkere weekends mag beleven.
Reply With Quote
Old 26-04-2004, 23:12
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally posted by JPMontoya

Het werd nog maar eens schrijnend duidelijk dit weekend dat Zolder niet hoeft te hopen op echt grote evenementen !
Volgens mij is dit nog altijd een forum ter promotie van de autosport. Op welke manier dan ook kan ik werkelijk niks positiefs ontdekken in de geciteerde zin van jou.

In het verleden kon men wel (nog) grotere evenementen op een goede en veilige manier organiseren. Nu, opeens niet meer.......raar.

Tuurlijk, er zijn nogal wat fouten gemaakt door de organisatie........dan kunnen ze ook moeilijk ontkennen. I.p.v. kritiek geven kun je die fouten ook dusdanig omschrijven dat iemand daar wellicht iets mee kan.

Hoeveel man waren er tijdens het WK wielrennen op Zolder? Volgens mij nog meer (s.v.p. verbeteren als ik fout zit), dat liep toch ook goed?

Ik denk dat je moet overwegen om bij 40.000 / 50.000 bezoekers gebruik te gaan maken van de "buitenring" van Zolder. Toch een onderscheid tussen paddock en non-paddock, tunnels en bruggen maar in één richting gebruiken...........en zo zijn er nog meer van die kleine dingetjes.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 26-04-2004, 23:23
dulu's Avatar
dulu dulu is offline
De Paddock Rookie

Blijkbaar is een grote meerderheid het er over eens dat situatie's zoals gisteren en dit ondanks alle genomen voorzieningen en buiten de wil van de organisatie van het Circuit Zolder om kan leiden tot ernstige calamiteiten.
Niemand kan uiteraard voorspellen hoeveel volk er op zo een evenement gaat komen, en hopen uiteraard dat er "niks" gebeurt.
je kan al snel een "zwartkijker" zijn maar met hoeveel volk er vroeger wel kwam en hoever ze wel tevoet moesten gaan ben je geen bal als er heden ten dage wel "iets" zou gebeuren.
in geval van een ramp is het uiteraard een prachtig plan om de race te stoppen en het circuit te gebruiken als verzamel zone voor gewonden, evacuatieweg etc..., maar vergeet niet dat de duizenden toeschouwers deze gemakkelijke vluchtroute ook gaan gebruiken om weg te komen, neem daar nog bij dat de hulpdiensten eerst nog van her en der uit Limburgse kazerne's en ziekenhuizen op het circuit moeten geraken via een route's die zowieso al gaan dichtzitten van "vluchtend" verkeer.
Old 26-04-2004, 23:49
Z3Cp's Avatar
Z3Cp Z3Cp is offline
De Paddock Rookie

Toch nog even terugkomen op het feit dat er aan de Kanaalzone geen wagenpark was. Dit heeft alles te maken met het feit dat de Belcar-tenten zo dicht mogelijk in de midden dienen te liggen. Want VIPs gaan niet graag zo ver ! Als men de Belcar zoals vroeger in die Kanaalzone had gelegd, dan krijg je geen overvol middenstuk en hadden teams makkelijker de boxen kunnen bereiken.
Maar durft men in Zolder de Belcarteams eisen opleggen ? Volgens mij niet. Ik vind dat het argument veiligheid voor alles gaat. Zoals reeds werd aangehaald, stel dat er vuur uitbrak, met de bijhorende paniek. Zolder zal zich zeker geen Heizeldrama kunnen permiteren. Dan staan ze meteen klaar om de boel te sluiten. En dat is wat wij racefans willen aanklagen en niet of er veel volk was. Precies of wij moeten het circuit voor ons alleen hebben.Ik had zelf mensen bij die zelden op Zolder komen en ik vind het fijn als ik hun kan wegwijs maken en hun de toffe aspekten van mijn hobby kan tonen.
Ik hoop echt dat de organisatie van het circuit dit evenement eens goed evalueert.
Reply With Quote
Old 26-04-2004, 23:58
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by Marshal
Volgens mij is dit nog altijd een forum ter promotie van de autosport. Op welke manier dan ook kan ik werkelijk niks positiefs ontdekken in de geciteerde zin van jou.

In het verleden kon men wel (nog) grotere evenementen op een goede en veilige manier organiseren. Nu, opeens niet meer.......raar.

Tuurlijk, er zijn nogal wat fouten gemaakt door de organisatie........dan kunnen ze ook moeilijk ontkennen. I.p.v. kritiek geven kun je die fouten ook dusdanig omschrijven dat iemand daar wellicht iets mee kan.

Hoeveel man waren er tijdens het WK wielrennen op Zolder? Volgens mij nog meer (s.v.p. verbeteren als ik fout zit), dat liep toch ook goed?

Ik denk dat je moet overwegen om bij 40.000 / 50.000 bezoekers gebruik te gaan maken van de "buitenring" van Zolder. Toch een onderscheid tussen paddock en non-paddock, tunnels en bruggen maar in één richting gebruiken...........en zo zijn er nog meer van die kleine dingetjes.
Men moet de ogen niet sluiten voor de problemen é Marshal. Het WK was wel over een afstand van 14km rond circuit zolder, dus dat is geen referentie. De Ontsnappingsroutes zijn er bijna niet, hoe moet een ambulance tot bij iemand geraken als ie tijdens de race ter hoogte van t Frituur flauw valt, dan kan men niet over de baan ter hulp snellen.
Een evenement van deze omvang, zoals WS, daar mag men volgens mij niet én Belcar én Mini nog eens bijvoegen.
Ik begrijp heel goed dat men volk wil trekken met de gratis tickets, maar zoals hierboven aangehaald, op zo'n toeloop is Zolder niet voorzien, en dat is eigenlijk jammer. Als ik zeg dat Zolder geen grote events kan organiseren dan zijn de pro's en de contra's wel bij mij afgewogen :

Pro : goed voor Autosport in Vlaanderen

Contra : overload aan volk; veel te gevaarlijk, de beelden van zaken als Heizeldrama willen we echt niet terug meemaken.
Contra : De baan is niet geschikt voor grote events qua veiligheidsvoorschriften.
Contra : ik heb nog nooit een rode-kruis post gezien op zolder i.t.t Spa.
Reply With Quote
Old 27-04-2004, 00:06
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally posted by JPMontoya

prut uit u ogen wrijven dan. Er staat er iedere keer één aan de toiletten tegenover de frituur. Zelfs met de TC staan ze daar.

Reply With Quote
Old 27-04-2004, 00:10
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Men moet de ogen niet sluiten voor de problemen é Marshal.
Als iemand zijn ogen open heeft Ik sluit zeer zeker mij ogen niet.......ik zeg toch ook dat er fouten zijn gemaakt.

Quote:
Een evenement van deze omvang, zoals WS, daar mag men volgens mij niet én Belcar én Mini nog eens bijvoegen.
Bij het DTM destijds was er ook Porsche Carrera Cup, Formule 3, Formule Konig en waarschijnlijk nog iets.............Let wel, DTM was groter destijds qua bezoekers.

Quote:
Contra : De baan is niet geschikt voor grote events qua veiligheidsvoorschriften.
Ze voldoen toch elk jaar aan de FIA eisen?

Quote:
Waarom zie ik die dan wel? Heb er toch echt eentje gezien in de buurt van de eerste chicane...............en bedoel ik niet dat geval bij de toren.

Quote:
Contra : overload aan volk; veel te gevaarlijk, de beelden van zaken als Heizeldrama willen we echt niet terug meemaken.
Volledig mee eens, maar door constructief mee te denken bereiken we wellicht iets.

Quote:
Als ik zeg dat Zolder geen grote events kan organiseren dan zijn de pro's en de contra's wel bij mij afgewogen
Wellicht de weegschaal eens inspecteren
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 27-04-2004, 00:15
wilmai wilmai is offline
De Paddock Regular

Het klopt wel degelijk dat er zeer gevaarlijke situaties waren met al die benzine en dergelijke. En kan U rustig meededelen dat de de mensen van het Circuit van Zolder hier de nodige aandacht zullen aanbesteden.

Rode Kruis posten waren er gisteren met vijf posten actief.
En wie deze niet ziet op niet heeft gezien zou ik willen vragen waar ligt Zolder ?????

En nog iets als de inkom gratis is en men moet iets meer voor de parking betalen for me no problem. En van dat programma boekje werd mij als het volgende voorgestel :
goede morgen de parking is 8 euro wenst U nog een programma boekje maakt dat dan 10 euro. Denk dat 10 euro makkelijker is voor een vlotter verkeer te garanderen naar de parking dan al die mensen die nog twee euro terug moesten.

En als de parkings in francorchamps duurder uitvallen hoor je niemand klagen. Of dat je daar soms ook in de file staat voor een half uur. Maar ja de klagers waren misschien te laat vertrokken.

Ik was er reeds om 08u30 en heb een leuke aangename dag gehad en ga niet het volk opzoeken heb lekker acties gezien overal.

By the way motorsport for everyone is a nice thing to say.
Old 27-04-2004, 00:43
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Ben ik nu de enige die altijd, behalve de 24 uren gratis parkeert aan les Combes?

Reply With Quote
Old 27-04-2004, 02:00
BMW Beliën's Avatar
BMW Beliën BMW Beliën is offline
De Paddock Rookie

Ik denk dat iedereen wel een beetje last had van de overvloed aan bezoekers. Maar in eerste plaats was het een hel voor ons mechano's, wij moesten dan ook nog eens helemaal met al ons materiaal en getuig van uit paddock 3 of 4 en voor sommige paddock 6 naar de boxen. Voor de Mini's en de Renault Series is het dat altijd want die zitten steevast in de paddock. En bij minder volk is het voor hen al een heksentoer om op tijd in de pitlane te komen.
Met zo een overvloed aan bezoekers was het haast een onmogelijke zaak. Voor de gewone bezoekers zijn wij dan ook nog eens de pispaal omdat we met stinkende en toeterende quads rijden en zo vlug mogelijk op onze plaats willen zijn. Terwijl zij daar rustig van het zonnetje en hun vrije zondag komen genieten en niet opgejaagd willen worden. Als ze eens hun verstand gebruikten en even aan de kant zouden gaan voor onze quads en de auto's dan zou alles veel vlotter verlopen.
Maar neen, zij hebben 8€ betaald voor een parking en denken dat ze daarmee god zijn en denken dat ze recht hebben om midden op de weg te blijven lopen en om je uit te schelden als je beleefd vraagt om door te mogen.
Ik ben dan ook dadelijk te vinden voor een gescheiden doorgang van publiek aan één zijde( langs de draad van het circuit) en de materiaalwagens en mechano's aan de andere zijde(normale doorgang).
Verder vond ik ook dat de mogelijke in- en uitgangen heel slecht waren aangegeven. De Proximus brug kon veel beter benut worden als uitgang, ipv de mensen helemaal naar de hoofdin(uit)gang te sturen en dan ze nog eens kilometers te laten lopen naar hun parking langs het kanaal. Hetzelfde voor de in- en uitgang aan de vroegere perszaal. En waarom is de brug over het circuit verdwenen aan het kanaal? Dit was vroeger een heel gemakkelijke doorgang naar de parkings langs het kanaal. Kost zo een nieuwe brug te veel?
We mogen blij zijn dat alles goed verlopen is, maar wachten op eventuele ongevallen en doden, om veranderingen door te voeren is toch wel een heel foute instelling. Ik denk dat deze Thread genoeg gedachtenvoer bevat voor de beheerders van de VZW Terlamen.
Reply With Quote
Old 27-04-2004, 07:48
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Ik ga al meer dan 30 jaar naar de races in Zolder, maar zo een chaotische toestanden heb ik er nooit eerder meegemaakt. Vroeger waren er races (DTM en Formule 1) met 100.000 en meer toeschouwers en dat verliep toch allemaal veel vlotter dan bij de World Series. Ik had de Nissan World Series in de Villeneuve gevolgd en wilde voor de Belcar naar de tribune gaan. Na 40 minuten vastgezeten te hebben ter hoogte van de Oto Club bar, ben ik terug naar de Villeneuve gegaan. Er was gewoon geen doorkomen aan. Op dat moment heb ik bij mezelf gedacht : "Als er hier iets gebeurt, krijg je een ramp die te vergelijken is met het Heizeldrama".
De vrijkaarten-politiek van Circuit Zolder is het voorbije weekend toch wel ergens zijn doel voorbij geschoten. Het liep in Zolder vol met mensen die duidelijk voor de eerste keer op een circuit kwamen; dagjestoeristen met de bekende attributen : kleine kinderen, honden, kinderwagens; ik heb er zelfs gezien met frigoboxen en visparapluus. Die mensen hebben geen flauw idee van wat er zich in de paddock allemaal afspeelt, die lopen daar wat te slenteren zoals ze dat ook in een winkelwandelstraat of op de dijk aan de kust zouden doen. Die mensen ga je ook niet meer terugzien in Zolder, want ik kan me niet voorstellen dat dit voor hun een positieve ervaring is geweest.
Anderzijds vond ik ook dat de indeling van de paddock totaal verkeerd was : de Belcartent, de Mini-tent, de Nissan-promostand had men toch elders kunnen plaatsen. Waar die dingen nu opgesteld waren, stonden ze gewoon in de weg en brachten de veiligheid in gevaar.
Mijn persoonlijk besluit : de races waren prima, de organisatie was ronduit kl***n. Ik betaal liever 10, 15 of 20 € inkom, dan zijn er misschien maar 10.000 of 15.000 toeschouwers, maar dat zijn dan wel grotendeels echte raceliefhebbers, en dan kan je als toeschouwer echt, op een veilige manier en zonder dat je iemand hindert, genieten van het spektakel, zowel op de piste als in de paddock.

Last edited by Baron; 27-04-2004 at 14:55.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules